Twee buffervaten, eentje met spiralen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Edwin_Schijndel
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jun 2018, 20:33

Twee buffervaten, eentje met spiralen

Bericht door Edwin_Schijndel »

Ik heb een hout cv kachel en deze komt in de schuur, een normale houtkachel in de woonkamer en een een ketel op gas voor warm water en (hopelijk) alleen ondersteuning voor verwarming.

De hout cv kachel wil ik graag open monteren en het huidige cv circuit is uiteraard gesloten. Nu heb ik 2 buffervaten (1 buffervat van 300 liter met 2 RVS spiralen bovenin en onderin en 1 leeg buffervat van 500 liter) maar weet niet zo goed wat wijsheid is...

Is het verstandig om beide spiralen in 1 vat te koppelen voor het gesloten cv water circuit en de houtkachel het bufferwater van 800 liter te laten warmstoken of juist andersom, oftewel de houtkachel het water van de spiralen laten verwarmen en de buffervaten op het gesloten cv circuit aan te sluiten? Voor warm tapwater gebruik ik immers de gasgestookte cv, dus ik kan de spiralen gebruiken voor de cv of is een platenwisselaar een beter optie om het huidige gesloten circuit te koppelen aan het nieuwe open hout circuit?

Alvast bedankt!
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Twee buffervaten, eentje met spiralen

Bericht door hanskraayeveld »

Iedereen heeft een andere mening.

Mijn mening is:
Houtkachel en cv systeem op hetzelfde circuit onder druk laten werken, en de 800 liter water laten verwarmen.

Bovenste rvs spiraal voor warm sanitair water houden en onderste eventueel voor zonnecollectoren.

Als je het gescheiden doet, zit je namelijk met "het probleem" om de 300 liter boiler/buffer leeg te trekken of te vullen. Dat is wel weer op te lossen met een extra pomp(regeling) maar optimaal krijgen zal denk ik lastig worden.

Als je de warme aanvoer hoog op de 500 liter monteert, de lage van de 500 liter op de hoge van de 300 liter, en de lage van de 300 op de retour, zou het goed moeten zijn.

Je vult en trekt hem leeg via de 500 hoge invoer.

Sanitair spiraal over en zonnecollector spiraal over :-)
Edwin_Schijndel
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jun 2018, 20:33

Re: Twee buffervaten, eentje met spiralen

Bericht door Edwin_Schijndel »

Beste Hans,

Dank je voor jouw uitgebreide reactie!

Ikzelf neig toch eerder naar een open circuit, temeer dat het een Prity houtcvkachel betreft en die houden geloof ik niet zo van een werkdruk hoger dan 1 bar... :?

Maar goed, jouw reactie is er eentje om serieus te overwegen!

Wel nog een vraagje en natuurlijk zal de wet van de communicerende vaten bindend zijn, maar stel dat ik inderdaad besluit om de spiralen voorlopig nog niet te gebruiken waarom is het dan beter om eerst het lege 500l vat aan de Prity te knopen en dan pas het 300l vat met de spiralen?

Het lijkt mij dat je als eerste het vat wilt vullen met de spiralen... Maar ik ben helemaal nieuw in deze materie, ondanks ik echt al ettelijke uren/dagen/weken mezelf heb ingelezen met name hier op dit forum over de werking van een hout cv en het aanknopen van buffervaten, dus ik hoop dat je mij wil uitleggen waarom dit beter is.

Alvast bedankt!
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Twee buffervaten, eentje met spiralen

Bericht door hanskraayeveld »

Sorry, je hebt helemaal gelijk! Ik heb het verkeerd gelezen. Ik dacht dat het 500 liter vat 2 spiralen had. Omgekeerd dus :-)
Edwin_Schijndel
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jun 2018, 20:33

Re: Twee buffervaten, eentje met spiralen

Bericht door Edwin_Schijndel »

Geen probleem hoor! :D

Maar toch nog een vraag: ik ga toch voor een compleet open circuit en het liefst eentje zonder pomp (wij wonen hier nu 10 maanden en hebben al 4x een heftige stroomstoring meegemaakt... :cry: ), werkt dan de thermosyphon werking nog als ik de warme aanvoer bovenin vat 1 laat komen en de koude aanvoer onderin aansluit met de bovenste aansluiting van vat 2 en de koude retour terug naar de kachel weer aansluit (dus onderin vat 2)?
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Twee buffervaten, eentje met spiralen

Bericht door JantjeV8 »

1 bar??? Is dat ding van plastic dan of zo?? Da's helemaal niks. Kan er wel water in?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Twee buffervaten, eentje met spiralen

Bericht door hanskraayeveld »

Edwin_Schijndel schreef: 09 aug 2018, 08:23 Geen probleem hoor! :D

Maar toch nog een vraag: ik ga toch voor een compleet open circuit en het liefst eentje zonder pomp (wij wonen hier nu 10 maanden en hebben al 4x een heftige stroomstoring meegemaakt... :cry: ), werkt dan de thermosyphon werking nog als ik de warme aanvoer bovenin vat 1 laat komen en de koude aanvoer onderin aansluit met de bovenste aansluiting van vat 2 en de koude retour terug naar de kachel weer aansluit (dus onderin vat 2)?
Dat hangt van heel veel factoren af. Leidinglengte, hoogteverschil, temperatuurverschil, leidingdiameter, stromingsweerstand...

Ik verwacht dat als je vaten binnen redelijke afstand van de houtkachel staan +-3 meter en je fors dikke leidingen gebruikt, geen gekkigheid ertussen hebt, het wel te doen moet zijn.

Ik heb ooit een keer een voorschrift gezien, voor het op thermosyphon aansluiten van een houtkachel op buffervaten. Kan het niet meer vinden.

Mijn persoonlijke "minpunten" van open systeem zonder pomp zijn:

Fors verminderd rendement naar cv.
Koud water onderin je houtkachel.
Bij hard stoken heb je grote kans op continue borrelgeluiden.
Plaats reactie