Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door Atlas »

Beste Paul en Ramon,

Heb nog even navraag gedaan aangaande de temperaturen die naast de foto's genoemd staan.
Deze kloppen inderdaad niet.
Omwille van een duidelijk contrasterend beeld van licht naar donker is er voor gekozen om de kleurverschillen op te laten lichtten. Dienaangaande kloppen ze niet met de werkelijke temperaturen. Op die manier valt direct door het scherpe kleurverschil te zien waar de lekkage zijn.

Groet,
Atlas
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door Atlas »

Jantje V8,

Je had nog een paar schetsjes van mij te goed, Het koste me even wat tijd en het nakijken van allerlei foto's die ik tijdens de bouw had gemaakt maar ....bij deze.
Boei en funderingsdetail.jpg
De aannemer is vandaag langsgeweest en ze hebben het navolgende plan:
1. Het volspuiten van de holle ruimte aan de buitenzijde net onder de dakdelen met HR++ Parels. ( De aannemer veronderstelt dat met het plaatsen van de Unidekplaten deze soms heen en weer geschoven zijn waardoor de tochtstrips opgestroopt kunnen zijn en dus daar lucht doorlaten)
2. Het verwijderen van de schuimrol om hierna een balkje hier aan te brengen om dan de ruimte op te gaan vullen met een pur-soort die niet luchtdoorlatend is.
3 Het volspuiten van de 25- 30 cm hoge ruimte tussen de betonnen funderingsvoet tot aan de Pir isolatie met ook HR++ Parels (Is ongevoelig voor schimmel en vocht zeiden ze en een Rc waarde van 2,1 bij 6 cm dikte) Nadeel hiervan is wel dat het trasraam aan de binnekant niet meer kan ventileren en dat dat van buitenaf moet gebeuren.

Atlas
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door JantjeV8 »

doc20181207062838.pdf
(141.82 KiB) 85 keer gedownload
Ik heb een paar aandachtspunten aangegeven die praktisch altijd overgeslagen worden, maar waar wel veel ellende uit kan komen.

M.b.t. uw punt 1:
Volspuiten met parels geeft geen tochtdichting. De parels ansich vormen wel een geheel, maar het hecht zich nauwelijks op de aangrenzende delen, dus langs de samengeklonterde parels en het plaatmateriaal blijft het gewoon open. Zou voor mij geen oplossing zijn, brengt niks.

M.b.t. uw punt 2:
Dat is ook geen oplossing. De kier/tochtdichting zit op de binnenzijde, niet buitenlangs. Dat is een voorstel om binnen een half uur klaar te zijn. Aftimmerplankje weg, purbus er langs, plankje weer terug en klaar. Maar zonder resultaat.

M.b.t. uw punt 3:
Dat zou een oplossing kunnen zijn. Als de toegepaste steen maar hard genoeg is, ik geloof dat die samengeklonterde parels het vocht ook weren zodat het niet verder naar binnen kan dringen. Dus stootvoegen open maken, ook in de onderste metsellaag op de vorstrand.

Overweeg uw medewerking goed. Ik geloof dat als u nu instemt met deze maatregelen, dat daarmee ook uw recht op vervolgreclamaties vervalt. Er is een garantieissue gaande, de aannemer stelt u iets voor. Als u daarmee instemt is dat issue voor eens en altijd uit de wereld. (Althans dacht ik, dus informeer u zelf goed over uw eigen positie!!)
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door Atlas »

Jantjev8,

Dank voor uw opmerkingen en voor de PDF-opmerkingen, merk wel dat ik er met het bezoek van de aannemer en de voorstellen die zij doen nog niet vanaf ben.

In jou opmerkingen lees ik dat het is dus een oplossing is voor in de fundering.( Ik was er vergeten bij te vertellen dat ze net onder maaiveldhoogte, na verwijdering van het straatwerk) de HR ++ parels erin te spuiten. Hiervoor moet het wel langs de smalle 3-cm ruimte langs de Pir-plaat om op de uiteindelijke plaats van bestemming, zijnde de grote holle ruimte onder in de fundering, te komen. leek de isolatieman geen probleem zeidie.

