Welke theorie? Het vermogen van een auto is afhankelijk van het toerental, niet van de versnelling. Het motorvermogen wordt in een grafiek uitgezet tegen het toerental. De figuur is een kromme. Bij gelijke snelheid is het te leveren vermogen in de 4e en 5e versnelling dus verschillend, omdat het toerental verschillend is.
Onee... daar gaan we weer...
Ik moet je helaas weer op je plek zetten.
Wat jij bedoelt, is als een auto op een testbank wordt gezet, en ze gaan kijken wat het maximale koppel en vermogen is.
Je hebt het dan niet over: het met een constante snelheid rijden.
Mijn theorie?
Een auto die 80 rijdt in zn 4, ondervind dezelfde luchtweerstand, rolweerstand, als een auto die 80 in zn 5 rijdt.
Okee, er zit in je bewering een heeel klein stukje waarheid...
Dat heeft met de optimaliteit/effectiviteit van de verbranding te maken. Een zuiger die te langzaam gaat en een zuiger die te hard gaat, ondervinden daar last van.
Dus 10 km per uur in zn 5, is niet effectief, en 50 km per uur in zn 1 evenmin.
Tip: koop eens een auto met live verbruiksmeter en cruise controle, dan kun je het aan de lijve ondervinden
Het vermogen van een auto is afhankelijk van het toerental
Geloof je dat echt zelf??? Dus hoeveel "gas" ik op dat moment geeft doet er dan echt niet toe???
Om 80 te rijden kost nu eenmaal een bepaald vermogen.
Dat vermogen moet groter worden om 100 te gaan rijden, en minder worden om langzamer te gaan rijden.