houtcasette vervangen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

houtcasette vervangen

Bericht door Orbiter »

Goede avond,

k'zoek suggesties ivm het vervangen/aanpassen van een bestaande houthaard in de eetplaats/keuken. Oud huis, de schoorsteen is een meter of zo breed en gemetst in volle baksteen tot aan het plafond. Er steken ook 2 buizen in de schoorsteen die aangesloten zijn op de haard en wat warmte afgeven op de verdieping. Er komt een inox flexibel in de schoorsteen van 180mm voor de afvoer; groter kan er niet door.

Aan de andere kant van de muur is er een zithoek met nog een schoorsteen, maar geen kachel of haard. T'zou leuk zijn als de vuurhaard van de nieuwe oplossing langs de 2 kanten zichtbaar wordt, maar dat is zeker geen must.

K'zou wel iets willen in de vorm van een massakachel met een accumulatie-bank; maar k'durf er niet goed aan te beginnen. Omdat er vragen komen zoals 'Wat als die lange weg onder die bank er voor zorgt dat het niet genoeg trekt'?

Duw me eens in de goede richting aub.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: houtcasette vervangen

Bericht door Erikvr »

de bestaande schouw/haard lijkt mij niet bruikbaar voor een massakachel, dus afbreken en opnieuw beginnen lijkt mij het beste.
groet,
Erik
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: houtcasette vervangen

Bericht door benthuis »

Misschien even wat schetsjes/fotos om een beeld te geven bij de situatie?

Ramen aan 2 kanten is al wel gedaan. Ook een bank lukt zonder probleem. Er zijn een aantal vuist regels die prima toe te passen zijn. Veel info: http://batchrocket.eu
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: houtcasette vervangen

Bericht door Orbiter »

In bijlage een schetsje. Beetje teleurstellend waarschijnlijk maar bon, het is dan ook maar een muur met een schoorsteen aan beide kanten.

Was al eens gaan neuzen op die rocket site. Ken het principe al langer.
Plaats reactie