Kelder steeds vochtig of te ongeduldig?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Kelder steeds vochtig of te ongeduldig?

Bericht door hanskraayeveld »

Ook een goede vraag is hoeveel appels er in de kelder liggen? Als dat vele rekken vol zijn dan komt daar ook heel wat vocht uit en zeker als je de de relatieve luchtvochtigheid steeds zo laag maakt. Je bent dan als het ware je appels in slow motion aan het drogen.
Nu doe je net of je bij een vochtigheid van 55 a 60% en een temp van 18 graden appels kan drogen...

Ik noem dat eerder bevochtigen....
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Kelder steeds vochtig of te ongeduldig?

Bericht door Atlas »

Dag,

Ook voor onze nieuwe kelder maar even een update.

De man die de door-blower test heeft gedaan heb ik ook even gevraagd naar de kelder te kijken.
Alle zaken die hier genoemd zijn heb ik ook even onder zijn aandacht gebracht.
Na meting van de vochtigheid van de wanden en de vloer kwam hij tot de conclusie dat de kelder gewoon dicht is. "met bijna zekerheid" zei hij.
Vocht komt waarschijnlijk toch dan nog uit de vloer en de vloer van het plafond. Die was ook we zeikend nat afgelopen winter, dus dat zou kunnen.
Hij merkte nog op dat de egaline die over de afwerkvloer ligt qua kleur (geeft donkere vlekken wat lijkt op doortrekkend vocht) niets zegt. Egaline bedriegt erg, het laat soms de gekste schakeringen/kleuren zien was zijn opmerking. Daar valt dus niet veel uit te concluderen.
Geduld dus lijkt het.

Atlas
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Kelder steeds vochtig of te ongeduldig?

Bericht door JantjeV8 »

Hmmmm :?
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Kelder steeds vochtig of te ongeduldig?

Bericht door Atlas »

Inderdaad ja; Hmmmm

Atlas
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Kelder steeds vochtig of te ongeduldig?

Bericht door Atlas »

Dag,

......eindelijk.ik ben er uit!!!!!!!!

In de afgelopen maanden heb ik het volgende ondernomen:

-alle openingen in de kelder zoals beluchting en ontluchting en toegangen naar de kruipruimtes afgeplakt. vervolgns steeds ontvochtigd wanneer het boven de 80% kwam (consequent en dit gedurende 20 dagen gemeten) steeds was het 0,7 liter per dag.

-Op verzoek van de aannemer heb ik de kelder niet meer ontvochtigd. "laat maar nat worden, het probleem moet zich eerst verergeren, we zien immers ook niets" was zijn opmerking.
De afsluitingen van de openingen heb ik dicht gehouden. En wat bleek: de luchtvochtigheid werd niet hoger dan zo'n 82-83%. gedurende zo'n 5 dagen lang. van lekkage zou sprake zijn wanneer de luchtvochtigheid nog verder omhoog zou gaan was mijn redenatie.

Ook ben ik maar eens gaan meten en vergelijken met de opmerking van GTV6, hier in deze draad, in mijn achterhoofd:
door GTV6 » wo 31 okt 2018 18:23:47
Kijk eens naar een mollier diagram, de RV in de kelder en de RV in de woonkamer corresponderen, in absolute zin, d.w.z. in grammen water per m3 lucht is dit nagenoeg gelijk.
Vocht heeft heel sterk de neiging te nivelleren. Als de afsluiting tussen woonkamer en kelder niet 100% dampdicht heeft zal je meer vocht uit de woonkamer condenseren dan vocht uit de kelder.
Meten is dan toch weten:
De vochtigheid in de woonkamer als in de kelder metend (vanuit de woonkamer is er toegang naar de kelder middels trap en deur) kwam ik tot conclusies:
Keldervochtigheid (80% ....6,2 gr/c ) en die van de kamer (55% ....22 gr/c) geeft beiden een gelijke hoeveelheid van de Absolute vochtigheid. Namelijk zo rond de 9,8 tot 10,3 gram vocht per kubieke meter. Bereken hier:
Dit beeld was een week lang precies hetzelfde. altijd zo rond de 65% vochtigheid.
Met het openen van de deur en 2 keer per dag de ontvochtiger controleren heb ik toen dus steeds weer een hoeveelheid kamer-lucht en zodoende dus de vochtigheid in de kelder weer op die 80% gebracht.
Hierna de ont- en beluchtingen maar eens opengemaakt: en wat bleek: in één nacht liep de lucht vochtigheid naar ............? ja, ik geloofde niet wat ik zag... naar 63 %!!!!!! en dat is het nu al gedurende 10 dagen!

De vochtigheid schommelt nu zo tussen de 60 tot 70%, afhankelijk van of het droog dan wel vochtiger weer is.
Voorlopig werkt de beluchting dus prima. Wel heb ik hem flink verkleind: de opening van 125mm rond heb ik nu met een draairoostertje op een kierstand kunnen zetten. (kijkend met één oog op de vochtmeters). Volgens mij had ik het afgekund met openingen van ca 50 mm doorsnede want meer opening zit er nu niet in het -afstelbare- roostertje.
20190201_115354.jpg
Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.
Groet Atlas
Bijlagen
20190201_115338.jpg
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Kelder steeds vochtig of te ongeduldig?

Bericht door JantjeV8 »

Je be- en ontlucht de kelder via een buis. Zoals ik het kan zien heeft die buis een inlaat vlak boven de keldervloer? En waar mond die buis uit? Ik probeer het te begrijpen.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Kelder steeds vochtig of te ongeduldig?

Bericht door Atlas »

Jantje,

De ventilatie van de kelder heb ik gedaan volgens de informatie die ik toen op internet kon vinden en volgens info van
een kennis die ik deskundig achtte.
Liefst op Westenwind (heersende windrichting) de ingang van de lucht en die laag op de bodem in de hoek van de kelder uit laten komen. Om vervolgens de uitlaatzijde aan de bovenkant in de tegenovergestelde wand/hoek net onder de isolatie aan te brengen.
Op die manier heb je de kelder altijd (van bodem naar plafond) helemaal geventileerd. Bij alleen maar be- en ontluchting aan de bovenkant loop je het risico dat de lucht onder in de kelder niet of slecht ververst wordt.
Het werkt goed naar mijn indruk. Steeds schommelt de luchtvochtigheid nu zo tussen de 68 en 73 % afhankelijk van het weer. De Kelder blijft lekker droog. 70% lijkt me droog genoeg en ik durf er nu zo langzamerhand ook onze fotoboeken op te slaan.

Hoe dit komende zomer gaat moet ik nog even bekijken. Ik verwacht dan weer gebruik te moeten maken van de ontvochtiger. Immers de warme lucht zal dan weer gaan condenseren op de wanden van de kelder die maar 14 grC. zijn. (de pareltjes vocht op het bierflesje uit de koelkast zomers)
Kwestie van de vochtigheid in de gaten houden en op zijn tijd de roosters dichtzetten.

Atlas
Plaats reactie