Tevreden over kacheltje

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
SonicTheBest
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 nov 2018, 23:09

Tevreden over kacheltje

Bericht door SonicTheBest »

Normaal gesproken lees ik eigenlijk alleen maar omdat de inbreng van mijn kant normaal niet kan tippen aan de verder gevorderde leden hier.
Maar er zit mij toch iets dwars. Ik lees dat veel leden ontevreden zijn over hun kachel en dan met name over de opbrengst.

Ik ben juist super tevreden over mijn kachel en zou hem voor de opbrengst niet willen missen. Alleen vind ik hem niet echt mooi en zou ik liever eentje willen hebben die strakker is met grote ruiten zoals een Evo 80-65.

Misschien wat uitleg. Ik woon in een half vrijstaand huis uit 1966. Een inpandige garage van 50 m2. Daarboven de open keuken, woonkamer, wc en gang, samen 50 m2 en dan een open trap naar boven waar 3 slaapkamers, badkamer en berging zijn ook samen 50m2. En als laatste een bergzolder die met een vliestrap bereikbaar is. Huis is uit 1966 met een simpele spouwmuur isolatie, garage niet geïsoleerd, zolder wel redelijk geïsoleerd. De ramen zijn dubbelglas waarvan de bovenverdieping ik inmiddels hr++ glas erin gezet heb.

Dan de kachel, een Barbas Arolux 2. Ik denk dat die een 7 a 8 kw is. Deze zat in de woning toen ik hem kocht. De rumoerige ventilatoren heb ik 4 jaar geleden vervangen door 2 stille computer ventilatoren en ik heb de kachel van nieuwe afdicht koord voorzien. De gemetselde schoorsteen was niet meer gasdicht dus heb ik er een rvs kanaal van 7 meter ingeschoven voor 200 euro waaruit normaal een mooie onzichtbare rook uit komt en soms een licht mistachtige rook.

We hebben hier een pallethandel in de buurt waar ik gratis pallets kan ophalen. Uitgaven aan hout heb ik dus niet. Gas heb ik opgezegd. Mijn kachel is mijn enigste verwarming. (Warm water krijg ik dankzij de Belgische LPG).

We zijn de hele dag thuis, dus het is niet zo dat er momenten zijn dat er niet gestookt word. De kachel brand vrolijk van 6:00 in de ochtend tot 12, 1 uur in de nacht. Op een dag als vandaag, buiten temperatuur tegen vriespunt ging de kachel om 06:30 aan en nu is de laatste keer hout erop gegooid. Vandaag is er 27 kilo pallethout op gegaan, 2 kratjes met plankjes en balkjes. Per keer gaat er tussen de 1 a 1,5 kg in en vandaag is die dus 24x gevuld. De ruitjes zijn niet helemaal helder, maar zeker niet zwart en hoeven nooit echt gepoetst te worden. Bij de 1e lading hout in de ochtend waar de primaire lucht open staat branden deze weer helemaal schoon.
De primaire lucht staat verder volledig dicht. Alleen de deurtjes, de secondaire lucht staan volledig open. De asla word 1x per week a 10 dagen leeg gekiept, voornamelijk spijkers.

Het resultaat is dat de hele onder verdieping tussen de 22 a 23 graden is. De boven verdieping rond de 20. Alleen op de badkamer is dat niet warm genoeg, dus daar hangt een simpel elektrisch kacheltje die aan gaat als we in de douche staan. Omdat ik zonnepanelen heb met ongeveer 5000 Kwh opbrengst maak ik me daar zeker niet druk om. Maak ik de deur naar boven dicht is de temperatuur binnen een uur opgelopen naar 30 graden, dus de deuren naar boven staan altijd open.

Zoals je leest ben ik super tevreden over dit kleine kacheltje en vraag ik me vaker af hoe het kan dat leden met de grotere broer, Panolux 52 of 65 ontevreden zijn. Of jullie hebben vele grotere huizen, of ik heb een superkachel..... of, geen idee.

