vraag over soorten kachelpijp thermometers

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Jekaro
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 okt 2018, 14:14

vraag over soorten kachelpijp thermometers

Bericht door Jekaro »

Hallo,

Ik vind het belangrijk om deze temperatuur in de gaten te houden, omdat het anders zonde is van het rendement en slijtage van de kachel.
Nu hoor ik wel eens meningen over de thermometer welke je met een magneet op de pijp plakt en meters welke de kachelpijp in gaan. De laatste soort zou beter zijn.
Op het moment heb ik een magneetthermometer. Wat zijn jullie bevindingen hier van?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: vraag over soorten kachelpijp thermometers

Bericht door hanskraayeveld »

Hoe heter de temperatuur, des te meer wijkt de plakthermometer af.

Gerust 100 graden...

Als het voor de fun is, lekker laten zitten.
Als je echt benieuwd ben wat er nu de schoorsteen ingaat, andere kopen...

Op eBay staan ze voor 5 euro. Slechte kwaliteit.
Je moet die van watts met 15cm voeler hebben. Die zijn goed.
Jekaro
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 okt 2018, 14:14

Re: vraag over soorten kachelpijp thermometers

Bericht door Jekaro »

Bedankt voor de reactie.

Nog een vraagje over met voeler; op het moment gebruik ik 2 magneetmeters, zodat ik vanaf de huiskamer én eettafel de temperatuur kan aflezen. Ik zou dus ook 2 thermometers met voeler willen kopen, alleen vraag ik me af of dit nog een negatieve invloed op de trek kan hebben. Wellicht ontstaan van turbulentie door 2 voelers oid...?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: vraag over soorten kachelpijp thermometers

Bericht door hanskraayeveld »

alleen vraag ik me af of dit nog een negatieve invloed op de trek kan hebben. 
Ja. Waarschijnlijk ergens tussen de 0.001 en 1 procent.
Jekaro
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 okt 2018, 14:14

Re: vraag over soorten kachelpijp thermometers

Bericht door Jekaro »

Haha, duidelijk verhaal :)

Weet je ook op welke hoogte vanaf de kachel dergelijke meters dienen te worden geïnstalleerd?
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: vraag over soorten kachelpijp thermometers

Bericht door LeaD »

Als je kachel achteraansluiting heeft meet je best in de bocht, en dan de voelerbuis horizontaal erin richting de kachel .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Jekaro
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 okt 2018, 14:14

Re: vraag over soorten kachelpijp thermometers

Bericht door Jekaro »

Bij mij gaat de pijp als volgt:

Afbeelding
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: vraag over soorten kachelpijp thermometers

Bericht door LeaD »

Bovenaan in de bocht. Buisje vertikaal richting de kachel zodat de rookgassen op de top botsen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: vraag over soorten kachelpijp thermometers

Bericht door hanskraayeveld »

Bovenaan in de bocht. Buisje vertikaal richting de kachel zodat de rookgassen op de top botsen .
Handig aflezen... :roll:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: vraag over soorten kachelpijp thermometers

Bericht door Dutch John »

Ik heb voor al m'n kachels een normale cv temperatuurmeter met een bereik tot 120 graden. Gaatje boren en klaar. Als het bereik tot 120 graden onvoldoende is, dan deugt de kachel niet..... Mocht door wat te enthousiast stoken de rookgastemperatuur een keer 160 graden zijn, dan is dat voor het bimetaal niet zo'n probleem; de meter gaat er niet stuk van. Wel oppassen voor de goedkopere meters met kunststof erin verwerkt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: vraag over soorten kachelpijp thermometers

Bericht door LeaD »

hanskraayeveld schreef: 30 okt 2018, 22:39
Bovenaan in de bocht. Buisje vertikaal richting de kachel zodat de rookgassen op de top botsen .
Handig aflezen... :roll:
Het is ergonomische indicatie ten koste van de correctheid , of zo juist mogelijk meten en wat ape toeren verrichten .

Je hebt ook nog temperatuurmeters met capilare aansluiting voor als je het analoog wil houden, kun je in elke hoek plooien.

Ikzelf vind die magneetthermometers al ruim voldoende ter indicatie.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: vraag over soorten kachelpijp thermometers

Bericht door hanskraayeveld »

Ik heb voor al m'n kachels een normale cv temperatuurmeter met een bereik tot 120 graden. Gaatje boren en klaar. Als het bereik tot 120 graden onvoldoende is, dan deugt de kachel niet..... 
Dan moet je toch eens wat keuringsrapporten van houtkachels doorspitten...
Of je stookt veel te zacht, heb een kachel van 5000+ euro, of een enorm afkoeltraject...

Ik heb aardig wat hr kachels keuringsrapporten, maar ze zijn allemaal getest/gekeurd bij een rookgastemp van rond de 200 graden.
En dat is nog een kunst om daaronder te blijven, met dat de kachel goed blijft branden.

Dus ben wel benieuwd over welke kachels je het hebt...
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: vraag over soorten kachelpijp thermometers

Bericht door Dutch John »

Alles rocketachtigen. Twee eigenbouw kachels en een range cooker die van huisbrandolie naar hout is omgebouwd. Inderdaad alle met een lang afkoeltraject. Rookgastemperaturen tussen 100 en 140 graden. Maar de laatste zie ik alleen als de kachel "opgeladen" is of over de kop gestookt wordt. Peter van den Berg heeft er één gemeten en het resultaat van 18 ppm CO mocht er zijn, ondanks een luchtlek dat later gerepareerd is. Deze laatste komt binnenkort te koop.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Jekaro
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 okt 2018, 14:14

Re: vraag over soorten kachelpijp thermometers

Bericht door Jekaro »


Het is ergonomische indicatie ten koste van de correctheid , of zo juist mogelijk meten en wat ape toeren verrichten .

Je hebt ook nog temperatuurmeters met capilare aansluiting voor als je het analoog wil houden, kun je in elke hoek plooien.

Ikzelf vind die magneetthermometers al ruim voldoende ter indicatie.

Wat LeaD zegt; het gaat mij om een indicatie van waar ik mee bezig ben. Als magneetmeters dit kunnen doen (ik hoef geen exacte waarden, maar wil alleen in de gaten houden of ik niet inefficiënt bezig ben en/of de kachel beschadig) dan ben ik daar tevreden mee. Met deze initiële vraag heb ik eigenlijk dit topic gestart.
Jekaro
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 okt 2018, 14:14

Re: vraag over soorten kachelpijp thermometers

Bericht door Jekaro »

Hebben jullie verder nog een mening over of de magneetmeters al of niet afdoende kunnen zijn voor een indicatie?
Plaats reactie