-Je punt 4: Je bedoeld met "kieren in het slot" denk ik de ruimtes tussen de Unidekplaten van goot naar de nok toe.
Het dak wordt op die paar plaatsen waar ook luchtlekkage is (bij de hoekkepers een paar problemen, voor de rest zag het er goed uit was de conclusie van diegene die getest heeft) aldaar aangepakt door in die kieren/naden de Pur-lans goed diep weg te steken en opnieuw te purren met luchtdichte isolatiepur.
Op de kopsekanten bij de goot had ik al de aangegeven destijds deze goed af te purren om tocht van onder naar boven te voorkomen. Dit is, op een paar plaatsen na, goed uitgevoerd blijkt uit de foto's.
-Je punten 2 en 3: was ik bij toen ze het erin gezet hebben; er is wel zoveel lijm tussen gegaan dat ik veronderstel dat er bijna geen tocht is op die plaatsen. De tocht komt naar mijn, en ook de aannemers indruk, langs de opgestroopte/opgekrulde tochtstrippen langs. De strip is gewoon veel te fragiel en met het schuiven van de platen -wat moet want anders kwamen ze niet op de precieze plaats- zijn ze opgestroopt.

Voor in de holle ruimte van de Boei gaan de HR++Parels dus niet werken.
Maar.... wat dan? Vol schuimen met pur? Dat had die isolatieman -die met de aannemer meekwam- namelijk ook als mogelijkheid zei hij.
Maar is Pur wel zo'n goed middel? Pur kan naderhand toch weer uitzetten?
De isolatieman dacht er trouwens 2 dagen druk mee te zijn dus wat dat betreft....het gaf mij niet de indruk dat het lapwerk zou zijn.
Voor wat betreft de kierdichting: daar waar het langs de kozijnen nog naar binnen komt wordt de tocht verholpen door alles door een professioneel kitbedrijf aan de binnenzijde ook nog eens af te gaan kitten. (Hij was het eens met mijn opmerking dat de tocht ,vanwege binnendringen aan de buitenkant en dus het indringen van vocht op die manier, aldaar geweerd moet worden)

-Punt 1 in je tekening blijft dan over: Hier gaat de schuimroleruit. wordt gepurd en gaat er een houten balkje voor.
Tochtplekken en balkje ervoor.jpg
Voor wat betreft je genoemde verzekering voor de toekomst: ik weet haast wel zeker dat je daarin gelijk hebt. Zaak is dus nu dit toch even het koppie erbij te houden. vandaar dat ik erg content ben met uw opmerking aangaande de lucht die bij deze isolatiesoort erlangs kan gaan.

Voorlopig heb ik alle medewerking van de aannemer en heeft hij alle adviezen overgenomen. Hij zegt toe aan alle punten iets te willen doen. Ik heb hem fijntjes ook laten merken dat er alsnog weer een temperatuur-camera-sessie na alle gedane werkzaamheden komt.

dank voor de opmerkingen,
Atlas
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door JantjeV8 »

Atlas schreef: 07 dec 2018, 09:38 Hiervoor moet het wel langs de smalle 3-cm ruimte langs de Pir-plaat om op de uiteindelijke plaats van bestemming, zijnde de grote holle ruimte onder in de fundering, te komen. leek de isolatieman geen probleem zeidie.
Denk er om, die isolatieman was al voorgeprogrammeerd voor zij bij jouw aan kwamen.

Als je in een bestaande woning wilt na-isoleren, lees je in alle adviezen dat de spouw tenminste 6 cm moet zijn. Dus of in een spouwtje van 3cm met kans op cementbaarden de vulling naar beneden goed zal slagen, waag ik te betwijfelen.
Atlas schreef: 07 dec 2018, 09:38 -Je punt 4: Je bedoeld met "kieren in het slot" denk ik de ruimtes tussen de Unidekplaten van goot naar de nok toe.
Nee, die bedoel ik niet, althans ja wel in die richting denken, ik had nog een schetsje gemaakt in die pdf, beetje naar beneden scrollen. Ik bedoel dus dat tussen 2 unidekpanelen een soort mannetje-vrouwtje verbinding zit, het 'slot'. Daar zit ook een schuimbanddichting, maar die zit niet in hetzelfde vlak daar waar de dakpanelen op de muurplaat met schuimband zit. Als de panelen dus kieren, ontstaan daar ook sleuven (rode pijl) waar lucht vrij door heen kan.
Atlas schreef: 07 dec 2018, 09:38 Voor in de holle ruimte van de Boei gaan de HR++Parels dus niet werken.
Maar.... wat dan? Vol schuimen met pur? Dat had die isolatieman -die met de aannemer meekwam- namelijk ook als mogelijkheid zei hij.
Maar is Pur wel zo'n goed middel? Pur kan naderhand toch weer uitzetten?
Nee, zou ik ook niet doen, wordt een grote bende. En dat latje buitenop moet je ook niet willen. Mogelijk is het een optie om dat buitenplafonnetje er uit te halen, en dan vanaf de kozijnaanslag, over die purstrookheen, om de muurplaatheen, tot ruim tegen de unidekplaat aan met vloeibare epdm, of liquid rubber, of vloeibare ms-polymeer of zoiets aan te smeren. Van dat soort spul waar tegenwoordig ook de kimband in een douchehoek wordt afgedicht. Dat sluit alle naden af, blijft elastisch en laat geen tocht door. Is met een spuit, kwast en roller aan te brengen. Kun je daarna weer gewoon dat plafondplaatje terug schroeven.
Atlas schreef: 07 dec 2018, 09:38 Voor wat betreft de kierdichting: daar waar het langs de kozijnen nog naar binnen komt wordt de tocht verholpen door alles door een professioneel kitbedrijf aan de binnenzijde ook nog eens af te gaan kitten. (Hij was het eens met mijn opmerking dat de tocht ,vanwege binnendringen aan de buitenkant en dus het indringen van vocht op die manier, aldaar geweerd moet worden)
Een kozijn in een stelkozijn heeft 2 afdichtingen (minimaal). De rubber in de aanslag op het stelkozijn. Die is waterkerend, maar niet lucht en waterdicht. Die rubber moet zoveel mogelijk water buiten houden, maar ook de werking tussen kozijn en stelkozijn opvangen. Er kan/mag dus water achter dat rubber komen, dat wordt IN de profielen afgevoerd en aan de onderzijde van het kozijn via gaatjes er uit geventileerd.
De 2e dichting zit op de binnenzijde, ongeveer op de hoek van het kozijn langs het stelkozijn. Daar MOET het kozijn rondom afgekit worden. Rugvulling er in, kit er overheen. Dat is de enige goeie manier om de drukvereffening plaats te laten vinden. Er heerst altijd drukverschil tussen binnen en buiten. Temperatuur, weersgesteldheid etc. Stel dat je binnen een airco hebt, die doen de luchtdruk vaak wat laten dalen. De lucht fluit dan van buiten langs het kozijn door naar binnen. Vaak heb je in die negge ook nog eens het dauwpunt liggen, dus veel condens in die hoekjes die op termijn problemen gaat geven.
Door de kozijn daar rondom af te kitten stop je de luchtstroom en ben je die ellende kwijt. Dat hoort er gewoon bij, en niet achteraf.

