Op naar een gasvrij huis

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jelle86
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 nov 2018, 18:59
Locatie: Beuningen (OV)

Op naar een gasvrij huis

Bericht door Jelle86 »

Hallo Allemaal,

Zoals ik in het voorstel forum al had gezegd zijn we ons aan het oriënteren naar een houtvergasser.

We hebben ons huis flink verbouwd en aardig geïnvesteerd in isolatie. Alles is voorzien van dubbel glas. Op de schuur liggen 30 PV panelen.
en ons verbruik ligt nu nog op zo'n 15m3 hout, ruim 4000kWH elektrisch en 2400m3 gas. Op zich nog best veel.
We wonen dan ook met 2 gezinnen in een huis buitenaf. Voorzien van 1 "installatie". Een woning met inwoning zeg maar. 1 CV ketel dus, maar beide woongedeelten voorzien van een houtkachel in de woonkamer die behoorlijk veel gebruikt worden. In beide woongedeeltes is ook altijd iemand thuis. Verder zit er op de grond naast ons huis een boomkwekerij welke beregend met een elektropomp welke bij ons is aangesloten.

Zoals gezegd zijn we dus aan het kijken naar een houtvergasser, en daar komen voor ons nog een aantal zaken meer bij kijken.
zo zijn we bezig de ruimte voor de paarden wat anders in te delen en tussen de 750 en 1000 m2 groenstrook/houtwal aan te poten. om zo aan onze houtvraag te kunnen voldoen.

Waar voor wensen ik heb voor een houtvergasser zijn:
- stoken op geloofd hout, hout snippers en eventueel op paardenmest briketten.
Dit laatste is voor mij een project apart, maar ik zou graag weten of dit haalbaar en mogelijk is. Zowel het persen van de briketten als het stoken ervan.
- Ik stook liever 1 keer in de week een groot buffervat vol dan 2 keer per dag een kleine. (De ruimte hebben we wel)
- Ik zou graag een gebruiks vriendelijke vergasser willen. en dan bedoel ik voornamelijk de moeite die het kost om het aan te steken e.d. Ik ben namelijk niet de enige die het wel eens moet aansteken:)

Hieronder het schema zoals ik het in gedachten heb op dit moment. Ik heb hier nog wel een heel aantal vragen over:)

1. Wat voor vergasser en welk vermogen is voor ons geschikt. Ik ga liever voor kwaliteit dan goedkoop. (grootte buffer volg m.i. uit de grootte van de vergasser)
2. Is het een goed idee om de Tapwater boiler te verwarmen met het water uit de grote buffer en hoe groot moet deze buffer dan zijn?
3. is het zinvoller de mengklep en pomp dich bij de buffer te zetten of dichterbij het huis? ik zou zeggen bij de buffer want hoe lager de aanvoer temperatuur hoe lager de verliezen
4. Is het zinvol deze temperatuur te regelen adhv de warmte vragende groep, of kan deze gewoon warm blijven staan.
5. moet de temperatuur naar de afgaande verwarmings groepen nog koud bijgemengd worden en is hier een pomp bij nodig?
6. in het slechtste geval is de hele leiding afgekoeld. als de hygiëne boiler dan warmte vraagt komt er eerst zo'n 40l koud water boven op het warme water. Is het zinvol deze eerst naar de retour kort te sluiten zodat de buffer enkel gevuld wordt met warm water?

Nog een paar opmerkingen:
De zonnecollector staat vermeld als toekomstige uitbreiding, maar gezien de huidige subsidie kan dit wellicht ook direct toegevoegd worden.
De CV Ketel staat nog wel getekend, maar het is de bedoeling dat deze nog enkel als backup gaat werken.
2018-11-04 CV schema.png
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Op naar een gasvrij huis

Bericht door benthuis »

Hi Jelle, voor eigen aanplant met vergasser zou ik eens naar de draadjes van NCK kijken. Is een custom systeem, maar dat moet NCK misschien toelichten.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Jelle86
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 nov 2018, 18:59
Locatie: Beuningen (OV)

Re: Op naar een gasvrij huis

Bericht door Jelle86 »

Heey Benthuis,

Bedankt voor je reactie. Deze was ik al eens tegen gekomen. Erg mooi overigens.
Helaas niet zo zeer hoe ik het voor me zie. Wij willen graag een aanplant met enige biodiversiteit. Waarbij vooral stukshout vrij zal komen, en de snippers vooral vrijkomen van de kleine takken en bossage om niet verloren te laten gaan. Deze wil ik direct in pallet boxen gaan snipperen.
We wonen wel buitenaf maar hebben geen schuren over voor opslag en overslag.

