Open verdeler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Open verdeler

Bericht door hanskraayeveld »

Ik zie nog steeds geen oplossing van het probleem.

Hoe hard wilde je de pomp rechts van de open verdeler laten draaien?
Jaapio
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 nov 2018, 17:05

Re: Open verdeler

Bericht door Jaapio »

Maakt niet uit hoe hard die pomp rechts van de verdeler draait, nu zie je bijvoorbeeld 3 radiatoren achter de verdeler als deze drie radiatoren 100 ltr water per uur nodig hebben kan de pomp wel op bijvoorbeeld stand 1 draaien, de rest warmte gaat via de open verdeler retour ketel.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Open verdeler

Bericht door hanskraayeveld »

de rest warmte gaat via de open verdeler retour ketel.
Juist precies goed gezegd! Hoe vaak denk je dat op deze manier de ketel aan en uit schakelt per uur?

Heb jij het op deze manier aangesloten thuis?
Jaapio
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 nov 2018, 17:05

Re: Open verdeler

Bericht door Jaapio »

Hoe vaak schakelt de ketel aan en uit, net zo vaak dan wanneer je de verdeler er tussen uit haald, ga maar na, ik zei pomp stand 1, 3 radiatoren 300 liter per uur, jou ketel doet op minimaal 500 liter per uur, even als voorbeeld hè, dat betekend, zonder open verdeler, 200 liter teveel, met open verdeler ook 200 liter teveel, dus in beide gevallen moet je ergens heen met je 200 liter wat je teveel heb, zonder openverdeler staat de pomp van de ketel in zijn eigen water te draaien, met open verdeler gaat deze 200 ltr. En dus gaat je ketel heel snel uit op je regelthermostaat, met open verdeler gaat ie na een bepaalde tijd ook uit op zijn regelthermostaat. Waar het altijd om draait in de cv installaties is balans, iets waar bijna niet meer naar gekeken word. Stel de radiatoren hebben 300 liter nodig per uur, de cv ketel pompt 300 liter per uur, dan is je installatie in balans er gaat niets retour via de open verdeler, mocht er 1 radiator dicht lopen dan kan die 100 ltr via de open verdeler retour ketel, is gelijk een bescherming voor je ketel.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Open verdeler

Bericht door hanskraayeveld »

Als de ketel aanslaat met open verdeler, gaat er direct water via de open verdeler retour. Slaat de ketel uit minuut later aan. Minuut later weer uit. Enz enz.
Als je geen open verdeler hebt en geen bypass, moet al het water via de radiatoren. De ketel gaat dan pas uit als de retour van alle radiatoren te warm wordt. En dat kan wel ff duren. De ketel gaat dan niet pendelen.

De pomp achter de bypass moet harder of gelijk draaien als de pomp van de cv ketel. Dat zal ik je verklappen. Anders is het gezeik. E dan ga je krijgen dat je houtkachel te weinig flow levert, waardoor de pomp er te veel retour water bijmixt. Gevolg: lage aanvoertemperatuur.
Jaapio
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 nov 2018, 17:05

Re: Open verdeler

Bericht door Jaapio »

Als je het aansluit zoals jij zegt hoef je geen derde pomp in de installatie, cv ketel heeft een pomp en het mengventiel van de houtkachel is ook voorzien van een pomp, en er moeten verplicht genoeg radiatoren open staan voor de flow over je ketels.
Jaapio
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 nov 2018, 17:05

Re: Open verdeler

Bericht door Jaapio »

Omdat topic starter een installatie heeft met open verdeler reageerde ik daarop, ik werk namelijk altijd met installaties met een open verdeler vandaar
Jaapio
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 nov 2018, 17:05

Re: Open verdeler

Bericht door Jaapio »

Kleine wielen, is je probleem al opgelost? Ik heb dat nordic schema even bekeken en dat zou gewoon normaal kunnen werken.

- als de cv ketel aan staat, draait de extra pomp dan wel?
- hoe hoog staat de aanleg thermostaat die deze pomp moet sturen ingesteld?
- staan de radiatoren open? Worden de radiatoren wel warm als de hout kachel aan staat?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Open verdeler

Bericht door hanskraayeveld »

k heb dat nordic schema even bekeken en dat zou gewoon normaal kunnen werken. 
Ik ben bang dat jij onder normaal iets heel anders verstaat als ik.

