Open verdeler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

KLEINE WIELEN
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 feb 2018, 21:41

Open verdeler

Bericht door KLEINE WIELEN »

De winter is in aantocht dus de cv houtkachel en cv kunnen weer aan.
Tussen de cv ketel en het cv systeem met cv houtkachel zit een z.g.n.d. "open verdeler"
Deze zit er in principe tussen om als de twee systemen tegelijk aan gaan er geen storing in de cv ketel optreed.


Wat mij opvalt is dat de cv ketel niet goed werkt.
Als cv houtkachel niet brandt hoort de cv ketel in principe het systeem op temperatuur te houden.
Dit gebeurt niet.
De retour naar de cv ketel wordt te snel warm waardoor hij uitgaat (hij ziet nul dat retour water op temperatuur is).
De radiatoren worden echter niet warm.

Volgens mij komt dit door de open verdeler.

Wie heeft hier ervaring mee?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Open verdeler

Bericht door hanskraayeveld »

Open verdeler er heel snel tussenuit schroeven...

Veel ervaring mee...
Jammer genoeg allemaal heel slechte...

Er is hier, ook door mij, al veel over geschreven.
Ff zoeken.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Open verdeler

Bericht door hanskraayeveld »

http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f ... a&start=30

Halverwege zie je 2 schema's die ik heb gepost.
Zo zou ik hem aansluiten...
KLEINE WIELEN
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 feb 2018, 21:41

Re: Open verdeler

Bericht door KLEINE WIELEN »

Beste Hans

Wel een openbaring hoor.
Dat dergelijke firma's niet beter weten.
Bij ons hebben we geen vloer verwarming.
Systeem is als Nordic schema aangesloten.

De cv wordt door ons als backup/nood verwarming gebruikt.
Als we niet thuis zijn hoort de cv het huis op 16" te houden.
Daar bij ons de leidingen van hout cv kachel onder het chalet lopen (buiten dus) heb ik een afsluitbare shunt achter de kachel gemaakt.
Het idee hiervan is dat indien cv ketel aangaat om tot 16" te verwarmen ook de leidingen naar en van hout cv kachel verwarmd worden.
Zo is er geen kans op bevriezing.

Ik begrijp uit je schema dat je de open verdeler gewoon verwijdert.
Alleen begrijp ik de keerkleppen niet helemaal goed.
Kun je mij een schema geven obv nordic schema zonder open verdeler?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Open verdeler

Bericht door Paul Joosten »

Ook in mijn topic kan je deze discussie terugzien. Na een open verdeler heb je een pomp nodig om de warmte naar de gebruikers (radiatoren, vloerverwarming etc) te brengen. Zonder open verdeler hoeft dat niet en dat scheelt materiaal maar vooral energie. Een open verdeler is uitsluitend nodig wanneer er meerdere bronnen tegelijkertijd actief (kunnen) zijn en dit voorkomt dat de pompen van die bronnen elkaar kunnen tegenwerken, de zaak is dan 'hydraulisch neutraal'. Zorg je ervoor dat er nooit meer dan één bron tegelijkertijd actief kan zijn dan is dat niet meer nodig. De terugslagkleppen zorgen ervoor dat warmte van de ene bron niet tegen de normale stroomrichting in door de andere bron gedrukt kan worden. Daar heeft het toch geen nut en zo voorkom je nodeloze verliezen.

Helaas zijn in het begin van mijn draadje een aantal afbeeldingen niet meer zichtbaar. Op de voorlaatste pagina heb ik ze nog eens geplaatst, kijk eens goed naar de verschillen tussen de eerste en laatste schema's.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
KLEINE WIELEN
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 feb 2018, 21:41

Re: Open verdeler

Bericht door KLEINE WIELEN »

Beste Allemaal

Wij hebben een systeem als Nordic schema

Bij ons is er geen buffervat.
Als verwarmers hebben wij de hout cv kachel en een cv ketel.
Voor warm water hebben wij een zonneboiler die ook gekoppeld is op de retour van de cv.
Eigenlijk brandt de cv alleen als houtkachel niet brandt, tegelijk branden doen ze normaal niet.
Een extra pomp hebben wij er nu ook in .
Zelfs op volvermogen slaat de cv dan te snel af.
Dus open verdeler werkt niet goed.

De cv houdt het systeem alleen op 16 gr indien nodig.
De houtkachel gebruiken we als we thuis zijn.

Dat wordt dus de open verdeler eruit sleutelen denk ik
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Open verdeler

Bericht door hanskraayeveld »

Als ik jou was zou ik die er snel tussenuit schroeven...

Als je 100% zeker weet dat je cv ketel en houtkachel niet tegelijk aangaan, kun je ze gewoon parallel zetten.

