Vergasser in bestaand systeem

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Vergasser in bestaand systeem

Bericht door benthuis »

Toelichting:
Ik loop stage op een bedrijf waar de huidige terugwin installatie op koelcel moet worden uitgebreid met een vergasser. Ik wil proberen op het forum uit te puzzelen hoe en waar deze het best in te plaatsen is. Ik zal in deze openings post proberen de informatie zo compleet mogelijk bij elkaar te plaatsen en te voorzien van foto's en tekeningen.

Situatie schets:
Biologisch boeren bedrijf met een stro-leem hotel (met restaurant) voorzien van wand en vloer verwarming. CV systeem wordt nu mede gevoed door de wisselaar op de koelcel.

Aanvulling

Gewenste situatie:
Vergasser van juiste kaliber inpassen zodat voldoende sanitair en CV water geproduceerd kan worden met instandhouding van de ideale situatie voor de koelcel-warmte-terugwinning. Eventueel ondersteund door een incidenteel gebruik van electrisch patroon.

Aanvulling

Vragen:
  • 60 graden verplicht? Horeca eis?
  • formaat vergasser
  • type vergasser
  • formaat buffet
  • type buffer
  • aanvulling
Graag tips, commentaar en aanvullingen als het beeld een beetje compleet is, om er een beetje lijn in te houden!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Vergasser in bestaand systeem

Bericht door jwardenier »

Ben ik heb van vergassers geen verstand , heb ooit een terugwin installatie op een melk koeltank gehad ,buffer iets van 200 l op 800 l melk ,buffer is nu rook kast .De temperatuur schommelde enorm door invloed van het melk koelen en was vaak geen 60 gr ,ik verwacht dat dit ook zo is bij de koelcel .Ik weet uit ervaring dat bij erge drukte, de in jou geval vergasser niet gebruikt gaat worden ,iets van de weg van de minste weerstand als je veel ander werk hebt ,heb je zone collectoren al overwogen ,Zit minder/geen werk aan ,en je sluit het aan op een bestaand systeem dus zal ingeval van te koud water de c v bijspringen
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Vergasser in bestaand systeem

Bericht door Albert van WdJ »

@Ben,
In dit geval zal je ook moeten onderzoeken hoeveel warmte er vrijkomt uit de koelcel. Want te verwachten is dat bij lage buitentemperatuur de koelcel niet zo sterk hoeft te koelen.En dus weinig warmte afgeeft via de wisselaar. Tenzij er tijdens koude periodes juist veel nieuw materiaal wordt ingebracht om te koelen.

Daarnaast lijkt het mij zeer gewenst dat er een voldoende grote buffer komt. Zoals al opgemerkt, zal bij drukte de vergasser mogelijk niet gebruikt worden omdat er geen tijd voor is. En dan moet er dus op een andere manier verwarmd worden.

Omdat ik zelf in de winter regelmatig in de avond weg moet, was er ook regelmatig geen tijd om (voldoende) te stoken. Gevolg dat er toch vaak nog op gas werd verwarmd. Ik heb de hoeveelheid buffers deze zomer verdubbeld en merk nu al dat ik daardoor veel meer ruimte heb om een dag niet te stoken.
Ook een vergasser kan namelijk nooit volledig zonder toezicht branden.

Bij dit alles moet je vanzelf ook eerst berekenen wat de warmtebehoefte is, hoeveel tijd er beschikbaar is om de vergasser te bedienen, of er plek is voor een grote installatie en of je brandstof rendabel kan worden aangevoerd. Anders zou een pelletketel mogelijk ook een optie zijn. (minder werk en minder buffer en minder houtsopslag nodig)

En ook al zou zo'n pelletketel bij voorbaat al niet een gewenste keus zijn, zou ik hem toch doorberekenen als optie. Zodat degene die tenslotte beslist een juiste afweging kan maken.
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Vergasser in bestaand systeem

Bericht door benthuis »

Dank voor de reactie. Als het goed is zijn er "metingen" van de terug winning van afgelopen 2 jaar + huidig gas gebruik.. In de zomer maakt de koeling idd met warmte die terug gewonnen wordt. Dit gaat mooi samen met stoken in de winter. Slim opgestelde zone collector nemen we ook mee! Goed dat je hier aan herinnerde John.

Wat betreft stoken, het betreft een boeren bedrijf met eigen hout, waar het vullen van de buffer mooi ingepast kan worden in de dagelijkse routine!

Ik probeer zsm wat gegevens boven water te krijgen.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie