Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door peterberg »

maarten schreef:7kg hout, van boven aangestoken. even wachten tot het vuur goed brand dan de la dicht en de schoorsteen bijna helemaal dicht.
Tot er geen onverbrand hout meer is dan slechts een gloeiende massa.
Maarten,
Als ik dit lees denk ik al gauw dat je iemand wilt vermoorden of verjagen. De buren, uitroken met de smerigste rook die er bestaat, die van een houtskool branderij.

Of jezelf, twee mogelijkheden: een lekje in de kachel kan maken dat je genoeg koolmonoxide in huis krijgt om een os te vellen.
De andere optie: trek op het hoogst van zo'n verbranding als je beschrijft de deur van de kachel open. Aangezien het hele ding (en de schoorsteen) vol zit met een zeer brandbaar teer/gasmengsel zal de plotselinge toevoer van verse zuurstof een ontploffing veroorzaken. Met een goeie kans dat de ruiten uit de gevel geblazen worden. Je trommelvliezen liggen er dan ook meteen uit, en je haar staat in de fik van de steekvlam.
Nog afgezien van een leuke schoorsteenbrand als je met deze methode doorgaat.

En zoals vincent al opmerkte, hoe is de kleur van het glas (en de binnenwanden van de kachel)? Zo zwart als de nacht?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door maarten »

Vincent / peter,
't is heus ik zet de afvoer bijna dicht als het hout goed brand op + - 4/5 cm opening na.
Boven, op het dak, zie je dan wel wat rook en dat is wit.
De vuurhaard is nadat het hout op is mooi gijs, geen zwart te bekennen, ook niet op het ruitje.
De deur is ook opengeweest met als gevolg dat er een beetje rook de kamer in kwam, rook die je nou niet direct kon zien, gewoon een vleugje.
Wanner de houtmassa gloeit dan de afvoer klep helemaal dicht. Helemaal is de afvoer niet gesloten zo ik ook al ergens verteld heb, want de klep is rond + - 140mm en de pijp inwendig148mm.
Zoals gezegd: het is verkeerd verkeerd stoken, maar voor mij DE manier om er wat warmte uit de kachel te persen.
Leuk doen kan ik ook, leer mij aub niet hoe te stoken, dat lukt mij prima en ook de gevolgen van evt verkeerd stoken zijn mij bekend. De buren klagen ook niet. Indien u wat wilt leren: Kom gerust even langs.
Nu,met verkeerd stoken , de klep nog op 4 cm open, de asla dicht is de rookgas temp 220 graden, het raam schoon en de vuurhaard, tegen het ruitje gemeten, 246 graden.

grt Maarten

ik leer graag
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door maarten »

Vandaag is Mickenhans geweest, hij heeft mijn bergkacel overgenomen.
Nieuws gierig als ik ben was ik zeer benieuwd naar de 'kleur' binnen in de kachel.
Aan de randen wat zwart en verder keurig schoongestookt grijs. Het tegenstroom kanaal is wel zwart maar zonder 'vlokken'.
ik ben benieuwd, zeer benieuwd, hoe deze Bergkachel het bij Hans doet, wat overigens pas volgende week is want hij kreeg deze, uit 45 onderdelen bestaande kachel, niet in een keer mee in zijn aanhanger/auto.

grt Maarten

ik leer graag
ro
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 sep 2007, 11:55

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door ro »

Ook ik ben zeer benieuwd naar de prestaties van de kachel bij Hans. Zelf heb ik mijn bergkachel enige weken geleden geplaatst en sindsdien flink aan het stoken. Aanvankelijk was ik zeer enthousiast over het ontwerp en het principe van deze kachel. Kan echter nog niet zeggen dat ik erg te spreken ben over de prestaties. Ook ik krijg de boel niet echt lekker warm. Afgelopen week, bij nachtelijke buitentemperaturen van tussen de -10 en -5 graden, werd het binnen nog geen 7 graden, gemeten op een afstand van ongeveer 2 meter van de voorkant van de kachel in een ruimte van ongeveer 45 m2, met de kleinste bergkachel (voor ruimtes tot 60 m2). Eerlijkheidshalve moet ik wel vermelden dat de woonkamer waar de kachel staat nog deels in onafgewerkte staat is en nog niet geheel kierdicht is. Isolatie van plat dak en wanden zijn wel in orde; 10 cm PIR-schuim op het dak, 8 cm in de buitenmuren i.c.m een smalle spouw en waarvan een flink deel afgewerkt is met nog eens drie centimeter leemstuc op gipsplaat. De andere wanden zijn binnenwanden, waarvan het grootste deel een spouwmuur is die de scheiding vormt met een onverwarmde schuur.
Buitenmanteltemp. van de kachel komt echter niet hoger dan een graadje of 60 en is na een uur of 6 wel volledig afgekoeld. Nu moet ik wel zeggen dat ik (nog) geen klep in de rookgasafvoer heb, dus het zou kunnen dat door de schoorsteentrek een flink deel van de in het beton opgeslagen warmte naar buiten verdwijnt. Aan de andere kant zou ik zeggen dat wanneer de asla en deur gesloten zijn, dit verlies redelijk beperkt zou moeten zijn en anders lekt hij misschien overmatig? Zou volgens mij best kunnen, want wanneer het vuur flink brandt wordt bij sluiten van de la het vuur wel getemperd maar blijft toch redelijk stevig doorfikken. Of is dit normaal bij deze kachel?
In aansluiting hierop; weet iemand of er een veilig systeem mogelijk is om een klep in het rookgaskanaal te plaatsen die zichzelf sluit nadat de kachel zijn vulling verbrand heeft.
Een ander deel van het snelle afkoelen wijt ik aan de kieren en spleten tussen de mantelplaten waardoor mijns insziens een behoorlijke luchtstroom ontstaat tussen binnenkachel en buitenmantel. Als dit idee correct is, is er dus meer sprake van een convectiekachel dan van een stralende kachel, hetgeen toch echt niet de bedoeling van het ontwerp is. Verder heb ik in de schoorsteen temperaturen gemeten van meer dan 300 graden, hetgeen mij behoorlijk hoog lijkt en in ieder geval doodzonde is van de warmte. Ik wil best een beetje voor de mussen stoken maar dan moeten ze maar binnenkomen; vind de kat ook wel tof.
Graag zou ik de mening/ideeën van anderen en dan met name van Peter van den Berg hierover willen horen.

Groetjes, Ro
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door kockie »

Over die hete schoorsteen: hoe ver zet je je asla open tijdens het stoken. Volgens info van Peter en Concrete zou deze tijdens de stook ca 1 cm open moeten staan.

Bij mij tempert het vuur behoorlijk als ik de klep dichtdoe. Het vuur gaat niet uit (bij een halfvolle kachel), maar de vlammen zijn er wel bijna uit. Heb je wel alle kieren goed afgedicht met vuurvilt?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ro
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 sep 2007, 11:55

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door ro »

Asla volgens handleiding ook 1 a 1,5 cm open als de kachel eenmaal goed brandt. Ik denk dat ik de viltstroken geplaatst heb zoals het moet, maar zoals ik al ergens op dit forum gelezen heb (en zoals mij ook zelf al overkomen is) komt het blijkbaar wel eens voor dat ze tijdens de opbouw wegvallen of verschuiven. Ik heb er wel op gelet dus maar 100 % zeker dat ik niets over het hoofd heb gezien ben ik ook niet, gezien het feit dat de boel behoorlijk blijft fikken bij sluiten van de asla. Het was ook niet de eerste bergkachel die ik opbouwde, vorig jaar heb ik mijn zwager assistentie verleend bij die van hem, daar was het ons ook al overkomen dus ik was er wel op bedacht.
De temperatuur van boven de driehonderd graden heb ik overigens gemeten bij een tweede stookbeurt na een pauze van ongeveer 2 uur. misschien zit het hem hier in? Ik heb een aantal keren gemeten en ook het temperatuurverloop vanaf opstoken tot volop branden wel eens in de gaten gehouden. In alle gevallen kwam ik in ieder geval boven de 250 graden. Weet je trouwens ook ongeveer hoe hoog de temperatuur aan de buitenkant van de binnenkachel ongeveer zou moeten zijn na een stookbeurt?
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door maarten »

Ro,

Leuk te horen dat je ook problemen hebt, niet DAT je ze hebt maar het feit dat ik dus niet de enigste was/ben.
Ik ben benieuwd hoe de resultaten van jou experimenteren zullen zijn.

Nog even dit: Al is de kamer niet jedat geisoleerd zou toch de mantel op temperatuur moeten komen, dacht ik. Ik begrijp dat dit , net als bij mij, niet het geval is.

Blijf schrijven en hou mij / ons op de hoogte.

grt Maarten

ik leer graag
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Ro,

ik ken de kachel niet voldoende maar uit hetgeen jij schrijft denk ik dat je zelf al hebt aangegeven waarom de kachel niet het gehoopte rendement heeft.
Dat het vuur goed blijft doorbranden nadat alle luchttoevoer afgesloten is, zou eigenlijk in geen enkele goede kachel mogen. Dit koelt het vuur te hard af. Dus is de oorzaak inderdaad meer dan waarschijnlijk het feit dat de kachel ergens "valse lucht" aanzuigt (zoals kockie al opmerkte) en het vuur dus teveel wordt afgekoeld door de overmatige luchttoevoer, met een slechte verbranding als gevolg. Bijkomend zorgt dit er dan ook voor dat de kachel op (slechts) 6u al is afgekoeld, zéker in combinatie met het ontbreken van een schouwklep.

De rookgas temp lijkt me aan de hoge kant. ik dacht dat deze bij het tegenstroomprincipe en zonder rookgasventilator optimaal tussen de 100 en 200°c diende te liggen... Nuja, na een tweede stookbeurt kan dit misschien wel kloppen, ik weet het niet...

Verder neem ik aan dat je volgens de handleiding stookt: droog hout, de juiste hoeveelheid in kilo, na de vlamfase luchttoevoer en/of -afvoer afsluiten...

Veel succes.
Wouter
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door maarten »

Wouter,

Dat de kachel blijft door branden met gesloten luchttoevoer was bij mijn bergje ook!

ik heb de kachel drie keer uiteen genomen en weer gemonteerd omdat ik als eerste twijfel of ik het wel goed gedaan heb. De laatste keer heeft Peter v/d Berg hem zelf in elkaar gezet, dan zou ik toch zeggen: Dan is het goed!
Maar nee, het mocht niet baten.

Lees mijn ervaringen maar terug, deze zijn tot hier gelijk aan die van Ro.

grt Maarten

ik leer graag
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door Wouter Gillis »

Maarten,

ok, dan is het m.i. duidelijk dat die Bergkachel valse lucht trekt, misschien niet elk exemplaar ervan, maar toch al zeker de twee waarvan hier sprake... Langs waar die valse lucht komt moet verder onderzoek uitwijzen. Is het de vilt tussen de verschillende onderdelen die ontoereikend is? Is het de deur die niet goed afsluit in zijn kader? Is het het glas in de deur dat niet goed sluit, is het een veegluik (hoewel die op de tegenstroomkanalen zitten dacht ik)
enfin, ik hoop dat de "fout" gevonden wordt en dat er iets mee gedaan wordt. Het zou niet leuk zijn mocht het tegenstroomprincipe icm massa door deze ervaringen in een negatief daglicht komt te staan.

groeten!
Wouter
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door peterberg »

ro schreef:...Eerlijkheidshalve moet ik wel vermelden dat de woonkamer waar de kachel staat nog deels in onafgewerkte staat is en nog niet geheel kierdicht is. Isolatie van plat dak en wanden zijn wel in orde; 10 cm PIR-schuim op het dak, 8 cm in de buitenmuren i.c.m een smalle spouw en waarvan een flink deel afgewerkt is met nog eens drie centimeter leemstuc op gipsplaat. De andere wanden zijn binnenwanden, waarvan het grootste deel een spouwmuur is die de scheiding vormt met een onverwarmde schuur...
Hallo Ro,

De Bergkachel is geschikt voor geisoleerde ruimtes tot 60 m2. Zoals je zelf aangeeft is een deel van die ruimte zonder isolatie. Verder is de zaak ook nog niet kierdicht. Dan kan het best zijn dat de warmteverliezen van de ruimte te groot zijn voor het vermogen wat er op dit moment van het ding afkomt.
Buitenmanteltemp. van de kachel komt echter niet hoger dan een graadje of 60 en is na een uur of 6 wel volledig afgekoeld. Nu moet ik wel zeggen dat ik (nog) geen klep in de rookgasafvoer heb, dus het zou kunnen dat door de schoorsteentrek een flink deel van de in het beton opgeslagen warmte naar buiten verdwijnt.
Dat verliezen zou kunnen, maar de wand temp is niet hoog genoeg. Voor de duidelijkheid: het hout dient kurkdroog te zijn, liefst dun gekloofd (4x4 cm is ideaal). Dat droog zijn is ontzettend belangrijk, het rendement van de verbranding daalt dramatisch naarmate het hout meer vocht bevat. Stapel zo mogelijk een flinke hoeveelheid tegen de muur naast de kachel, dan droogt het nog wat verder door. Er kan 6 of 7 kg zacht hout in een keer in, luchtig gestapeld en niet tegen de wanden. Bovenop aansteken en als alles alleen nog maar een gloeibed is, opnieuw volstapelen en door laten gaan. In het Engels heet dat de "back to back" methode. Zorg altijd voor een hoog vuur dat helder oranje vlammen produceert. Als je dat zo gedaan hebt is na een uur of wat de plaat boven de deur in het midden 80 graden of meer. In zo'n koude ruimte zou ik dit misschien nog wel een derde keer doen. Dat de afgastemperatuur 300 of 350 graden wordt kan kloppen bij dit model, het is ontworpen voor een ruimte van 5 meter hoog met het schoorsteengat tegen het plafond en moest dan nog goed werken. Als je niet voldoende warmte afgifte hebt wordt de ruimte nooit comfortabel. Je moet tenminste de verliezen van die ruimte compenseren.
Aan de andere kant zou ik zeggen dat wanneer de asla en deur gesloten zijn, dit verlies redelijk beperkt zou moeten zijn en anders lekt hij misschien overmatig? Zou volgens mij best kunnen, want wanneer het vuur flink brandt wordt bij sluiten van de la het vuur wel getemperd maar blijft toch redelijk stevig doorfikken. Of is dit normaal bij deze kachel?
Als de aslade gesloten wordt gaat het vuur niet uit, maar de oranje vlammen worden dof rood en gaan duidelijk meer walmen. Zie dat effect niet, dan sluit het deurkozijn in 9 van de 10 keren niet goed tegen de binnenkachel.
Een ander deel van het snelle afkoelen wijt ik aan de kieren en spleten tussen de mantelplaten waardoor mijns insziens een behoorlijke luchtstroom ontstaat tussen binnenkachel en buitenmantel. Als dit idee correct is, is er dus meer sprake van een convectiekachel dan van een stralende kachel, hetgeen toch echt niet de bedoeling van het ontwerp is.
Dat is inderdaad niet de bedoeling. De kieren horen er te zijn omdat de mantelplaten alleen maar op de hoeken moeten steunen. Staan ze ook over de lengte op elkaar dan gaat de hele zaak wiebelen. Die kieren zijn er maar een paar en niet zo groot dat er een echte luchtstroom op gang komt. Daar zorgt onder andere de steenwol in de bovenkant voor. Die moet tegen de buitenwanden aansluiten anders komt daar wel een duidelijke luchtstroom uit.
Verder heb ik in de schoorsteen temperaturen gemeten van meer dan 300 graden, hetgeen mij behoorlijk hoog lijkt en in ieder geval doodzonde is van de warmte.
Die 300 graden klopt, heb ik al op geantwoord waarom dat zo is. Daarom raad ik ook iedereen aan die de ruimte en de financien heeft om er eentje met kop te nemen, die haalt een rendement van 86%.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door peterberg »

Wouter Gillis schreef:...na de vlamfase luchttoevoer en/of -afvoer afsluiten...
Hiermee ben ik het grondig oneens. Na de vlamfase is er nog een flink gloeibed waar relatief veel koolmonoxide vanaf komt. De toevoer en afvoer op dat moment afsluiten kan betekenen dat er flink wat reukloos en onzichtbaar giftig gas je woonkamer in stroomt... Geen goed vooruitzicht.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door peterberg »

Ro,

Bij nader inzien denk ik dat mijn voorgaande verhaal niet duidelijk genoeg is.
Wat ik bedoel is het volgende: als je het stookseizoen begint in september of oktober, dan is je huis nog niet afgekoeld en ga je langzaam meer hout gebruiken om de daling van de buitentemperatuur te compenseren.

Begin je daarentegen met 7 graden celsius binnen, dan moeten de muren, vloer en plafond vanaf dat lage niveau opgewarmd worden. Dan moet er veel meer vermogen ingestopt worden dan wanneer alles al op temperatuur zou zijn. De beschreven "back to back" methode is geschikt om in korte tijd veel vermogen in de te verwarmen ruimte te krijgen.

Maar zelfs met deze methode kan het nog wel een paar weken duren voordat alles op een voldoende hoog niveau is gebracht. Is dat eenmaal het geval, dan heb je alleen nog maar voldoende nodig om de warmteverliezen te compenseren. Alle stenen kachels moeten het hebben van wat in Engeland "slow heat" genoemd wordt.

Hoop dat dit duidelijker is.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ro
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 sep 2007, 11:55

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door ro »

Peter , Wouter en Maarten, bedankt voor jullie reakties.

Aan Peter.