Maar als ik de forums hier lees is de kachel in ieder geval geen super kachel. Gietijzeren platen in de brandkamer, geen isolatie, geen naverbranding en geen steil. Maar wel super goedkoop..... Ter vergelijking, mijn buren, de andere helft van de 2 onder 1 kap, hebben geen kachel en stoken hun cv op gas. Verbruik vandaag 17m3 aardgas, kosten ongeveer 12 euro. Ruim 350 euro meer per maand in de winter.

En dan de vraag...... eigenlijk heb ik geen, ik wilde eigenlijk gewoon mijn persoonlijke ervaring delen op het forum waar ik schaamteloos als gast veel leesplezier heb gehad.
Raages
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 nov 2018, 14:25
Locatie: Westervoort

Re: Tevreden over kacheltje

Bericht door Raages »

Als ik je verhaal lees krijg ik de indruk dat je erg tevreden bent met je verwarming en dat is een goed ding, want een aangename temperatuur draagt bij aan je levensgeluk en prestaties op allerlei gebied. Kou is wat dat betreft onze grootste vijand.
Je woning is, omdat het in de hoogte gebouwd is beter geschikt dan de mijne, voor dit principe kachel. Wij hebben alles gelijkvloers met enkele kamers op de verdieping erboven. Toch heb ik ook een heel klein houtkacheltje in de serre, dat we in noodgevallen kunnen gebruiken en wel eens op een koude dag stoken voor de gezelligheid. Je kunt er dan gaan zitten lezen of handwerken, maar om de vijf of tien minuten moet je de kachel vullen en hij verwarmt uitsluitend die serre. Ik ben nog op zoek naar de ideale verwarming met zonne-energie voor mijn hele huis en daarom lees ik hier mee. Er valt nog veel te leren en de ontwikkelingen gaan de laatste jaren redelijk snel. Gelukkig hebben we het internet.
Veel plezier met je houtkachel.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Tevreden over kacheltje

Bericht door JantjeV8 »

kijk, en dat vind ik dan ook weer leuk om te lezen.
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Tevreden over kacheltje

Bericht door LeaD »

Nagels en nietjes hebben wij ook in overvloed uit de as,we branden momenteel ook pallethout . Ik haal deze eruit met een sterke neodymmagneet die in een plastiekzak zit , zo haal je eenvoudig de nagels uit de as zonder de magneet vuil te maken en brengt het nog wat op bij de oudijzerboer.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Tevreden over kacheltje

Bericht door jwardenier »

Nietjes ,spijkers en schroeven halen we hier ook uit de as met een magneet ,was ooit een luidspreker ,om er een plastic zakje omheen te doen was nooit bij mij opgekomen ,lukt het ook met papier .De as wordt als bemesting gebruikt in de tarwe .
Dan de kachel ,geen na verbrander enz. met een modernere kachel heb je een hoger rendement en stook je schoner ,niet voor niets geeft het platvorm houtrook zo af op houtkachels ,we kunnen er gezamenlijk heel wat aan verbeteren .
Ook wij hebben een kachel waar we tevreden mee kunnen zijn ,verbruik 8 kg per dag met mogelijkheid om hem te gebruiken als warmte accu
H R kachel met label a op emersie en verbruik ,Het is onze enige verwarmingsbron ,vrijstaand bj 1968 ,hout uit eigen aanplant of binnen 1 km rondom huis ,maar zo als altijd is het goede de vijand van het beste en zouden we tevreden bij het vuurtje kunnen gaan zitten ,echter is het mijn insteek om inplaats van 8 m3 verbruik terug te gaan naar iets van 4 a 5 m3 .
We gaan waar mogelijk bij isoleren ,en als het budget het toelaat een nog schonere kachel plaatsen ,we kunnen nu bakken in de kachel ,de volgende zal ook water dragend zijn zodat we de boiler ook mee kunnen verwarmen .
Meer met minder ,houtslepen zagen enz. gaat veel tijd inzitten .Het is wel een ecologie forum ,al zou je het soms meer een economie forum kunnen noemen gezien de onderwerpen die voorbij komen ,Mooi dat je meeleest en nu zelf ook post .
Plaats reactie