Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door Atlas »

Dag,

We wonen inmiddels 7 weken in onze nieuwbouw woning met Rc dak 6 wand 5, tripleglmas en rc 4 in de vloeren.

Dat we er al een tijdje wonen is maar goed ook want dachten we het ons eerst te verbeelden .....we vernemen nu toch duidelijk tocht!

Nadat de aannemer nogmaals de kunststof kozijnen en de aansluiting met de stelkozijnen afgekit en gepurd heeft merken we dat het toch nog tocht.
Een luchtdichtheidsmeting zat niet in de begroting dus die wil ik zelf gaan uitvoeren middels een ventilator in een underlaumentplaat pas gemaakt in de voordeur. Hiermee wil ik overdruk creëren.
Hierna ga ik dan met een rookapparaat (zoiets wat men op podiums gebruikt tijdens concerten) door de woning lopen om te kijken waar het naar buiten komt.
Nu wil ik een ventilator huren en hoor ik van de verhuurder dat die 30 cm doorsnee is, 2500 kuup per uur doet en 275 pascal kan maken.
Mijn vraag is nu: hoeveel pascal moet je eigenlijk hebben voor een voldoende overdruk? is deze ventilator goed?
Iemand verder nog voor de huur van een rookapparaat?

Groet,
Atlas
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door JantjeV8 »

Dat gaat niet werken Atlas. Daar waar er kieren binnen zijn, ga je de rook de spouw in blazen. Buiten zie je er niets meer van.

Je moet andersom werken. In die voordeur moet je een vacuum zetten en je huis op onderdruk zetten. Wel eerst een plastic zak over de ventilatiepijp, brievenbus afplakken etc.
Dan aan de buitenzijde met een rookstaafje langs alle details gaan en van binnenuit kijken waar het binnen komt.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door Atlas »

Jantje,

Dank maar weer eens voor je reactie. Duidelijk niet door mij aan gedacht. Buiten dat: het zou ook haast windstil buiten moeten zijn om iets te kunnen zien bedenk ik me nu.

Blijkbaar heb je ervaring mee.
Wil het zelf gaan doen zoals je leest.
Welke blower? hoeveel kracht om vacuüm te krijgen? (vloeroppervlak ca 135m2)
Hoe zien die sticks eruit? hoe heten ze?

Groet,
Atlas
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door JantjeV8 »

Ben er wel eens een paar keer bij geweest. Niet eens voor woningen maar utiliteitsgebouwen. De techniek ziet er niet ingewikkeld uit, Vaak niet meer dan een ventilator van zo'n 50cm doorsnede in een kistje ingebouwd met wat manometers e.d.

Hier een filmpje van een blowerdoortest. Dit is enkel om de lekwaarde te bepalen, niet zozeer om te kijken waar het lekt, maar de aanpak blijft hetzelfde.
https://www.youtube.com/watch?v=CpGOmdGq7Zs

Hoe die rookdingen heten weet ik niet, volgens mij heeft de gemiddelde voetbalstadionbezoeker er op zondag z'n kontzak vol mee zitten.. :mrgreen:

Volgens mij is het best zelf te doen. De ventilator is het belangrijkst, de waardes boeit jou niet, er moet gewoon een kleine onderdruk komen. Houten plaat in de deuropening, goed aftapen, klein gat er in waar een ventilatorslang op aangesloten zit, buiten de ventilator.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door peterberg »

Het eenvoudigste wat de man me vertelde die het uit kwam voeren: zet de zaak op onderdruk en loop met zo'n rookding binnen rond. Waar lucht naar binnen komt zie je dat onmiddellijk, de rook wordt weg geblazen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door remco d »

Als het huis goed dicht is zou je met een (bouw) stofzuiger onderdruk moeten kunnen maken. Ventilators verplaatsen veel lucht maar doen bijna niets wat betreft druk. Om die reden zal de afzuigkap in de keuken ook niet werken, een hoop luchtverplaatsing maar niet de goede manier om (onder) druk te maken.

Zie de aflevering van topgear waarin ze met de onderdruk van een stofzuiger een auto optillen.

Uiteraard zul je hem wel een tijdje moeten laten draaien omdat de capaciteit in m3 niet gigantisch is.

Is meteen een ecologische manier omdat je er niks voor hoeft te huren!

Mvg remco
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door hanskraayeveld »

Als het huis goed dicht is zou je met een (bouw) stofzuiger onderdruk moeten kunnen maken. 
Je slaat met die zin, de spijker op zn kop. Maar met de rest ben ik het minder eens.

Voor een klein spleetje/gaatje zou een stofzuiger wel werken. Maar dan krijg je ook geen voelbare tocht in huis, neem ik aan.
Voor een groot gat (meerdere kleine), zou ik toch de ventilator pakken. Het hangt helemaal van het type af, hoe goed hij werkt. Een 125 mm wc stankventilator doet niet veel nee.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door remco d »

hanskraayeveld schreef: 23 aug 2018, 21:19
Als het huis goed dicht is zou je met een (bouw) stofzuiger onderdruk moeten kunnen maken. 
Je slaat met die zin, de spijker op zn kop. Maar met de rest ben ik het minder eens.

Voor een klein spleetje/gaatje zou een stofzuiger wel werken. Maar dan krijg je ook geen voelbare tocht in huis, neem ik aan.
Voor een groot gat (meerdere kleine), zou ik toch de ventilator pakken. Het hangt helemaal van het type af, hoe goed hij werkt. Een 125 mm wc stankventilator doet niet veel nee.
Bij een nieuwbouwwoning neem ik aan dat het huis aardig dicht zit. Ik heb al eens meegemaakt dat zo'n externe afzuigbox op zolder de badkamer zo vacuüm trok dat de deur niet meer open ging, vergeten speling te houden tussen dorpel en deur. Natuurlijk werkt zo'n speciale ventilator prima maar ik denk dat wat ik zei ook gaat werken. Kost je alleen wat geduld.

Overigens raar dat je echt tocht ervaart bij deze temperaturen. In mijn 50 jaar oude huis met roosters boven de ramen die nu allemaal open staan merk ik er nu niks van.

Mvg remco
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door Atlas »

Dag allen,

Bedankt voor de vele reacties allemaal.

Remco: voor wat betreft het vernemen van de tocht: dat gaat al snel als je sávonds op de bank ligt, het waait windkracht 3-4 en als het rond de 15 graden buiten is en binnen 23 graden. Eerst wisten we het niet zeker maar je hand iets vochtig maken en dan weer opnieuw voelen deed de rest.
Met een fikse storm is het zelfs te voelen als het buiten warmer is dan binnen hebben we gemerkt tijdens een onweersbui.
Met mijn bijenpijp en beroken deed het ook enigszins zichtbaar maken. Alleen is dat een paar dagen later nog te ruiken. Ook geeft dat eigenlijk teveel rook. De plaats waar de toch binnenkomt maakt het ook niet makkelijk. die zit aan de bovenkant van het raam (zie foto, daar waar achter de plank en de horizontale afwerking een spleet is te zien) waardoor het moeilijk te zien is dat de rook door de tocht weggeblazen wordt.[attachment=0]Naamloos2.jpg[/attachment
Ook geprobeerd met zo'n electrische sigaret geprobeerd. Geeft rook/mist maar stinkt niet zo. Resultaat eigenlijk ook niet zo goed omdat de rook/mist zwaarder is dan lucht en eigenlijk daardoor een direct stukje naar beneden zakt en een vertekend beeld beeld laat zien.
Een (zeer licht) draadje wol aan het einde van een (aanwijs) stok zag ik ook op internet. met ik nog gaan uitproberen. op het ogenblik geen wind namelijk dus...

Heb dacht ik ergens gelezen dat het bouwbesluit ook iets vind over tochten. Dit was dacht ik, ook aan een maximum verbonden. Speel nu met de gedachte om eventueel met een gecertificeerd bedrijf te gaan werken om zodoende getallen te hebben waarmee ik de aannemer kan confronteren mocht hij niet meer willen meewerken aan een oplossing (wat hij tot nu toe wel heeft gedaan, alleen nog niet afdoende).
Bijlagen
tocht langs dagkant
tocht langs dagkant
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door JantjeV8 »

Hoe zit het detail daar in elkaar? Als het goed is is er een tekening van.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door Atlas »

Even een update:

Na lang soebatten en het niet mee willen werken door de aannemer hebben we zelf maar besloten een door-blower test en een thermografische test te doen. Dit omdat we overtuigd waren van het feit dat we duidelijke tocht op verschillende plaatsen in de woning voelen. Wollen draadjes op bepaalde plaatsen neerhangen bewees dit voor ons al.
Al die tijd ook heb ik het eraan spijkeren van de eiken planken aan de buitengevel tegengehouden. Immers; alles zou er dan weer afgehaald moeten worden was mijn overtuiging.

Goed dat we de test hebben gedaan. Want het blijkt nu dat de woning 2 keer zoveel lucht door laat dan wat het volgens de EPC-berekening zou mogen. (voor de techneuten: Qv10 =0,625 inde berekening maar blijkt nu 1,252)
En dat was duidelijk zicht baar met de thermografische foto's met aangevult de Luchttest met rooktesten.
Geen discussie meer mogelijk nu. Meten is duidelijk weten. (hangt echter wel een flinke prijskaart aan)
De aannemer zelf was aanwezig bij de testen en was/werd behoorlijk stil van het geheel. Hij zei de adviezen af te wachten,
berging woning.jpg
bergingwoning.jpg
Duidelijk is in deze foto's te zien dat het niet goed zit achter het trasraam. De isolatie heeft men maar een cm of 20 beneden het maaiveld in de fundering laten lopen ("doen we nooit zo diep"). Het had eigenlijk tot de funderingsvoet, 60 cm onder het maaiveld, door moeten lopen.
De warmte bouwt zich op tussen de muur en de harde isolatie platen en "stroomt" er als het ware via de onderkant nu weer achter weg (door de speciebaarden en dus valse spouw) Advies van de onderzoeker: vol laten lopen met een isolatie die wel enigszins voor afvoer van het vocht zorgt (welke?)
Verder is bij de aansluiting met de entree links warmteverlies -of zo men wil koude/wind intreding- op te merken. ook hier zal wat moeten gebeuren.
Als laatst grote lek zien wij alle dakaansluitingen met de muurplaat/muur. Advies hierbij is alle boeien vol te schuimen/blazen. maar waarmee?