Verder kwam er vandaag nog een vraag in mij op van iets wat ik niet helemaal snap.
Ik kom erg vaak tegen dat mensen pas de aanvoer temperatuur van de ketel omhoog krijgen wanneer de buffer volledig opgewarmd is. Dit is toch gek of zie ik iets over het hoofd.
Ik zou verwachten je de retour voorwarmd met een mengklep om condensatie tegen te gaan (tot een graad of 70). De ketel op vol vermogen laat draaien door een aanvoer setpoint die hoog genoeg is, en de flow te regelen op de daadwerkelijke uitlaat temperatuur.

Groet Jelle
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Op naar een gasvrij huis

Bericht door benthuis »

Ff een check, heb je gekeken of het aantal vierkante meters en je warmte vraag zich een beetje verhouden?
Oftewel: kan je bosje het aan? Mijn conclusie voor mezelf is dat ik de energie beter in isoleren, compartimenten en leren minderen kan steken dan een en hongerige vergasser voeden... Wil de pret niet drukken maar ze lusten nogal!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Jelle86
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 nov 2018, 18:59
Locatie: Beuningen (OV)

Re: Op naar een gasvrij huis

Bericht door Jelle86 »

Bedankt voor je waarschuwing.

Of mijn bosje het aankan is de vraag. Vandaar ook dat ik de mogelijkheid bekijk om ook op paardenmest te gaan stoken.
Ik heb nog wel altijd andere mogelijkheden om aan hout te komen, en dan in de toekomst bij te poten.

Isoleren heb ik zoveel mogelijk gedaan. Enige nadeel zijn de verouderde dakplaten. Bij na-isoleren ben ik bang voor condensatie.
En het dak volledig vervangen zie ik niet als optie met ons 3 kappige huis. Bovendien is de zolder afelopen winter volledig afgewerkt en geisoleerd. Ook de verdiepingsvloer. Wat het voordeel hiervan is gaan we komende winter meemaken.

Compartimenten hebben we in de verbouwing ook zoveel mogelijk meegenomen in de zin van dat we de CV volledig in zones hebben verdeeld. Enkel wat we gebruiken wordt verwarmd.

Volgens mijn berekening kom ik op een jaarlijks verbruik van max 30m3 hout en dat zou mogelijk moeten zijn met onze aanplanting.
We hebben al aardig wat hout rondom het huis en het nieuwe bos is daarop en toevoeging.

correct me if i'm wrong:
Uitganspunten:
verbruik momenteel 2400m3 aardgas en 15m3 hout

Gas
1 kuub gas 9,77 Kwh
Totaal kwh 23446,67 kwh

Hout
Gewicht per kuub 450
Warmte inhoud per kg 4,22 kwh
Warmte inhoud per Kuub 1899 kwh

Benodigde kuubs extra = 23446,67 / 1899 = 12,5 m3
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Op naar een gasvrij huis

Bericht door remco d »

Mij is ooit verteld dat een hectare bos ongeveer 8 m3 per jaar groeit. Voor 30kuub zou je dan een kleine 40.000 m2 bos moeten hebben.

Waarschijnlijk als je snelgroeiende soorten neemt dat je met wat minder uit kunt.

