CV ketel weer kapot wat nu?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Misshappy
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 nov 2018, 09:00

CV ketel weer kapot wat nu?

Bericht door Misshappy »

Hallo allemaal,

Noodgedwongen ben ik me aan het verdiepen in een opvolging voor onze huidige CV ketel. De ketel (Vailant met te weinig vermogen voor het type huis) is inmiddels 14/15 jaar oud en nu voor de 3e keer in 8 maanden kapot. Wij wonen ook sinds 8 maanden in dit huis.

We moeten dus overstappen naar iets nieuws. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Dus ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren.

Wat feitjes:

Type woning: vrijstaand (inhoud 600M3)
Bouwjaar: 2004
Type verwarming: vloerverwarming op beide etages en radiatoren.
Zonnepanelen: sinds augustus, geschatte opbrengst 4.000 (ons huidige verbruik ligt lager)
Fornuis: gas en is ook niet makkelijk voor inductie te vervangen.
Warmtenet: is hier in de buurt nog niet aan de orde.
Aantal personen in huishouden: 4
Er heeft een WTW unit in de woning gezeten en die is verwijderd. Ik heb dus wel 2 luchtkanalen op het dak. Deze staan op circa 6 meter afstand van de CV ketel.

Wat is nu wijsheid? Wie kan mij een beetje op weg helpen?
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: CV ketel weer kapot wat nu?

Bericht door Joepie »

Het antwoord is afhankelijk van:
1) wat je wilt horen. Dit punt behandelt de goedkoopste oplossing?
2) of je gedreven bent om meer te doen.

Ad 1. CV-ketel vervangen door een nieuwe CV ketel. Ben je met ca €1500 klaar.

Ad 2. CV-ketel vervangen met een hybride systeem. Dit betekent dat je een CV-keteltje houdt, maar daarnaast hangt een box die warmte uit de lucht haalt. De warmte uit de lucht is je primaire verwarming, de ketel schakelt bij als de warmtevraag hoog is. De consumentenbond rapporteert volgende maand over een uitvoerige test van dit systeem met verschillende leveranciers. Als je voor dit systeem kiest zoek dan een installateur met gedegen ervaring met dit systeem, anders krijg je alsnog een conservatief advies ad 1.
Geschatte investering €6000

Als je nog ruimte hebt op het dak én je kunt nog een boilervat kwijt dan kan je daarbij nog een zonneboiler overwegen. Denk aan een andere €4000. Dan douche je voor een deel van je eigen opgewarmde water én het kan ook je CV systeem ondersteunen. Dus in volgorde gezien: 1) warmte van zonneboiler, 2) warmte van warmtepomp en dan pas 3) warmte afkomstig van gas.

WTW
Ik zou de WTW terug plaatsen. Dat is investeren in je gezondheid. En even vragen aan de makelaar of je daar nog iets over reclameren kan. Ik neem aan dat je geen roosters boven de ramen hebt? Bij een goed geïsoleerde woning uit 2004 is er onvoldoende natuurlijke ventilatie, tenzij je tijdens je aanwezigheid in de woning de ramen tegen elkaar open zet. Dat doen mensen in de praktijk niet.

Informeer ook elders
Op dit forum is niet veel ervaring met jouw situatie (nieuwbouw in vermoedelijk Vinex-achtige omgeving). Op tweakers.nl loopt een heel lang draadje over verwarmingsvormen zoals hierboven beschreven. Je kunt daar ook je vraag eens stellen om te horen hoe het in de praktijk wordt beleefd.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Misshappy
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 nov 2018, 09:00

Re: CV ketel weer kapot wat nu?

Bericht door Misshappy »

Joepie. Dank voor je uitvoerige antwoord.

De discussie met de vorige bewoonsters zijn we al aangegaan. Dat leverde niks op helaas. Er staat nu een unit in die lucht erin blaast dus er is wel frisse lucht. En er staat altijd een raam boven open. Niet voldoende maar wel the best we can do.

We gaan we bij een totaalbedrijf info inwinnen voor de hele situatie. Nu de ketel aan zijn eind is moeten we ons goed laten informeren omdat dit de kans is om het aan te pakken. Wel stapsgewijs, want totaaloplossingen zijn op dit moment financieel niet haalbaar.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: CV ketel weer kapot wat nu?

Bericht door JantjeV8 »

Misshappy schreef: 03 nov 2018, 07:17 Wel stapsgewijs, want totaaloplossingen zijn op dit moment financieel niet haalbaar.
Maar 1/2 oplossing is voor mij hetzelfde als geen oplossing, immers de andere helft werkt nog steeds niet.
Plaats reactie