Dwz.: de warme van de houtkachel, op de warme van de cv. De koude naar de cv ketel op de koude van de houtkachel. Dit is de makkelijkste optie.
Jaapio
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 nov 2018, 17:05

Re: Open verdeler

Bericht door Jaapio »

Een open verdeler moet je zien als twee verschillende installaties, de ketel en de helft van de openverdeler en de radiatoren en een helft van de openverdeler. Je moet dus twee pompen hebben, een pomp aan de ketelzijde en een pomp aan de radiator zijde. Als beide pompen draaien en alle radiatoren staan open, dan worden je radiatoren gewoon warm
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Open verdeler

Bericht door hanskraayeveld »

Ik zal heel in het kort proberen uitleggen waarom het een waardeloos systeem is.

De pomp rechts achter de open verdeler (met de voeler links) draait altijd op dezelfde snelheid.
Zet je de pomp op de laagste snelheid (stand 1), en staat de houtcv ongeveer 5 kW te leveren naar de cv wordt de warme leiding die 70 graden uit je kachel komt vermengt met een klein beetje retourwater (via de open verdeler!) en hou je 55 a 60 graden water over dat naar je radiatoren gaat. (zie tekening)

Niks mis mee.

Gaat je houtkachel 10 kW leveren, meer warm water (flow), wordt ook de temp naar de radiatoren wat hoger, 60 a 65.

Ook niks mis mee.

Nu gaat de cv ketel aan.
Sterke pomp, sterke flow, veel vermogen.
Ketel aan, veel warm water, pomp van de open verdelerstaat te laag. Veel warm water gaat direct via de openverdeler terug de cv ketel in. Retour water cv ketel warm. Pats ketel uit, ketel aan, ketel uit.

Drama.

Pomp na de open verdeler op een standje harder zetten. Valt ketel nog paar keer uit. 

Pomp na open verdeler op de hardste stand zetten. Werkt perfect. Geen storing ketel meer. Alles lijkt goed.

Houtkachel aan. Pompt bij 5 kW circa paar liter warm water van 70 graden per minuut omhoog. Debiet van pomp na open verdeler staat op vele vele malen hoger. Gevolg: Heel veel bijmenging koud water. 
Oftewel. Water van 70 graden uit je kachel, hou je 35 a 40 graden van over.

En dan heb ik het nog niets eens over als je houtkachel nog zachter brand! 

Contact gehad met de desbetreffende firma.

De mijnheer vertelde dat er geen beter systeem was dan hun systeem.
Toen heeft de loodgieter even heel duidelijk uitgelegd dat dit systeem niet goed ingeregeld te krijgen is.

Dan moet je met een buffervat werken was het antwoord.
Hoe ga je dit dan oplossen jaapio?
Jaapio
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 nov 2018, 17:05

Re: Open verdeler

Bericht door Jaapio »

Zo zou ik het nooit aansluiten, ik zou sowieso beide ketels aan de linkerkant van de openverdeler aansluiten. Ketel mag pas aan als de houtkachel uit is. De pomp aan de rechterkant van de verdeler word gestuurd door de kamerthermostaat of door de weersafhankelijke regelaar, en ik zou een by-pas maken aan het einde van de radiator groep wanneer er een weersafhankelijke regeling toegepast word. De open verdeler fungeert als beveiliging van beide ketels zodat er altijd stroming is, en om de restopvoerhoogte van de pompen weg te regelen zodat je geen ongewenste geluiden in je installatie krijgt. En ik zou een buffervat plaatsen zodat de ketels niet steeds aan en uit gaan maar rustig door kunnen hobbelen...
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Open verdeler

Bericht door hanskraayeveld »

Zo zou ik het nooit aansluiten, ik zou sowieso beide ketels aan de linkerkant van de openverdeler aansluiten. Ketel mag pas aan als de houtkachel uit is. De pomp aan de rechterkant van de verdeler word gestuurd door de kamerthermostaat of door de weersafhankelijke regelaar, en ik zou een by-pas maken aan het einde van de radiator groep wanneer er een weersafhankelijke regeling toegepast word. 
Kun je dat tekenen, want ik begrijp het niet helemaal?
Jaapio
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 nov 2018, 17:05

Re: Open verdeler

Bericht door Jaapio »

Poeh waar teken ik dat mee op een iPad? hahaha
Jaapio
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 nov 2018, 17:05

Re: Open verdeler

Bericht door Jaapio »

Hoe voeg ik een foto toe?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Open verdeler

Bericht door hanskraayeveld »

Onder je bericht bij bijlagen
Jaapio
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 nov 2018, 17:05

Re: Open verdeler

Bericht door Jaapio »

7C38932C-51AD-449B-B1C8-7D958B447DB1.jpeg
zoiets
Plaats reactie