Ik ken drie mensen die dit probleem hadden. Allemaal hebben ze de open verdeler er tussen uit gehaald.

Laat ik het anders zeggen: het andere systeem werkt VEEL beter.

Ik zou weleens een systeem van jou willen zien werken met dit principe.

Of de cv ketel gaat pendelen, of je krijgt je radiatoren niet warm met je houtkachel. Dat is mijn ervaring.
Jaapio
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 nov 2018, 17:05

Re: Open verdeler

Bericht door Jaapio »

Welk andere systeem trouwens?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Open verdeler

Bericht door hanskraayeveld »

20181111_162415.png
Jaapio
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 nov 2018, 17:05

Re: Open verdeler

Bericht door Jaapio »

Oké dit werkt misschien, ja je verplicht de waterstroming inderdaad om in de juiste richting te gaan, richting cv ketel en daarna richting radiatorenen daarna verplicht over de vloerverwarming om vervolgens weer terug bij houtkachel, dan hoop ik voor jou dat het water al flink is afgekoeld aangezien vloerverwarming niet heter mag worden dan 50 graden, wat nog veel te heet is voor je voeten. Terug gekomen bij je mix ventiel zal die dus weer dicht lopen, vanaf radiatorzijde gezien, want de retour van je houtkachel mag niet beneden de 60 graden komen, om precies te zijn 52 graden, want anders zou deze gaan condenseren. Nee ik zou persoonlijk niet de voorkeur geven aan deze installatie, het is mogelijk wanneer er een by-pas voor je vloerverwarming zit en de vloerverwarming zijn eigen gang kan gaan qua temperatuur. En daar komt bij ik zou persoonlijk niet mijn warme water over mijn cv ketel willen hebben. Ook zou ik qua stroming niet afhankelijk willen zijn van de hoeveelheid radiatoren die wel of niet open staan.

Ik blijf, in dit geval, voorkeur hebben voor een open verdeler, en wat betreft dat nordic schema, ik zou de cv ketel en de extra pomp (links van de open verdeler) laten sturen en door de kamer thermostaat en/of alleen de watertemperatuur in het cv systeem. Jij kent misschien drie mensen waarbij een open verdeler niet werkt, ik ken toch zeker 1000 installaties waar het prima werkt, niet met houtkachels hoor maar het type toestel wat je er neer zet of hangt maak niet uit voor het principe, ik ben een paar jaar terug bij een installatie geweest daar hingen 50 ketels van 115 kW achter open verdelers (jammer genoeg kom ik daar nooit meer was een leuk plaatje geweest), dus ik begrijp het probleem open verdeler echt serieus niet, ik zal morgen eens een foto maken
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Open verdeler

Bericht door hanskraayeveld »

dan hoop ik voor jou dat het water al flink is afgekoeld aangezien vloerverwarming niet heter mag worden dan 50 graden, wat nog veel te heet is voor je voeten. 
Huh??? Nooit van een vloerverwarmingsverdeler gehoord ? :lol: niet heter dan 50 graden... 49 is prima dan :lol:
En daar komt bij ik zou persoonlijk niet mijn warme water over mijn cv ketel willen hebben.
Kijk eens goed naar de 2 tekeningen. De ene is voor als de cv ketel EN de houtkachel aanstaat. De andere voor als alléén de houtkachel aanstaat. LET OP DE RODE EN BLAUWE LIJNEN!!!!
Ook zou ik qua stroming niet afhankelijk willen zijn van de hoeveelheid radiatoren die wel of niet open staan. 
Dat klopt, dat is een kwestie van smaak! Serie of parallel aansluiten, maar dat was de ESSENTIE van de vraag helemaal niet!
Jij kent misschien drie mensen waarbij een open verdeler niet werkt, ik ken toch zeker 1000 installaties waar het prima werkt, niet met houtkachels hoor maar het type toestel wat je er neer zet of hangt maak niet uit voor het principe, ik ben een paar jaar terug bij een installatie geweest daar hingen 50 ketels van 115 kW achter open verdelers
Juist! En dan kom ik weer op mijn verhaal. De cv ketel heeft veel vermogen, grote flow. Houtkachel, weinig vermogen, lage flow.
Het probleem zit m in de verschillende flows. De pomp achter de open verdeler moet perfect afgestemd zijn op de verwarmingsbron.
Dus je zit gewoon over dingen te praten waar je helemaal geen verstand van hebt, en je leest niet eens goed wat het probleem is.
Terug gekomen bij je mix ventiel zal die dus weer dicht lopen, vanaf radiatorzijde gezien, want de retour van je houtkachel mag niet beneden de 60 graden komen, om precies te zijn 52 graden, want anders zou deze gaan condenseren.
Volgens mij ben je een amateur die nog nooit een installatie in elkaar gezet hebt. Weet je wel hoe een mixventiel werkt???

Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Ik dacht eerst dat het serieus was. Hier ga ik echt geen tijd meer instoppen...
Jaapio
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 nov 2018, 17:05

Re: Open verdeler

Bericht door Jaapio »

Als jij in je tekening een vloerverwarming verdeler hebt getekend stopt de stroming helemaal wanneer die dicht loopt boven de ingestelde temperatuur.
Dat ik niet afhankelijk wil zijn van de hoeveelheid radiatoren die open staan is in mijn ogen niet een kwestie van smaak maar van veiligheid, als alle radiatoren dicht staan is er helemaal geen flow meer dat is geen veilige situatie.
De pomp achter de openverdeler draait alleen wanneer de cv ketel brand, die kan dus perfect afgestemd zijn op de installatie en de cv ketel.
Een mix ventiel is een beveiliging die er voor zorgt dat de ketel niet gaat condenseren, tenminste dat dacht ik of jij moet iets anders bedoelen.
Als jij mij daardoor wilt beoordelen als een amateur vind ik prima, vorig jaar heb ik een attack met 3000 liter voorrraad en 500 liter warm water geïnstalleerd, ik werk onderhand al 13 jaar met warmtepomp installaties, en voor de rest doe ik alleen maar ketels en installaties van boven de 100 kW. En ja ik ben serieus en ook nooit te oud om te leren
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Open verdeler

Bericht door hanskraayeveld »

Als jij in je tekening een vloerverwarming verdeler hebt getekend stopt de stroming helemaal wanneer die dicht loopt boven de ingestelde temperatuur.
Ja natuurlijk loopt die dicht! En natuurlijk lopen de radiatoren dicht! Zou een beetje gekke boel zijn als die niet dicht zouden lopen als het spulletje te heet zou worden.

Maar meneer de installateur, dan zal ik u wat leren:

Daar is de klokthermostaat voor uitgevonden! Dus voordat mijn vloer of radiatoren dichtlopen, komt er ergens een moment, dat de klokthermostaat tegen de cv ketel zegt: luister ff vriend, de vloer is 25 graden, het is hier in huis 22 graden, en dat is wat jij wilde. Dus ik ga jou nu ff lekker uitschakelen. Of je het nu leuk vind of niet.

Op dat moment loopt je vloerverwarmingsverdeler als het GOED is nog niet in zn "beveiliging". Bij jou misschien?

En nog wat meneer de installateur:
Mocht u er toch geen vertrouwen in hebben...
Dan neemt u een vloerverwarmingsverdeler met aanlegthermostaat (dus zonder ventiel). Mocht de retour van de vloerverwarming DAN te warm worden, stopt alleen de pomp van de vloerverwarming, en kan het warme water gewoon via de retour verder.

Maar, nogmaals, dat was de ESSENTIE van de vraag niet.

Inderdaad. U bent nooit te oud om te leren.
Maar ik ben echt bang, dat u het probleem nog steeds niet snapt.
De pomp achter de openverdeler draait alleen wanneer de cv ketel brand, die kan dus perfect afgestemd zijn op de installatie en de cv ketel.
En daarvan is dit het bewijs...

Inderdaad. Hij kan perfect afgesteld staan op de cv ketel. Hij kan bijna "perfect" afgesteld staan op de houtkachel (omdat die een variabele flow creëert)
Maar hij kan niet op allebei tegelijk perfect afgesteld staan.

En de pomp draait ook wanneer de houtkachel brand. Maar dat terzijde.
Plaats reactie