Houtvergassing

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
johan reynders
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 okt 2008, 10:07

Houtvergassing

Bericht door johan reynders »

Dag,

Ik ben op zoek om mij bestaande gasolie CV uit te breiden met een hout CV.
Ik overweeg en houtketel of een houtvergassingsketel.
Iemand ervaring, raadgeving, wenken, linken, Instalateurs,.....???,

Bedankt, Jo.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Houtvergassing

Bericht door Pigion »

Ga eens bij onze oosterburen ten rade (www.haustechnikdialog.de). Zij zijn al wat langer op dit pad. Alternatief is houtpellets, doch dan moet je niet ver van de grens wonen i.v.m. transportkosten.
Pigion
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Houtvergassing

Bericht door bonkelaar »

hallo Johan.

Momenteel kijken veel mensen naar een alternatief voor olie of gas om begrijpelijke reden. De reactie van pigion om op haustechnikdialog te kijken is een goede raad, hoe oostelijker je komt des te meer houtverwarming kom je tegen.
Maar zelfs in deze oostelijke gebieden (Haustechnikdialog is Duits) vind je niet veel installateurs met verstand van zaken. Het is ook best een ingewikkelde materie om twee verwarmingssystemen met elkaar te laten samenwerken. Veel Duitse forumgebruikers klagen dan ook over laag rendement, storingen, en installateurs die het niet weten.

Het stoken van een hout CV (traditioneel of vergasser maakt niet veel uit) is een heel andere manier van verwarmen dan met een olie of gasapparaat. De laatstgenoemde gaan na afloop van de warmtevraag door de thermostaat uit en staan standby tot het volgende inschakelmoment.
Een houtketel kan niet aan/uit,o maar brandt door en het liefst volop om een zo goed mogelijke verbranding te krijgen zonder stank, rookontwikkeling, roet of teervorming.
In het algemeen wordt er tijdens de verbranding dan meer energie geproduceerd dan het huis op dat moment nodig heeft. Deze overtollige warmte moet dan tussentijds worden opgeslagen om later weer te kunnen worden gebruikt. Dit gebeurt met z.g. buffertanks, geisoleerde vaten die het warme water opslaan tot het nodig is.
Stoken zonder buffer is erg lastig en leidt meestal tot een geknepen ketel met alle reeds genoemde narigheid tijdens het stoken of andersom raakt de ketel oververhit en moet worden gekoeld middels het noodkoelspiraal.

Om deze redenen heb je bij een hout cv. nogal wat ruimte nodig. Te beginnen met een stookruimte waar de ketel staat, met aansluiting op de schoorsteen en aanwezigheid van waterleiding, afvoer, en een mogelijkheid om op de CV en/of buffers aan te sluiten. Ruimte voor de buffertank(s) expansievat(en) leidingwerk.
En wat te denken van ca 20 m3 brandhout per jaar en een paar jaar voorraad die staat te drogen.

Dan het werk dat je er mee hebt, stoken, schoonmaken, hout aanhalen, zagen kloven opslaan, (uitgaande van een stukhoutkachel).

Een Pelletkachel kent deze bezwaren minder maar de pelletprijs zal steeds met de andere brandstofprijzen meedeinen en in tijden van (hout) schaarste stijgen. Zo'n ketel kent wel het aan-uit principe maar er is opslag nodig van pellets die dan steeds in een bunkertje naast de kachel moeten worden gevuld vanwaar ze dan automatisch in de kachel belanden.

Zelf voor je hout zorgen als je dat kunt is dan toch een mooie uitdaging, bijna een sport.

Er zijn in den lande best al veel hout en pelletketels in bedrijf maar ze vallen niet zo op ten opzichte van de massa aan gasinstallaties.

Zelf stook ik het derde jaar, eerst twee jaar met een tamelijk lichte houtketel en sinds enkele weken met een tweedehands 35 KW houtvergasser van een niet te duur merk. Ik had al 1000 liter buffer maar ik plaats er nu nog zo'n 2000 liter bij voor comfort. Het warme water maken we ook met deze ketel. Momenteel is het echter nog te warm om de ketel zijn volle vermogen te laten ontwikkelen. De installatie heb ik zelf ontworpen en aangelegd (ik was al een beetje verwarmingshobbyist) en met de huidige klemfittingen is dat prima te doen. De oude houtinstallatie heb ik zo ongeveer in de afgelopen twee jaar afgeschreven uit de besparing aan gas, heb misschien een kleine winst gemaakt uit de verkoop van de kleine houtketel. Met de huidige installatie zal het vanwege de stijgende energieprijzen ook wel ongeveer zo gaan.

