houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door WilfredT2 »

hallo allemaal, ben ik weer. :D

we zijn nog steeds bezig met verbouwing van onze woning. Eerste stap was natuurlijk isolatie van dak en vloeren. dit is nu klaar. Er moeten nog een paar ramen vervangen worden door isolatieglas, en dan zijn we klaar met isoleren.

Daarnaast hebben we een zonneboiler geplaatst en een cv haard met hulp van jullie!

Nu heb ik ook een houtvergasser aangeschaft. Een 20kW vergasser. Hierbij komt een 1000 liter buffervat.

Ik weet echter niet hoe ik dit nu het beste aan kan sluiten. Wat wil ik:

de houtvergasser moet hoofd verwarming worden. zodra we echter in huis de haard stoken zal deze ook gaan circuleren. Er hoeft dan geen warmte uit de buffer gehaald te worden, en ik wil niet met de cv haard de buffer op gaan warmen, dit mag wel gewoon direct circuleren, en ik heb afgelopen jaar ook op cv haard gestookt, en gemerkt dat deze zijn warmte direct kwijt kan aan de radiatoren/vloerverwarming.

de CV blijft voorlopig nog als backup. Ik wil eerst een jaar of twee draaien, en daarna besluiten of ik van gas af kan.

Het sanitair warmwater hoef nu nog niet op hout verwarmd te worden, daar wil ik later mogelijk nog werk van maken maar nu niet.

mijn voorkeur gaat uit naar zo min mogelijk regeltechniek.

Ik heb onderstaand schema gemaakt, en hoop dat jullie me kunnen helpen om dit te verbeteren.

Afbeeldingschema houtvergasser, houtcv en ketel by Wilfred Roo, on Flickr

Mijn gedachte is dat het circuit houtvergasser - buffer - verwarmingsgroepen 1,2,3 het hoofdcircuit is.

De houtcv kan hierin ook heet water kwijt, en door middel van de 3 weg klep moet de route naar de buffer afgesloten worden. De cv ketel kan op dezelfde manier functioneren.

De thermostatische klep van de houtcv moet schakelen zodra de hout cv warm water levert (de pomp die vanuit de buffer pomt, moet dan natuurlijk uitschakelen). die van de ketel, op moment dat het buffervat boveninkoud is, en dus geen warmte kan leveren.

Ik heb nog niet het idee dat dit een perfect systeem is, maar kan zo ook niets beters bedenken. Dus vandaar dat ik van jullie graag zou horen hoe jullie het zouden doen, en wat er beter kan. Alvast bedankt voor het meedenken!
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door Ruuben »

Je kan je buffer nu niet laden met cvhaard.je moet nu 20 kw in huis kwijt. Dat is heel heel erg veel .
Dus eerst buffer laden, en daaruit je warmte halen.

Kijk eens naar de al bestaande aansluitschema's hier.
Geen drieweg kleppen gebruiken
Alleen eenrichtingsverkeer kleppen.
Kijk op deze site eens naar hydraulische schema's

http://www.zonnecollectoren-zonnepanelen.nl

1000 liter is klein voor 20kw, hoeveel is het waterzijdig vermogen?
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door WilfredT2 »

Ik heb een houtvergasser van 20 kW, die moet de buffer laden. de buffer wordt 1000 liter , of 1250 (dat geeft fabrikant aan).

Daarnaast een CV haard, met een total vermogen van 21 kW (uit mijn hoofd 15 kW waterzijdig en 6 kW naar de ruimte).
Afgelopen jaar heb ik de CV haard gestookt zonder buffervat, en gemerkt dat dit prima gaat. Er is geen teveel aan warmte, eerder te weinig als ik alle verwarmingsgroepen open zet.

Daarom was mijn gedachte dat de CV haard de buffer niet hoeft te laden. Mogelijk is dat wel beter hoor, dan hoor ik dit graag!

Een andere optie die ik overweeg is om inderdaad de houtvergasser en de hout cv het buffervat te laten laden, en dan de CV ketel in serie zetten voor eventuele naverwarming. Probleem daarbij, is dat de ketel ook mee gaat draaien in de kring van het buffervat, en dus het buffervat (deels) gaat verwarmen. Dat wil ik dat weer niet.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door hanskraayeveld »

Ziet er best aardig uit.