Oh ja, en voor dat je af laat kitten, laat de aftimmering en je vensterbak eerst weghalen, anders komt de kit niet op z'n plek en tocht het onder je vensterbank en achter de aftimmering door!! Die kit hoort tussen stelkozijn en kozijn, en nergens anders.
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door maarten martens »

zonder de hele staart gelezen te hebben, maar enkel je schets bekeken en n beetje commentaar :
tochtrollen en strips zijn nooit voldoende, een luchtlek is zo gemaakt !
vooraleer af te werken kan je visueel en met blower nog veel oplossen.

in mijn optie:
bovenaan :
luchtdichting binnen
eiken delen eraf, holtes vullen met isolatie (handmatig)
tape / luchtdichting kleven vanaf het dakdeel tot op je raamkozijn/stelplaat en muren.
opletten met eventuele doorvoeren doorheen het dak, ook tape / epdm !
afwerking terug zetten, geen gaten maken in je nieuwe luchtdichting

winddichting buitenzijde
boeidelen demonteren,
alle holtes vullen met losse isolatie -> visuele inspectie mogelijk
daarna winddichting nieten & kleven met tape


detail van de plint is me niet gelijk duidelijk, heb je een uitgewerkt detail ?
hoe is de deuraansluiting ?

mvg
Maarten
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door Atlas »

Dag Jantje V8,

Wat een reactie weer. Ik zie direct dat wat je zegt allemaal gefundeerd en deskundig overkomt maar........ je zet me wel aan het werk/denken.

-Voor wat betreft die 3 cm spuitruimte in de spouw onder in de fundering: daar heb ik ook mijn zorgen over en mijn idee is nu dat er niet gespoten moet gaan worden vanaf de buitenkant maar vanuit de kruipruimte. Hier zijn alle plaatsen te bereiken. Ik denk dat dit sowieso de beste oplossing is. (alhoewel mijn vrouw daar anders over denkt met die slangen naar binnen etc).

-Voor wat betreft punt 4 de "mannetje vrouwtje"van de Unidek dakdelen: hierbij de foto's en bestandjes zodat je kunt zien welke en hoe de platen aan elkaar zitten. De isolatie in de delen maken contact. Niet de latten zoals vroeger (zoals in jou tekening, of vergis ik mij?).
......download/file.php?mode=view&id=11574 download/file.php?mode=view&id=11575htt ... w&id=11576 (heb hier 6 keer geprobeerd de bijlages op de goede plek te krijgen; het kan er dus iets rommelig uitzien)

Bij ons zijn de kopse kanten aan de goot hetzelfde afgewerkt als op de foto. Hiermee bedoel ik dan het volspuiten met pur op de kopse kant zodat er geen "trek" kan ontstaan tussen de platen toe naar boven toe.

-Voor wat betreft de holle ruimte in de boei: Geen pur dus. Je EPDM advies neem ik over. wordt natuurlijk ruzie met de aannemer hierover want de onderkant van de boei moet er dan af, nieuw er aan gezet en weer geschilderd worden.
Het geeft wel de beste oplossing. Met name boven de kozijnen is geprutst. Met het in-sealen met EPDM, vloeibaar rubber, etc, worden ook de plaatsen waar nu de schuimrolletjes zitten en de pur-opvullingen meegenomen.


-Voor wat betreft de kozijnen en de waterafvoer tussen kozijn en stelkozijn: dat wist ik niet. Ik heb hoer nog een paar stukken liggen waardoor ik de doorsnede goed kan bekijken.
Aan de binnenzijde is het kozijn op de rand met het stelkozijn NIET afgekit. veel gedoe spitst zich hier op toe in discussie met hem. Deze plaats is ook niet meer bereikbaar aangezien de dagkanten al afgewerkt zijn met stroken gipsplaat en door ons er al weer behang is overheen geplakt.
Wordt een moeilijke zaak dus.
Alhoewel het zou moeten heeft dit loshalen en breekwerk niet onze voorkeur kun je wel begrijpen.
Er is aan de buitenkant van de kozijnen al flink bijgepurd aan de onderkant en de zijkanten langs. echter als ik je zo hoor dat de luchtgaten in verbinding staan met de zijkanten tussen kozijn en stelkozijn, heeft dat geen kloten heeft geholpen. De tocht zal altijd binnenkomen via de waterafvoergaatjes als ik zou zo hoor.

Met dankbare groet,
atlas
Bijlagen
Detail Unidekplate overgang.jpg
Laatst gewijzigd door Atlas op 09 dec 2018, 22:14, 7 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door Atlas »

Dag Maarten,

Natuurlijk gaan we straks weer een rooktest doen. En die schuimrollen gaan er nu toch al uit is met de aannemer overlegd.
Ik denk dat Jantje een goede oplossing heeft aangedragen. Daar werk ik nu naar toe.

Die eiken delen haal ik er niet af. De oplossing zal niet aan de binnenzijde maar aan de buitenzijde gedaan moeten worden. Mijns inziens mag er geen tocht, dus ook vocht, ergens in de muurplaat of in de eiken lijsten komen. Rotting ligt over een jaar of 10 op de loer. Afwerken aan de buitenkant dus. Het is ook onmogelijk vanwege het feit dat de plinten gespijkerd en met plintschroefjes geschroefd zijn.
Van beide kanten opsluiten/dichtsealen kan denk ik ook niet omdat de muurplaat nog in contact moet blijven met een luchtstroming en moet kunnen ademen.

Het aan de buitenzijde de boei wegnemen en daar de zaak dichtmaken neem ik van je/jullie over.

In het detail zijn de eiken lijsten aan de binnenzijde meegetekend en zie hiervoor ook de foto in mijn reactie hieronder met Jantje V8, ook hier kun je ze zien. De lucht in de holle ruimte achter de eiken plinten kan zich vrij uitwisselen met de woonvertrekken.

Bedankt voor je bijdrage
Atlas
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door JantjeV8 »

doc20181210065614.pdf
(95.59 KiB) 103 keer gedownload
Atlas,

Rondom dat kozijn moet je je besluit nog eens goed overwegen.

De ruimte tussen stel- en kozijn kun je redelijk prima afschuimen, zolang je dat aan de onderzijde maar niet doet. Er vindt daar echt vochttransport plaats, dat vocht moet wel de ruimte krijgen om richting buitenzijde afgevoerd te worden. Als je die ruimte afschuimt is het binnen 2 jaar gedaan met je houtwerk daaronder. Beter is het om daar helemaal niet te schuimen, maar van binnenuit een rugvulling in de sponning te drukken en een goede kitnaad te leggen. Denk er om, het is isolatietechnisch ook een ontzettend slechte doorsnede. Paar centimeter verderop is het lekker warm geisoleerd, door het kozijndetail is het oppervlak ineens veel kouder, er is al ontzettend veel kans op condens. Die 2e dichting hoort echt op de binnenzijde te zitten. Zet je die verder buitenop, sla je je vocht alleen maar op in de spons die purschuim heet. Vocht vanuit de binnenlucht (condensaat) moet je niet in die kieren en sponningen willen krijgen.

Het is gewoon echt niet goed gedaan zo.

De overige punten beginnen wel wat te worden, isoleren van binnenuit lijkt me wel een goede compromis. De rommel wordt wel weer weg gedweild.. :?
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door Atlas »

Dag Jantje,

Je blijft trouw reageren in deze draad, waarvoor dank.
De overige punten beginnen wel wat te worden
Mooi dat we in onze redenering en bedoelingen ergens komen en op de goede weg zijn

Heb jou tekening nog even bewerkt met enig relevant bij-tekenwerk zie hieronder.
De bijlage Doorsnedes kozijnen.png is niet meer beschikbaar
In je tekening noem je 2 keer het woord "kierdichting". Dat is niet gebeurd; "doen we anders.....etc" dat word nu het/ons/de aannemers grootste probleem.
Je kan er immers niet meer bij. Er zit al gipsplaat voor alwaar wij alles al hebben afgewerkt met het behang. Behang wat een vrouw, mijn vrouw heeft uitgekozen heeft. Enige verandering aan de binnenzijde wordt nu al begroet met een wat boze , teleurgestelde blik.

De aannemer heeft aan de buitenzijde aan de bovenkant en aan de zijkanten buiten, de zaak al een keer afgekit en daarna nog afgepurd met een isolerende/flexibel blijvende pur (zie mijn toevoeging op de tekening) . Aan de onderzijde bij de stalen dorpel (zie tekening) is dit niet gedaan.
Het purren en kitten heeft enigszins geholpen maar is zeker niet afdoende. Zoals bekend is de woning nu nog steeds 2x zo lek als datie mag zijn.

Voor wat betreft je opmerkingen aangaande het inwateren van de bovenkant:
Hier ben ik echt niet bang voor: alle zitten direct strak tegen de onderkant van de boei. Boei en goot steken zeker nog 70cm buiten en over het kozijn uit. Er zal dus nooit sprake zijn van inregenen.
Doorsnedes kozijnen.png
Vochtige lucht zou hier wel binnen kunnen dringen door de luchtdrukverschillen als ik jou zo beluister. Lijkt me van buitenaf ook een minimale kans nu de boven en de zijkanten geseald zijn. Weliswaar niet met EPDM dicht gemaakt maar wel met kit en die flexibele isolerende pur.

Natuurlijk blijft de plaats waar eigenlijk gekit had moeten worden tricky. Je hebt ook van die kunststof overzet plinten zag ik op internet. Die zouden dan als reparatie over de kanten gezet kunnen worden wanneer daar (een smalle ) strook gips in de hoeken weggehaald is om die te kunnen kitten.
Wellicht dat ik daar iedereen in mee kan krijgen; ook mijn ega.

Aan de onderzijde tussen dorpel en kozijn wordt beslist niet gepurd of gekit. De gaatjes zijn er en zijn goed open. Dit moet zo blijven inderdaad.
Het is gewoon echt niet goed gedaan zo.
.......een understatement.
Vocht vanuit de binnenlucht (condensaat) moet je niet in die kieren en sponningen willen krijgen.
Duidelijk dat de oplossing er allen maar uit bestaat dat er op de door jou aangestipte blauwe plekken toch gekit moet gaan worden.

Bedankt,
Atlas
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door JantjeV8 »

Atlas schreef: 10 dec 2018, 21:45 De aannemer heeft aan de buitenzijde aan de bovenkant en aan de zijkanten buiten, de zaak al een keer afgekit en daarna nog afgepurd met een isolerende/flexibel blijvende pur (zie mijn toevoeging op de tekening) .
Dan zit de kierdichting aan de verkeerde kant. Je kunt op deze manier juist vocht opslaan in de constructie. Immers het dauwpunt ligt daar ergens middenin, en het vocht uit de binnenlucht nestelt zich daar, maar kan niet verder naar buiten. daarom zit die kierdichting op de binnenzijde, dan komt het vocht niet in die constructie, maar slaat het eventueel als condens zichtbaar neer op de dagkanten en vensterbanken. Het hangt van allerlei factoren af, maar ik heb watervaste multiplex stelkozijnen gezien die na 1 jaar (ongeveer hetzelfde probleem als bij u) kas en kas verrot waren. Opgesloten vocht.

