Zonnepanelen aanschaf en terugverdientijd

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Zonnepanelen aanschaf en terugverdientijd

Bericht door hanskraayeveld »

Toch vraag ik me af welk artikel er betrouwbaarder is.

De eerste getallen waar mee gerekend is, zijn ongeveer hetzelfde + 10%. Dat komt omdat de panelen wat beter geworden zijn.

Maar als je beneden komt, zijn er hele grote verschillen. De laatste bron rekent zonder opslag van de zonne-energie, de eerste met 25%.
Want, zo zeggen ze, kerncentrales moeten hun piek ook uit accu's halen of brengen.
Maar dat wordt opgevangen door gascentrales heb ik mij laten wijsmaken.
En er zijn ook in de laatstgenoemde factoren onduidelijke bronvermeldingen.

Dus denk ik dat de uitkomst van de eroei ergens tussenin ligt. Ik vind de 0.8 negatief. De 8 a 9 veel te positief.

Precies de voor er tegenstander van zonnepanelen.
Ik denk dat als je er precies tussenin gaat zitten, je het betrouwbaarst rekent.
en zet m'n overschot aan PV nu in voor het verwarmen van tapwater
en zet m'n overschot aan PV nu in voor het verlichten van mn erf

Verschil?
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Zonnepanelen aanschaf en terugverdientijd

Bericht door dormos »

Verschil is dat als je erf eerst niet verlicht was en nu wel omdat je PV stroom over hebt, je per saldo meer energie verbruikt.

Mijn tapwater werd eerst met gas verwarmd, en later met een hout CV. Door PV stroom in te zetten hoef ik minder hout te verstoken.

Idem met m'n electrische auto(tje). Die vervangt benzine/LPG kilometers, dus duurzaam ipv fossiel.

Veschil is ook dat wanneer je je erf verlicht de zon meestal niet schijnt. Je verlicht je erf dus niet echt met PV.
Mijn boiler verwarmt overdag, en mijn auto laadt ook op als het licht is dus beide zoveel mogelijk met echte zonnestroom.


En op mijn dak verbouwde ik inderdaad geen tomaten, dus de energie die op mijn dak terecht kwam werd niet benut, nu wel.

Groet,

Hans
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Zonnepanelen aanschaf en terugverdientijd

Bericht door hanskraayeveld »

Verschil is dat als je erf eerst niet verlicht was en nu wel omdat je PV stroom over hebt, je per saldo meer energie verbruikt.
Volgens jou, ecologisch gezien, niet... :fff
E123
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 sep 2018, 18:25

Re: Zonnepanelen aanschaf en terugverdientijd

Bericht door E123 »

Nog 1 vraagje en dan ga ik aanschaffen.

Mijn verbruik is ongeveer 2350kw per jaar.

Ik kan op mijn dak 12 panelen van 270wp kwijt in oost west opstelling.
Totaal 3240wp, min 7% (oost-west opstelling) zeg maar 3000wp

In principe zou ik aan 10 panelen voldoende moeten hebben.

Het advies is nog steeds om niet meer panelen te leggen dan je nodig hebt ivm de saneringsregeling vanaf 2020/2021?

Of zal ik er gewoon 12 neerleggen omdat ik toch de ruimte heb en zal het zich toch wel terugbetalen de panelen waarvan je de stroom zelf niet direct gebruikt?
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Zonnepanelen aanschaf en terugverdientijd

Bericht door LeaD »

Je zou in oost-westopstelling voldoende hebben met een omvormer van 1500W.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Zonnepanelen aanschaf en terugverdientijd

Bericht door dormos »

saneringsregeling
Gelukkig wordt er nog niet gesaneerd, wel gesaldeerd :-)

In 2021 zal de salderingsregeling vervangen worden door een terugleververgoeding. Zeker in het begin zal die vergelijkbaar zijn met de salderingsregeling: Als een kWh je inkoop 20 cent kost, dan brengt een opgewekte kWh ook 20 cent op wanneer je evenveel opwekt als verbruikt.
Bij meer opwek dan verbruik krijg je hooguit de kale kWh prijs terug en de ligt rond de 5 cent. Dan wordt de terugverdientijd van je overcapaciteit ineens 20-25 jaar.

Meer leggen dan je eigen verbruik is dus financieel gezien nooit slim, tenzij je verwacht in de toekomst meer te gaan gebruiken. Dat zou bijvoorbeeld het geval wanneer je een bijvoorbeeldwarmtepomp overweegt, of warm water gaat maken met een electrische boiler ipv met bv gas.

7% minder rendement door oost-west lijkt me aan de lage kant. De 7% mindere opbrengst die je op intente vind is ten opzichte van een systeem op het zuiden, en dat haalt al niet de 100%. Uit ervaring kan ik je vertellen dat een systeem op het oosten ongeveer 75% van de Wp waarde oplevert.
Voor je eigen verbruik van 2350 kWh zou je dus 3133 Wp neer moeten leggen. Met 12x 270 Wp = 3240Wp ga je dus goed uitkomen.

Als je dit op oost of west neerlegt zou ik een omvormer van 3000 Watt nemen, verdeel je het over 2 dakvlakken dan kan het met een kleinere. Die moet dan wel de mogelijkheid hebben om de twee vlakken apart aan te kunnen sluiten, oftewel twee MPP trackers hebben.

Groet,

Hans
E123
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 sep 2018, 18:25

Re: Zonnepanelen aanschaf en terugverdientijd

Bericht door E123 »

Bedankt Hans.

"Gelukkig wordt er nog niet gesaneerd, wel gesaldeerd"

:lol: :lol: :lol: :oops:
E123
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 sep 2018, 18:25

Re: Zonnepanelen aanschaf en terugverdientijd

Bericht door E123 »

De panelen liggen sinds gisteren op het dak. 😎

Bedankt voor jullie hulp.👍
E123
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 sep 2018, 18:25

Re: Zonnepanelen aanschaf en terugverdientijd

Bericht door E123 »

Hallo,

Ik heb nog even een vraagje over de BTW teruggave.

Ik heb nu een formulier gekregen met "aangifte omzetbelasting startende ondernemers".

Op internet staat een simpel staat voor stap plan, dus ik heb dit formulier keurig ingevuld en kan dus €282 terug verwachten.

Als ik dit formulier samen met de factuur van de zonnepanelen retour stuur, is dan alles al geregeld?

Ik heb namelijk nog 2 brieven gehad, namelijk een met een gebruikersnaam en even later nog een brief met wachtwoord.

Moet ik hier nog iets mee doen?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Zonnepanelen aanschaf en terugverdientijd

Bericht door Paul Joosten »

Lees die brieven nog eens goed. Gebruikersnaam en wachtwoord heb je nodig om in te loggen en je aangifte online te doen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie