Warmtepomp advies gevraagd (snap er weinig van ;) )

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Warmtepomp advies gevraagd (snap er weinig van ;) )

Bericht door JantjeV8 »

Juist, en de arbeidsfactor is voor iedereen anders.
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Warmtepomp advies gevraagd (snap er weinig van ;) )

Bericht door Paide »

E123 schreef: 09 dec 2018, 08:25 De vloer is nog helemaal niet geïsoleerd dus dit lijkt me de volgende stap toch?
Probleem is dat ik geen kruipruimte heb en heb al een laag plafond dus ophogen zie ik ook niet zo zitten.

Dus de enige manier is dus complete betonvloer slopen en opnieuw beginnen?

Lijkt me verstandig om dan gelijk maar vloerverwarming er in te verwerken, omdat ook ik toch ooit van het gas af zal moeten.
Kijk ook eens naar het system van droge opbouwvloerverwarming waarbij de slangen in voorgevormde isolatieplaten zitten. Hiermee kom je maar een paar (3-5)cm omhoog en is vrij goed zelf te doen.
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Re: Warmtepomp advies gevraagd (snap er weinig van ;) )

Bericht door Zwerius Kriegsman »

Probleem zit niet zo zeer in de vloerverwarming denk ik. Ik heb zelfs een systeem dat slechts ca 1,5 cm opbouwhoogte nodig heeft.
Maar het probleem zit in de benodigde isolatiedikte. Met vloerverwarming heb je in mijn ogen minimaal 10 cm PUR/PIR nodig. Liever nog ruim meer.
Een vloer slopen is veel werk, maar een hoop geknoei waar je over een paar jaar spijt van krijgt is nog vervelender.
Doe het liever in één keer goed.
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
graaf
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 feb 2019, 18:58

Re: Warmtepomp advies gevraagd (snap er weinig van ;) )

Bericht door graaf »

Investeren in een warmtepomp zou zeer onverstandig zijn. Investeren in een oude woning hebben een bepaalde volgorde , eerst zorgen dat zo weinig mogelijk energie nodig is, een warmtepomp is daar op dit moment ongeschikt en zelfs eerder duur in gebruik!!
Dit is geen mening maar zijn bewijsbare feiten.
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Warmtepomp advies gevraagd (snap er weinig van ;) )

Bericht door dormos »

Weer lekker kort!
ivob
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 jan 2019, 18:48

Re: Warmtepomp advies gevraagd (snap er weinig van ;) )

Bericht door ivob »

1. Doe een warmteverliesberekening van je woning (of laat ze uitvoeren).
2. Isoleer zo veel mogelijk. Kost misschien als investering iets meer maar, indien goed geplaatst en berekend, ligt ze er voor altijd en kost ze niets meer, integendeel ze blijft energie besparen. Energie die je niet nodig hebt blijft de grootste besparing die altijd blijft duren.
3. Kies dan pas het soort verwarming dat je wenst te plaatsen.

Inzake isoleren is je dak de eerste prioriteit. Hierdoor verdwijnt 30% van je warmte naar buiten (via de al dan niet verwarmde bovenste verdieping).
Grosso modo is dat langs de muren 20% en de vloer 7 tot 10% (afhankelijk welke ruimte er al dan niet onder je vloer zit).

De ouderdom van je woning doet dan niets ter zake. Alleen de technische mogelijkheid om te isoleren.
Een WP rendeert het beste in een goed geïsoleerde woning. Is je woning niet goed geïsoleerd begin er dan niet aan. Is je woning goed geïsoleerd dan is het in gebruikskost (zeker in combinatie met PV, die je blijkbaar toch al hebt) zeer goedkoop. Technisch is er ook niets ingewikkeld/kwetsbaar aan een WP. Het is eigenlijk hetzelfde principe als een frigo maar dan groter en omgekeerd. Principe wordt al decennia zonder problemen toegepast.
Geeft ook het grootste gebruikscomfort. De thermostaat instellen naar je comfortwens. De techniek doet de rest. Je hebt er geen omkijken naar.
Eenmaal ingesteld werkt het ding altijd, of er nu iemand in huis is of niet.
Het hoogste rendement met een WP haal je ook met vloerverwarming. Je kan dan werken met een zeer lage aanvoertemp. Hoe hoger de aanvoertemp. van het water via een WP (technisch haalt die gemakkelijk 55°C, dat is het probleem niet) hoe lager haar rendement. Vanaf 35°C zakt dat zienderogend. Het rendement zakt ook nog eens bij buitentemp. onder de 5°C en/of als het dauwpunt van de buitentemp. de buitentemp. kruist. Dan verliest een WP veel energie aan haar dooicyclus.
Kijk dus ook eens naar de graaddagen voor de regio waar je woont.
Is vloerverwarming technisch niet mogelijk (ook ik zou dan minimaal 10 cm PUR/PIR aanraden in de ondervloer) dan heb je nog de optie van oversized radiatoren of LT convectoren. Zelf zou ik dan opteren voor LT temp. gestuurde venti convectoren. Deze werken optimaal met een aanvoertemp. tussen de 27-35°C.