Opmerking: je pomp naar je buffervat moet in de warme na je mixventiel (helaas). Heel goed dat je hem in de retour gezet hebt, voor warmtebesparing, maar een mixventiel werkt alleen goed met een pomp er direct na.

Vraag: Waarom de thermostatische 3 weg kleppen? Net na je mixventiel/pomp heb je toch een 1 richtingsventiel getekend?
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door WilfredT2 »

bedankt voor je opmerking over de pomp. dat wist ik niet.

reden voor de 3wegkleppen is dat ik wil voorkomen dat de cvhaard richting buffer gaat als deze alleen draait, maar dat zal natuurlijk sowieso niet gebeuren bedenk ik me nu, omdat er dan geen cirkel is wat betreft flow. de pomp van de cv haard zal als het ware aan de blauwe retour van de verwarming trekken. Hierdoor zal er een flow ontstaan, die niet door de buffer gaat.
Das mooi, dat scheelt weer kleppen.

Wat ik me nog afvraag, de cv haard en de ketel moeten eigenlijk een eenwegklep hebben denk ik. Nu kunnen ze beide zichzelf tegen gaan werken. zie ook onderstaande schema, zoals ik denk dat het moet.

Afbeeldingschema houtvergasser, houtcv en ketel. V2 by Wilfred Roo, on Flickr

Ik hoor graag of dit lijkt te gaan werken.
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door LeaD »

Pomp in de koude leiding is beter , voor het mixventiel maakt het niet uit als die voor of na de radiatoren staat.

Als verwarming 1 tot 3 af staan , kan de hout-cv zijn warmte niet meer kwijt als die net stevig aan het branden is . Hout-cv zal ook nog van een pomp moeten worden voorzien, tenzij het als thermosyphon wordt uitgevoerd natuurlijk.

De keerklep die na de circulatiepomp getekend staat zal niet verhinderen dat er leegloop van warmte is van het 1000 l buffervat.

Waarom wordt het buffervat niet centraal opgesteld met eraan verbonden bovenaan de cv , iets lager de cv haard en onderaan de vergasser en ook nog de zonneboiler. Dan heb je een buffer die als buffer werkt voor het hele systeem.
Laatst gewijzigd door LeaD op 18 sep 2018, 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door WilfredT2 »

LeaD schreef: 18 sep 2018, 08:44 Pomp in de koude leiding is beter , voor het mixventiel maakt het niet uit als die voor of na de radiatoren staat.

Als verwarming 1 tot 3 af staan , kan de hout-cv zijn warmte niet meer kwijt als die net stevig aan het branden is . Hout-cv zal ook nog van een pomp moeten worden voorzien, tenzij het als thermosyphon wordt uitgevoerd natuurlijk.

De keerklep die na de circulatiepomp getekend staat zal niet verhinderen dat er leegloop van warmte is van het 1000 l buffervat.
Je eerste opmerking staat lijnrecht tegenover die van Hanskraayeveld. Wat is waar?

De houtCV heb ik met laddomat getekend (kan ook een Attack oventrop worden), daar zit de pomp in die de warmte van van de houtCV naar de buffer gaan pompen.

Van de verwarmingsgroepen is er 1 die niet dicht kan. Maar de houtcv moet eigenlijk zijn warmte aan de buffer afgeven, en zou dus niet afhankelijk moeten zijn van of er een verwarmingsgroep open staat. (ik hoor het graag als ik dat verkeerd zie). Dit gaat natuurlijk niet op als ik de ketel ga opstoken, wanneer de buffer vol zit op 90 graden ofzo. Maar dat is dan gewoon verkeerd gebruik.

Je laatste opmerking snap ik niet helemaal. Wat bedoel je met leeglooop van het buffervat? In welke situatie?
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door LeaD »

Als er 1 radiator niet dicht kan zal er altijd een flow blijven uit de het buffervat , ook als de pomp af staat. -> Thermosyphon.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door hanskraayeveld »

Pomp in de koude leiding is beter , voor het mixventiel maakt het niet uit als die voor of na de radiatoren staat. 
Het mixventiel is er volgens mij voor, om te zorgen dat je 90 graden bufferwatertemp verlaagd wordt... (naar 60-75 graden)
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door hanskraayeveld »

LeaD schreef: 18 sep 2018, 09:16 Als er 1 radiator niet dicht kan zal er altijd een flow blijven uit de het buffervat , ook als de pomp af staat. -> Thermosyphon.
Niet met een eenrichtingsventiel ertussen. Die zorgt voor genoeg weerstand om de natuurlijke thermosyfon werking tegen te gaan.
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door LeaD »

Positie pomp : eerst de pomp en dan de radiatoren of eerst de radiatoren en dan de pomp : zoek eens het het verschil in debiet en druk = geen. Maar wat met de temperatuur?

@ Hanskraayeveld. Kleppen werken op tegendruk.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door WilfredT2 »

Ik begrijp de opmerking over Thermosyphon.

Hoeveel flow zal hierbij rondgaan? Dat hangt natuurlijk heel erg af van de installatie. Dikte leidingen, hoogteverschillen etc.

Hans geeft aan, dat dit door wat weerstand van de kleppen (alhoewel deze wel in de flowrichting van thermosyphon staan) wel mee zal vallen, of dat het helemaal niet op zal treden.

Daarnaast speelt mee, dat ik de houtvergasser enkel zal stoken wanneer er ook warmtevraag is, dus najaar winter en voorjaar. Is het dan erg als er enige flow is? dat hangt natuurlijk heel erg af van hoeveel flow.

Op dit moment neig ik er naar om het gewoon te proberen, en een flowmeter op te nemen, zodat ik kan zien wat de thermosyphon werking doet.

Wat zou ik kunnen doen, om de thermosyphon werking tegen te gaan? Een geschakelde afsluiter ertussen, dus enkel open gaat bij warmtevraag vanaf de thermostaat bijvoorbeeld?

Ik begrijp dat bovenstaande reacties laten zien, dat er geen eenduidigheid is over waar de pomp te plaatsen.

Ik hoor graag wat men hierover denkt.

Zijn er, los van bovenstaande, nog zaken die niet goed lijken te zitten?
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door LeaD »

Mijn ervaring met aanpassingen in installaties , dat er telkens terug die thermosyphonwerking optreedt en vooral in overgangsfasen tussen veel en weinig vraag. Ik heb zelfs al meegemaakt dat door een klep om te draaien de stroming in de andere richting optrad.
In het tussenseizoen , bij een opgestookte ketel en een mooie stralende hemel heb je liefst dat de warmte in de buffer blijft om op een later tijdstip te gebruiken.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door WilfredT2 »

Hoe zou je dat tegen kunnen gaan dan? Hoe kan je de flow stoppen, indien nodig?

Ik lees op ecobouwers.be ook dat een gewone 1 richtingsklep al genoeg weerstand bied om thermosyphon werking te stoppen.

hierdoor neig ik er naar om het toch te proberen, maar wel met een flowmeter ingebouwd. Mocht er toch thermosyphon werking optreden, kan ik alsnog bijvoorbeeld een thermostop inbouwen, bij de pomp.

Daarnaast staat nog de vraag waar de pomp nu het beste kan?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door hanskraayeveld »

@ Hanskraayeveld. Kleppen werken op tegendruk
Kleppen werken meestal met een veer, soms op zwaartekracht en/of veer.

Ik ben het met Lea eens dat er degelijk een thermosyfon werking optreedt. En daardoor gaat meer warmte verloren dan je lief is. Ik verloor erdoor op 1 dag (12 uur) 500 liter van 90 naar 60 graden. Bij mij zit er nu een eenrichtingsventiel tussen (gelezen op dit forum) en dat werkt gewoon goed. Er is nagenoeg geen verlies meer.
In 12 uur tijd 500 liter van 90 naar ongeveer 2 a 3 graden minder. Gewoon verlies dus...

Over de pomp. Wat wil je precies met het mixventiel?
Als je geen mixventiel doet kun je de pomp gewoon in de retour zetten. Het mixventiel in de retour? Ik ben benieuwd naar een voorbeeld of schema?
Plaats reactie