ro schreef:...Eerlijkheidshalve moet ik wel vermelden dat de woonkamer waar de kachel staat nog deels in onafgewerkte staat is en nog niet geheel kierdicht is. Isolatie van plat dak en wanden zijn wel in orde; 10 cm PIR-schuim op het dak, 8 cm in de buitenmuren i.c.m een smalle spouw en waarvan een flink deel afgewerkt is met nog eens drie centimeter leemstuc op gipsplaat. De andere wanden zijn binnenwanden, waarvan het grootste deel een spouwmuur is die de scheiding vormt met een onverwarmde schuur...
Hallo Ro,
De Bergkachel is geschikt voor
geisoleerde ruimtes tot 60 m2. Zoals je zelf aangeeft is een deel van die ruimte zonder isolatie. Verder is de zaak ook nog niet kierdicht. Dan kan het best zijn dat de warmteverliezen van de ruimte te groot zijn voor het vermogen wat er op dit moment van het ding afkomt.
Buitenmanteltemp. van de kachel komt echter niet hoger dan een graadje of 60 en is na een uur of 6 wel volledig afgekoeld. Nu moet ik wel zeggen dat ik (nog) geen klep in de rookgasafvoer heb, dus het zou kunnen dat door de schoorsteentrek een flink deel van de in het beton opgeslagen warmte naar buiten verdwijnt.
Dat verliezen zou kunnen, maar de wand temp is niet hoog genoeg. Voor de duidelijkheid: het hout dient kurkdroog te zijn, liefst dun gekloofd (4x4 cm is ideaal). Dat droog zijn is ontzettend belangrijk, het rendement van de verbranding daalt dramatisch naarmate het hout meer vocht bevat. Stapel zo mogelijk een flinke hoeveelheid tegen de muur naast de kachel, dan droogt het nog wat verder door. Er kan 6 of 7 kg zacht hout in een keer in, luchtig gestapeld en niet tegen de wanden. Bovenop aansteken en als alles alleen nog maar een gloeibed is, opnieuw volstapelen en door laten gaan. In het Engels heet dat de "back to back" methode. Zorg altijd voor een hoog vuur dat helder oranje vlammen produceert. Als je dat zo gedaan hebt is na een uur of wat de plaat boven de deur in het midden 80 graden of meer. In zo'n koude ruimte zou ik dit misschien nog wel een derde keer doen. Dat de afgastemperatuur 300 of 350 graden wordt kan kloppen bij dit model, het is ontworpen voor een ruimte van 5 meter hoog met het schoorsteengat tegen het plafond en moest dan nog goed werken. Als je niet voldoende warmte afgifte hebt wordt de ruimte nooit comfortabel. Je moet tenminste de verliezen van die ruimte compenseren.
Aan de andere kant zou ik zeggen dat wanneer de asla en deur gesloten zijn, dit verlies redelijk beperkt zou moeten zijn en anders lekt hij misschien overmatig? Zou volgens mij best kunnen, want wanneer het vuur flink brandt wordt bij sluiten van de la het vuur wel getemperd maar blijft toch redelijk stevig doorfikken. Of is dit normaal bij deze kachel?
Als de aslade gesloten wordt gaat het vuur niet uit, maar de oranje vlammen worden dof rood en gaan duidelijk meer walmen. Zie dat effect niet, dan sluit het deurkozijn in 9 van de 10 keren niet goed tegen de binnenkachel.
Een ander deel van het snelle afkoelen wijt ik aan de kieren en spleten tussen de mantelplaten waardoor mijns insziens een behoorlijke luchtstroom ontstaat tussen binnenkachel en buitenmantel. Als dit idee correct is, is er dus meer sprake van een convectiekachel dan van een stralende kachel, hetgeen toch echt niet de bedoeling van het ontwerp is.
Dat is inderdaad niet de bedoeling. De kieren horen er te zijn omdat de mantelplaten alleen maar op de hoeken moeten steunen. Staan ze ook over de lengte op elkaar dan gaat de hele zaak wiebelen. Die kieren zijn er maar een paar en niet zo groot dat er een echte luchtstroom op gang komt. Daar zorgt onder andere de steenwol in de bovenkant voor. Die moet tegen de buitenwanden aansluiten anders komt daar wel een duidelijke luchtstroom uit.
Verder heb ik in de schoorsteen temperaturen gemeten van meer dan 300 graden, hetgeen mij behoorlijk hoog lijkt en in ieder geval doodzonde is van de warmte.
Die 300 graden klopt, heb ik al op geantwoord waarom dat zo is. Daarom raad ik ook iedereen aan die de ruimte en de financien heeft om er eentje met kop te nemen, die haalt een rendement van 86%.