houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door WilfredT2 »

Door het mixventiel wil ik de temperatuur van 90 naar 70 brengen. 90 is onnodig heet voor in de verwarming, dus vandaar.

Zonder mix ventiel kan ook niet, omdat ik veel uponor gebruikt heb in huis bij aanleg van de verwarming, die max 70 graden continu kan hebben.

Wat maakt dit uit voor de plaats van de pomp?
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door WilfredT2 »

ik heb inmiddels ook het buffervat. het is geen gelaagd vat, hoewel ik begrijp dat dit beter zou zijn.

er zitten in totaal 10 aansluitingen op, op verschillende hoogtes. Welke kan ik nu het beste gebruiken? Ik heb de aanvoer/retour van de houtvergasser, en de aanvoer/retour van het verwarmingssysteem in huis, dus radiatoren, vloerverwarming etc.

Mijn gedachte is heet water van de vergasser bovenin laden, en dan een lage aansluiting weer naar de vergasser toe.

verwarming ook hoog aftappen, door de radiatoren en dan laag weer terug.

iemand opmerkingen hierover?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door hanskraayeveld »

het is geen gelaagd vat
Wat versta je onder een gelaagd vat?

Over de aansluitingen kan ik wel iets zinnigs zeggen.

Om een vat op te warmen hoef je niet perse hoog erin.
Wat de voordelen van hoog erin gaan zijn:
Vlug warm water eruit, en een betere opbouw van de gelaagdheid.

Nadeel: als je je buffervat opgewarmd hebt tot 80 a 90 graden, de helft verbruikt heb, en weer gaat stoken, ga je in principe je bovenste water "afkoelen" naar de 60 graden, afhankelijk van je mixventiel temp.
In de praktijk betekend het dat je je vat snel naar helemaal 60 graden brengt, en daarna weer stapsgewijs opwarmt. Je gaat je gelaagdheid flink verstoren.

Ik vind dat persoonlijk geen groot bezwaar. Je zou (als je het wel een bezwaar vind) je aanvoer van je houtvergasser halverwege je buffervat erin kunnen laten komen. Nadeel daarvan is, dat je geen mooie opbouw van gelaagdheid heb, en niet direct warm water ter beschikking. Hij gaat namelijk de bovenste helft stapsgewijs verwarmen.

Over de aanvoer naar je huis boven vandaan:

De meest logische keuze als je geen sanitair water ermee wilt verwarmen. Anders zou je het bovenste gedeelte kunnen "bewaren" voor sww.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door WilfredT2 »

ik heb een mixventiel met een 72 graden patroon. meer dan 70 graden richting de convectors/radiatoren heb ik ook niet nodig, dus het is niet erg als de buffer bovenin terug gaat naar 70 graden, en daarna pas weer warmer gaat worden.

tussen buffer en convectors/radiatoren komt ook een thermostatische menger, die ik op 60-70 graden wil hebben, dus daarom al helemaal geen probleem als er bovenin af en toe 'koeler' water zit.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door WilfredT2 »

komende week hoop ik de houtvergasser voor het eerst op te stoken. Ik heb eerst nog een vraagje. op het buffervat zitten 5 mogelijke plekken voor een temperatuursensor. De instructie van attack tekent de sensor hoog in het buffervat. Is er dan geen risico dat hij 'te vroeg' denkt dat de buffer warm is, en daarop reageert? oftewel, wat is de beste hoogte voor de temperatuursensor in de buffer?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door kockie »

Om de 10 cm van boven naar onderen.....

Is geen geintje, want dat geeft echt enorm veel informatie. Stop alvast een (zelfgebouwde) dompelbuis van bovenaf in je buffer, dan kun je de sensoren er altijd nog in laten zakken.

Ik zou de sensor van de ketel onder in de buffer zetten.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door WilfredT2 »

dat van die dompelbuis bovenin vind ik wel een goeie. Makkelijker ook nog dan op elke aansluiting een aparte dompelbuis schroeven.

Bedankt!
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door hanskraayeveld »

Ik zou de temperatuursensor van de attack hoog in het vat plaatsen.
De sensor is absoluut niet bedoeld om het vat te vullen (Geeft wel informatie)
Maar om het vat leeg te trekken.
Als die sensor namelijk een temp meet van 30 graden of lager, schakelt hij de pomp richting je huis uit. Anders zou je je huis af kunnen koelen aan je buffervat...

Dus als je die sensor laag plaatst, stopt hij heel snel met warm water naar je huis geven...

De sensor om het vat te vullen zit in de kachel zelf.
Als die de 85 - 2 graden bereikt (standaard fabrieksaf) gaat de fan langzamer draaien. Als hij de 85 bereikt stopt de fan. De pomp naar je buffervat blijft ten alle tijde draaien. Koelt het iets af, zal het direct weer bijgevuld worden. De temp in de kachel zakt dan, en de fan gaat weer draaien.

