houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door GTV6 »

Omdat jij zegt dat de thermostaat ziet dat hij geen verbinding had en gereset moet worden.
Als je op je gasketel ook de klemmen voor aan uit gebruikt kan ik mij niet voorstellen dat de thermostaat dat ziet.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door WilfredT2 »

Toch is dat zo.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door WilfredT2 »

De schakeldraden voor de houtvergasser en voor de gas-cv zijn heel simpel twee draadjes die verbonden moeten worden. op de ene staat spanning, en die moet verbonden worden met de andere.

nu schakelt de houtvergasser met 5v, maar op de cv ketel meet ik slechts 0.2 volt over de schakeldraden. Als ze beide nou met 5-6 volt schakelden, had ik de 'plus' gedeeld kunnen maken. De thermostaat verliest dan niet de spanning, en ziet niet dat er geschakeld wordt tussen twee ketels.

Maar het voltage lijkt dus niet gelijk. al twijfel ik wat aan die 0,2 volt. Ik heb zeker goed gemeten, maar het lijkt met erg weinig. Anyway, middels een relais kan ik dit wel overbruggen. De thermostaat houdt dat constant verbinding met het relais en ziet dus geen verbroken verbinding.\

Edit: ik lees net dat ik de aansluiting voor de modulerende thermostaat moet doorlussen op de cv ketel. wellicht geeft dit een ander signaal op de aan/uit draden. :-) vanavond even testen.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door pelletpower »

Buffer zonder isolatie? Wat scheelt dat dan?

Gelaagdheid in je buffer?

Vullen met gelaagdheid in takt houden is wel wat voor te verzinnen.

Voor het leegtrekken van je buffer zonder de zaak ingewikkeld te maken met bediende kleppen en dergelijke kan ik niets vinden. Heeft hier iemand wat tips/links voor?
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door WilfredT2 »

zo, gisteren alles leeg laten lopen. De boel is bevroren in de compleet ongeisoleerde schuur die op veel plekken ook niet kierdicht is. ik was bevriezing van het systeem wel voor hoor, het water was nog ruim boven nul graden, maar wil het risico op kapotvriezen niet lopen.

Maar eerlijk gezegd weet ik niet of ik de boel nog weer ga vullen, of dat alles in de verkoop gaat. Ik vind de houtvergasser veel te bewerkelijk. er gaat veel meer hout door dan ik had verwacht. Ik denk oprecht dat ik ecologischer bezig ben door wat schoon gas te verbranden, dan deze hoeveelheden hout. Daarnaast vind ik de vergasser veel te veel roken, ondanks vele verschillende manier van stoken.

Ik denk maar zo dat ik de boel op marktplaats zet. Als iemand mij 2500 euro geeft, is de boel weg. houtvergasser, buffervat van 1500 liter, laddomat, circulatiepomp, dubbelwandige RVS isoduct schoorsteen en de hele leidingboel erbij.

Nu ons huis een stuk beter geïsoleerd is dan een jaar terug, kan de hout cv het ook veel beter doen, en daar heb ik gewoon lol aan om te stoken. De sfeer in de woonkamer, en de heerlijke warmte waar je ook nog tegen aan kan zitten. Ik ga me even opnieuw bezinnen, want nadeel van de hout CV is dat er geen buffer aan zit, en ik zie daar ook geen nut in. Ik overweeg nu om een warmte pomp voor een soort basis warmte te nemen, die het huis op iets van 16 graden moet kunnen houden. En dan wanneer ik thuis kom hout cv aan, en dan indien nodig gas erbij als het echt wat kouder is, of als er sneller opgewarmd moet worden.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door GTV6 »

Jammer hoor, dat roken moet echt wel te verhelpen zijn. En als jouw buffer nog geen isolatie heeft is dit jouw grootste verbruik.
Maar als je echt stopt, ik heb wel interesse in de buffer. Maar ik zeg de problemen zijn wel oplosbaar.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door WilfredT2 »

buffer is inmiddels natuurlijk wel geisolleerd. Al voor de eerste stook, met 130 mm rockwool. ik verlies nog geen graad over een nacht. Dat is het probleem niet.

voorlopig gaat alles alleen als geheel weg. Maar ik zit nog wat in dubio. Voor dit stookseizoen heb ik toch niet genoeg hout, misschien dat ik het nog probeer volgend najaar/winter. Maar het valt me al met al gewoon tegen, en ik heb er geen lol aan. Ik betaal echt liever voor het gemak van Gas, en nu ik zie hoeveel hout er doorgaat, vind ik het ook geen duurzame optie. wat ik verbrand, groeit er bij mij in een jaar niet bij en ook niet bij staatsbosbeheer.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door GTV6 »

Ja ik zou zeggen probeer het nog eens, misschien is er iets niet goed. Dat roken hoeft niet, maar je moet rekenen een rendement van 3,5 kW per kilo waterzijdig. Veel meer gaat het niet worden met alle verliezen.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door JantjeV8 »

Gas versus hout is toch redelijk omrekenbaar, als daar een groot verschil tussen je werkelijke houtverbruik zit (in kilo's..), is er inderdaad iets niet goed.
Een vergasser rookt hooguit bij de opstart, daarna niet.

Om te verkopen is het niet de goeie tijd, een nieuwe kachel koop je met subsidie bijna om 0.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door WilfredT2 »

op zich heb je gelijk, het is redelijk goed omrekenbaar. Maar ik heb nog geen duidelijkheid over ons gasverbruik. we hebben complete verbouwing achter de rug afgelopen jaren, en al veel op hout gestookt. eerst in de reeds aanwezige inbouwhaard. later in de door ons geplaatste houtcv. Dus wat nu ons gasverbruik is? hoogste is 720 kuub geweest, in 2017. dat is al niet bijster veel vind ik.

belangrijker punt is denk ik dat ik de belasting teveel vind, los van hoeveel kilo er nu door gaat. Ik vind er gewoon niets aan, terwijl ik de hout cv met plezier elke ochtend asvrij maak. Ik vind het geen comfortabele manier van leven om dit altijd te moeten doen. en nogmaals, ik zie ook even de duurzaamheid er niet van in.

Maar goed, ik ben er nog niet uit of ik de boel ga verkopen. Eerst niet, omdat ik domweg geen tijd heb voor eventuele demontage. Misschien juist omdat het zo weinig gekost heeft laat ik het staan als optie. heb ik tijd en zin, stook ik dat ding en bespaar ik gas met elke stook. Ik hoef niet veel te stoken om het terug te verdienen. de stijgende gasprijzen kunnen reden zijn em toch te laten staan, en bijvoorbeeld voor de strenge wintermaanden in te zetten omdat er dan veel gas doorheen gaat. dus dat ik het stookseizoen niet te lang maak. Ik zie nog wel.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door WilfredT2 »

Ik heb inmiddels toch besloten alles te verkopen. Zaterdag wordt alles opgehaald. Houtvergasser, buffer, pompen, schoorsteen etc.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door Ruuben »

Dat geeft ook weer rust. Ik hoop dat je niet al te nare smaak aan over houd.
Best moedige besluit. Alles weer netjes afwerken en dan is dat hoofdstuk ook weer klaar
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door WilfredT2 »

Nee hoor, geen nare smaak. Als je niets probeert wordt je nooit wijzer. Het was gewoon niet wat voor mij. Met een peutertje in huis en een tweede op komst, merk ik dat ik tijd hard nodig heb. het stoken van een houtvergasser past daar niet bij.

Alles is inmiddels weg, gat in dak al weer dicht. Enkel twee dode leidingen wijzen naar de plek waar de houtvergasser stond. klaar om te worden aangesloten op een warmtepomp... :D
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door Ruuben »

Heb je al een hinderwetvergunning voor dat bromding op je dak?
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door WilfredT2 »

Nee, maar wie zegt dat ie op mijn dak komt? Ik denk erover om hem IN de schuur te plaatsen, vlak onder het dak. In een geisoleerd hokje met een glasplaat erboven als dak. Oftewel een soort kasje. Hiermee kan hij veel warmere lucht aanzuigen, en effectiever werken.

Overigens vond ik de rook van de houtvergasser ook hinderlijk genoeg om gebonden te zijn aan een vergunning...
Plaats reactie