Een goede massakachel werkt beter in een niet zo goed geïsoleerde woning die opgetrokken is uit massa (dus geen lichte materialen zoals houtskeletbouw). Maar ik zou de investering zeker niet goedkoop noemen. De gebruikskosten hangen af van de prijs van je beschikbaar stookhout/pellets/pelletbriketten.
Zoals eerder gezegd is het comfort (het aanvoelen) ongeëvenaard. Dat komt omdat het om stralingswarmte gaat die ook nog eens in de massa en voorwerpen in de woning kruipt. M.a.w. je gehele woning wordt een soort radiator en straal langs alle kanten warmte uit.
Afhankelijk van de omvang van de te verwarmen ruimte (en de stookwijze) moet je per 24/48 uur wel een 2/4 uur stoken. Er dient tijdens deze periode wel iemand aanwezig te zijn gezien na de stookbeurt ook nog eens alle kleppen (incl. uitgaande schoorsteenklep) gesloten dienen te worden. Zo heb je geen warmteverlies meer naar buiten en kan alle warmte in de steen van de kachel opgeslagen worden om nadien langzaam terug afgegeven te worden. Uiteraard dient er na de afkoelperiode weer iemand thuis te zijn voor de volgende stookbeurt.
Je moet er ook mee leren omgaan. Bij gebrek aan een thermostatische sturing in de plaats waar de kachel staat dien je als vuurmeester (dat leer je uit ervaring) zelf te bepalen hoeveel kg hout je stookt, hoe lang en hoe hevig om de gevraagde aangename binnen temp. te bereiken. In het begin ga je het eerder te warm dan te koud stoken.
Vergeet ook niet, bij het plaatsen van een massakachel, aandacht te besteden aan de verse luchttoevoer. En al zeker bij een goed geïsoleerde tochtdichte woning. Je kiest dan best, indien technisch uitvoerbaar, voor rechtstreeks aanvoer van buitenlucht naar de vuurhaard van de kachel. Als je kan kiezen is een massakachel met rookgasafvoer beneden te verkiezen tov met een klassieke bovenafvoer (rendementsgewijs).

Zoals je ziet heeft ieder systeem zijn voor- en nadelen. Je kan ze, voor optimaal comfort, dus beter combineren. Maar dat heeft dan weer als "nadeel" dat het een relatief grote investeringskost vraagt. Voordeel is dat je op termijn redelijk onafhankelijk bent van derden en prijsstijgingen (indien je kan beschikken over PV en een eigen of goedkope bron van stookhout) en de voordelen van beide systemen optimaal kan benutten en de nadelen zoveel mogelijk uitsluiten.

Ik geef je deze info maar mee uit eigen ervaring. Hopelijk heb je er wat aan.
Zelf hebben we een massakachel van 2680 Kg staan in de leefruimte (46,5m²/107m³).
Deze combineren we met een 8kW WP (112m²/260m³) o.a. gevoed met een PV systeem van 5.6 kWp (ZZO/35°) met een omvormer van 5 kVp.
Isolatiewaarden woning: vloer 4 cm PIR, spouwmuren 4 cm EPS, zoldervloer 26 cm minerale wol, glaswerk Ug 0.8 W/m²K).
Het betreft een open bebouwing in een waterrijk en bosrijk gebied (dus in de winter veel schaduw en relatief vochtig).
In 2018 was de PV opbrengst 5416 kWh en het totale energieverbruik 2861 kWh (waarvan 1360 kWh voor de WP) + 721 Kg hout (jan 166-feb 312-maart 75-dec 165 Kg.).
De totale energierekening 2018 was 1290 € positief (Vlaamse normen onder de huidige voorwaarden).
Om nog onafhankelijker te worden van energie plannen we dit jaar nog een rechtstreekse zonnebuffer (ZZO) van 70 m³ , extra buitenmuurisolatie (factor +3.5 van de huidige waarde) en verhoging van de de isolatiewaarde van het dak.
Laatst gewijzigd door ivob op 06 feb 2019, 13:31, 4 keer totaal gewijzigd.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Warmtepomp advies gevraagd (snap er weinig van ;) )

Bericht door Wouter Gillis »

Dag ivo,
Onder de indruk van de verbruikscijfers!

Kan je wat meer vertellen over de warmtewisselaar in de speksteen kachel. Hou je daarmee voldoende sww warm gedurende langere periodes van vorst?
groet
Wouter
ivob
Berichten: 49
Lid geworden op: 24 jan 2019, 18:48

Re: Warmtepomp advies gevraagd (snap er weinig van ;) )

Bericht door ivob »

Om onmiddellijk op je laatste vraag te antwoorden: juist omdat bij aanhoudende vorst de kachel meerdere dagen na elkaar gebruikt wordt is er dan meer "heet" SWW ter beschikking (300 l => 55-65°C) dan via sporadisch gebruik van de kachel (alleen nachtvorst) of via de WP (+5°C buitentemp. => doorgaans 150 l SWW 40-45°C).