Mvg remco
Jelle86
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 nov 2018, 18:59
Locatie: Beuningen (OV)

Re: Op naar een gasvrij huis

Bericht door Jelle86 »

Ik denk dat je uit een groenstrook/houtwal aardig wat meer productie haalt dat uit een bos. De lichtinval, plant dichtheid en bemesting lijkt me allemaal ook een stuk hoger. Als ik me richt op bijvoorbeeld onderstaande link en met name de quote zou ik met 1000m2 extra tussen de 15 en 25m3 hout (15m3 stukshout en 10m3 snippers) per jaar kunnen genereren. Optimistisch? misschien wel, maar toch zie ik dit niet als het grootste probleem. In ieder geval kan mijn gasrekening voor het overgrootste deel verminderd worden. De toekomst zal uitwijzen of de opbrengst voldoende zal zijn, of dat er bijgekocht/geplant moet worden.
De CV zal in ieder geval de eerste 2 jaar nog wel blijven hangen om aan te zien hoe e.e.a. verloopt.
Ik maakt me meer zorgen om de rest van mijn vraagstukken :roll:

viewtopic.php?t=2551
Zomaar een rekensommetje.
Ik hak/zaag elk jaar knotwilgen met 4-jarig hout. 4 knotwilgen geven ongeveer een kuub stookhout. (dan laat ik alles dunner als een polsdikte liggen). Dus om elk jaar een kuub 4-jarig hout te hebben te hebben, zijn 16 knotwilgen nodig.
Ik heb zo'n 15 kuub hout nodig. Als je elke knotwilg 4 m2 geef, komt je met 1000 m2 toe. (16 bomen x 15 kuub x 4m2) En dan staan ze lekker ruim. Heb je nog 9000 meter over.
(En ga je al het restsnoeihout versnipperen, komt er zeker nog 10 kuub snippers bij.)
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Op naar een gasvrij huis

Bericht door jobplas »

Jelle86 schreef: 04 nov 2018, 21:00
1. Wat voor vergasser en welk vermogen is voor ons geschikt. Ik ga liever voor kwaliteit dan goedkoop. (grootte buffer volg m.i. uit de grootte van de vergasser)
2. Is het een goed idee om de Tapwater boiler te verwarmen met het water uit de grote buffer en hoe groot moet deze buffer dan zijn?
3. is het zinvoller de mengklep en pomp dich bij de buffer te zetten of dichterbij het huis? ik zou zeggen bij de buffer want hoe lager de aanvoer temperatuur hoe lager de verliezen
4. Is het zinvol deze temperatuur te regelen adhv de warmte vragende groep, of kan deze gewoon warm blijven staan.
5. moet de temperatuur naar de afgaande verwarmings groepen nog koud bijgemengd worden en is hier een pomp bij nodig?
6. in het slechtste geval is de hele leiding afgekoeld. als de hygiëne boiler dan warmte vraagt komt er eerst zo'n 40l koud water boven op het warme water. Is het zinvol deze eerst naar de retour kort te sluiten zodat de buffer enkel gevuld wordt met warm water?

2018-11-04 CV schema.png
Hallo Jelle, leuk dat je hiermee bezig bent, om je een paar antwoorden te geven:
1) Je kan het vermogen het beste bepalen aan de hand van een warmte verlies berekening. Eerlijkheidshalve, dit hebben wij niet ook niet gedaan, maar een inschatting gemaakt adv ketelvermogen.
2) Technisch de meest eenvoudige oplossing is een hygiene boiler met warmtespiraal, naast je buffer. Wij hebben er voor gekozen alles in fases te doen, eerst dus verwarmen met ketel en "lege" buffer, voor het sanitair water moeten we nu nog een "friswatercombinatie" bouwen. Dit is ook relatief eenvoudig te doen. Alle apparatuur in 1 keer aanschaffen en plaatsen, is kostbaar en niet altijd even overzichtelijk.
3) Eens, dichtbij de kachel/buffer plaatsen en lage temperatuur transporteren naar huis (wij sturen 30 graden aanvoer water naar ons huis, over 5 meter).
4) De aanvoer temperatuur naar de woning "regelen" lijkt me technisch gezien nog niet zo eenvoudig, probeer 1 vaste temp aan te houden. Heb je radiatoren in huis of vloerverwarming? of beide?
5) Ja, je hebt een pomp nodig die het water naar de woning brengt.
6) Ik zou de hygiene boiler in serie schakelen met het buffervat, dan eerst sanitairwater opwarmen en daarna de buffer.

Wij hebben overigens een relatief eenvoudige Atmos 30kw ketel neergezet.

