Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

Bericht door kockie »

nu is het rustig in de buffer. Als ik nog een keer aan de gang ga met leidingen, dan zal ik 'm ook verplaatsen naar de top van de buffer. Een automatische ontluchter houdt het daar ook niet goed vol.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
igorfranken
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 jan 2017, 12:36

Re: Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

Bericht door igorfranken »

Heeft iemand van jullie ervaring met het plaatsen van een thermostatisch mengventiel in het CV systeem achter het BV? zodat het water dat de CV in loopt altijd zeg 40 graden is en als het BV water heter is, kouder retourwater van de CV bijmengt.

Hoe sluit je dit aan? samen met een 3Weg klep of in plaats van?

Dit weekend heb ik mijn oude open buffervat omgewisseld voor een BV met solar en tapwater. Flinke klus, maar het CV gedeelte werkt. Nu nog tapwater (november) en Solar (december) aansluiten. Ik pak nu CV van de allerhoogste (ontluchtings) aansluiting, dat werkt stukken beter. Levert een veel continuere waterstroom.
igorfranken
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 jan 2017, 12:36

Re: Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

Bericht door igorfranken »

Niemand??
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

Bericht door kockie »

Bonkelaar heeft dat. Een instelbare.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

Bericht door WilfredT2 »

Ik heb dat ook, werkt prima. Zit geen driewegklep bij. Instelbaar van 30-90 graden.

Ik heb hem op 60 omdat de convector dat lekkerder vind dan 40.
hein uut mooi drente
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 jan 2012, 22:27
Locatie: Hartje Drenthe

Re: Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

Bericht door hein uut mooi drente »

igorfranken schreef: 25 nov 2018, 16:54 Heeft iemand van jullie ervaring met het plaatsen van een thermostatisch mengventiel in het CV systeem achter het BV? zodat het water dat de CV in loopt altijd zeg 40 graden is en als het BV water heter is, kouder retourwater van de CV bijmengt.

Hoe sluit je dit aan? samen met een 3Weg klep of in plaats van?
Ik heb dit ook met een duco mengventiel van 22 mm en werkt perfect, vanuit het stookhok waar de vergasser staat met 45 graden naar huis en de cv ketel ingesteld op 40 graden zodat deze de boel alleen maar aanstuurt en minimaal gas gebruikt voor verwarming .
Als het buiten tegen vriespunt is of veel wind is dan stel ik hem wat hoger richting 50
wie een gat graaft voor een ander is machinist
igorfranken
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 jan 2017, 12:36

Re: Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

Bericht door igorfranken »

Bonkelaar??

Dus dit installeer je zonder 3-weg klep en dan aan de warme zijde.??
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

Bericht door kockie »

Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
igorfranken
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 jan 2017, 12:36

Re: Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

Bericht door igorfranken »

Ah, lol ik dacht aan een fabrikant/leverancier
Vdweide
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jan 2017, 17:19

Re: Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

Bericht door Vdweide »

igorfranken
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 jan 2017, 12:36

Re: Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

Bericht door igorfranken »

Een laddomat is mij wat te duur en ik heb de pomp ook niet echt nodig.
Ik denk dat ik er eerst eens een thermo. mengventiel tussen zet met op warm BV en op koud de retour CV. In de retour zet ik een t-stuk en terug het BV in een 2 weg klep waarmee ik het BV kan dichtzetten.
Wat ik bij de thermo menger (Duco) in het tapwater merk is dat de uitgaande warmte verre van stabiel is. Als de aanvoer BV warmer is, dan is de meng uitgang toch ook wel een paar graden warmer...

PS: Ik heb gisteren ook de vaatwasser de wasmachine op het warme water aangesloten. Ook daar wat besparing hopelijk...
igorfranken
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 jan 2017, 12:36

Re: Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

Bericht door igorfranken »

Kleine update na het draaien van de eerste was en vaat: De wasmachine verbruikt met het warme aanvoerwater nu nagenoeg niets meer. zo'n 70 Wh voor pompen en ronddraaien i.p.v. ~1 kWh. Dat gaat verschil maken! en de was komt er heerlijk warm uit ;-)
De vaatwasser leek niet veel verschil te maken. Verbruikte nog steeds zo'n ~1 kWh, maar er gebeurde tegelijkertijd ook nog wat anders, dus misschien is de meting verstoord. Ik neem aan dat zo'n vaatwasser met een thermostaat werkt die stopt met verwarmen als het water een temp heeft bereikt...
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

Bericht door GTV6 »

Ik ben benieuwd hoe je dat doet bij een wasmachine, je hebt toch verschillende temperaturen nodig. Staat de vaatwasser niet ver weg van de opwekking? Die dingen gebruiken inmiddels maar zeer weinig water, maar draaien wel erg lang.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

Bericht door WilfredT2 »

igorfranken schreef: 22 dec 2018, 10:53 Ik neem aan dat zo'n vaatwasser met een thermostaat werkt die stopt met verwarmen als het water een temp heeft bereikt...
Dat hoeft niet. Is je vaatwasser geschikt voor gebruik warm water? Zo niet, dan verwarmd ie als nog. Ze zijn dan niet geregeld op temperatuur maar verwarmen gewoon gedurende een bepaalde tijd, afhankelijk van programma.
igorfranken
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 jan 2017, 12:36

Re: Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

Bericht door igorfranken »

GTV6 schreef: 22 dec 2018, 17:20 Ik ben benieuwd hoe je dat doet bij een wasmachine, je hebt toch verschillende temperaturen nodig. Staat de vaatwasser niet ver weg van de opwekking? Die dingen gebruiken inmiddels maar zeer weinig water, maar draaien wel erg lang.
Het water dat ik aanbied aan de wasmachine is 30-40 graden en hij gebruikt toch nog 50 liter water. Het programma dat ik in 9/10 gevallen gebruik draait op 30 graden. Het naspoelen gebeurt nu ook met warm water, komt het lekker warm de trommel uit ;-) De wasmachine staat ongeveer 4 meter buislengte van het BV af. We hebben het dan over nog geen halve liter koud water dat binnenstroomt voordat het warme water komt.
Plaats reactie