vraag over soorten kachelpijp thermometers

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Jekaro
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 okt 2018, 14:14

Re: vraag over soorten kachelpijp thermometers

Bericht door Jekaro »

Jekaro schreef: 07 nov 2018, 12:06 Hebben jullie verder nog een mening over of de magneetmeters al of niet afdoende kunnen zijn voor een indicatie?
Kan bijvoorbeeld creosoot (wat naarmate het stookseizoen vordert steeds meer wordt) nog zorgen voor een grote invloed op de meetindicatie?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: vraag over soorten kachelpijp thermometers

Bericht door kockie »

Zeker, maar als het een groot probleem is, wordt het tijd om de manier van stoken te heroverwegen....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Jekaro
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 okt 2018, 14:14

Re: vraag over soorten kachelpijp thermometers

Bericht door Jekaro »

Wat is eigenlijk de ideale rookgastemperatuur als ik een temperatuurmeter met voeler neem? Dus geen magneetmeter.
En op welke hoogte vanaf de kachel moet deze meter met voeler gemonteerd worden?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: vraag over soorten kachelpijp thermometers

Bericht door kockie »

Kort antwoord: zo laag mogelijk.

Langer antwoord: helemaal afhankelijk van je kachel en schoorsteen. De schoorsteen moet voldoende trek houden en je kachel moet goed kunnen branden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Jekaro
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 okt 2018, 14:14

Re: vraag over soorten kachelpijp thermometers

Bericht door Jekaro »

kockie schreef: 15 nov 2018, 09:34 Kort antwoord: zo laag mogelijk.

Langer antwoord: helemaal afhankelijk van je kachel en schoorsteen. De schoorsteen moet voldoende trek houden en je kachel moet goed kunnen branden.
Heeft de voeler dan een dergelijke invloed op de trek? En wat is eigenlijk de ideale rookgastemperatuur?
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: vraag over soorten kachelpijp thermometers

Bericht door LeaD »

T boven condenspunt blijven .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: vraag over soorten kachelpijp thermometers

Bericht door kockie »

Zo laag mogelijk slaat op de afgastemperatuur....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Jekaro
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 okt 2018, 14:14

Re: vraag over soorten kachelpijp thermometers

Bericht door Jekaro »

Heeft u daar wellicht een temperatuurwaarde bij? Ik kan er vrij weinig over vinden..
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: vraag over soorten kachelpijp thermometers

Bericht door Wouter Gillis »

Mijn inziens zijn er twee factoren condens en trek.

Om condens te vermijden heb ik altijd begrepen dat je best boven 65°C blijft. Let wel, op het einde van het rookkanaal.
Hoe warm het afgas moet zijn om voldoende trek te blijven garanderen, hangt samen met de specifieke kachel en rookkanaal. Dat is moeilijker op afstand te beoordelen.

groet
Wouter
Jekaro
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 okt 2018, 14:14

Re: vraag over soorten kachelpijp thermometers

Bericht door Jekaro »

Wouter Gillis schreef: 19 nov 2018, 09:31 Mijn inziens zijn er twee factoren condens en trek.

Om condens te vermijden heb ik altijd begrepen dat je best boven 65°C blijft. Let wel, op het einde van het rookkanaal.
Hoe warm het afgas moet zijn om voldoende trek te blijven garanderen, hangt samen met de specifieke kachel en rookkanaal. Dat is moeilijker op afstand te beoordelen.

groet
Wouter
Dus zelfs al zou ik een temperatuurmeter met voeler installeren op de plek waar zich nu de magneetmeter bevindt, dan kan ik daar nog niets mee begrijp ik..
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: vraag over soorten kachelpijp thermometers

Bericht door Wouter Gillis »

Toch wel. Je kan verschillende stooksessies goed met elkaar vergelijken en dat geeft wel een indicatie.


Kan je meegeven wat voor kachel en schoorsteen je hebt en welke problemen je vermoedt/verwacht of wat je wil bereiken?

Met een wat oudere conventionele kachel slaag je er doorgaans nooit in om een te lage afgastemperatuur te hebben. Dus daar is lager beter.

Een moderne hoogrendementskachel aangesloten op bijvoorbeeld een stenen, niet geïsoleerd schoorsteenkanaal dan weer wel. Daar is er veel meer risico op condens zeker als er bijvoorbeeld nog een watermantel inzit die de rookgassen extra koelen. Dan moet je op zoek naar een goed evenwicht.

Ook even meegeven dat je steeds voluit moet stoken en de warmteafgifte moet regelen met de hoeveelheid hout die je toevoegt eerder dan met de hoeveelheid lucht.

Je zou ook enkele keren kunnen meten hoe warm de afgas is aan de uitgang van de schoorsteen bij een bepaalde temperatuur op de magneetthermometer. Zo weet je welke temperatuur overeenkomt met welke temperatuur aan de uitgang van de schoorsteen

Groet Wouter
Jekaro
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 okt 2018, 14:14

Re: vraag over soorten kachelpijp thermometers

Bericht door Jekaro »

Dank voor je bericht Wouter.

Ik heb een Nestor Martin TQ33 (ter illustratie hier onder een weergave). Ook heb ik even een screenshot gemaakt van de factuur van het bedrijf wat bij mij de schoorsteen heeft geïnstalleerd voor de specificaties ervan. Op de schoorsteen zit ook een trek kap (Firemaster Classic).

Afbeelding

Op het moment heb ik een magneetmeter 30 cm. boven de kachel op de pijp geplakt en mijn initiële vraag was eigenlijk of ik hiermee een goede indicatie wat betreft goed stookgedrag kan krijgen. Ik wil namelijk voorkomen dat ik inefficiënt stook en/of de kachel beschadig.
Jekaro
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 okt 2018, 14:14

Re: vraag over soorten kachelpijp thermometers

Bericht door Jekaro »

Heeft wellicht iemand nog een advies over voorgaande post?
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: vraag over soorten kachelpijp thermometers

Bericht door GTV6 »

Kun je niet kiezen uit de antwoorden?
Ik vraag mij af hoe je een magneet thermometer aan rvs plakt, maar goed.
Wil je een beetje goed meten neem dan een insteekthermometer die in t midden van de buis uitkomt. Of je dat doet op 20 centimeter of hoger, het blijft een indicatie en iedere meter hoger is de temperatuur lager in je schoorsteen.
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: vraag over soorten kachelpijp thermometers

Bericht door LeaD »

Het merendeel van het RVS is chroomstaal , ziet er uit als inox maar is licht magnetiseerbaar. Het gros van de potten en pannen met het opschrift rostfrei of inoxidable is vaak magnetiseerbaar.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie