pellet kachel met CV aansluiting gebruiken voor een warmtebank

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ernabomers
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 nov 2018, 16:39

pellet kachel met CV aansluiting gebruiken voor een warmtebank

Bericht door ernabomers »

Hallo,
Ik ben nieuw dus ik zal me even voorstellen; Erna, sinds 5 jaar bezig met het restaureren van een oude watermolen in italie waarbij ik probeer om oplossingen te vinden die ecologisch zijn.

Inmiddels is het pand bewoonbaar :D maar nog niet zo comfortabel :?
de verwarming gebeurd via vloerverwarming, met een water/water warmtepomp, zonnepanelen, zonneboiler en een CV kachel
('t is groot en hoog, vandaar dat er veel voorzieningen zijn)

in de kelderverdieping is de temperatuur nu 17 a 18 graden (er is een extra openhaard die we volop stoken, heel sfeervol, maar niet zo warm)
dus ik heb een plan voor het volgende:

een inbouw pellet kachel (met ventilator) (op een andere plek dan de openhaard, dus extra)
aansluiten op de technische installatie gaat niet lukken (de boilers staan te ver weg en inmiddels zitten alle vloeren er in)
maar ik heb wel heel veel plek om aan weerszijde een warmtebank te maken en betegelen.

Kan je een inbouw CV pellet kachel aansluiten om een mini circuit van buizen die door de warmtebank heen gaan?
En wat gebeurd er als het CV circuit niet genoeg zijn warmte kwijt kan? (ik kan me voorstellen dat dat gebeurd als de bank eenmaal warm is)

Een houtgestookte leemkachel met warmtebank gemaakt van de rookgassen zie ik niet zitten aangezien er al 3 houtkachels zijn en een openhaard (dus een pellet kachel die ik gewoon aan kan zetten lijkt me heerlijk :roll: )

Afijn, als iemand ervaring hebt dan hoor ik het graag!
alvast bedankt allemaal
Jaapio
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 nov 2018, 17:05

Re: pellet kachel met CV aansluiting gebruiken voor een warmtebank

Bericht door Jaapio »

Ik zie je vraag al een paar dagen staan alleen nog geen reactie, je zegt dat je geen houtgestookte kachel wilt maar wel een pelletkachel, gaat dat omwille van de hout voorraad en daarnaast het gemak van pellets stoken of iets anders?
Plaats reactie