Grote afstand zonneboiler - buffervat

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

appelblauwzeegroen
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 aug 2018, 16:00

Grote afstand zonneboiler - buffervat

Bericht door appelblauwzeegroen »

Ik onderzoek de mogelijkheid van zonnepanelen op mijn schuurdak. Echter, mijn schuur staat minstens twintig meter van de plek in het huis waar mijn buffervat moet komen (waar ook de CV leidingen lopen en de sanitaire aansluitingen). Uiteraard kun je de leidingen goed isoleren, maar is dit aan te raden over 20 à 30 meter afstand of kan ik beter zonnepanelen (photovoltaïsch) neerleggen?
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Grote afstand zonneboiler - buffervat

Bericht door Lieve »

Ook welkom.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Grote afstand zonneboiler - buffervat

Bericht door hanskraayeveld »

Lieve schreef: 05 aug 2018, 11:15Ook welkom.
???

Ook goeiemorgen.
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Grote afstand zonneboiler - buffervat

Bericht door Paide »

ik denk dat het wel kan. Uiteraard zul je leidingverlies hebben en misschien moet de pomp een paar standjes hoger, wat je rendement ook wat verlaagt. 25 meter wordt vaak genoemd als maximum.
PV kan makkelijker natuurlijk, maar het is de vraag wat voor systeem je zelf wilt.
appelblauwzeegroen
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 aug 2018, 16:00

Re: Grote afstand zonneboiler - buffervat

Bericht door appelblauwzeegroen »

Goedemiddag. Bedankt Paide. Een zonneboiler zou het mooiste zijn in mijn geval aangezien je daarmee je gasverbruik terug kunt dringen. Het wordt waarschijnlijk een buffervat met hygiënespiraal, met naverwarming door de huidige CV-ketel.

Nog een tweede vraagje over een buffervat i.c.m. zonneboiler: ik zie vaak dat de zonneboiler in een gescheiden systeem is aangesloten, en middels een warmtewisselaarspiraal zijn warmte afgeeft aan het buffervat. Is dit noodzakelijk? Mijn voorkeur is om de zonneboiler direct op het buffervatvolume aan te sluiten, omdat je dan een apart expansievat uitspaart en je geen extra spiraal nodig hebt.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Grote afstand zonneboiler - buffervat

Bericht door WilfredT2 »

Hallo,

het is niet strikt noodzakelijk. Maar de vloeistof die normaliter gebruikt wordt om door de panelen te laten stromen, is veel beter in staat warmte uit te wisselen dan water. Oftewel, doe je het met water dan is je rendement lager. Daarnaast zul je in de winter eerder problemen hebben met bevriezen.

Wat betreft de afstand, dat zou moeten kunnen al is het niet ideal. Ik ken verschillende installaties met meer dan 20 meter leiding, en dat gaat goed. Probeer natuurlijk wel de leidingen zo goed mogelijk te isoleren.
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Grote afstand zonneboiler - buffervat

Bericht door Paide »

ja door de lange leidingen kun je geen gebruik maken van een terugloopsysteem voor vorstbescherming, maar moet je je circuit vullen glycol.
Je hele buffervat vullen met glycol wil je niet, dus vandaar dat je gebruik maakt van een apart circuit dat zijn warmte afgeeft in het buffervat via een spiraal. En ja, daar moet je een expansievat op zetten.
appelblauwzeegroen
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 aug 2018, 16:00

Re: Grote afstand zonneboiler - buffervat

Bericht door appelblauwzeegroen »

Oké, bedankt allebei, heel duidelijk allemaal. Ik ga ermee aan de slag. Mochten er nog tips zijn in dezen, bijv. met betrekking tot isolatie e.d., dan hoor ik het graag!
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Grote afstand zonneboiler - buffervat

Bericht door Joepie »

WilfredT2 schreef: 06 aug 2018, 15:27 Maar de vloeistof die normaliter gebruikt wordt om door de panelen te laten stromen, is veel beter in staat warmte uit te wisselen dan water. Oftewel, doe je het met water dan is je rendement lager.
Niet waar. De specifieke warmtecapaciteit van water is aanzienlijk hoger dan van glycol. Water is daarmee een beter middel om warmte te verplaatsen dan glycol. Menging van glycol en water leidt tot een lagere specifieke warmtecapaciteit.
Daarnaast zul je in de winter eerder problemen hebben met bevriezen.
En daarom mengen we een beetje glycol bij in gesloten systemen.
appelblauwzeegroen schreef: 06 aug 2018, 16:17 Mochten er nog tips zijn in dezen, bijv. met betrekking tot isolatie e.d., dan hoor ik het graag!
In veel woonhuizen is de afstand tussen het vat en de panelen al gauw 10 meter. Ik neem aan dat je de leiding ingraaft? Ik zou een extra laag buisisolatie om je leiding leggen en deze door een overmaatse pvc buis schuiven. Die pvc buis graaf je dan in. Ik zou een niet te dikke leiding kiezen en met redelijke snelheid het water rondpompen. Je wilt het contact tussen de vloeistof en de wand van je leiding immers zo kort mogelijk laten zijn. Daarmee komt de warmte het snelst in je vat. Gebruik een klasse A pomp (gelijkstroom).

Verlies van warmte in de bodem speelt het meest als het temperatuurverschil groot is. Dat is voornamelijk in de zomer als je toch al een warmteoverschot hebt. Niet boeiend dus.

