Warmtepomp advies gevraagd (snap er weinig van ;) )

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

E123
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 sep 2018, 18:25

Warmtepomp advies gevraagd (snap er weinig van ;) )

Bericht door E123 »

Hallo,

Ik hoop dat iemand me een beetje opweg kan helpen.

Mijn situatie nu:
-Tussenwoning uit 1958
-HR ketel van meer dan 15 jaar oud (doet het nog wel prima nu, maar gezien het aantal jaar zal het wel bijna aan vervanging toe zijn)
-geen vloerverwarming
-geen dakisolatie
-geen spouwmuurisolatie
-wwonkameroppervlak ongeveer 30m2 (hoogte is ongeveer 250cm, dus ongeveer 75m3)
-wel dubbel glas uiteraard
- samenwonend met 1 kind

Aangezien de het ketel binnen niet al te lange tijd wel aan vervanging toe is, en gas toch binnenkort verleden tijd is (en steeds duurder zal worden) ben ik opzoek naar een oplossing en dus een beetje aan het kijken naar een warmtepomp.

Doelstelling: op de lange termijn zoveel mogelijk geld besparen.

Ik heb alleen het woonkamer (en keuken) oppervlak gegeven, want dit is de enige ruimte die wij verwarmen. Douche en slaapkamer boven etc hebben we nooit de verwarming aan. Gewoon een dikke deken en klaar.

Wat zou wijsheid zijn? Ik zie even door de warmtepompen, zonnepanelen en zonneboilers het bos niet meer.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Warmtepomp advies gevraagd (snap er weinig van ;) )

Bericht door kockie »

Ik nodig je uit om eerst een artikel te lezen over de trias energetica.

Je slaat stap 1 en 2 over...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
E123
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 sep 2018, 18:25

Re: Warmtepomp advies gevraagd (snap er weinig van ;) )

Bericht door E123 »

Bedankt!

Oké, dus voor mij zou dat de volgende stappen betekenen:

1- spouwmuurisolatie
2-dakisolatie (is dit echt zo belangrijk? De bovenverdieping wordt sowieso nooit verwarmd. Zoveel voordeel zal dit dan niet opleveren toch?)
3- kiezen voor een zonneboiler?
Ik zie dat de aanschaf gemiddeld tussen de 2000 en 3500 ligt (gemiddeld €2750) Hiermee bespaart een gezin met 4 personen gemiddeld €150 per jaar. Met 3 personen al dat dus ongeveer €120 zijn? Het duurt dus dik 20-25 jaar voordat de boiler zich heeft terug verdient? En een boiler gaat gemiddeld 25 jaar mee las ik. Niet echt een kosten besparende oplossing lijkt me?
4- kiezen voor een warmtepomp (en dus eerst vloerverwarming aanleggen?)
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Warmtepomp advies gevraagd (snap er weinig van ;) )

Bericht door remco d »

E123 schreef: 16 sep 2018, 20:39
2-dakisolatie (is dit echt zo belangrijk? De bovenverdieping wordt sowieso nooit verwarmd. Zoveel voordeel zal dit dan niet opleveren toch?)

Warmte stijgt altijd op. Een pan met deksel blijft ook veel langer warm dan zonder. Dakisolatie zeker doen.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Warmtepomp advies gevraagd (snap er weinig van ;) )

Bericht door WilfredT2 »

Isoleren moet je altijd eerst doen. Vloer en dak sowieso.

spouwmuur kun je nog over discussieren wat mij betreft omdat nog niet alle technieken van achteraf isoleren zich op de lange duur bewezen hebben.
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Warmtepomp advies gevraagd (snap er weinig van ;) )

Bericht door Paide »

Wat is je huidige gasverbruik per jaar?
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Warmtepomp advies gevraagd (snap er weinig van ;) )

Bericht door benthuis »

Warmte pomp=electrisch verwarmen=zonnepanelen=veel kwetsbare techniek

Korte klap zou een goedkope gasketel zijn voor de portemonnee... Als er toch alleen verwarmd wordt beneden.... Massakachel oid kost weinig en maakt je onafhankelijk van ingewikkelde kwetsbare techniek.
Tevens is het een zalige manier van verwarmen voor de mens die er mee leeft....
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
E123
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 sep 2018, 18:25

Re: Warmtepomp advies gevraagd (snap er weinig van ;) )

Bericht door E123 »

Paide schreef: 17 sep 2018, 13:09 Wat is je huidige gasverbruik per jaar?
1064m3
E123
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 sep 2018, 18:25

Re: Warmtepomp advies gevraagd (snap er weinig van ;) )

Bericht door E123 »

WilfredT2 schreef: 17 sep 2018, 10:43 Isoleren moet je altijd eerst doen. Vloer en dak sowieso.

spouwmuur kun je nog over discussieren wat mij betreft omdat nog niet alle technieken van achteraf isoleren zich op de lange duur bewezen hebben.
Bedankt,

Vloerisolatie zie ik zeker wel zitten (ook ivm altijd koude voeten).

Paar vragen hierover:

-ik heb geen kruipruimte en laminaat vloer.
Dus laminaat er uit, dan een of andere isolatie er op en dan dicht leggen?

-welke soort isolatie raden jullie aan?

-wat zijn de kosten (ongeveer) voor een huiskamer en keuken van totaal 35m2?