Wat betreft brandhout kan ik kort zijn: das prima in orde, ligt al een aantal jaren te drogen, is niet te dik, afgezien van een enkel stuk wat door te veel noesten niet te kloven was, en bestaat uit sloophout uit mijn woning (eiken en vuren) een gesloopt schuurtje en een paar gevelde bomen, (berk, appel en beuk). Stoken doe ik volgens de aanwijzingen, dus kachel vol, klein hout bovenop en de hens erin. Binnen enkele minuten prima hellevuur met mooie vlammen tot ver in de expansieruimte.

Wat betreft de isolatie van mijn woning; Muren en dak zijn goed. Kieren ben ik bezig te dichten, afgelopen week de grootste gaten al gedicht en ik geloof dat het al wat beter wordt. Echt tochtig is het in ieder geval niet meer. En inderdaad zal het enige tijd duren voor het huis zelf opgewarmd is.

Wat betreft de kachel zelf ben ik nog niet zo overtuigd, dat daar niet ook een deel van de oorzaak ligt. Hij wordt immers gewoon niet warm genoeg en verliest vrij snel zijn warmte. De kieren en spleten tussen de mantelplaten zijn wel dusdanig dat wanneer ik een enigszins vochtige hand voor een spleet tussen de onderste plaat en die daarboven houd, ik duidelijk een koele luchtstroom tussen mijn vingers door voel gaan. Koude lucht erin = warme lucht eruit, dat kan niet anders, en ook dat meen ik te voelen onder de bovenste platen. Ook kan ik op sommige plaatsen tussen de platen door kijken naar de andere kant van de kachel. De randen van de zwaluwstaarten zijn dusdanig schuin dat dit ook niet beter dicht te krijgen is ze lopen gewoonweg niet parallel aan de randen van de aansluitende plaat. Ook de onder en bovenkanten van de mantelplaten lopen dusdanig hol dat ik er op sommige plaatsen een cilinderslotsleutel tussen kan steken. Convectieverlies dus. En opgewarmde lucht verdwijnt vrij snel wanneer er bijvoorbeeld wat tocht is door een openstaande deur of raam o.i.d. Ik zal komend weekend in ieder geval ook de aansluiting van de wol bovenin de kachel checken, om verlies daarlangs uit te sluiten.

Dan de tempering bij het sluiten van de asla bij volop brandend vuur; Het gaat wel wat kalmer met de vlammen maar niet heel veel en extreem veel walm heb ik dan ook niet geconstateerd. Dus misschien inderdaad een slechte aansluiting van kozijn op binnenkachel. En daardoor warmteverlies via de schoorsteen. Maar misschien ook wat lekkage tussen de blokken van de stookruimte? Bij het opbouwen vond ik de boel niet erg mooi stapelen, het was wat wiebelig.
Dit had ik ook al gemerkt bij de Bergkachel van mijn zus die we vorig jaar op hebben gebouwd, daar was het onderste blok van de achterwand van de stookruimte aan een kant ongeveer een halve centimeter hoger dan aan de andere kant en in zijn geheel was de onderkant tamelijk bol maar naar mijn idee was het bij die van mij beter. Die andere kachel is naderhand weer uit elkaar gehaald en opnieuw opgebouwd waarbij op de vier hoeken hoekprofielen geplaatst zijn die omspannen zijn met staaldraad om zo een door het kantelen van de achterwandblokken slechte aansluiting van de achterwand op de zijwanden te verbeteren.

Een combinatie van factoren dus, waarschijnlijk, die met elkaar er voor zorgen dat het geheel niet goed functioneert.

Ik was aanvankelijk erg enthousiast over het ontwerp, zowel het uiterlijk als verbrandingstechnisch en wat betreft de dubbele zwaluwstaartconstructie, en eigenlijk ben ik dat nog steeds wel. Maar ik heb wel mijn bedenkingen gekregen bij de uitvoering en dan met name wat betreft de nauwkeurigheid in maatvoering en pasvorm van de diverse delen, die, na twee keer zo een kachel opgebouwd te hebben, mijns insziens toch wel wat te wensen overlaat. Daarbij heb ik ook nog een scheur in het onderste blok van de achterwand geconstateerd. Die scheur was er na het instoken nog niet, maar pas na een week of twee stoken, dus kan volgens mij niet te maken hebben met te snel te hard stoken.
Zolang hij niet groter wordt en zolang de kachel niet uit elkaar gehaald wordt zal het waarschijnlijk weing kwaad kunnen, maar blij ben ik er niet mee.

Groetjes,
Ro
johanp
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 nov 2008, 20:45

Re: Bergkachel of leemkachel in België iemand ervaring?

Bericht door johanp »

Ro,

Werkt de kachel van je zus naar wens ?
Plaats reactie