Boiler-warmtepomp zonder mechanische ventilatie?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
appelblauwzeegroen
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 aug 2018, 16:00

Boiler-warmtepomp zonder mechanische ventilatie?

Bericht door appelblauwzeegroen »

Ik begrijp dat je ventilatie type C moet hebben voor een boilerwarmtepomp (boiler-WP), dus met overal afzuigventielen en een centrale afzuigunit (MV-box). Ik vroeg me alleen af of dit echt noodzakelijk is? Kan de boiler-WP niet gewoon via alle kieren en gaten tussen de kamers van je huis de lucht wegzuigen?

Zie ook https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/h ... armtepomp/
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Boiler-warmtepomp zonder mechanische ventilatie?

Bericht door Paide »

De meeste warmtepompboilers hebben een eigen ventilator voor het aan- en afzuigen van de lucht. Waar je die op aansluit mag je zelf weten. Je kunt dit gebruiken als vervanging van je afzuiging, maar vergis je niet in hoeveel lucht er doorheen gaat, en dat de warmtepompboiler niet constant loopt.
Zuig je lucht aan van buiten, vanuit de keuken, vanaf zolder... Blaas je de lucht naar buiten, terug je huis in... alles kan, maar niet alles zal even comfortabel zijn.
appelblauwzeegroen
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 aug 2018, 16:00

Re: Boiler-warmtepomp zonder mechanische ventilatie?

Bericht door appelblauwzeegroen »

Bedankt. Het is dus zo dat er van alles mogelijk is. Ik lees dat sommigen hem aansluiten op de MV-box, maar dan met T-stuk ertussen zodat de type-C ventilatie ook zonder de WP naar buiten kan ventileren i.p.v. op de WP-ingang. En als het bij deze aparte uitgang ook mogelijk is deze af te sluiten indien de WP aan is kun je de warmte van het huis gebruiken. De WP heeft dan een hogere COP, wat vooral in de winter handig is. In de zomer maakt het niet zo uit waar de lucht vandaan komt--beste is waar het het warmste is. Wel is het zo dat de WP-uitgang naar binnen gericht dan voor koeling kan zorgen. Dat kan ook weer met een ander T-stuk op de WP-uitgang zodat daarmee ook een uitgang naar binnen toe wordt gecreëerd voor in de zomer als koeling gewenst is. Dan heb je een heel flexibel systeem.

Ik vraag me af of zo'n systeem ook bestaat voor type-D ventilatie (met warmteterugwinning). Voor koeling kan dat best interessant zijn mits goed geïntegreerd in het temperatuurregelsysteem.
Plaats reactie