-als ik dus ooit in de toekomst (nadat alles goed geïsoleerd is en er weer geld over is) misschien zou kiezen voor een warmtepomp, dan is vloerverwarming een must toch? Is het dan wel slim om nu te isoleren en dan bijvoorbeeld over 4 jaar voor vloerverwarming te kiezen? Misschien beter direct vloerverwarming aanleggen dan?
E123
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 sep 2018, 18:25

Re: Warmtepomp advies gevraagd (snap er weinig van ;) )

Bericht door E123 »

benthuis schreef: 18 sep 2018, 08:57 Warmte pomp=electrisch verwarmen=zonnepanelen=veel kwetsbare techniek

Korte klap zou een goedkope gasketel zijn voor de portemonnee... Als er toch alleen verwarmd wordt beneden.... Massakachel oid kost weinig en maakt je onafhankelijk van ingewikkelde kwetsbare techniek.
Tevens is het een zalige manier van verwarmen voor de mens die er mee leeft....
Bedankt,

Een massakachel is dus een soort kachel met tegels waarbij de tegels warmte opslaan en gedurende lange tijd afgeven als ik het goed gelezen heb.

Je zegt dat het weinig kost. Het is ook maar een kleine ruimte die we moeten verwarmen, 90m3 ongeveer.

Als ik google op massakachel, dan kom ik direct uit bij finovens, leemkachels, rocket kachel etc etc. Is er een kachel die je aanbeveelt voor de ruimte die ik heb?

De woonkamer is niet erg groot, dus een klein formaat die wel effectief de ruimte warm kan houden zou perfect zijn.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Warmtepomp advies gevraagd (snap er weinig van ;) )

Bericht door benthuis »

Een massakachel heeft een vuurkamer met een labyrint erachter. Doordat de hete gassen de massa in en om het labyrint verwarmen blijft deze massa nog uren/dagen warm na de stookbeurt (meestal 1 of 2 keer per dag afhankelijk van de grote van de kachel en de ruimte)

Je.moet dit eigenlijk ergens gaan voelen. Vrouwen zijn over het algemeen erg verzot op deze warmte.

Kijk vooral eens op batchrocket.eu voor een idee van kachels op basis van een batchrocket. 1000m3 gas moet op prima manier op te vangen zijn met een rocket zonder dat je je rot sleept/stookt.

Als model zou ik eens kijken naar de compacte kachels die een Fransman heeft ontworpen op basis van de batchrocket van Peter Berg. (Googlen op batchblock)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
E123
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 sep 2018, 18:25

Re: Warmtepomp advies gevraagd (snap er weinig van ;) )

Bericht door E123 »

Vandaag kwam er iemand langs om te kijken of er spouwmuurisolatie mogelijk was bij mij.

Hij zegt: "nou, hier ben ik snel klaar, want ik kan aan de boorgaten in de muur zien dat alles al geïsoleerd is". :lol:

Dat scheelt me dus ook weer zo'n €850 :D
E123
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 sep 2018, 18:25

Re: Warmtepomp advies gevraagd (snap er weinig van ;) )

Bericht door E123 »

Even een update:

-spoumuur is geïsoleerd
-dak was ook al geïsoleerd, maar hoe goed en welk materiaal etc geen idee.
-zonnepanelen liggen op het dak, 3240wp in oost west opstelling.

Wat zou de meest logische volgende stap zijn?

De vloer is nog helemaal niet geïsoleerd dus dit lijkt me de volgende stap toch?

Probleem is dat ik geen kruipruimte heb en heb al een laag plafond dus ophogen zie ik ook niet zo zitten.

Dus de enige manier is dus complete betonvloer slopen en opnieuw beginnen?

Lijkt me verstandig om dan gelijk maar vloerverwarming er in te verwerken, omdat ook ik toch ooit van het gas af zal moeten.

Wij verwarmen eigenlijk alleen de woonkamer en keuken dus het zal gaan om een oppervlakte van ongeveer 35m2

Iemand een idee op wat voor kosten ik ongeveer kan rekenen? Betonvloer, isolatiemateriaal, en vloerverwarming?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Warmtepomp advies gevraagd (snap er weinig van ;) )

Bericht door Pietje »

E123 schreef: 09 dec 2018, 08:25 Iemand een idee op wat voor kosten ik ongeveer kan rekenen? Betonvloer, isolatiemateriaal, en vloerverwarming?
Als je je keuze laat bepalen door "kosten", dan ga je er van uit dat de huidige prijzen van alles in de toekomst stabiel blijven. En dat zullen ze niet blijven. Rekenen met kosten is voor mij niet doorslaggevend. Aspecten als afhankelijkheid van energie / electriciteit, comfort, etc. tellen ook mee en zijn niet makkelijk in getallen uit te rekenen.

Kies wat voor de lange termijn goed voelt: hogere energiekosten, afval van vloer, comfort, trias energetica etc. En dat het geld kost: soit ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Warmtepomp advies gevraagd (snap er weinig van ;) )

Bericht door WilfredT2 »

E123 schreef: 09 dec 2018, 08:25
Iemand een idee op wat voor kosten ik ongeveer kan rekenen? Betonvloer, isolatiemateriaal, en vloerverwarming?
degene die dat uit kan rekenen ben je zelf. JE kan zelf vierkante meters uitrekenen, prijs van beton opzoeken, bouwstaalmatten, isolatie uitkiezen op basis van welke isolatiewaarde je wil halen. Vloerverwarmingsslang prijzen staan keurig inline, net als die van vloerverwarmingsverdelers. Even optellen en je bent klaar.
Plaats reactie