PIR platen op oud dakleer verlijmen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: PIR platen op oud dakleer verlijmen?

Bericht door remco d »

JantjeV8 schreef: 01 aug 2018, 19:39 Volgens mij is de samenstelling allemaal niet zoveel verschillend. Het plakt allemaal als de ziekte. Het verschil zit 'm vooral in het gas waarmee het op moet schuimen. Dat bepaald hoeveel het uitzet. Maar druk je je die klodders plat, dan doet het enkel nog heel erg plakken.
Plakken doet het allemaal. Maar als je iets vastplakt met standaard pur, kun je dit na een jaar of wat gewoon lostrekken. In mijn kruipruimte heb ik purlijm gebruikt van soudal, hier heb ik meer vertrouwen in. Dit spuit je als rupsen op de pirplaten en laat je eerst 10 minuten ofzo (staat op de bus) opstijven. Nu vastplakken dan is er ook geen ballast nodig.

Bij mijn eigen dak heb ik de pirplaten wel vastgeschroefd. Lijm is leuk maar het moet 50 jaar meegaan en dan heb ik meer vertrouwen in schroeven. Koudebrug is vervelend en die zitten er dus wel maar dit vind ik minder erg dan een afgewaaid dak. EPDM heb ik meegeholpen met leggen zo hoefde er maar één dakdekker te komen. Hem heb ik wel het geheel laten afwerken.

Wat betreft de spuit: gewoon zo'n goedkoop peciaal purpistool kopen! Eens je daarmee gewerkt heb wil je nooit meer de tuitjes. Die paar tientjes verdien je met gemak terug omdat je veel zuiniger werkt. Tenminste met die tuitjes spuit ik altijd veel te veel en moet ik daarna alles wegsnijden. + De aangebroken bus moet heel snel op. Met een pistool blijft deze maanden goed.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: PIR platen op oud dakleer verlijmen?

Bericht door Krelis »

Illbruck AA270 Schuimpistool Ultra 300 K E55 incl.btw.

oud dakleer m.i. zo bewerken alsof er nieuw dakleer wordt geplaatst.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: PIR platen op oud dakleer verlijmen?

Bericht door alefarendsen »

Krelis schreef: 08 apr 2019, 09:19 Illbruck AA270 Schuimpistool Ultra 300 K E55 incl.btw.
Er is er eentje (zelfde merk) die ietsje goedkoper is. Maar de 15 of 20 euro meer is het m.i. waard. Kan het daarnaast van harte eens zijn met Remco; zo'n pistool is het dubbel en dwars waard!
Plaats reactie