Atmos vergasser instellingen optimaliseren

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Atmos vergasser instellingen optimaliseren

Bericht door jobplas »

Inmiddels is het 3e stookseizoen begonnen voor onze Atmos houtvergasser, het systeem kon zonder problemen weer opgestart worden, inmiddels is naast de gasaansluiting ook de CV ketel de deur uit.

Toch ben ik er nog niet 100% zeker van dat we onze ketel optimaal gebruiken (max rendement). De twijfel komt voort uit het volgende:

Op de afbeelding
WhatsApp Image 2018-11-15 at 21.13.19.jpeg
zie je dat we een "vleesthermometer" middels een klein gaatje in de dikwandige stalen schoorsteenpijp hebben gestoken. Wat betreft nauwkeurigheid zal het niet optimaal zijn, maar het geeft ons wel een idee van de temperatuur. Het gebeurt nu geregeld dat de ketel vol met hout aan het vergassen is, met een koud buffervat, terwijl de afgastemperatuur hoger is als 200 graden (dan kan de thermometer het niet meer meten).

200+ graden lijkt me nogal veel voor een vergasser, hoe moet ik de ketel instellen om de afgastemperatuur lager te krijgen?
Op dit zelfde moment is de mechanische luchttoevoer (ketting/klepje) volledig gesloten, de Laddomat staat op maximale snelheid, de watertemperatuur staat op "slechts" 78 graden (die wordt alleen hoger als de buffer volledig opgewarmd is). Ik heb verder niets aan de primaire/secundaire instellingen veranderd (fabrieksinstelling dus).

2 vragen eigenlijk:
1) Hoe krijg ik de afgastemperatuur naar beneden?
2) Volgens de handleiding moet de aanvoer temperatuur van de ketel op minimaal 80 graden zitten, hoe krijg ik die omhoog?
WhatsApp Image 2018-11-15 at 21.13.19.jpeg
Bijlagen
WhatsApp Image 2018-11-15 at 21.13.29.jpeg
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Atmos vergasser instellingen optimaliseren

Bericht door kockie »

Kun je de primaire luchtinlaat aanpassen? Zo ja, dan zou ik deze iets dichter zetten.

Om de aanvoertemperatuur boven de 80 graden te krijgen zou je je laddomat patroon moeten aanpassen. Ik zou het zo laten.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Atmos vergasser instellingen optimaliseren

Bericht door bertocello »

Ik heb precies dezelfde Atmos. Afgastemperatuur ( gemeten 20 centimeter na de uitlaat) kan de 300° bereiken, dit lijkt veel maar het regelmatig assen en stof verwijderen uit het rooktraject doet daar veel aan. Als de Atmos goed op temperatuur is dan komt de uitlaat temperatuur altijd aan ruim 200°. Dat is normaal. De in Duitsland en Tjechie verkrijgbare Atmos GSE Heeft betere afgaswaarden, is duurder en word door gebruikers van het Atmos forum https://www.holzheizer-forum.de/index.p ... serkessel/ aangepastmet zelfbouw rookvertragers. Met resultaat en soms ook met problemen.
Lage afgastemperatuur is ok maar je moet het systeem dan wel goed zuiver houden. Ikzelf gebruik een 87° patroon in de Laddomat.
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Atmos vergasser instellingen optimaliseren

Bericht door LeaD »

@Betocello :Als de toevoer onderaan de ketel 87° bedraagt, hoeveel is dan de uitgaande temperatuur na stel halfweg de stook ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Atmos vergasser instellingen optimaliseren

Bericht door bertocello »

Sorry, dat moest 82° zijn.
Ik heb ooit de 87° gemonteerd maar dan ging de ketel vlug in beveiliging als de buffer bijna vol was en het retourwater begon te stijgen.
Uitgaande watertemperatuur is dan effectief 82°.
Uitgaande rooktemperatuur gemiddeld 250°
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Atmos vergasser instellingen optimaliseren

Bericht door jobplas »

bertocello schreef: 16 nov 2018, 09:15 Sorry, dat moest 82° zijn.
Ik heb ooit de 87° gemonteerd maar dan ging de ketel vlug in beveiliging als de buffer bijna vol was en het retourwater begon te stijgen.
Uitgaande watertemperatuur is dan effectief 82°.
Uitgaande rooktemperatuur gemiddeld 250°
Als ik jouw verhaal lees dan is 200-300 graden afgassen vrij normaal? Enige wat ik er aan kan doen is de wisselaar goed schoon houden dus?
Wellicht stap ik dan binnenkort ook over naar een hogere temp Laddomat patroon, ik meen dat er nu 65 graden in zit.
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Atmos vergasser instellingen optimaliseren

Bericht door kockie »

Ik weet dat NCK een nageschakelde, zelfgebouwde warmtewisselaar van rvs ribbelslang heeft om de rookgassen verder te koelen, maar ik kan daar geen foto's van vinden.

Misschien kan hij hier zelf even uitleg over geven....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Atmos vergasser instellingen optimaliseren

Bericht door dormos »

Als je rookgas temperatuur zo hoog is dan vergast er volgens mij gewoon te veel hout, en levert de kachel meer warmte dan de warmtewisselaar op kan nemen. Bij mijn Pyrobyrn heb ik de primaire lucht geknepen waardoor de kachel minder snel het hout er door jaagt en de rookgas temperatuur gemiddeld 150 graden is.
Verbranding is rookloos en het rendement is op deze manier veel hoger.
Wat let je om, nadat je de originele instelling hebt vatgelegd, de primaire luchtaanvoer te knijpen?