Ik heb momenteel een vraag liggen bij de attack fabriek.
Als de ketel te warm wordt, schakelt hij de fan uit, of hij dan de pomp naar huis automatisch aan kan schakelen. Om zo te voorkomen dat hij in zn noodkoeling gaat. Nu moet ik echt "precies" stoken. Niet te weinig want dan komt de buffer maar aan de 60 of 70 graden. Niet teveel want dan schiet hij in zn noodkoeling.
Dan ga ik mijn huis wat kouder zetten op mijn thermostaat, mocht hij dan te warm worden, verwarmt hij mijn huis wat door...

Krijg ik binnenkort reactie op. Schijnt dat andere ketels dat hebben.
Laatst gewijzigd door hanskraayeveld op 06 nov 2018, 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door WilfredT2 »

Okay, das nuttige info. Kan dit ook nog komen door te kleine buffercapaciteit? dat je zo precies moet stoken?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door hanskraayeveld »

Ja. Ik heb nu 1000 liter. Da's voor 1 vulling te weinig. Vooral als je alleen maar azobe stookt :lol:

Heb jij de slx20? Die heb ik namelijk ook.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door WilfredT2 »

ja, ik heb ook de slx20, met een 1500 liter buffervat
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door dormos »

Over het algemeen wordt geadviseerd om per kW 100 liter buffer neer te zetten. Bij de SLX20 had dat dus 2000 liter moeten zijn.
Heb zelf een 50kW ketel met 4000 liter, en die krijg ik met 1x stoken vol zonder oververhitten.

Groet,

Hans
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door WilfredT2 »

de fabrikant zegt zelf 70 liter per kW en geeft voor de slx 20 aan dat er een 1500 liter buffervat bij zou moeten.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door hanskraayeveld »

Tja ik weet niet of het uitmaakt. Ik ben toch zo iemand die als ik 1500 liter of 2000 liter zou hebben, het ook naar de 85 a 90 graden wil brengen.

Ik denk dat als je m volgooit met azobe je nog niet genoeg hebt aan 2000 liter. Ik gooi m ongeveer 1/3 vol. (Na het opwarmen)

Vergelijk het met accu's opladen.

Ik hoor dat bij andere ketels die optie er wel opzit, en ben benieuwd of attack daar wat mee kan...

Tuurlijk, ik kan ook een pompschakelaar gebruiken. Maar ik vind dat die optie op n attack hoort te zitten.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: houtvergassser, cv haard, buffervat en cv ketel

Bericht door WilfredT2 »

afgelopen weekend voor het eerst gestookt met de houtvergasser. punt 1: het huis was heerlijk warm!! :D

so far the good news.

1. bij opstart rookte die teveel naar mijn zin. ik denk dat ik te gehaast was. dus niet genoeg tijd genomen om het opstartvuur op te laten komen, en te snel volgegooid. ook merk ik dat helemaal vol gooien meer rook geeft, dan 3/4 vol bijv. ik verwacht dat dit een leertraject gaat worden. na opstart, echt helemaal rookloos! enkel doordat de lucht trilde rondom de schoorsteen, kon ik zien dat er warmte uit kwam. dus dat geeft moed voor rookarm stoken in de toekomst.

2. de voordruk van mijn expansievat is te hoog, heb ik domweg nooit naar gekeken. is 2,5 bar. dus effectief heb ik geen expansievat. dus tijdens de stook loopt de druk op van 1,2 bar naar meer dan 2 bar. toen vond ik het genoeg en heb ik wat afgetapt. gevolg is dat bij afkoelen de druk weer te laag is. in de handleiding staat ook gewoon dat de voordruk nog aangepast kan worden.... :shock: dom van mij. vanavond even mee aan de slag.

3. ik moet het buffervat nog inpakken in isolatie. nu nog veel warmte verlies. dus nootgedwongen alle warmte maar lekker naar huis laten lopen. ik heb een buffervat zonder isolatie gekocht, omdat die zo idioot veel goedkoper was. daarna voor 20 euro een enorme kar vol rockwool van 130 mm dik gekocht, daar ga ik hem nu mee inpakken. dat gaat een hogere isolatiewaardegeven dan zo'n origineel jasje. ik had hem nog niet ingepakt, omdat ik goed wilde kunnen zien of er lekkages waren. er was natuurlijk wel 1 lekkage, maar die zit nu dicht.

kortom, aardig tevreden. nog paar dingen te doen en veel te leren. in de basis werkt het echter goed. oh, en ik wil nog wat gaan spelen met de settings van de vergasser, maar dat zal ook een leertraject worden.
Plaats reactie