Succes met je project.
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Jelle86
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 nov 2018, 18:59
Locatie: Beuningen (OV)

Re: Op naar een gasvrij huis

Bericht door Jelle86 »

jobplas schreef: 07 nov 2018, 12:11
Hallo Jelle, leuk dat je hiermee bezig bent, om je een paar antwoorden te geven:
1) Je kan het vermogen het beste bepalen aan de hand van een warmte verlies berekening. Eerlijkheidshalve, dit hebben wij niet ook niet gedaan, maar een inschatting gemaakt adv ketelvermogen.
2) Technisch de meest eenvoudige oplossing is een hygiene boiler met warmtespiraal, naast je buffer. Wij hebben er voor gekozen alles in fases te doen, eerst dus verwarmen met ketel en "lege" buffer, voor het sanitair water moeten we nu nog een "friswatercombinatie" bouwen. Dit is ook relatief eenvoudig te doen. Alle apparatuur in 1 keer aanschaffen en plaatsen, is kostbaar en niet altijd even overzichtelijk.
3) Eens, dichtbij de kachel/buffer plaatsen en lage temperatuur transporteren naar huis (wij sturen 30 graden aanvoer water naar ons huis, over 5 meter).
4) De aanvoer temperatuur naar de woning "regelen" lijkt me technisch gezien nog niet zo eenvoudig, probeer 1 vaste temp aan te houden. Heb je radiatoren in huis of vloerverwarming? of beide?
5) Ja, je hebt een pomp nodig die het water naar de woning brengt.
6) Ik zou de hygiene boiler in serie schakelen met het buffervat, dan eerst sanitairwater opwarmen en daarna de buffer.

Wij hebben overigens een relatief eenvoudige Atmos 30kw ketel neergezet.

Succes met je project.
Hallo Joplast,

Bedankt voor je reactie en het meedenken:)

1. Wellicht is het inderdaad wel zinvol om deze eens te laten uitvoeren. Ga in naar kijken
2. Mijn voorkeur is wel om het hele systeem in een keer duidelijk voor ogen te hebben. In delen aanschaffen valt altijd nog onder de mogelijkheid :wink:
Mijn idee was juist om de tapwater boiler binnen te zetten ivm de korte leidingen. Wanneer deze in de schuur zou staan duurt het wel erg lang voor we iedere keer warm water hebben. Vandaar ook de vraag of het een goed idee is om de hygiëne buffer te verwarmen met de grote buffer.
3. oké
4. Technisch gezien zie ik hierin geen enkel probleem. Wellicht alleen of het betaalbaar is:)
Het idee hierachter is dat het water zo warm mogelijk moet zijn om de hygiëne boiler te verwarmen, en een stuk lager kan zijn voor de radiatoren. En wanneer enkel de vloerverwarming warmte vraagt kan deze nog een stuk lager.
5. Dat de pomp in de retour van de kachel en in de aanvoer naar het huis noodzakelijk zijn begrijp is. Ik vraag me alleen af of in de aanvoer naar de radiatoren nog een mengklep en pomp moeten. De temperatuur naar de hygiëne boiler is namelijk zo warm mogelijk. maar of het ook handig is met 85 a 90 graden de radiatoren in te gaan vraag ik mij af.
6. helaas is dit niet mogelijk ivm de plaatsing van beide boilers.
7. Ik kom erg vaak tegen dat mensen pas de aanvoer temperatuur van de ketel omhoog krijgen wanneer de buffer volledig opgewarmd is. Dit is toch gek of zie ik iets over het hoofd.
Ik zou verwachten je de retour voorverwarmd met een mengklep om condensatie tegen te gaan (tot een graad of 70). De ketel op vol vermogen laat draaien door een aanvoer setpoint die hoog genoeg is, en de flow te regelen op de daadwerkelijke uitlaat temperatuur.

Groet Jelle
Jelle86
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 nov 2018, 18:59
Locatie: Beuningen (OV)

Re: Op naar een gasvrij huis

Bericht door Jelle86 »

De eerste stappen zijn gezet.

