Houtkachel aan CV toevoegen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Houtkachel aan CV toevoegen

Bericht door Arnold »

Hallo,

Ik stook mijn huis met een houtkachel. Er is ook een CV aanwezig (op gas) maar die gebruik ik niet meer vanwege de kosten. Nu las ik van systemen waarbij warmte onttrokken wordt aan de houtkachel om daarmee de CV te voeden. Zoiets zou ik ook willen. Ik denk eraan om op mijn houtkachel (oppervlak van 65x35cm) een buizenstelsel van wicu te leggen en die aan te sluiten op de bestaande CV. Water van de CV wordt dan via de kachel geleid. Het is uiteraard niet de bedoeling om hiermee het hele huis te verwarmen, maar het zou mooi zijn als het bij 2 of 3 radiatoren iets toevoegt. Zou het de moeite waard zijn?
Ik hoop dat er ervaringsdeskundigen zijn!

Hartelijke groet,

Arnold

PS Ik weet dat er uiteraard de nodige beveiligingen moeten worden ingebouwd (druk, stoom, koken etc.)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Houtkachel aan CV toevoegen

Bericht door benthuis »

Helaas zal het resultaat bijna nihil zijn!
Op dit forum is veel te vinden over het CV koppelingen met verschillende houtverbrandingsinstallaties.
Er is denk ik redelijk consensus over het aanpassen van bestaande traditionele toestellen. AMPER EFFECT....

Het zelfbouwen van een rocket kachel in welke gedaante houdt je ver van technisch ingewikkelde toestellen. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat nadenken over een massakachel zonder CV koppeling de betere oplossing zou zijn geweest.

Qua efficiente hout verbranding, is denk ik alleen een vergasser een deftige oplossing. Hierop is momenteel veel subsidie te behalen. Helaas zijn de woonkamer modellen duur (denk 6k voor een Walltherm). Andere woonkamer kachels met CV koppelingen hebben bijna altijd een ding gemeen. Ze ontdekken hun warmte uit de brandkamers en helpen hiermee een efficiënte en schineverbranding om zeep.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Re: Houtkachel aan CV toevoegen

Bericht door Arnold »

Ah, helaas: het leek zo'n mooi idee. Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ben net nieuw op het forum, dus ik heb nog heel wat te lezen. Erg interessant allemaal.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Houtkachel aan CV toevoegen

Bericht door benthuis »

Arnold ik wilde de pret niet drukken!
Is nadrukkelijk MIJN kijk....
Da's het leuke (en nadelige) van een forum...
Net zoveel meningen als deelnemers aan een discussie.
Wens je veel lees plezier en wijsheid!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtkachel aan CV toevoegen

Bericht door LeaD »

Hier staat een meer dan 30 jaar oude Clasal houtkachel met achteraan een watermantel. Als die stevig doorbrandt, slaag ik er in om een boiler van 100L op te warmen op 1/2 tot 3/4 uur. Dat is dan water van 30 graden verwarmen naar 50 graden. Meer dan 2kWh levert dat niet op. De creosootproductie daarentegen is fenomenaal. Sinds ik hiermee de boiler verwarm heb ik zo een 30 % meer houtverbruik of 1 m3 extra hout en s morgens een uur vroeger opstaan. Ik treed dan ook de gedachtengang van Benthuis volledig bij .

Water en vuur is niet echt een kombinatie die samengaat.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Houtkachel aan CV toevoegen

Bericht door dormos »

Water en vuur is niet echt een kombinatie die samengaat.
Klopt helemaal! Het vuur moet je niet koelen, hoe heter de verbranding hoe beter.
Als er warmte onttrokken moet worden dan doe je dat het best uit de rookgassen.
De kachel brandt dan met optimaal rendement en zo schoon mogelijk, terwijl de warmte die normaal naar de vogeltjes gaat nuttig gebruikt wordt.

Groet,

Hans
Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Re: Houtkachel aan CV toevoegen

Bericht door Arnold »

Ok, dank voor jullie duidelijke reacties. Dit pad verlaat ik dus maar.
Jaren geleden heb ik in het plafond boven de kachel een rooster gemaakt en met een ventilator blaas ik de warme lucht in een andere ruimte. Het resultaat is niet spectaculair, maar het scheelt toch zo'n 3 graden in de winter; ik denk dat ik dat maar een beetje uitbreidt. Ik zag trouwens ook een systeem dat een soort ruime pijp om de kachelpijp plaatst en die warmte boven afzuigt: zou dat wat zijn?

Groet,

Arnold
Plaats reactie