Nood-Koeling Buffervat Zonnecollectoren

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
fulldozer
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 okt 2014, 02:47

Nood-Koeling Buffervat Zonnecollectoren

Bericht door fulldozer »

Ik heb een jaar of vier geleden een Houtkachel en Buffervat verwarming aangelegd. Dankzij dit Forum, anders was het waarschijnlijk niet gelukt. Alles werkt naar behoren en ik heb er niet meer naar omgekeken. Druk bezig met een bouwen van een appartement en natuurlijk gewoon Italie overleven.
Nu ben ik zo ver om de zonnecollectoren te kopen en aan te sluiten op het Buffervat. Ik heb natuurlijk wel een idee hoe dat moet maar toch ook wel weer vraagjes. Moet ik een noodkoeling aanleggen. Hier in Italie de zomer kan het lange tijd behoorlijk Heet worden en zal het buffervat te warm worden. Dus de vraag: moet ik rekening houden met oververhitting en hoe vang ik dat op?
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Nood-Koeling Buffervat Zonnecollectoren

Bericht door LeaD »

Je kan ook tijdens de zomer een gedeelte van de collectoren afdekken en richt de hoek van de collectoren op het tussenseizioen. Zo voorkom je oververhitting in de zomer en hoeft de pomp niet nutteloos te draaien om te koelen via een radiator.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
fulldozer
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 okt 2014, 02:47

Re: Nood-Koeling Buffervat Zonnecollectoren

Bericht door fulldozer »

Daar zou ook mijn voorkeur naar uit gaan. Alleen vind ik het afdekken van coll. nou niet echt een aantrekkelijke oplossing. Het is niet Fulco-proof zeg maar. Je kint het vergeten. Maar een radiator vind ik ook niks. Warmtewisselaar met nog te bouwen zwembad is ook een idee maar, ook niet echt makkelijk en goedkoop. Andere ideen?
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Nood-Koeling Buffervat Zonnecollectoren

Bericht door benthuis »

Goed uitrekenen hoeveel warmte je denkt nodig te hebben... En vervolgens het systeem bemeten op de periode wanner je deze opbrengst verwacht/nodig hebt en de consequenties in andere periodes voor.lief nemen en hier op acteren...

Wil je in de winter veel opbrengst dan ontkom je er toch niet aan om in de zomer hitte af te fakkelen of opbrengst te verminderen door af te dekken. Hier is denk ik niks aan te doen....

Best of Both Worlds betekend vaak een zwak compromis. Dus keuzes maken!?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Nood-Koeling Buffervat Zonnecollectoren

Bericht door Sandman79 »

Ik ga hier de overtollige warmte in een hottub proberen kwijt te raken. Minder omvangrijk en wat goedkoper als een deftig zwembad.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Nood-Koeling Buffervat Zonnecollectoren

Bericht door Ruuben »

Er is al meer over geschreven, ook door mij, gebruik de zoekfunctie van het forum voor veel informatie.
ivobeegden85
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 sep 2018, 22:13
Locatie: Limburg NL

Re: Nood-Koeling Buffervat Zonnecollectoren

Bericht door ivobeegden85 »

Ik ga me een elektrische screen erop maken.
Via besturing aansluiten of een temp sensor. Alles gaat dan automatisch.
fulldozer
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 okt 2014, 02:47

Re: Nood-Koeling Buffervat Zonnecollectoren

Bericht door fulldozer »

Bedankt voor jullie antwoorden. :)
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Nood-Koeling Buffervat Zonnecollectoren

Bericht door Ruuben »

ivobeegden85 schreef: 18 sep 2018, 22:59 Ik ga me een elektrische screen erop maken.
Via besturing aansluiten of een temp sensor. Alles gaat dan automatisch.
Ik heb er ook naar gekeken, maar het isniet eenvoudig aan te brengen, het gewicht erg hoog voor het onderstel en de windbelasting zodanig dat het mij onverantwoord leek op mijn dak.
Daarnaast zijn grote elektrische screens op marktplaats wel erg kostenverhogend voor de terugverdientijd.
Plaats reactie