Het mooiste van de houtstook installatie vind ik de relatieve onafhankelijkheid van de energiemonopolisten. We hebben nog steeds gas als backup en je hebt ook stroom nodig o.a. voor de regeling en de pompen maar een bepaalde mate van zelfvoorzienendheid en een geruststellende voorraad hout in het hok geeft toch voldoening.

Ik zou nog in kunnen gaan op de techniek maar dat voert in eerste instantie te ver.
Je mag ook rechtstreeks contact opnemen als je meer wilt weten.

met vriendelijke groet

Jos.
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Houtvergassing

Bericht door Leon »

Knappe reactie! Chapeau!
johan reynders
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 okt 2008, 10:07

Re: Houtvergassing

Bericht door johan reynders »

@bonkelaar,

Waar woon je?
Kan je een houtketel niet voor de helft vullen, als je verwacht niet meer warmte nodig te hebben?
Ik wil kiezen voor een houtketen, alhoewel ik liever een houtvergassingsketel zou hebben (hoger rendement), omdat ik daar ook kolen en houtzaagsel en krullen kan in stoken. Dat kan niet in een vergassingsketel heb ik begrepen??
Kolen als alternatief, mocht ik zonder hout vallen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Houtvergassing

Bericht door Dutch John »

Kolen vergassen in een houtvergasser kan alleen als deze de thermische belasting aan kan. Door het ontbreken van chemisch gebonden water in kolen (wel aanwezig in hout, ook al is het kurkdroog) loopt de temperatuur in de vergasser hoog op. Je zou dan water moeten injecteren om enerzijds te koelen en anderzijds het waterstofgehalte op te krikken. De temperatuur in een houtvergasser wordt ongeveer 1300 graden, terwijl een kolen gestookte vergasser 1600 graden kan bereiken.

Dit staat haaks op de temperaturen in gewone kachels. Een kolenkachel blijft veel koeler dan een houtkachel. Het verschil met vergassing is de met hoge snelheid geïnjecteerde primaire lucht bij een vergasser. Een kachel moet het doen met natuurlijke trek.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Houtvergassing

Bericht door bonkelaar »

johan reynders schreef:@bonkelaar,

Waar woon je?
Kan je een houtketel niet voor de helft vullen, als je verwacht niet meer warmte nodig te hebben?
Ik wil kiezen voor een houtketen, alhoewel ik liever een houtvergassingsketel zou hebben (hoger rendement), omdat ik daar ook kolen en houtzaagsel en krullen kan in stoken. Dat kan niet in een vergassingsketel heb ik begrepen??
Kolen als alternatief, mocht ik zonder hout vallen.
Dorpje in de buurt van Lochem.

Houtketel voor de helft vullen geeft een slecht overall rendement omdat je eerst de kachel opwarmt voordat deze eens warmte gaat afgeven aan het verwarmingscircuit.
Ik weet dat het fout is maar ik doe het bij het huidige warme weer ook, dit omdat ik momenteel mijn buffervolume te klein heb en de buffers wel steeds geladen wil houden (eigenlijk een beetje stookgeil).
Een houtvergasser kan in de regel ook bijgemengd zaagsel en krullen verwerken tot een bepaald percentage, afhankelijk van de fabrikant tot ca 20% (dacht ik).
Naar ik weet zijn houtvergassers niet geschikt voor kolen.
Ik heb nu ervaring met beide ketels en ik wil geen gewone ketel meer. De vergasser is een stuk schoner in de verbranding, nagenoeg geen as, de ketel hoeft bijna niet te worden schoongemaakt bij de warmtewisselaars achterin, een hoger rendement op het verstookte hout.
Het is een Atmos uit Tsjechie maar laat ze allemaal drammen over goedkope ketel, het ding doet wat hij moet doen en er zit niet te veel techniek aan die kapot kan.
De meeste schrijvers in Forums geven af op dingen die ze alleen kennen van 'horen zeggen'. De meeste negatieve reacties komen van mensen die de ketel ontregelen en veel te koud stoken. Ze verbazen zich dat het teer onder uit de ketel loopt, het ding rookt als een locomotief en er geen warmte uit komt.
Heb deze fouten bij mijn oude ketel ook gemaakt uit voorzichtigheid en onwetendheid veel te laag gestookt.
Er is in Duitsland een actief Atmos forum waar je met vragen terecht kan en waar je jezelf in kunt lezen in de stookmaterie, zeer leerzaam.
Meerdere merken laten hun vergassingsketels bij Atmos maken en plakken er hun eigen merkstickers op.

Kolen kun je niet zelf maken, die zul je moeten kopen. Als je al zonder hout komt te zitten kun je volgens mij dan ook hout bijkopen. Ik snap de logica van de kolen niet helemaal, of het zou moeten zijn dat je per euro meer energie kunt kopen in de vorm van kolen dan in hout.
Maar je accepteert dan wel het slechtere rendement van een conventionele hout / kolenketel. Dit verschil kan wel 25% bedragen, 60% voor een conventionele (optimistisch) en tot 85 % voor een standaard vergasser.
Je raakt dan met de conventionele ketel inderdaad veel eerder door je hout heen.
Ben ook begonnen met een goedkope conventionele ketel om te kijken of het allemaal bevalt. Het bevalt prima en ik ben nu extra blij met de vergasser.
Als er voldoende budget is zou ik niet lang nadenken en voor een vergasser gaan.

groeten Jos
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Houtvergassing

Bericht door bonkelaar »

Leon schreef:Knappe reactie! Chapeau!
Kan alleen opschrijven wat ik weet of zelf ervaren heb.

Op Haustechnikdialog en het Atmos Forum zijn mensen actief die nog meer van de techniek achter de materie weten en deze delen met de vraagstellers.

Je moet wel redelijk (techisch) Duits beheersen maar dan is het een walhalla voor wie op stooktechniek bezig is.

Fijn dat de reactie gewaardeerd wordt. Vond het zelf al een beetje lang worden.

groeten Jos
johan reynders
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 okt 2008, 10:07

Re: Houtvergassing

Bericht door johan reynders »

bedankt voor uw reactie.
ik dacht eerst aan een Viesmann vergasser, nu mogelijk aan een Buderus vergasser.
Vigas is me ook al aangeraden, maar hier (Noord België, Kempen) is er geen verdeler.
En een andere installateur vinden om een elders gekochte ketel te instaleren lijkt me ook nt voor de hand liggend!.
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Houtvergassing

Bericht door bonkelaar »

Hallo Johan.

Ben niet helemaal up to date met de verschillende fabrikanten maar ik dacht dat Viessmann zelf een vergassingsketel bouwt, Viessmann kennende goed en niet goedkoop.
Buderus is volgens mij een Tsjech in een blauw jasje (Dakon Pyro, kijk de plaatjes er maar op na. ) De Dakon Pyro is de enige vergasser voor zover ik weet die van gietijzer is gemaakt en daardoor het eeuwige leven wordt toegedicht. Wat ik zo hoor werkt het vergassen niet altijd probleemloos maar dat kan ook aan de gebruiker liggen. Heb er alleen van gehoord.
Vigas wordt eigenlijk nooit negatief besproken. Een gebruiker die ook in deze ketels handelt geeft aan dat de chamotte inzetstukken van de vergassingsruimte sneller slijten dan van Atmos. Dit kan ook bij een bepaalde serie het geval zijn geweest. De meeste gebruikers kunnen niet vergelijken.
Vigas schijnt ook een goedkope en een hoogwaardiger variant te kennen hier ben ik verder niet goed mee op de hoogte maar in Duitsland schijnen de duurdere te worden gevoerd.

Viessmann zal de duurdere zijn, Buderus kan een duurdere Dakon zijn, Vigas is niet al te duur dacht ik, ligt een beetje in de lijn met Atmos. Ik vind Atmos momenteel redelijk aan de weg timmeren. Met hun Forum in Duitsland komen ze toch iets dichter naar de klant en kwaliteitsproblemen kennen ze niet echt, deze zouden dan ook in het forum aan de orde komen. Misschien zijn de vergassers nog niet oud genoeg en moeten de problemen nog komen?
Als je afhankelijk bent en blijft van een installateur dan moet je toch wel een merk kiezen waar de installateur achter staat, eventueel ervaring mee heeft of zelfs onderdelen op voorraad houdt. De prijs is dan niet het allerbelangrijkst.

Succes met het kiezen van een ketel, als je deze winter nog warm wilt zitten dan mag de installatie zo langzaam wel beginnen.
Gebruik je ook buffertanks, en maak je warm water?

groeten Jos
johan reynders
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 okt 2008, 10:07

Re: Houtvergassing

Bericht door johan reynders »

Buffertanks zijn een must denk ik, ik dacht 1000 liter.
Warm water voor de badkamer had ik ook wel graag gehad, spaar ik nog wat electricieteit uit!
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Houtvergassing

Bericht door bonkelaar »

De norm voor een beetje komfort (heb ik niet zelf bedacht) ligt op 100 liter per KW van de ketel. Ik stook nu met 1000 liter buffer bij 35 KW en ik plaats er momenteel 1500 liter bij, ze krijgen wel gelijk, de geleerden.
Het gaat er om dat overtollige warmte uit de ketel kan worden gebufferd. Met een dikke ketel heb je 1000 liter al snel te warm. Af en toe zie ik het gebeuren, te veel hout in de ketel, temperatuur loopt op, dan schakel ik snel een paar dikke radiatoren in en de temperatuur gaat weer naar een aanvaardbaar niveau. Het hout kost niet veel maar het is natuurlijk wel verspilling.

Het warme water maak ik ook met de houtketel. Een tweedehands indirect gestookte Nibe boiler van 80 liter staat parallel aan de buffers en krijgt zoveel warm water als hij nodig heeft om het boilerwater op ca 67 graden te brengen. De regeling gaat via een duims thermostaatkraan en een thermostaatknop met afstandvoeler.
de afstandvoeler zit in de meetbuis van de boiler gestoken. Is het water op temperatuur dan gaat de kraan dicht, daalt de watertemperatuur dan wordt ketelwater ingelaten in warmt het boilerwater op.
Om problemen met bacterievorming bij half opgewarmde boiler te voorkomen (veteranenziekte) gaat alle water nog door mijn gasboiler die het indien nodig naverwarmt. Is het water voldoende warm dan slaat de gasboiler niet aan. Dit is meestal het geval.
Aansluittechnisch is het de warme aansluiting van de houtboiler op de koudwater aansluiting van de gasboiler. De leidingen een beetje dik houden, min. 15 mm om voldoende druk te houden en goed isoleren.
Vlot te maken en voldoet prima.
Ettekoven
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 nov 2008, 12:50

Re: Houtvergassing

Bericht door Ettekoven »

Nou ik heb dus zo'n complete stoomboot, hele straat staat af en toe blauw, :( heb ik geluk dat ik op een industrie terreintje woon. Maar is er iemand die mij daarin goed advies kan geven? de verkopende partij laat het een beetje afweten. en je moet het toch van ervaringen hebben. Wat is heet stoken? Ketelwatertemperatuur kan bij een vigas niet hoger komen dan 85 graden en verder probeer ik altijd tussen de 70 en 100% te stoken. wie heeft er goede raad voor iemand die met zijn handen in het haar zit? Bonkelaar?
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Houtvergassing

Bericht door bonkelaar »

Hallo Ettekoven,

Bij een houtvergassingsketel hoort ook een aansteek-instructie, dat je weet hoe de kachel wordt aangestoken en wanneer het vergassingsproces start.
Sommige kachels worden van onderen door de brandergleuf aangestoken met een brander of föhn. Anderen gebruiken aanmaakblokjes en aanmaakhoutjes tot er een goed vuur is en leggen dan de rest van het hout in de kachel.
Sommige hebben een aanmaak-klep die geopend wordt bij het opstoken en na ca 10 minuten wordt gesloten waarna het vergassingsproces start.
Als de ketel niet aan het vergassen gaat dan blijft het vuurtje smeulen en roken.
Bij het inpakken van je brandhout moet je zorgen dat de brandergleuf open blijft. Als je deze grotendeels dicht stopt met hout dan kan hij niet gaan branden als vergasser.
Er moet een redelijk brandend basis-vuur zijn dat het houtgas uit het hout laat treden en dat er voor zorgt dat het houtgas door de brandergleuf ook echt gaat branden onder toevoeging van extra lucht via de brandergleuf.


Hoe een Vigas er uit ziet weet ik maar hoe hij werkt weet ik niet precies. De ventilator werkt volgens het overdruk principe. In de stookruimte wordt overdruk gemaakt en het ontstane houtgas verbrandt via de ruimte eronder. Maximaal 85 graden zou kunnen maar volgens mij kun je de boel best hoger instellen. Het houtvuur kun je niet zeggen dat het even een tandje minder moet dus als de luchtklep open blijft, blijft ook het vuurtje laaien en zou de temperatuur ook hoger op moeten lopen.
Wat je merkt is dat dan waarschijnlijk de ventilator uit gaat maar bij goede schoorsteen-trek gaat het proces van vergassen en branden gewoon door.
Op de Atmos zitten twee regelbare thermostaatschakelaars, een rookgastemperatuur schakelaar en een keteltemperatuur schakelaar Hier kun je dus zelf voor machinist spelen en je eigen instellingen maken. Ook met de luchtregeling kun je spelen. Er worden aanbevelingen gedaan voor basis instelling, de rest moet je zelf uitproberen of met behulp van het Atmos Forum in Duitsland. Geen idee of je met de vigas ook zelf wat kunt regelen.
Op zich is de maximale watertemperatuur van 85 graden niet fout. Ik stook bij brandende ketel ook niet hoger. Je moet echter niet gaan knijpen. De ketel moet uitbranden op die temperatuur. Als je de warmte in de woning niet kunt benutten dan moet deze overtollige warmte worden opgeslagen in buffertanks om later benut te worden.

Ik verneem graag hoe je installatie er uit ziet en hoe je één en ander hebt ingesteld.

met vriendelijke groet
Jos
Plaats reactie