We hebben bijna 1000m2 aan bosplantsoen geplant en de zonneboiler is besteld.
Hier heb ik nog een vraag over. Ik wil een radiator plaatsen om overschot kwijt te kunnen. Wat kan hiervoor het best geplaatst worden.
Zelf zat ik de denken om een convector radiator op het platte dak te leggen. Maar is dit een goed plan of zijn hier andere ideeën over?
(Of roest zo'n binnenradiator snel weg?)


Ik ben ook wezen kijken bij een attack houtvergasser van een collega.

Twijfel nog over een attack DPX of een atmos. Heeft iemand enig idee of hier veel verschil in zit?
Als ik de specificaties naast elkaar hou zie ik weinig verschil.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Op naar een gasvrij huis

Bericht door Ruuben »

Voor de koeling kun je ook mooie sleuven graven op de plek van je houtopslag en en wat oude LTV radiotoren in zetten.
Iemand in regio Utrecht had dat ook gedaan.Volgens mij heeft hij ook een website, maar ik kom er even niet op.
Ik vond het betere oplossing dan dat ik ook heb (op het dak). Maar ik heb er ook niet zoveel ruimte voor.
Vergis je niet in het enorme vermogen wat je kwijt moet bij ook nog eens hoge omgevingstemperaturen in de zomer.
Het is beter te koelen op je buffer dan in de solarkring vind ik. Ik moet technisch gezien wel koelen in de solarkring, wat een pomp scheelt, maar wel een driewegklep noodzakelijk maakte.
In de grond koelen is ook veel esthetischer vind ik.
Gezien de enorme omvang van je huis kun je ook je cv installatie gebruiken om te koelen. Hoe groot is je zonneboiler vermogen? Hoeveel buizen?

Punt 7 is logisch. Pas als je warm water extra gaat verwarmen zal de temperatuur door de mengklep harder door je kachel gejaagd worden om daar te koelen en energetisch het water op te laden = warmte, Je flow zal enorm zijn door je kachel bij hogere temperaturen.
Je kachel wordt toch gevoed door de koude onderkant van je buffer, en bovenin komt het water van na je mengklep binnen die bij mij pas opengaat bij 63 graden.. Dus als de onderkant van mijn buffer 63 graden is zal de temperatuur bovenin nu toegaan nemen tot boven de 63.
Een hogere setpoint = ander was ventiel kan prima. Alleen hogere temperaturen is meer verliezen; en uiteindelijk telt voor mij het energetische gebruik. Ik heb een hygyiene spiraal; altijd heet water boven.

Ik zou toch echt kritisch kijken naar de lengte van je wam water leidingen.
Supah
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 feb 2017, 20:48

Re: Op naar een gasvrij huis

Bericht door Supah »

Hallo Jelle, heb je de ketel al?
Zag namelijk vandaag dat de subsidie op 21 maar gehalveerd is... dit is toch flink bedrag.

Overigens het verschil tussen Attack / Atmos.
Attack heeft grotere brandruimte en werkt met betonnen steen (levensduur tot 10 jaar)
Atmos werkt met keramiek stenen, welke elke 3 jaar vervangen moeten worden.
Verder redelijk hetzelfde, Attack iets moderner.
Jelle86
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 nov 2018, 18:59
Locatie: Beuningen (OV)

Re: Op naar een gasvrij huis

Bericht door Jelle86 »

Ondertussen is de zonneboiler geplaatst en werkend.
Wat een mooi zonnig dagje vandaag:) Heb weer gratis gedouched (op het water na dan)

Ik heb toch gekozen voor een 3-weg klep in het solar gedeelte met een convector radiator op het platte dak.
Nu nog een keer een duurtest draaien tijdens een mooie zonnige dag of de radiator groot genoeg is.
Ruuben schreef: 26 mar 2019, 22:00 Voor de koeling kun je ook mooie sleuven graven op de plek van je houtopslag en en wat oude LTV radiotoren in zetten.
Dit zijn mooie ideeen, maar voor ons niet haalbaar. We hebben al behoorlijk veel verbouwd met extra aandacht voor isolatie en verduurzaming. maar het blijft klungelen in een bestaand huis.
Maar als ik ooit een huis opnieuw zou bouwen zou het er volgens mij heel anders uit komen te zien :roll:
Plaats reactie