combi houtvergasser, zonneboiler en boilervat

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jdw
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 okt 2012, 10:53
Locatie: Drenthe

combi houtvergasser, zonneboiler en boilervat

Bericht door jdw »

Vandaag weer eens in de verwarmingsmaterie gedoken en een paar mogelijkheden onderzocht incl. de berekeningen op financieel vlak.

Mijn gasverbruik is ongeveer 2200 kuub per jaar en ik woon in een boerderij met genoeg ruimte voor elke gewenste setup. Doordat het voorhuis bestaat uit een aantal kamers waaronder woon en slaapkamers heb ik het idee van een rocket laten vallen, deze zou in de kamer staan te branden en de keuken niet verwarmen terwijl we daar het meest verblijven. De kinderen hebben hun slaapkamers boven, deze zijn goed geïsoleerd en de plek waar ze huiswerk etc maken. Eigenlijk moet het gehele huis verwarmd worden, dit gaat middels radiatoren en zonder vloerverwarming. Het huis is redelijk goed geïsoleerd (gedeeltelijk vloer isolatie, spouwmuur isolatie (2016), HR++ ramen etc. De zonnepanelen die ik heb leveren iets meer dan mijn jaarlijks gebruik.

Stel, je neemt de volgende setup:
Attack houtvergasser SLX55 Profi 55kW, aankoopbedrag 3750 euro en 4095 subsidie netto 345 "winst"

Deze houtvergasser sluit je aan op een hygienevat van 2000 liter, dit vat laat je ook verwarmen door een zonneboiler, het vat staat naast de houtvergasser.

De zonneboiler bestaat uit 3 x CPC 24 collectoren die het vat verwarmen, dit vat staat 15 meter van de installatie. Standaard zit in het pakket dat ik zag een vat van 1000 liter. aankoopbedrag 6200 euro en 2663 euro subsidie --> kosten 3537 euro
Extra kosten in dit pakket voor ipv een 1000 liter vat naar een 2000 liter vat --> 1000 euro.

Binnenkort is er bij mij in de gemeente een subsidie (zon zoekt drent) dit betkent dat ik het volle bedrag van zonneboiler installatie in een gesubsidieerde lening stop die ik in 10 jaar tijd tegen 1,6% rente moet aflossen dus 6200 euro + 1000 (buffervat)= 7200 euro
Resultaat van de lening is dat ik 65 euro per maand betaal en ongeveer 3000 euro subsidie terug ontvang.
Deze kan ik vervolgens gebruiken om een geïsoleerde voordeur van te kopen of direct een gedeelte van de lening mee af te lossen dan hou ik nog een maandbedrag van 38 euro over....

Ik heb nog 40 kuub gratis hout liggen dus de terugverdientijd is erg kort.

De grote vraag is echter, is dit een installatie die ook gaat werken? Ik zit me dit met name af te vragen met betrekking tot de zonneboiler en en 2000 liter vat.

Graag jullie mening over de bovenstaande configuratie.

Alvast bedankt,
Jarno
diamond
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2018, 00:28

Re: combi houtvergasser, zonneboiler en boilervat

Bericht door diamond »

je hebt een pb
jdw
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 okt 2012, 10:53
Locatie: Drenthe

Re: combi houtvergasser, zonneboiler en boilervat

Bericht door jdw »

PB terug!
diamond
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2018, 00:28

Re: combi houtvergasser, zonneboiler en boilervat

Bericht door diamond »

helaas niets ontvangen?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: combi houtvergasser, zonneboiler en boilervat

Bericht door Ruuben »

Groter buffervat heeft alleen maar voordelen. Met een grote houtvergasser kun je niet anders dan 2000 te nemen. 3x24cpc gaat prima op je vat. Leidingen heel goed isoleren. Voor zo'n afstand liever geen ribbelbuis gebruiken.
jdw
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 okt 2012, 10:53
Locatie: Drenthe

Re: combi houtvergasser, zonneboiler en boilervat

Bericht door jdw »

@ Diamond, nieuwe poging
diamond
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2018, 00:28

Re: combi houtvergasser, zonneboiler en boilervat

Bericht door diamond »

Mij was aangeraden neem een aparte kleinere warmwaterboiler met extra spiraal voor Heatpipes.
Dan wordt eerst je warmwater gewarmd daarna overig naar bufffervat.
als extra/reserve een verwarmingselementje in de boiler.(als je storing hebt of schade/lekkage/reparatie aan je heatpipes.)
Leek mij wel een goed advies?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: combi houtvergasser, zonneboiler en boilervat

Bericht door Ruuben »

Alles in 1 buffer is beter en goedkoper. Element erin kan. Verwacht er niet te veel van. 3kw element verwarmd je buffer maar 3 graden per uur.
jdw
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 okt 2012, 10:53
Locatie: Drenthe

Re: combi houtvergasser, zonneboiler en boilervat

Bericht door jdw »

Ik wil eigenlijk liever geen elektrisch element, zou het dan liever oplossen met een extra unit met heatpipes. (4x CPC 24).

Ik vraag me eigenlijk af of de heatpipes die 2000 liter water warm genoeg krijgen als ik de kachel niet stook. Dit al met name in de overgangsperioden wel een uitdaging worden ben ik bang. Is er iemand hier die daar ervaring mee heeft?
Plaats reactie