Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door WilfredT2 »

Ik vind het gaaf dat je een test hebt laten uitvoeren.

Volgens mij gebeurt dat bij veel woningen niet. Dus vooraf wordt wel opgegeven wat de isolatiewaardes moeten zijn, en dat ie luchtdicht is etc, maar een check achteraf is volgens mij niet gebruikelijk.

Nu heb ik een tijd zelf in de bouw gewerkt, en ik vind veel bouwvakkers en constructiewerkers erg onzorgvuldig. Ik vraag me oprecht af hoeveel woningen hierdoor niet aan de eisen voldoen.

Succes met het oplossen van deze situatie, vind dat je het erg netjes aanpakt!
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door Atlas »

Wilfred,

Dank voor het compliment.
We hebben heus nog wel even gewikt en gewogen, immers bijna 900,- voor die A en B meting zijnde de luchtmeting en infraroodopnames.
We zijn nu blij dat we het gedaan hebben. Het zal zich -na de nodige strubbelingen- wel weer terugverdienen hopen we. Buiten dit; we hebben al vanaf het begin gezegd dat de woning tochtte maar hij weigerde mee te doen aan een test. Ik denk dat we de nota aan het eind doorschuiven naar hem.

Er schijnt nogal wat aan de hand te zijn in de bouwwereld, vooral ook op het gebied van luchtlekdichtheid en testen hiervan.
Zo worden er rijtjes huizen verkocht, Vrij Op Naam met vermelding dat ze getest zijn. De tester die bij ons rondliep vertelde dat hem soms de woning die getest moet worden in zo'n rijtje aangewezen werd door de aannemer. "dan weet ik wel hoe het zit" dan is daar in die woning wellicht vooral en extra aandacht besteedt aan de isolatie.
En inderdaad: meer mensen zouden dat moeten doen want dat zou aannemers uit hun conservatieve manier van werken halen.
Nog beter is het om het vooraf al onderdeel van het contract te laten zijn waardoor ze wel 2x nadenken voordat ze er met de pet naar gooien.

Bedankt,
Atlas
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door JantjeV8 »

Ik ben ook werkzaam in de (gevel)bouw. Meest van ons werk is utiliteitsbouw waarbij praktisch ieder project opnieuw op dergelijke wijze gecontroleerd wordt. In de engineeringsfase worden de details op kleine schaal getoetst zodat je daar je werkvoorschriften uit genereert, tegen de tijd dat het gebouw aardig compleet is kan of een deel van het gebouw of soms zelfs het hele gebouw nogmaals getoetst worden. Woningbouw weet ik niet zoveel van, maar veelal wordt er vanaf een architecten detailboekje gebouwd. Inderdaad, daar staat nergens een flapje/tapeje/bandje of wat dan ook in aangegeven. Vaak zelfs nog een standaard sbr detail met een spouw van 100mm... De rest wordt op de steiger wel verzonnen, we doen het immers altijd zo toch??

Inderdaad, zonde, dure isolatie kopen en daarnaast de zaak lek bouwen...
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door Atlas »

De rest wordt op de steiger wel verzonnen, we doen het immers altijd zo toch??

Jantje. Ik ben allergisch geworden voor deze woorden. Ik mag het niet meer horen.
De rest wordt op de steiger wel verzonnen, we doen het immers altijd zo toch??
Precies. Hier ging het niet anders met als gevolg dat ik al mijn oude foto's erbij moet halen om uit te vogelen hoe ze het precies gedaan hebben en hoe het nu zit. (van groot belang straks bij het verhelpen van de problemen!)
Dat is ook de reden dat ik het detail waar je al een paar keer om gevraagd hebt er nog niet is. Komt er echter aan.

Orbiter:

Waarom vroeg je dit?
Wat is de onderste temperatuur op dat thermocam beeld?
Weet je nog wat de omgevingstemperatuur was en of er wind stond die dag?

min 14,4 c. was de onderste temperatuur.
Ja dat staat allemaal netjes in het rapport genoemd:
Buitentemperatuur: 5,3 graden Celsius
Luchtvochtigheid: 97%
Windsnelheid: 2 m/s
Luchtdruk: 1.024,94 Hpa
Binnentemperatuur: 22 Graden Celsius
Groet allemaal
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door Orbiter »

Met thermocamera's heb ik wat first hand ervaring. Hier mijn mening bij dat enige beeld en de paar gegevens die er bij horen.