Bij een hoge transportsnelheid is een groot volume in je vat nodig om warmte snel af te kunnen geven. Ik zou kiezen voor een normaal (met drinkwater gevuld) vat met 3 spiralen. Als de onderste spiraal niet voldoende inwendige lengte heeft voor het afgeven van je warmte dan lus je de middelste bij. De retourleiding van je CV zou ik door de bovenste spiraal laten gaan, voordat deze de CV ketel bereikt.

Belangrijkste tip: leg je ideeën even voor aan een deskundige met een solide werktuigbouwkundige achtergrond.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Grote afstand zonneboiler - buffervat

Bericht door hanskraayeveld »

En daarom mengen we een beetje glycol bij in gesloten systemen.
En misschien ook het verhogen van het kookpunt?!

Temperaturen van dik boven de 150 graden zijn niet vreemd.
Bij een hoge transportsnelheid is een groot volume in je vat nodig om warmte snel af te kunnen geven.
Is een grote(re) OPPERVLAKTE van het verwarmingsspiraal vereist.
Belangrijkste tip: leg je ideeën even voor aan een deskundige met een solide werktuigbouwkundige achtergrond.
-met een solide werktuigbouwkundige achtergrond.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Grote afstand zonneboiler - buffervat

Bericht door Joepie »

hanskraayeveld schreef: Temperaturen van dik boven de 150 graden zijn niet vreemd.
Nee, en de bijbehorende druk van water in het systeem is dan 5 bar. Boeien.
Is een grote(re) OPPERVLAKTE van het verwarmingsspiraal vereist.
Wat stel je voor? Zelf ribbetjes aan de spiraal in het vat maken? Een betere overdracht kan je ook krijgen door de doorstroomsnelheid in het vat te verlagen. Dat gebeurt vanzelf als de diameter van de spiraal groter is dan die van de aan- en afvoerbuis. Als je een vat koopt dan heb je daar niet echt invloed op, of wel?

Om ook maar ff flauw te eindigen: DE spiraal.

Heb je zelf ook nog een zinvolle bijdrage voor TS?
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Grote afstand zonneboiler - buffervat

Bericht door hanskraayeveld »

Als je een vat koopt dan heb je daar niet echt invloed op, of wel?
Nee klopt. Heb je absoluut geen invloed op. Als ik een BMW koopt en de asbak te klein vind heb je daar absoluut geen invloed op...

Je zou natuurlijk wel kunnen overwegen om dan een andere auto uit te zoeken???

Als je een vat koopt, staat er altijd een vermogen bij de spiraal vermeld. Ik heb geen idee met welke getallen ze rekenen, maar als je een vat koopt met een spiraal van 20 kW of een vat met een spiraal van 40 kW, dat scheelt de helft. (factor 2)
Een betere overdracht kan je ook krijgen door de doorstroomsnelheid in het vat te verlagen.
Daar krijg je geen betere overdracht door. Daar krijg het glycol meer tijd om zijn warmte af te geven. Een betere overdracht zou je kunnen krijgen door ipv een ijzeren spiraal een aluminium spiraal te gebruiken.

Ik vind het gewoon leuk om mensen die anderen verbeteren, te verbeteren.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Grote afstand zonneboiler - buffervat

Bericht door Dutch John »

Terugkomend op de oorspronkelijke vraag: bij mij werkte een afstand van 16 meter totaal niet. Kwam zelden aan 80 graden, terwijl we zuinige gebruikers zijn. Het betrof wel een klein systeem: 1,5 m2 collector en 80 liter boiler. Terugloopsysteem. Goede kwaliteit buisisolatie ten spijt, heb ik later de collector dichter bij de boiler geplaatst (4 m) en nu werkt het feilloos. Zelfde collector, maar nu op 200 liter vat. Daarmee lijkt de conclusie: lange afstand tot vat: dan collector overbemeten.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Grote afstand zonneboiler - buffervat

Bericht door LeaD »

Langere afstand, voorzie een pomp met een ruim voldoende hoog vermogen om de leidingverliezen te kompenseren, en zeker bij een leegloopsysteem dien je het hoogteverschil van het vloeistofniveau te overwinnen. Na de opstart kun je eventueel het vermogen terugregelen tot je de beste overdracht bekomt. Bij een beetje goede zonneboilerregelaar gebeurt dit automatisch.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Grote afstand zonneboiler - buffervat

Bericht door Joepie »

hanskraayeveld schreef:
Een betere overdracht kan je ook krijgen door de doorstroomsnelheid in het vat te verlagen.
Daar krijg je geen betere overdracht door. Daar krijg het glycol meer tijd om zijn warmte af te geven. Een betere overdracht zou je kunnen krijgen door ipv een ijzeren spiraal een aluminium spiraal te gebruiken.

Ik vind het gewoon leuk om mensen die anderen verbeteren, te verbeteren.
Zolang in de stromingsleer de factor tijd wordt meegenomen in de formule is er gewoon sprake van een betere overdracht hoor. Maar heerlijk die 'verbeteringen'. TS nu op zoek naar een drinkwatervat met een aluminium spiraal..... Die lost langzaam op in het gebruik dus wordt vanzelf een hygiënevat. Had dan koper genoemd. Verder ben je een droeftoeter.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Plaats reactie