Zonnepanelen aanschaf en terugverdientijd

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Zonnepanelen aanschaf en terugverdientijd

Bericht door WilfredT2 »

E123 schreef: 06 okt 2018, 07:00
WilfredT2 schreef: 05 okt 2018, 22:02 De vragen die je stelt zijn wel erg economisch... En met name de laatste zeer eenvoudig te vinden op internet. Bijvoorbeeld bij de overheid. Misschien nog betrouwbaarder ook dan een forum...
Wilfred,

Ja daar heb heb eigenlijk wel gelijk in. Ben erg met energie (geld) besparen bezig de laatste weken..
Met zonnepanelen bespaar je geen energie. Het komt hooguit ergens anders vandaan.

Vat het niet verkeerd op, maar we proberen elkaar hier (onder andere) te stimuleren om echte stappen te maken in duurzaamheid. Dus niet gericht op geld besparen maar om het milieu te sparen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

JantjeV8 schreef: 06 okt 2018, 13:25
E123 schreef: 02 okt 2018, 23:20 Als ik een auto koop dan denk ik er ook over na hoe zuinig hij is, hoe oud, hoeveel kmstand etc. Dan probeer ik ook uit te zoeken met welke aankoop ik op langere termijn het goedkoopst uit ben.
Dus je rijdt met de meest zuinige auto die er te vinden is fiets?
Quote verbeterd (en nee, ik kan de heilige koe ook nog niet "aan de weg zetten")
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
E123
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 sep 2018, 18:25

Re: Zonnepanelen aanschaf en terugverdientijd

Bericht door E123 »

Ja ik rijd zoveel ik kan met de fiets inderdaad. Helemaal zonder auto lukt helaas nog niet.
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Zonnepanelen aanschaf en terugverdientijd

Bericht door dormos »

Met zonnepanelen bespaar je geen energie. Het komt hooguit ergens anders vandaan.
Dit is wel erg kort door de bocht. Er is inmiddels redelijke concensus over het feit dat in europa de energie die nodig is voor het makenvan een PV systeem binnen 1 tot 2,5 jaar is terugverdiend (o.a. Fraunhofer Instituut).

Op de (niet eens zo heel veel) langere termijn bespaart PV dus wel degelijk energie.

Groet,

Hans
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Zonnepanelen aanschaf en terugverdientijd

Bericht door hanskraayeveld »

Met zonnepanelen bespaar je geen energie. Het komt hooguit ergens anders vandaan.
Toch ben ik het met wilfred eens.
Je bespaart geen energie.
Energie besparen, doe je door een 60watt halogeen lamp te vervangen door een 10 watt led. Of door de lamp een uur korter aan te laten per dag...

Je haalt het uit een "groene" bron...

Het bespaart alleen geld...
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Zonnepanelen aanschaf en terugverdientijd

Bericht door dormos »

Ben ik niet met je eens.
Als je de PV panelen niet neerlegt gebruik je tot in lengte van dagen fossiele of nucleaire energie.
Door eenmalig energie te stoppen in het maken van PV panelen, gebruik je na de energie-terugverdien tijd geen fossiele energie meer.
Dat kun je wat mij betreft zien als energiebesparing. Natuurlijk gebruik je vanaf dat moment energie die van de zon komt, maar dat is energie die anders onbenut zou blijven.
Heel lettterlijk gezien bespaar je dus geen energie, maar ecologisch gezien wel.
Blijft onverlet dat je ook de 60 Watt gloeilamp vervangt door een 5 Wat LED lamp zodat je zo min mogelijk panelen neer hoeft te leggen.

Groet,

Hans
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Zonnepanelen aanschaf en terugverdientijd

Bericht door hanskraayeveld »

Dat kun je wat mij betreft zien als energiebesparing. 
Tja... dan houdt de discussie op natuurlijk.
Ik lees nergens op internet (google) bij energiebesparende tips: zonnepanelen aanschaffen.

In praktijk is het vaak (Ik ken talloze voorbeelden) dat je meer energie gaat gebruiken, omdat "ik toch genoeg energie teruglevert", dus kan die buitenlamp wel heel de nacht aan...
Natuurlijk gebruik je vanaf dat moment energie die van de zon komt, maar dat is energie die anders onbenut zou blijven.
Oja? Leg het paneel op een afgesloten bak met een (tomaten)plant eronder...
Ik wed dat je weinig tomaten eet.
Leg het dak van alle tuinders (kassen) vol met zonnepanelen...
Heel lettterlijk gezien bespaar je dus geen energie, maar ecologisch gezien wel.
Daar valt dus (volgens mij) over te discussiëren.

Ik zeg niet dat het niet ecologisch verantwoord is, en bijdraagt aan een beter milieu. Maar ik blijf bij mijn standpunt. En jij bij het jouwe waarschijnlijk. :P
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zonnepanelen aanschaf en terugverdientijd

Bericht door kockie »

@Hanskraayeveld, teel jij tomaten op je dak?

Beide Hansen leggen het begrip "besparen" anders uit, maar de uiteindelijke uitkomst is het zelfde.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Zonnepanelen aanschaf en terugverdientijd

Bericht door hanskraayeveld »

@kockie weet jij alleen maar zonnepanelen die op daken liggen?

Ooit van sedum gehoord?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zonnepanelen aanschaf en terugverdientijd

Bericht door kockie »

Ik loop al even mee op dit forum... Ja dus, maar jij mag het laatste woord hebben...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zonnepanelen aanschaf en terugverdientijd

Bericht door benthuis »

hanskraayeveld schreef: 08 okt 2018, 18:18
Dat kun je wat mij betreft zien als energiebesparing. 
In praktijk is het vaak (Ik ken talloze voorbeelden) dat je meer energie gaat gebruiken, omdat "ik toch genoeg energie teruglevert", dus kan die buitenlamp wel heel de nacht aan...
Hm, ik ken een aantal mensen die voornamelijk uit economische motivatie voor pannelen gekozen hebben, bij deze mensen zie ik vaak dat dit de motivator is die heeft gezet tot nadenken. Bvb "als ik nog heel iets minder gebruik kan ik 100% dekken met mn opwek...."

Ander voorbeeld, de befaamde: "papa! ik kan lekker in bad want de zon heeft de hele dag geschenen!"
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zonnepanelen aanschaf en terugverdientijd

Bericht door Dutch John »

dormos schreef: 08 okt 2018, 07:47 Er is inmiddels redelijke concensus over het feit dat in europa de energie die nodig is voor het makenvan een PV systeem binnen 1 tot 2,5 jaar is terugverdiend (o.a. Fraunhofer Instituut).
Het is maar welk rapport je neemt. Dit rapport is een andere mening toegedaan:
7. Conclusion and policy implications

The calculated value for ERoEI is dimensionless, constituting the energy return (2203 kW he/m2) divided by the energy invested (2664 kW he/m2) – a ratio of 0.82. It is estimated that these numbers could have an error of ±15%, so that, despite a string of optimistic choices resulting in low values of energy investments, the ERoEI is significantly below 1. In other words, an electrical supply system based on today’s PV technologies cannot be termed an energy source, but rather a non-sustainable energy sink or a non-sustainable NET ENERGY LOSS. The methodology recommended by the expert working group of the IEA appears to yield EROI levels which lie between 5 and 6, (see Section 4.1), but which are really not meaningful for determining the efficiency, sustainability and affordability of an energy source.
Bron: https://www.sciencedirect.com/science/a ... 1516301379

Zelfs de cijfers van het IEA (EROEI 5 á 6) zijn niet erg hoopgevend als onze complexe wereld om een energiebron met een EROEI van minimaal 7 vraagt.

Zonder onderzoek, maar met boerenverstand kom ik net zover, puur redenerend vanuit economische factoren: zonnestroom kent een kostprijs van ongeveer 12 cent per kWh. Zet dat af tegen stroom uit reguliere bronnen (2 tot 4 cent) en je snapt dat de EROEI nooit erg hoog kan zijn. De gemiddelde consument is echter verblind door de saldereringsregeling, alwaar je mag terugverdienen met 23 cent per kWh. Zodra de verkapte subsidie in de vorm van saldering komt te vervallen en we moeten rekenen met 7 cent (kale consumentenstroomprijs), dan voorspel ik dat er nog weinig nieuwe panelen gelegd worden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Zonnepanelen aanschaf en terugverdientijd

Bericht door hanskraayeveld »

a dus, maar jij mag het laatste woord hebben...
Dat is lief!
Hm, ik ken een aantal mensen die voornamelijk uit economische motivatie voor pannelen gekozen hebben, bij deze mensen zie ik vaak dat dit de motivator is die heeft gezet tot nadenken. Bvb "als ik nog heel iets minder gebruik kan ik 100% dekken met mn opwek...."
Dat is een goeie gedachte!