Alles is nu doorgezonden met de opmerking dat dit niet aan het bouwbesluit en aan de berkeningen voldoet. De aannemer heeft toegezegd dat er oplossingen komen maar weet niet welke merkte ik al in het -zeer korte- gesprek tijdens de test

Groet,
Atlas
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door JantjeV8 »

Vastgeroestte aannemer, 'zo doen we het altijd', dus hij doet het altijd fout.

Al wat je nu gaat doen is lapwerk.
Rondom de kozijnen zal waarschijnlijk geen kierdichting zijn aangebracht. Een luchtdichte aansluiting rondom het kozijn tegen de bouwkundige muur. Doorgaans met epdm of butyltape in te plakken. Tegenwoordig ook wel met liquid rubber o.i.d.

Fundering hoort helemaal geisoleerd te zijn. Hangt wel wat van het detail af, maar inderdaad isoleren tot op de vorstrand aan binnen en buitenzijde.

Muurplaat, die zal wel los op de vloer/muur geankerd zijn. Waarschijnlijk zonder kierdichting. Die balk had ook OF helemaal in de pur gedrukt moeten worden, of nadien in de epdm ingewerkt moeten zijn.
Pur schuim heb je in verschillende gradaties. Voor zo'n muurbalk zou je elastic foam moeten toepassen, die kan meer beweging tussen de onderdelen weerstaan.

Je staat in je recht het huis af te laten breken, maar wie heeft er toezicht gehouden? Was er een architect die een goed detailboek heeft gemaakt? Je moet (althans zou ik doen) er ook een tijdspanne aan hangen waarin hij redelijkerwijs zijn oplossing kenbaar moet maken, evenals als je met z'n oplossing instemt de tijdspanne om het uit te voeren.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door Orbiter »

Wat is de onderste temperatuur op dat thermocam beeld?
Weet je nog wat de omgevingstemperatuur was en of er wind stond die dag?
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door Atlas »

Dag Jantje,
Al wat je nu gaat doen is lapwerk
Klopt. Maar het advies zal van een gerenommeerd bedrijf komen is mijn verwachting.
Fundering hoort helemaal geïsoleerd te zijn.
Staat ook in het advies van de meting genoemd. Moet wel iets zijn wat vochtregulerend is. immers met doorslag van regen (is wel heel weinig vanwege de maar 60 cm hoge trasraam). Genoemd is het product "hydroparels".
Pur schuim heb je in verschillende gradaties. Voor zo'n muurbalk zou je elastic foam moeten toepassen
; ik zal het vragen. sluit dit elastic foam het houtwerk niet teveel op, moet dit niet goed kunnen ademen?
isoleren tot op de vorstrand aan binnen en buitenzijde.
binnenzijde zal die niet gaan doen want zat niet in het bestek. ik neem aan dat je met de buitenzijde de spouwruimte bedoeld...dat zal gaan gebeuren nu neem ik aan.
Je staat in je recht het huis af te laten breken
zo ver zal het niet komen denk ik. daar komt bij; we wonen er al in dus....
Er zijn nog wel een paar goede oplossingen te bedenken die ook in het advies van de meting genoemd zijn: volspuiten van de restruimte -ca 25 cm hoog- in de spouw aan de funderingsvoet. Het volspuiten van de Boeiruimte boven de kozijnen. en als laatste het alles goed afkitten. Bepaalde plaatsen die "oplichten"in de foto's zoals de tussenruimtes in de Unidekdelen vanaf dakzijde openleggen en bijspuiten met pur.

Foto's van details en tekening volgt nog.
Bedankt,
Atlas
Laatst gewijzigd door Atlas op 26 nov 2018, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door Atlas »

Dag Orbiter,
Wat is de onderste temperatuur op dat thermocam beeld?
Weet je nog wat de omgevingstemperatuur was en of er wind stond die dag?
min 14,4 c. was de onderste temperatuur.
Ja dat staat allemaal netjes in het rapport genoemd:
Buitentemperatuur: 5,3 graden Celsius
Luchtvochtigheid: 97%
Windsnelheid: 2 m/s
Luchtdruk: 1.024,94 Hpa
Binnentemperatuur: 22 Graden Celsius

bedankt,
Atlas
Plaats reactie