Zonnepanelen aanschaf en terugverdientijd

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

hanskraayeveld
Contacteer:

Re: Zonnepanelen aanschaf en terugverdientijd

Bericht door hanskraayeveld » 10 okt 2018, 21:39

Toch vraag ik me af welk artikel er betrouwbaarder is.

De eerste getallen waar mee gerekend is, zijn ongeveer hetzelfde + 10%. Dat komt omdat de panelen wat beter geworden zijn.

Maar als je beneden komt, zijn er hele grote verschillen. De laatste bron rekent zonder opslag van de zonne-energie, de eerste met 25%.
Want, zo zeggen ze, kerncentrales moeten hun piek ook uit accu's halen of brengen.
Maar dat wordt opgevangen door gascentrales heb ik mij laten wijsmaken.
En er zijn ook in de laatstgenoemde factoren onduidelijke bronvermeldingen.

Dus denk ik dat de uitkomst van de eroei ergens tussenin ligt. Ik vind de 0.8 negatief. De 8 a 9 veel te positief.

Precies de voor er tegenstander van zonnepanelen.
Ik denk dat als je er precies tussenin gaat zitten, je het betrouwbaarst rekent.
en zet m'n overschot aan PV nu in voor het verwarmen van tapwater
en zet m'n overschot aan PV nu in voor het verlichten van mn erf

Verschil?
Je vakgebied geeft geen garantie voor een heldere kijk op de zaken.

dormos

Bericht door dormos » 11 okt 2018, 08:05

Verschil is dat als je erf eerst niet verlicht was en nu wel omdat je PV stroom over hebt, je per saldo meer energie verbruikt.

Mijn tapwater werd eerst met gas verwarmd, en later met een hout CV. Door PV stroom in te zetten hoef ik minder hout te verstoken.

Idem met m'n electrische auto(tje). Die vervangt benzine/LPG kilometers, dus duurzaam ipv fossiel.

Veschil is ook dat wanneer je je erf verlicht de zon meestal niet schijnt. Je verlicht je erf dus niet echt met PV.
Mijn boiler verwarmt overdag, en mijn auto laadt ook op als het licht is dus beide zoveel mogelijk met echte zonnestroom.

En op mijn dak verbouwde ik inderdaad geen tomaten, dus de energie die op mijn dak terecht kwam werd niet benut, nu wel.

Groet,

Hans

hanskraayeveld
Contacteer:

Bericht door hanskraayeveld » 11 okt 2018, 09:27

Verschil is dat als je erf eerst niet verlicht was en nu wel omdat je PV stroom over hebt, je per saldo meer energie verbruikt.
Volgens jou, ecologisch gezien, niet... :fff
Je vakgebied geeft geen garantie voor een heldere kijk op de zaken.

Plaats reactie