Je tekent nu ook nog een DPC slabbe, die had ik eerder nog niet gezien. Die slabbe is bij een houten kozijn redelijk gebruikelijk, bij alu/kunststof volledig overbodig. Die schets geeft nog een potentieel luchtlek: namelijk achter de slabbe door. Is die slabbe afgetaped tegen de bouwkundige wand? Het hangt van uw beslissing af of u de binnenzijde opnieuw aan pakt/laat pakken. Als de binnenzijde aangepakt wordt, maakt die dpc niets meer uit. Doet u dat niet, dan is tussen kozijn en dpc wel gekit en gepurd, maar dan tocht het achter de dpc alsnog gewoon door.
Atlas schreef: 10 dec 2018, 21:45 Duidelijk dat de oplossing er allen maar uit bestaat dat er op de door jou aangestipte blauwe plekken toch gekit moet gaan worden.
Dat is de enige manier om het goed te doen. Ik weet niet wat je afspraken met de aannemer zijn, maar geloof niet dat je in z'n opdracht hebt beschreven dat hij maar wat aan mag klooien..
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door Atlas »

Jantje,

Het loopt allemaal niet zo snel als gedacht. Ik hoor niet veel van de aannemer.
Gezien de aankomende winter en de minimale temperatuur van 5 c. zal het nog wel even duren voordat ze gaan inspuiten met die HR++korrels.
Voorstel is nu toch om de boei vol te gaan spuiten met die HR++ korrels. Dit omdat hij vindt dat ze onderling kleven door de lijm en omdat ze ook vastgelijmd komen te zitten aan de boeiplanken omdat het lijm ook aan hout hecht.
Ik weet echter nog niet of ik daarin met hem mee wil gaan. In de fundering; akkoord, maar in de boei?......

Weerstand ondervind ik bij het item om de kozijnen aan de binnenkant aan te pakken. Wordt een beetje gebracht met dat het voor ons teveel sloopwerk zou geven aan de binnenkant van de woning en dat wij daar waarschijnlijk niet op zitten te wachten.
Hoor het van jouw en lees het ook op internet :
het is allerbelangrijkst dat het gebeurd, zelf het bouwbesluit is hier uitgesproken over: https://www.bouwwereld.nl/bouwkennis/bo ... hoort-het/
Op dat punt wil ik niet gaan toegeven en moet ik nog even zien hoe ik mijn gelijk haal.

Fijna dagen,
Atlas
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door kockie »

Atlas schreef: 23 dec 2018, 17:26 Wordt een beetje gebracht met dat het voor ons teveel sloopwerk zou geven aan de binnenkant van de woning en dat wij daar waarschijnlijk niet op zitten te wachten.
je zit toch op een oplossing te wachten voor een probleem dat door hem (hen) veroorzaakt is. Hij hoort het op te lossen en alles wat hij daarvoor sloopt weer te repareren.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door JantjeV8 »

Zo lijkt het in 1e reactie wel. Maar wat wij niet weten is welke contractvorm er van toepassing is, welke algemene voorwaarden, de rol van de toezichthouder, een goed detailboek met goedkeuringsstempels e.d. Feit blijft dat het een wettelijk houvast is dat het Bouwbesluit de ondergrens aangeeft. Al wat de klant meer wil moet goed in een bestek en tekeningen vast gelegd worden.

Het is in elk geval een hele kunst om zonder rechtsgang uit zo'n dispuut te geraken. Doorgaans kotm zo iet voor de Raad van Arbitrage voor de Bouw. Dan ben je klaar, trekken 99 van de 100x partij voor de aannemer zelf. "Door de branche, Voor de branche" zeg maar. Komt geen eind aan, die beginnen met 'in de minne schikken', komt de aannemer meestal met de staart tussen de benen mee weg.

Blijven praten, vasthouden aan je argumenten, redelijk blijven en geduld hebben. Daar kom je het verst mee, niet makkelijk.

Behoudens fijne dagen, wens ik je ook veel wijsheid Atlas!
pbot@pbot.nl
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 dec 2021, 08:24

Re: Blowertest om tocht te onderzoeken in nieuwbouw woning

Bericht door pbot@pbot.nl »

Beste Atlas,

Wij hebben ons huis in juni 2020 opgeleverd gekregen en ervaren dezelfde problemen. Is dit bij jou al opgelost?
Plaats reactie