Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

igorfranken
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 jan 2017, 12:36

Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

Bericht door igorfranken »

Voor dit stookseizoen wil ik mijn bestaande installatie van een 1000L buffervat en Hout CV kachel upgraden met zonnecollectoren en tapwater. Ik denk aan deze setup:
Versie 1
Versie 1
Graag hoor ik van jullie of dit een goede setup is en of er eventueel optimalisatie mogelijk is... bij voorbaat dank voor het meedenken.
De woonverdieping is verwarmd met vloerverwarming, de twee overigen met radiatoren. Het huis is uit 1970 en nageïsoleerd (spouwmuur, HR++). In de toekomst komt daar 6 cm dakisolatie en vloerisolatie bij. Ik stook in het seizoen bijna dagelijks op hout en krijg daar de woonverdieping mee warm, de andere twee vanuit de restwarmte uit het buffervat. De CV ketel springt bij bij strenge kou of bij warmtevraag overdag.

Ik zou graag helemaal gasloos worden en hoop dat de collectoren daarbij helpen: in de zomer onbeperkt gratis warmwater, in de lente en herfst warmwater en CV (zodat ik wat later in het seizoen op hout hoef te stoken) en in de winter eventueel wat ondersteuning overdag. Ik heb geen idee hoeveel warmte die twee CPC24 gaan geven (op papier 9.1 GJ).
Er wordt door de leverancier een Spirovent aangeraden, maar in mijn idee zit er al een ontluchter boven bij de panelen en in de pompgroep (toch?). Ideeën?

Daarnaast heb ik wat advies nodig over waar ik in de installatie keerkleppen zou moeten plaatsen. Wat ik nu merk is dat als ik de CV lus niet sluit er warmte het buffervat uitlekt.

Groet!
Igor
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

Bericht door hanskraayeveld »

Ik vraag me een paar dingen af.

1. Hoe ga je het opgewarmde buffervat leegtrekken voor je vvw/radiatoren? (Als ik zo kijk heb je altijd je cv ketel nodig)
2. Moet je buffervat op temperatuur gemaakt kunnen worden door de cv ketel? (Lijkt er niet op in je tekening)
3. Je kan in ieder geval al, de a b ab klep, onderin tekenen. Scheelt weer iets warmteverlies.

Ik zou bij het rode expansie vat, een keerklep en pomp (richting buffervat in) zetten. Dan laat je de leiding naar de cv ketel, vanaf de cv ketel, ook nog doorlopen naar de afvoer van de cv ketel en zet daar ook een keerklep tussen. Dan kun je in ieder geval ook helemaal al zonder de cv ketel opereren. In geval van nood kan hij dan bijspringen.
igorfranken
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 jan 2017, 12:36

Re: Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

Bericht door igorfranken »

Hans, bedankt voor de reactie en tips!
Enige verheldering: de CV ketel pomp heb ik via een RPi extra aangesloten. Als ik de CV van warmte uit het buffervat wil voorzien, dan kan dat zonder dat de ketel hoeft te branden.

De CV ketel hoeft het buffervat niet te verwarmen, ik zou niet weten waarom.

Kan je uitleggen wat het warmteverlies is dat ik oplos door de driewegklep te verplaatsen naar de koude kant?

Is de buffervat naar CV ketel aftap bovenin (bij de ontluchter) wel een goed idee? wat ik nu merk is dat ik bij de bovenste aansluiting aan de zijkant altijd een volume heet water in het BV laat zitten dat ik niet gebruik...

Zelf had ik gedacht keerkleppen bij de uitgang van het BV te zetten, zodat daar geen warmte wegvloeit als de pomp niet draait.

Dank voor het meedenken! (ik meen me te herinneren dat je me in het verleden ook al eens nuttige tips gaf ;-) )
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

Bericht door hanskraayeveld »

de CV ketel pomp heb ik via een RPi extra aangesloten
Leuk! En vooral heel ecologisch! Bedien je de 3 weg klep in de cv ketel er ook mee?
De CV ketel hoeft het buffervat niet te verwarmen, ik zou niet weten waarom.
Ik dacht misschien voor warm sanitair water...
Kan je uitleggen wat het warmteverlies is dat ik oplos door de driewegklep te verplaatsen naar de koude kant?
Alle appendages zoveel als mogelijk is, in de retourleiding zetten. Behoud van enige warmte en slijtage. (retourleiding wordt minder warm)
Is de buffervat naar CV ketel aftap bovenin (bij de ontluchter) wel een goed idee?
Zal niet veel schelen. Mijn buffervat (OEG) bovenste zijaansluiting, loopt in het vat schuin omhoog naar de punt toe...
[Zelf had ik gedacht keerkleppen bij de uitgang van het BV te zetten, zodat daar geen warmte wegvloeit als de pomp niet draait.
Kan ook. In principe maakt het niet uit. Als er onder niks toestroomt, stroomt er boven niks weg. Andersom ook.

