Vloerverwarming vragen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Vloerverwarming vragen

Bericht door LeaD »

Als warmte alleen maar stijgt, waarom dan nog vloerisolatie plaatsen ?
Het is warme lucht of warm ijzer of warm water of ... maar warmte op zich , tja hoe zou je dat beetnemen.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Vloerverwarming vragen

Bericht door kockie »

hanskraayeveld schreef: 28 okt 2018, 22:19

Als je een staaf ijzer hebt, en je verwarmt die halverwege, wordt die warmer aan de bovenkant, dan aan de onderkant.

Stel even dat dit waarheid is, komt het dan door de conductie of door de langsstromende lucht (convectie) door het proces van het verwarmen.
Als ik uitga van pure conductie zegt mijn ooit geleerde natuurkunde dat beide zijden even warm zullen worden. De convectie van de verwarmingsbron zal enig verschil kunnen veroorzaken doordat de lucht rond de staaf naar boven toe beweegt en warmer is waardoor de delta-t afneemt en daarmee de convectie naar de omgeving. Daardoor "blijft er dus meer warmte in de staaf"

Lucht gaat bewegen tijdens verwarmen (vooropgesteld dat deze niet is opgesloten in isolatie), dat is een totaal ander proces dan er in die ijzeren staaf plaatsvindt
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Vloerverwarming vragen

Bericht door hanskraayeveld »

Ik ben bang dat ik je gelijk moet geven...
Plaats reactie