De WW wisselaar (in de rugwand) van de speksteenkachel is op maat gemaakt met koperen buizen.
Dit is berekend voor een gelaagd SWW vat van 300 liter. De WW wisselaar van de kachel is verbonden met de onderste spiraal in het SWW vat (300 liter). De bovenste spiraal in het SWW vat met de WP (150 liter).
Zo combineren we meerdere voordelen:
- de elektrisch gestuurde WP moet maar 150 liter SWW aanmaken. En dit tijdens periodes dat haar rendement het hoogste is (doorgaans bij een buitentemp. +5°C en bij relatief weinig warmteverlies in de woning). De hydrounit van de WP staat zo ingesteld dat ze in de winter maar 45°C SWW moet aanmaken. Tijdens de zomer is de SWW productie uitsluitend vraaggestuurd (op 55°C).
- de kachel wordt alleen aangemaakt bij buitentemp. onder de 3-5°C. Gezien er een warmtesensor zit op de WW in de kachel welke verbonden is met een Sanutal/Resol DeltaSol BX sturing (welke een Grundfos Alpha 2 ciruculatiepomp aanstuurt tussen WW en onderste spiraal in SSW-vat) wordt vanaf 40°C (startwaarde zo ingesteld op de sturing, er zijn nog wat waarden ingesteld zodat de circulatiepomp afhankelijk van de watertemp. in de WW sneller, langzamer of niet gaat draaien) het warme water in de WW door de onderste spiraal in SWW gestuwd.
Op de circulatiepomp (verbruik 4-10Wh) staat ook, uit veiligheidsoverwegingen, een UPS accu geschakeld.
Gezien er ook nog een warmtesensor in het SWW vat zit welke verbonden is met de WP schakeld de SWW productie via de WP zich dan uit.
In de praktijk loopt de temp. (over de 300 liter gemeten) in het SWW na de eerste seizoensstookbeurt (ong. 22 Kg) op tot 40-45°C.
Vanaf de volgende onderhouds stookbeurten (15-18 Kg) stijgt de temp. in het SWW vat tot 55-65°C. Uiterste waarden zijn afhankelijk van de gebruikte hoeveelheid SWW water.
Nadeel van de kachel is dat de temp. van het SWW via de WP volledig gebuiksafhankelijk te regelen is. In de kachel kan dat niet. Kachel in gebruik is altijd aanmaak SWW. Dat nadeel wordt wel beperkt doordat het SWW inpandig is, binnen het beschermd volume van de woning maar buiten de door de kachel verwarmde leefruimte, zodat de stilstandsverliezen van niet verbruikt SWW eigenlijk niet verloren zijn.

Nu we de werking van de kachel beter onder de knie hebben en met ons gebruik van SWW zou ik nu ook geen gelaagd SWW vat van 300 l meer plaatsen maar eerder een vat van 200 liter. Het 300 l. vat is er gekomen omdat dit berekend is op een groter SWW verbruik en omdat de kachel bij ondonderbroken gebruik tijdens een geheel stookseizoen voldoende warmte moest kunnen kwijt geraken.
Onze beide systemen (WP en speksteenkachel) zijn er op berekend om elk afzonderlijk in de behoeften van de woning en haar bewoners te voorzien. Maar gezien wij beide systemen combineren worden ze nooit tenvolle ingezet/belast.
We hebben beiden wel afzonderlijk getest.
Als we de kachel niet gebruiken en de WP 100% inzetten tijdens een stookseizoen komt het e-verbruik dan op 4500 kWh. Het hoogste jaarverbruik dat we ooit gehad hebben was 5800 kWh. Maar dan stond de ruimtethermostaat in de winter 7/24 op 21.5°C en in de zomer de airco in de slaapkamers op 17°C. Was eerder om te testen of we onze overproductie van eigen stroom konden wegwerken moest dit nodig zijn.
Als we de kachel een volledig stookseizoen inzetten onder de 10°C zakte het e-verbruik naar 1700 kWh en volledig tussen begin november en half maart naar 1500 kWh.

Voor alle duidelijkheid: de positieve cijfers* voor energie zijn er gewoon omdat we nog GSC steun genieten. Normaal nog tot medio 2031.
*netto uitgekeerde GSC jaarwaarde minus prosumentenbelasting.
De investering in onze PV-installatie was hierdoor (theoretisch) terugbetaald op 4-5 jaar en de meerkost van de WP (in vergelijking met gasinstallatie) op 6 jaar. De netto uitgekeerde energieopbrengsten vormen nu een wachtrekening voor mogelijke toekomstige energieinvesteringen (bv. batterijopslag).
Plaats reactie