Ik probeer zoveel mogelijk de appendages in de koude leidingen te plaatsen.
igorfranken
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 jan 2017, 12:36

Re: Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

Bericht door igorfranken »

Idd, ook de 3 weg loopt via de RPi. De kamers worden straks gescheiden door 2 weg kleppen die ook allemaal via de RPi geschakeld worden a.h.v. wenstemperatuur per ruimte per tijdsblok etc etc. Ik wil wel warm tapwater, maar juist niet door gas, maar door zon of hout. Ik heb de stille hoop dat de zon het buffervat verwarmt deels en anders dat de restwarmte van de avondhaard genoeg is. Volgens mijn berekening koel je een 1000L buffervat niet heel erg veel af van een douchebeurt of zelfs niet van een vol bad.

Snap ik je opmerking over de appendages in de retour goed dat elke onregelmatigheid in de lijn warmte afstaan aan de omgeving (mits niet volledig geïsoleerd)? ik denk er sowieso over om alle leidingen extra te isoleren, suggesties beter dan die standaard schuim dingen?

Mijn buffer heeft dat niet geloof ik, als ik stop met warmte aftappen uit het BV zie je de boventemp vrij snel weer stijgen. Het kan iig geen kwaad om het zo te doen denk ik.

De warmte stroomt wel degelijk weg zonder keerklep. Warm water gaat langzaam de leidingen door en dat kost heel veel warmte.

Ik kan nu kiezen tussen een BV met 1 of 2 spiralen (naast de tapwater spiraal). De onderste gebruik ik straks voor zonnecollectoren. Ik vraag me alleen af of het zin heeft om de bovenste te hebben. Wat zou ik daarmee ooit kunnen? ik kom niet verder dan eventueel een tweede vloeistof circuit verwarmen (zwembad water b.v.). Ik voeg misschien ooit een pelletkachel toe, maar die kan denk ik beter in het CV water direct, lijkt me?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

Bericht door hanskraayeveld »

De warmte stroomt wel degelijk weg zonder keerklep. Warm water gaat langzaam de leidingen door en dat kost heel veel warmte.
Klopt. Maar het maakt niet uit of de keerklep in de koude aanvoerleiding staat, of in de warme afvoerleiding. Het gaat erom dat het water niet vrijelijk kan stromen.
igorfranken
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 jan 2017, 12:36

Re: Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

Bericht door igorfranken »

Hans, dat ga ik eens proberen dan. Ik had gedacht dat als er in het warme deel, de aanvoer, een open leiding was, dat de warmte dan via het water deels weg kon vloeien ook al stroomt het niet. Net als dat in het BV de warmte ook omhoog gaat.

Heb je nog suggesties voor de overige punten?
igorfranken
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 jan 2017, 12:36

Re: Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

Bericht door igorfranken »

Iemand ervaringen of meningen over de spirovent?? de verkoper zegt dat het een essentieel onderdeel is van de installatie, maar kan me niet uitleggen waarom en waarom ik hem nodig heb naast de ontluchter op de collectoren en de ontluchter in de pompunit...
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

Bericht door Wouter Gillis »

Spirovent haalt ook mircobellen uit het water, dus zal vermoedelijk grondiger/beter/sneller werken dan een "klassieke" ontluchter.
Ik heb een spirovent, werkt zoals het hoort maar ik kan niet beoordelen of dat niet eveneens het geval zou zijn met een klassieke ontluchter.

Ik vermoed dat in installaties met een buffervat uit naakt staal, zoals bij mij het geval, een spirovent zijn meerwaarde heeft. Ik kan me voorstellen dat het best lang duurt eer alle zuurstof uit het water is met een gewone ontluchter. Prijsverschil is echter wel behoorlijk maar op de totale kost van een (grotere) installatie nu niet onoverkomelijk.

Groet
Wouter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

Bericht door kockie »

Ik heb er een, maar zou 'm er nu niet speciaal meer voor kopen. Ik heb met regelmaat de buffer moeten ontluchten, dat gaat met een kraantje van een paar euro.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
igorfranken
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 jan 2017, 12:36

Re: Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

Bericht door igorfranken »

Dank voor de reacties! voor alle duidelijkheid gaat het hier om een spirovent in het solar gedeelte. Bij het BV (1000L) open gedeelte zou ik denken dat hij nog wel wat helpt omdat er veel lucht uit moet, maar in die paar liter solar... lukt dat niet al met wat handmatig of automatisch ontluchten....?
Ik kan hem altijd nog later toevoegen aan het systeem.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

Bericht door Wouter Gillis »

ha, in het solar gedeelte heb ik er ook geen, lijkt me ook overbodig.

@ Kockie, moet jij nog handematig ontluchten met een spirovent of begrijp ik het verkeerd?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

Bericht door kockie »

Ja, ik heb een spirovent tussen de ketel en buffer zitten, deze ontlucht onvoldoende.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

Bericht door Wouter Gillis »

oei, net nog even nagekeken. ik heb wel een spirovent in het solargedeelte. Maar of het echt nodig is... geen idee. Van oxidatie heb je bij glycol veel minder last. een automatisch ontluchtertje op het hoogste punt lijkt me idd afdoende.

Groet
Wouter
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

Bericht door Wouter Gillis »

Kockie,

bij mij staat de spirovent op de buffer in verbinding met het hoogste punt onder het "deksel" van de buffer. Op die manier geen enkel luchtbelletje te horen. Maar ik neem aan dat het ontluchten bij jou inmiddels niet meer nodig is?

groet
Wouter
Plaats reactie