@DJ

https://decorrespondent.nl/4222/factche ... 4-a44bd6fc
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Zonnepanelen aanschaf en terugverdientijd

Bericht door dormos »

DJ,

Het rapport dat je aanhaalt kende ik al, maar daar is behoorlijke (voor zover ik kan beoordelen) goed onderbouwde kritiek op dor andere wetenschappers:
Highlights
A recent paper by Ferroni and Hopkirk estimated an EROI=0.8 for PV in Switzerland.
We identify several critical methodological and calculation flaws in that paper.
We discuss such flaws in detail and rebut Ferroni and Hopkirk's conclusions.
We provide revised EROI calculations with both conventional and extended boundaries.
Abstract
A recent paper by Ferroni and Hopkirk (2016) asserts that the ERoEI (also referred to as EROI) of photovoltaic (PV) systems is so low that they actually act as net energy sinks, rather than delivering energy to society. Such claim, if accurate, would call into question many energy investment decisions. In the same paper, a comparison is also drawn between PV and nuclear electricity. We have carefully analysed this paper, and found methodological inconsistencies and calculation errors that, in combination, render its conclusions not scientifically sound. Ferroni and Hopkirk adopt ‘extended’ boundaries for their analysis of PV without acknowledging that such choice of boundaries makes their results incompatible with those for all other technologies that have been analysed using more conventional boundaries, including nuclear energy with which the authors engage in multiple inconsistent comparisons. In addition, they use out-dated information, make invalid assumptions on PV specifications and other key parameters, and conduct calculation errors, including double counting. We herein provide revised EROI calculations for PV electricity in Switzerland, adopting both conventional and ‘extended’ system boundaries, to contrast with their results, which points to an order-of-magnitude underestimate of the EROI of PV in Switzerland by Ferroni and Hopkirk.
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 1516307066

Uiteindelijk is de conclusie dat Ferroni en Hopkirk door foute aannames en inconsequente methodes uitkomen op een EROI van 0,8, terwijl dat 9-10 zou moeten zijn.

Ik kan niet ontkennen dat er mensen zijn die vanwege de "gratis" stroom extra verbruikers aanschaffen, maar herken dat bij mezelf niet. Ik ben door blijven gaan met minder stroom verbruiken, en zet m'n overschot aan PV nu in voor het verwarmen van tapwater (eerst gas, later houtvergasser) en vervoer (kleine electrische auto ipv benzineauto). In de toekomst waarschijnlijk een warmtepomp, maar een Tiny House staat ook op het verlanglijstje.

Groet,

Hans
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Zonnepanelen aanschaf en terugverdientijd

Bericht door hanskraayeveld »

Toch vraag ik me af welk artikel er betrouwbaarder is.

De eerste getallen waar mee gerekend is, zijn ongeveer hetzelfde + 10%. Dat komt omdat de panelen wat beter geworden zijn.

Maar als je beneden komt, zijn er hele grote verschillen. De laatste bron rekent zonder opslag van de zonne-energie, de eerste met 25%.
Want, zo zeggen ze, kerncentrales moeten hun piek ook uit accu's halen of brengen.
Maar dat wordt opgevangen door gascentrales heb ik mij laten wijsmaken.
En er zijn ook in de laatstgenoemde factoren onduidelijke bronvermeldingen.

Dus denk ik dat de uitkomst van de eroei ergens tussenin ligt. Ik vind de 0.8 negatief. De 8 a 9 veel te positief.

Precies de voor er tegenstander van zonnepanelen.
Ik denk dat als je er precies tussenin gaat zitten, je het betrouwbaarst rekent.
Plaats reactie