Ik snap trouwens niet waarom de "kettingklep" al dicht staat bij een watertemperatuur van 78 graden. Die zou toch gewoon open moeten staan?

Grhans
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Atmos vergasser instellingen optimaliseren

Bericht door jobplas »

dormos schreef: 16 nov 2018, 10:30 Als je rookgas temperatuur zo hoog is dan vergast er volgens mij gewoon te veel hout, en levert de kachel meer warmte dan de warmtewisselaar op kan nemen. Bij mijn Pyrobyrn heb ik de primaire lucht geknepen waardoor de kachel minder snel het hout er door jaagt en de rookgas temperatuur gemiddeld 150 graden is.
Verbranding is rookloos en het rendement is op deze manier veel hoger.
Wat let je om, nadat je de originele instelling hebt vatgelegd, de primaire luchtaanvoer te knijpen?

Ik snap trouwens niet waarom de "kettingklep" al dicht staat bij een watertemperatuur van 78 graden. Die zou toch gewoon open moeten staan?

Grhans
Bedankt Dormos, ik zal eens kijken hoe het zit met de primaire luchttoevoer. Om eerlijk te zijn is het mij ook niet helemaal duidelijk wat het verschil is tussen de 1) Primaire luchttoevoer, 2) Secundaire luchttoevoer, 3) Kettingklep regeling (is dit het zelfde als de secundaire?) 4) Ventilator aanjager.
Alle 4 lijken ze de luchttoevoer te beïnvloeden, maar welke nu precies wat doet is mij onduidelijk.
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Atmos vergasser instellingen optimaliseren

Bericht door dormos »

Primaire luchtaanvoer: Lucht die gaat naar de voorraadbunker en zorgt voor het verbranden van het hout onderin de bunker. Wordt bij mijn ketel op 1/3 van de hoogte van de bunker aangevoerd door gaten in de stenen voering
Secundaire luctaanvoer: zorgt voor de zuurstof die nodig is voor het verbranden van het houtgas. Dit wordt bij mijn ketel bijgemengd in de seuf die tussen de bunker en de verbrandingskamer zit.
Kettingklep regeling: zit voor de luchtaanvoer (volgens mij primair en secundair) en gaat de hoeveelheid lucht knijpen indien de watertemperatuur teveel dreigt op te lopen.
Ventilator: zou op 100% moeten draaien tenzij wederom de watertemperatuur teveel op gaat lopen. Mocht dat gebeuren dan gaat het toerental omlaag.


De primaire en secundaire lucht zou je apart bij moeten kunnen regelen met verstelbare kleppen.

Groet,

Hans
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Atmos vergasser instellingen optimaliseren

Bericht door jobplas »

dormos schreef: 16 nov 2018, 12:13
De primaire en secundaire lucht zou je apart bij moeten kunnen regelen met verstelbare kleppen.
Bedankt voor de info, dat verklaart eea!
Inderdaad zijn ze apart te regelen aan de achterzijde van de kachel, ze staan nu op de fabrieksinstelling. Met de info die je beschreven hebt kom ik tot de volgende redenatie:

Te hoge afgastemperatuur betekent: Meer houtgas verbrand dan de warmtewisselaar aankan, betekent overproductie van gas in de bunker, waarschijnlijk door teveel zuurstof. >> Primaire luchttoevoer ietsje smoren (is 150 graden een mooie streeftemperatuur voor de afgassing? Of mag het nog lager?).

Ik zal ook de kettingklep ietsje aanspannen zodat wellicht de watertemperatuur omhoog gaat.
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
hein uut mooi drente
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 jan 2012, 22:27
Locatie: Hartje Drenthe

Re: Atmos vergasser instellingen optimaliseren

Bericht door hein uut mooi drente »

Hier staan veel atmos gebruiksaanwijzingen.
http://alice.aitec.nl/woonhuis-verwarming
Geen binding met dit bedrijf.
wie een gat graaft voor een ander is machinist
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Atmos vergasser instellingen optimaliseren

Bericht door jobplas »

Inmiddels wat gespeeld met de primaire luchttoevoer en de warmtewisselaar nogmaals schoongemaakt. De schoorsteen temperatuur lijkt door de laatste actie wel iets te zakken maar de watertemperatuur stijgt niet. Ook lijkt het alsof ik de kachel niet meer zo goed hoor "bulderen". Het blijft nog even zoeken naar de beste instellingen dus, binnenkort de ventilator ook maar eens schoonmaken, ik meende in het begin de kachel meer te horen bulderen.
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Atmos vergasser instellingen optimaliseren

Bericht door JantjeV8 »

Dat bulderen zul je in de opstartfase horen. NAderhand als er geen vlammen meer zijn hoor je dat niet meer, althans niet bij mijn vergasser (Attack).
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Atmos vergasser instellingen optimaliseren

Bericht door GTV6 »

Ik moet zeggen, heb soortgelijke problemen, het vermogen komt er niet uit.
Ik overweeg nu een Attack SLX, iemand ervaringen. Het komt mij wat beter over.
Plaats reactie