houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door Kaat »

Wilfred heb je misschien voor mij het adres waar je dat buffervat zonder isolatie gekocht hebt?
Thnx Kaat
WilfredT2 schreef: 19 nov 2018, 13:13
3. ik moet het buffervat nog inpakken in isolatie. nu nog veel warmte verlies. dus nootgedwongen alle warmte maar lekker naar huis laten lopen. ik heb een buffervat zonder isolatie gekocht, omdat die zo idioot veel goedkoper was. daarna voor 20 euro een enorme kar vol rockwool van 130 mm dik gekocht, daar ga ik hem nu mee inpakken. dat gaat een hogere isolatiewaardegeven dan zo'n origineel jasje. ik had hem nog niet ingepakt, omdat ik goed wilde kunnen zien of er lekkages waren. er was natuurlijk wel 1 lekkage, maar die zit nu dicht.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door WilfredT2 »

Pumpendiscounter.de

1500 liter, 390 euro. Maar was volgens mij een uitloop model. Alpha M, heet ie officieel . Maar ik mag hem dikkerd noemen.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door WilfredT2 »

ik heb nog een vraagje over thermostaat. onze huidige kamer thermostaat werkt niet icm de attack vergasser. heb ik gisteren geprobeerd.

waar moet ik op letten om te zien of een thermostaat geschikt is? we hebben nu een eenvoudig ding, waar 1 draaiknop opzit. Hij mag wel iets slimmer in die zin dat ik wat tijden erin kan zetten waarop die moet verwarmen. in de handleiding staat niets over wat wel of niet geschikt is...
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door WilfredT2 »

ik heb even gemeten en de attack stuurt middels een 5v signaal. heel simpel aan of uit.

de thermostaat die ik had was een 24v exemplaar. ik kan via google geen 5v thermostaat vinden, dus dat wordt een 230 uitvoering denk ik.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door Paul Joosten »

De meeste thermostaten hebben een simpel maak-breek contact waarmee elke willekeurige spanning geschakeld kan worden, zoals bij de bekende ouderwetse Honeywell. Slimmere thermostaten hebben ook wat spanning nodig voor de logica, dat kan d.m.v. batterijen zoals bij de Honeywell Chromotherm III die je veel ziet. In beide gevallen is de werking gezien vanuit de CV of kachel hetzelfde: er wordt al of niet contact gemaakt tussen de twee aansluitdraden. Die moeten bij de CV of kachel dus aangesloten zijn op de plus (altijd spanning) en op de thermostaat aansluiting waardoor die laatste de schakelspanning krijgt zolang de thermostaat vragend staat.

Waarom werkt het dan niet in jouw geval?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door WilfredT2 »

mijn thermostaat is op dit moment aangesloten met twee draden. hiermee wordt de thermostaat van spanning voorzien, en tevens wordt via deze draden geschakeld. Er zit namelijk geen batterij in, en zonder deze draden staat er niets op het scherm. ik meet hierop ongeveer 6.5 Volt, wat vanaf de gas-CV ketel komt.

ik heb beide draden van mijn hout vergasser, die zijn goed aangesloten, want simpelweg handmatig verbinden en loskoppelen geeft in en uitschakelen van de pomp.

als ik deze op mijn huidige thermostaat aansluit, gebeurt er niets. er komt niets in het scherm, vermoedelijk omdat de spanning te laag is, en de vergasser ziet ook niet. in die zin dat hij niet schakelt of reageert op wijzigen van de temperatuursetting. huidige thermostaat is van Nefit.

Ik kan niet 100% verklaren waarom het niet werkt, maar weet dat het niet samenwerkt. en ik weet dus zeker dat het niet aan de rest van de installatie ligt, of aan de thermostaat, die doen het afzonderlijk van elkaar namelijk wel goed.
diamond
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2018, 00:28

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door diamond »

Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door Paul Joosten »

WilfredT2 schreef: 23 nov 2018, 13:33 mijn thermostaat is op dit moment aangesloten met twee draden.
Dat kan dan wel eens het probleem zijn. Normaliter is de 'nul' van de stroombron (meestal de ketel) niet aangesloten maar bij jouw thermostaat kennelijk wel nodig. Kijk eens goed naar de schema's in de gebruiksaanwijzing.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door WilfredT2 »

Nee, dit is niet het geval. Ik heb em al open gehaald, er kunnen niet eens 3 draden op aangesloten worden.

ik wilde sowieso al een slimmere thermostaat, dus ben daar nu naar op zoek. Ik weet dat een Toon kan werken, maar die vind ik niet mooi en de functionaliteit is zonder abonnement niet bijzonder. Ik denk nu aan een honeywell lyric T6.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door WilfredT2 »

afgelopen week heb ik een Honeywell lyric T6 gekocht via marktplaats. hiermee kan ik de houtvergasser wel bedienen vanuit mijn huis, en nu dus zelfs vanaf de smartphone :-)

Op dit moment lukt het me nog niet om altijd warm water in de buffer te hebben domweg omdat ik er de tijd niet voor heb om structureel hout te zagen voor de houtvergasser, en dat ding aan te zetten. gekloofde voorraad heb ik nog niet genoeg door van liggen, dus we stoken nu op balken en latten uit de sloop. Van de 7 dagen in de week, is er op dit moment 1 of 2 niet genoeg warmte om het huis te verwarmen. We zitten nog steeds in een flinke verbouwing, vandaar dat de tijd er niet is.

nu kan een thermostaat maar 1 warmtebron aansturen. Daarom wil ik een thermisch geschakelde regeling, die op basis van de temperatuur in het buffervat schakelt tussen de houtvergasser en de CV. Dus is de buffer bovenin maar 30 graden, dan moet de CV inspringen. in denk dat het deze gaat worden:

https://www.reichelt.nl/experimenteerbo ... D_BwE&&r=1

Hier koppel ik dan 1 (mogelijk 2) wisselrelais aan, die dus de thermostaat of aan de CV, of aan de houtvergasser koppelen.

Gisteren wilde ik dit even testen en dat ging niet goed. Ik had de thermostaat voorzien van een mannetje stekker, en zowel de CV als houtvergasser van een vrouwtje stekker. Idee was om de schakeling nog even handmatig te doen. Alleen ziet de thermostaat dat de ketelafgekoppeld is geweest, en deze moet dan gereset worden alvoor hij met de nieuwe ketel aan de slag wil. Terwijl het enige wat hij moet doen is aan of uit schakelen! mogelijk dat een relais sneller schakelt, waardoor de thermostaat het niet door heeft. Dit ga ik proberen uit te vinden.

Ik heb gelukkig genoeg draden getrokken tussen huis en de schuur om dit te doen. Ik heb er momenteel nog 8 over, en nog een netwerk kabel.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door Paul Joosten »

WilfredT2 schreef: 10 dec 2018, 08:15nu kan een thermostaat maar 1 warmtebron aansturen.
Dat is maar hoe je het bekijkt. Een thermostaat kan een contact openen of sluiten. Afhankelijk van hoe je die verder aansluit heeft dat elders gevolgen. Kijk mijn schakelschema maar eens na. Afhankelijk van de temperatuur boven in het buffervat wordt een relais al of niet geschakeld. Hierdoor wordt de 'vraag' naar de juiste warmtebron gestuurd. Wanneer de thermostaat 'vraagt' en er is voldoende warmte in het buffer wordt bij mij de bufferpomp aangezet. Wanneer er te weinig warmte is gaat de vraag door naar plan B. Dat was de afgelopen jaren de CV-ketel maar sinds ik het gas heb laten afsluiten is dat vervangen door een klik-aan, klik-uit zendertje die her en der in huis een simpele elektrische radiator aan het werk zet. Omdat ik hooguit een of twee dagen in het jaar te weinig warmte in het buffer heb (bij meerdaagse afwezigheid) is dat voor mij acceptabel. De schakellogica is overigens onveranderd.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door WilfredT2 »

Dat is een iets andere bewoording van wat ik bedoel. Ik ga inderdaad het 'vraag'- signaal van de thermostaat in combinatie met de temperatuur in het buffervat laten bepalen of de gas-CV of de hout-cv aangestuurd wordt.

Zo'n OEG ks2w kan dat ook voor zover ik kan zien, maar die vind ik veel te duur. simpel gezegd wordt de schakeling als volgt. Is de temperatuur in buffervat 40 graden of hoger, ga naar links. Zo niet ga naar rechts. 1 temperatuurgeschakeld relais en 1 wisselrelais en ik denk dat ik klaar ben.

Dan nog wel hopen dat de thermostaat dat ook accepteert.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door GTV6 »

Vermoedelijk heeft jouw ketel wel twee mogelijkheden om een thermostaat aan te sluiten. Waarschijnlijk zijn er aparte klemmen voor opentherm thermostaat en een schakelende thermostaat. Als je dit veranderd gaat het waarschijnlijk werken.
Als je langer op gas gaat stoken is het wel zonde om het modulerende niet te gebruiken.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door Paul Joosten »

Ben ik met je eens Wilfred. Helaas had ik nog veel te weinig verstand van zaken toen de kachelboer mij een installateur aanbeval, die zag kans mij een ondeugdelijke installatie aan te smeren met veel te veel en te dure onderdelen. Nu ik hem toch al heb maar ik er wel gebruik van, ook voor het aansturen van de Laddomat en andere pompen. Maar ipv de OEG zou een Arduino of Raspberry Pi waarschijnlijk hetzelfde klusje wel kunnen klaren en veel goedkoper zijn.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door WilfredT2 »

GTV6 schreef: 10 dec 2018, 09:35 Vermoedelijk heeft jouw ketel wel twee mogelijkheden om een thermostaat aan te sluiten. Waarschijnlijk zijn er aparte klemmen voor opentherm thermostaat en een schakelende thermostaat. Als je dit veranderd gaat het waarschijnlijk werken.
Als je langer op gas gaat stoken is het wel zonde om het modulerende niet te gebruiken.
Idd, de ketel kan aan /uit en moduleren. Maar ik mis even op welk punt deze reactie slaat.
Plaats reactie