Er is een aangegeven minimum temperztuur van 14,4°C en max van 15.5°C.
-> Dit is een zeer klein verschil. Mogelijks is de meetfout van het toestel al hoger dan dit verschil en is deze meting weinig betrouwbaar.
-> Gaan we er toch van uit dat het toestel perfect goed werkt dan lijkt het gebouw een uniform warmteverlies (lees U waarde) te hebben. Tussen het glas van het raam waar men verwacht dat het meeste warmteverlies zit en de muur waar men verwacht dat er een goede isolatie is, zit amper een halve graad verschil. En dit niet tegenstaande dat er toch 10°C verschil zit tussen die gemeten temperatuur en de buitenlucht.

Hoe zou je dat kunnen uitleggen:
Mogelijkheid 1/ De muur isoleert niet beter dan het raam, er zit mogelijks geen isolatie in de muur en die muur is voldoende dun om zoveel thermische energie af te geven dat het ding op 15°C komt. Moeilijk te geloven en is niet conform mijn ervaring, maar het is niet onmogelijk.

Mogelijkheid 2/ Er stond enorm veel (warme) wind welke alles naar dezelfde temperatuur heeft gewaaid. Volgens de gegevens is dat echter niet het geval (2m/s) en ook gezien de gemeten temp van het materiaal van 15°C lijkt dat onwaarschijnlijk. Bij aanhoudende wind zou ik ook een duidelijk lagere temperatuur verwachten zeker gezien de omgevingstemperatuur van 5°C.

Mogelijkheid 3/ De aangegeven buitentemperatuur van 5°C is niet correct, of minstens niet representatief voor het moment van de meting. (Bijvoorbeeld: Het was op dat moment misschien wel 5°C maar kort voordien zat de zon sterk op die gevel)


Conclusies:
A en meest waarschijnlijk/ Op het moment van de meting zat het werkelijk verschil tussen binnen- en buitentemperatuur niet hoog genoeg om een betrouwbaar beeld te vormen. Of dat verschil heeft zich niet lang genoeg aangehouden om de materialen op de omgevingstemperatuur te brengen. (Ik zou adviseren op een verschil van minstens 20°C tussen buiten en binnen gedurende minstens 48 uur ivm thermische inertie).

B/ Conclusie A is fout, het was wel degelijk 5°C buiten, de nacht voordien misschien zelfs wat frisser. -> Die muren isoleren niks. Wil iemand aub eens uitrekenen hoeveel vermogen per tijdseenheid er door die muren afgegeven wordt wetende dat er over de hele oppervlakte van die muren een temperatuurverschil is van 10°C met de buitenlucht. Hiervoor moeten we natuurlijk die oppervlakte wel kennen.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door JantjeV8 »

Neemt niet weg dat er behoorlijk tocht wordt ervaren.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door Orbiter »

Ja... als in de maand augustus al tocht kan aangevoeld worden wil ik me niet inbeelden wat het in putje winter gaat geven.

Werd er een thermocam beeld gemaakt van diezelfde plek als waar Atlas aangeeft waar tocht zeer goed voelbaar is? Gelijkaardig aan die foto van dat eerder bericht van Atlas op 26 aug 2018, 13:32. Met 10°C verschil moet tocht daar zeer goed zichtbaar zijn een thermobeeld.

Gezien de tochtproblemen en de isolatieproblemen moet het verbruik van het huis ook een pak hoger liggen dan wat vooropgesteld werd. Volgens mij moet de aannemer de kost van dat verschil ook ophoesten (voor zover de oorzaak bij hem ligt). Werd er een warmteverliesberekening gemaakt door de architect voor de bouw of door een andere organisme na de bouw? Liggen die cijfers in lijn met het verbruik nu?
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door JantjeV8 »

De isolatie zou er best in kunnen zitten, nog van de juiste dikte ook, maar als er rondom de kozijnen en langs de muurplaat geen kierdichtingen zijn aangebracht, waait de warmte alsnog zo weg.
Bij iedere nieuwbouw hoort een EPC berekening (Energie Prestatie Coefficient). Dat geeft de samenhang aan tussen de isolatiewaarde van de gesloten delen, de ramen/deuren, het benodigd vermogen voor verwarming etc. Feitelijk is dat het handboek wat je zou moeten volgen.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door Atlas »

Dag mensen,

De vorige foto (De camera was een Flir T540) was uit de ruwe versie die ik van het bedrijf had toegezonden gekregen en geeft een totaal verkeerd beeld.
Hierbij een screendump uit het rapport.
Dit geeft het beeld weer zoals het was.
zijkant west.jpg

we merken op:
-bijna geen wind
--oud genoeg voor de opnames
-en de zon was nog niet op.
-met een binnentemperatuur van 21 graden was dus het verschil tussen buiten en binnen meer dan 15 graden
de opnames werden gemaakt met een
Een citaat uit het rapport: "Het werkelijke lekverlies =(Qv10 ) van deze woning bedraagt 146,15 L/s, Qv10kar =
1,252 L/s/m"

dus...

Allen gegroet,
Laatst gewijzigd door Atlas op 02 dec 2018, 13:42, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door Atlas »

Geachte deskundigen,

Even recapituleren: In de wanden zit Pir met tussen de Pir en wand een "bubbeltjes" plastic (Berdal Aluflex)
Berdal Aluflex.jpg
de Pir Rd! waarde is 4,6.
Van de aluflex weet ik het niet precies maar het totaal zal op zeker meer dan Rc 5 uitkomen.
Op het dak liggen Unidekplaten Rc 6
De broodjesvloer is Rc 4
De ramen zijn uitgevoerd in Trippel glas

Had nog een filmpje willen plaatsen van de rook die naar binnen kwam tijden die proef (dat maakte pas echt indruk en niet in de laatste plaats bij de toch aanwezige aannemer). Weet echter niet zo hoe dat voor elkaar te krijgen met een bestandje van 240Mb.
Bij afwezigheid van een duidelijke uitvoerder en het steeds verschijnen van een andere timmerman (totaal 12 personen gezien hier) heb ik ze regelmatig moeten wijzen op geen aanhechting bij kozijnen daklijsten, dakplaten etc. Is wel gedaan vervolgens maar zoals nu blijkt ten ene malen onvoldoende.
De woning is 2x zo lek als datie mag zijn (Qv mocht zijn volgens EPC 0,62 is nu 1.25)

groet,
Atlas
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door Atlas »

Nog een foto met een redelijk mooi beeld:
Trasraam .jpg
Behalve een tafel en een pot met plant is de binnenhoek te zien tussen de aansluiting van 2 woningdelen.
Het trasraam is van steen ca 60 cm . Hetgeen er boven opstaat is houtscelet

Groet,
Atlas
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door kockie »

Atlas schreef: 02 dec 2018, 13:32 Had nog een filmpje willen plaatsen van de rook die naar binnen kwam tijden die proef (dat maakte pas echt indruk en niet in de laatste plaats bij de toch aanwezige aannemer). Weet echter niet zo hoe dat voor elkaar te krijgen met een bestandje van 240Mb.
Op youtube of vimeo zetten en linken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door Paul Joosten »

Als betrekkelijke leek maar wel ervaringsdeskundige met het nemen van warmtebeelden wil ik toch even reageren. De afgelopen twee winters heb ik bij in totaal ca. 60 woningen warmtebeelden gemaakt meet een FLIR camera die we te leen hadden van Buurkracht. De bezochte huizen varieerden tussen eeuwenoud en splinternieuw en van uitstekend geïsoleerd tot label G. Ik heb zelden zoveel contrast gezien in de foto's die ik van al die huizen geschoten heb en sta dus echt verbaasd te kijken naar de enorme temperatuurverschillen tussen bijvoorbeeld de kozijnen en het trasraam. Ook direct onder de ramen is op sommige plaatsen meer temperatuurverschil te zien dan elders. Dat kan m.i. alleen maar verklaard worden door verschillen in de ter plekke aanwezige isolatie. De leverancier zou die op zijn minst moeten kunnen verklaren maar hij zou van goeden huize moeten komen om mij te overtuigen dat dit kwaliteitswerk is...

Overigens maakten we de beelden geheel kosteloos. Wellicht interessant om te bezien of er bij jou in de buurt misschien ook een Buurkacht initiatief actief is?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door Ramon »

Ik heb ook enige ervaring met flir cameras, maar de buitentemperatuur is 5 graden, en de laagst gemeten temperatuur op de foto is ruim eronder... raar... Ik ken deze kleuren niet, maar mijn warmtebeeldcamera's gaven niet die kleuren die deze allemaal geeft...
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door Paul Joosten »

De kleuren zijn (in ieder geval met het model camera dat ik gebruikte) instelbaar in drie 'smaken'; grijstinten, metaalkleuren (roodgloeiend, geelgloeiend, witgloeiend etc) en een kleurenspectrum als hier te zien. Die lagere temperaturen zijn zeer verklaarbaar; de lucht is bij wolkeloos weer 's morgens vroeg kouder dan de laagste temperatuur die de camera kan meten (<-40°) en dat zie je dus terug op materiaal dat IR straling reflecteert. Het interpreteren van de beelden vergt wel de nodige ervaring met dit medium, waardoor je reflecties en andere verstorende invloeden (convectie, geleiding etc) leert herkennen en benoemen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie