Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

igorfranken
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 jan 2017, 12:36

Re: Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

Bericht door igorfranken »

WilfredT2 schreef: 22 dec 2018, 17:53
igorfranken schreef: 22 dec 2018, 10:53 Ik neem aan dat zo'n vaatwasser met een thermostaat werkt die stopt met verwarmen als het water een temp heeft bereikt...
Dat hoeft niet. Is je vaatwasser geschikt voor gebruik warm water? Zo niet, dan verwarmd ie als nog. Ze zijn dan niet geregeld op temperatuur maar verwarmen gewoon gedurende een bepaalde tijd, afhankelijk van programma.
Best bijzonder als je erover nadenkt. Het aanvoer water in de winter of in de zomer kan zomaar 10 graden schelen... Dat betekent dat hij minder warm wast in de winter met al die vette aangekoekte ovenschalen en stoofschotelresten ;-)
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

Bericht door JantjeV8 »

Een (af)wasmachine meet een weerstandswaarde. Die waarde gebruikt de machine om de warmtespiraal in/uit te schakelen. Het programma loopt 'daarachter' gewoon door. Als je warmteelement kapot is, stopt de machine niet omdat het water niet warm wordt.

Dus met warm water vullen, houdt in dat de spiraal niet/nauwelijks ingeschakeld hoeft te worden, verder niets. MAchine raakt daar niet door van slag.

Degene die geschikt zijn voor hotfill, hebben dus 2 wateraansluitingen achterop. In de machine, net achter die aansluitingen zitten de inlaatventielen. Daar splitst de wateraanvoer. Meestal in 3. Voorwas, hoofdwas, fijnwas, vanuit het programma wordt het gewenste ventiel bediend om het water door het juiste gedeelte van het zeepbakje te sturen. Bij een hotfill is het ventiel voor hoofdwas apart geplaatst op de warmwateraansluiting.

Programmatechnisch hoeft er geen onderscheid te zijn tussen een hotfill en gewone machine. Een handige knutselaar zou van een gewone machine zelfs een hotfill kunnen maken, zodat naspoelen e.d. wel gewoon met koud water gebeurd.
igorfranken
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 jan 2017, 12:36

Re: Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

Bericht door igorfranken »

JantjeV8 schreef: 23 dec 2018, 09:10 Een (af)wasmachine meet een weerstandswaarde. Die waarde gebruikt de machine om de warmtespiraal in/uit te schakelen. Het programma loopt 'daarachter' gewoon door. Als je warmteelement kapot is, stopt de machine niet omdat het water niet warm wordt.

Dus met warm water vullen, houdt in dat de spiraal niet/nauwelijks ingeschakeld hoeft te worden, verder niets. MAchine raakt daar niet door van slag.

Degene die geschikt zijn voor hotfill, hebben dus 2 wateraansluitingen achterop. In de machine, net achter die aansluitingen zitten de inlaatventielen. Daar splitst de wateraanvoer. Meestal in 3. Voorwas, hoofdwas, fijnwas, vanuit het programma wordt het gewenste ventiel bediend om het water door het juiste gedeelte van het zeepbakje te sturen. Bij een hotfill is het ventiel voor hoofdwas apart geplaatst op de warmwateraansluiting.

Programmatechnisch hoeft er geen onderscheid te zijn tussen een hotfill en gewone machine. Een handige knutselaar zou van een gewone machine zelfs een hotfill kunnen maken, zodat naspoelen e.d. wel gewoon met koud water gebeurd.
Dit is me helemaal helder en ik zou ook denken dat het zo zou werken. Voor de wasmachine werkt dit ook zo, want hij komt nu niet meer boven de paar 100W, terwijl hij voorheen een tijd 2 kW aantikte (water verwarmen). Totaal verbruik gemeten 70 Wh (1.2 kWh volgens boekje)
De vaatwasser echter lijkt toch gewoon onafhankelijk van aanvoer water temp een bepaalde tijd te verwarmen. Ik meet driemaal een piek van zo'n 2 kW gedurende 10 minuten. In totaal meet ik een verbruik van het wasprogramma van 1.09 kWh (1.05 kWh volgens boekje). Dan heeft hij dus helemaal geen gebruik gemaakt van het aanvoer water van 40 graden. Jammer...
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

Bericht door JantjeV8 »

Ja, maar ik denk dat de vaatwasser ook een hoop warmte wegstookt om de vaat te drogen. Dat doet ie niet door er warm water overheen te kieperen. De vaatwasser gebruikt maar een liter of 10 a 12 aan water om een rondje te wassen. Voor de 1e spoeling pakt hij het restant van de vorige keer, opgeslagen in een reservoir. Dat spoelt hij weg, pas daarna pakt hij voor de vaat zelf vers water wat hij gaanderweg verwarmt. Per saldo zal hij maar een liter of 6 verwarmen.
igorfranken
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 jan 2017, 12:36

Re: Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

Bericht door igorfranken »

JantjeV8 schreef: 24 dec 2018, 16:39 Ja, maar ik denk dat de vaatwasser ook een hoop warmte wegstookt om de vaat te drogen. Dat doet ie niet door er warm water overheen te kieperen. De vaatwasser gebruikt maar een liter of 10 a 12 aan water om een rondje te wassen. Voor de 1e spoeling pakt hij het restant van de vorige keer, opgeslagen in een reservoir. Dat spoelt hij weg, pas daarna pakt hij voor de vaat zelf vers water wat hij gaanderweg verwarmt. Per saldo zal hij maar een liter of 6 verwarmen.
Dit snap ik niet helemaal... hoe droogt de vaatwasser de vaat?
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

Bericht door JantjeV8 »

Hete lucht
igorfranken
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 jan 2017, 12:36

Re: Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

Bericht door igorfranken »

JantjeV8 schreef: 01 jan 2019, 10:22Hete lucht
En waar komt die hete lucht vandaan?
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

Bericht door JantjeV8 »

Verwarmingselement, soms zelfs met een ventilatortje er bij. Soort fohn zeg maar.
igorfranken
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 jan 2017, 12:36

Re: Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

Bericht door igorfranken »

JantjeV8 schreef: 01 jan 2019, 14:19 Verwarmingselement, soms zelfs met een ventilatortje er bij. Soort fohn zeg maar.
Ok, had ik nog nooit van gehoord en dat zit er bij mij niet in...
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

Bericht door JantjeV8 »

Zeker weten? Wat schrijft jouw machinedocumentatie over het drogen van de vaat?
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

Bericht door bonkelaar »

igorfranken schreef: 24 dec 2018, 13:57
JantjeV8 schreef: 23 dec 2018, 09:10 Een (af)wasmachine meet een weerstandswaarde. Die waarde gebruikt de machine om de warmtespiraal in/uit te schakelen. Het programma loopt 'daarachter' gewoon door. Als je warmteelement kapot is, stopt de machine niet omdat het water niet warm wordt.

Dus met warm water vullen, houdt in dat de spiraal niet/nauwelijks ingeschakeld hoeft te worden, verder niets. MAchine raakt daar niet door van slag.

Degene die geschikt zijn voor hotfill, hebben dus 2 wateraansluitingen achterop. In de machine, net achter die aansluitingen zitten de inlaatventielen. Daar splitst de wateraanvoer. Meestal in 3. Voorwas, hoofdwas, fijnwas, vanuit het programma wordt het gewenste ventiel bediend om het water door het juiste gedeelte van het zeepbakje te sturen. Bij een hotfill is het ventiel voor hoofdwas apart geplaatst op de warmwateraansluiting.

Programmatechnisch hoeft er geen onderscheid te zijn tussen een hotfill en gewone machine. Een handige knutselaar zou van een gewone machine zelfs een hotfill kunnen maken, zodat naspoelen e.d. wel gewoon met koud water gebeurd.
Dit is me helemaal helder en ik zou ook denken dat het zo zou werken. Voor de wasmachine werkt dit ook zo, want hij komt nu niet meer boven de paar 100W, terwijl hij voorheen een tijd 2 kW aantikte (water verwarmen). Totaal verbruik gemeten 70 Wh (1.2 kWh volgens boekje)
De vaatwasser echter lijkt toch gewoon onafhankelijk van aanvoer water temp een bepaalde tijd te verwarmen. Ik meet driemaal een piek van zo'n 2 kW gedurende 10 minuten. In totaal meet ik een verbruik van het wasprogramma van 1.09 kWh (1.05 kWh volgens boekje). Dan heeft hij dus helemaal geen gebruik gemaakt van het aanvoer water van 40 graden. Jammer...
Onze vaatwasser(s) krijgen al jaren hotfill uit de hout en zonneboiler. Onze huidige Miele uit 2012 heeft nog nooit anders gehad.
Dit moet stroom schelen omdat de machine het water niet op hoeft te warmen vanaf een graad of 15 uit de kraan.
Ik heb er echter nooit aan gemeten.
Zal mijn verbruiksmeter er eens tussen zetten.

Hotfill maken van onze wasmachine heeft mijn grote interesse, maar niet die van mijn wederhelft.
Dus het moet vanzelf werken zonder extra handelingen.
We hebben een Asko wasmachine en zij bieden ook een hotfill machine aan.
Deze krijgt echter geen al te lovende kritieken zodat we afgelopen jaar wel weer een Asko (de vorige heeft het 16 jaar volgehouden) hebben aangeschaft maar niet die met de hotfill.
De vorige Asko was met een setje om te bouwen maar als je er om komt heeft niemand er ervaring mee en is het moeilijk verkrijgbaar.
Er is een hotfill apparaat te koop maar die vereist interesse en motivatie, anders wordt het niets.

Groet Jos.
igorfranken
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 jan 2017, 12:36

Re: Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

Bericht door igorfranken »

bonkelaar schreef: 06 jan 2019, 14:19
igorfranken schreef: 24 dec 2018, 13:57
JantjeV8 schreef: 23 dec 2018, 09:10 Een (af)wasmachine meet een weerstandswaarde. Die waarde gebruikt de machine om de warmtespiraal in/uit te schakelen. Het programma loopt 'daarachter' gewoon door. Als je warmteelement kapot is, stopt de machine niet omdat het water niet warm wordt.

Dus met warm water vullen, houdt in dat de spiraal niet/nauwelijks ingeschakeld hoeft te worden, verder niets. MAchine raakt daar niet door van slag.

Degene die geschikt zijn voor hotfill, hebben dus 2 wateraansluitingen achterop. In de machine, net achter die aansluitingen zitten de inlaatventielen. Daar splitst de wateraanvoer. Meestal in 3. Voorwas, hoofdwas, fijnwas, vanuit het programma wordt het gewenste ventiel bediend om het water door het juiste gedeelte van het zeepbakje te sturen. Bij een hotfill is het ventiel voor hoofdwas apart geplaatst op de warmwateraansluiting.

Programmatechnisch hoeft er geen onderscheid te zijn tussen een hotfill en gewone machine. Een handige knutselaar zou van een gewone machine zelfs een hotfill kunnen maken, zodat naspoelen e.d. wel gewoon met koud water gebeurd.
Dit is me helemaal helder en ik zou ook denken dat het zo zou werken. Voor de wasmachine werkt dit ook zo, want hij komt nu niet meer boven de paar 100W, terwijl hij voorheen een tijd 2 kW aantikte (water verwarmen). Totaal verbruik gemeten 70 Wh (1.2 kWh volgens boekje)
De vaatwasser echter lijkt toch gewoon onafhankelijk van aanvoer water temp een bepaalde tijd te verwarmen. Ik meet driemaal een piek van zo'n 2 kW gedurende 10 minuten. In totaal meet ik een verbruik van het wasprogramma van 1.09 kWh (1.05 kWh volgens boekje). Dan heeft hij dus helemaal geen gebruik gemaakt van het aanvoer water van 40 graden. Jammer...
Onze vaatwasser(s) krijgen al jaren hotfill uit de hout en zonneboiler. Onze huidige Miele uit 2012 heeft nog nooit anders gehad.
Dit moet stroom schelen omdat de machine het water niet op hoeft te warmen vanaf een graad of 15 uit de kraan.
Ik heb er echter nooit aan gemeten.
Zal mijn verbruiksmeter er eens tussen zetten.

Hotfill maken van onze wasmachine heeft mijn grote interesse, maar niet die van mijn wederhelft.
Dus het moet vanzelf werken zonder extra handelingen.
We hebben een Asko wasmachine en zij bieden ook een hotfill machine aan.
Deze krijgt echter geen al te lovende kritieken zodat we afgelopen jaar wel weer een Asko (de vorige heeft het 16 jaar volgehouden) hebben aangeschaft maar niet die met de hotfill.
De vorige Asko was met een setje om te bouwen maar als je er om komt heeft niemand er ervaring mee en is het moeilijk verkrijgbaar.
Er is een hotfill apparaat te koop maar die vereist interesse en motivatie, anders wordt het niets.

Groet Jos.
Jos,
Ik ben benieuwd naar je bevindingen met de vaatwasser!
Daarnaast hoor ik ook graag je mening over mengkleppen/ventielen en een goede oplossing om het aanvoer CV water op een constante temp te houden ondanks beschikbare temp in het BV. Voor het tapwater gebruik ik nu een Duco, maar ik merk dat het water dat daar uitkomt toch nog wel afhankelijk is van wat er aangeboden wordt. Als ik hem instel op zeg 40, dan komt er 43 uit als ik heet water beschikbaar heb en 37-38 of zelfs minder als ik 40+ beschikbaar heb. Is dat normaal dat het niet echt constant is?
Wat zou je adviseren voor de CV aanvoer: ook zoiets of beter een klep met externe voeler, dus eigenlijk de opstelling als bij vloerverwarming: een lus door de radiatoren die aanvoer op temp X gehouden wordt en een variabele hoeveelheid toevoer vanuit het BV om deze temp op peil te houden. Zo maak je ook mooi gebruik van de restwarmte in de retour leiding zou ik denken ipv die onderin het buffervat in te brengen...
Groet
Igor
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Update van mijn Kachel installatie, iemand suggesties?

Bericht door bonkelaar »

Dag Igor,

Aan mijn vaatwasser heb ik nog niet gemeten.

Voor het constant houden van het CV aanvoerwater gebruik is een mengventiel met ruime doorlaat van Heimeier.
Er zit een thermostaatknop op met een aanleg / insteekvoeler van MNG / Honeywell die handmatig wordt ingesteld.
Het retourwater wordt opgemengd met warmer water dat door de warmtewisselaar in de buffer is opgewarmd.

Mijn ervaring met de DUCO ventielen is dat deze voor het regelen van kraanwater zijn bedoeld. Heet water uit een zonneboiler wordt op een aanvaardbare 65 graden gebracht om verbrandingen door te heet boilerwater te voorkomen. Heb er zelf zo één in gebruik, werkt goed.
Voor het regelen van CV systemen zijn deze mengventielen naar mijn mening te klein. Je hoort steeds weer op dit forum mensen met die Duco's bezig. Ik ben al gestopt met reageren. Al die mensen die goed kunnen schrijven, argumenteren en schema's tekenen. Er komt meestal maar weinig uit hun handen dat werkt. Het is maar wat je wil, veilig en geleerd praten of bouwen en soms je neus stoten.

Groet Jos.
Plaats reactie