isolatie betonvloer op zand en vloerverwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

isolatie betonvloer op zand en vloerverwarming

Bericht door WilfredT2 »

Hallo allemaal,

ik ben bezig met de voorbereiding van het storten van de betonvloer in de bijkeuken/hal. Nu twijfel ik wat over hoe dit te isoleren.

optie 1: isolatie onder constructievloer. Daarop weer isolatie en dan een afwerkvloer. De vloerverwarming komt dan in de afwerkvloer.

optie 2: dik pak isolatie, en dan 1 constructive/afwerkvloer met daarin de vloerverwarming.

ik weet dat optie 2 trager is wat betreft het regelen van de verwarming, maar aangezien het om een bijkeuken/hal gaat vind ik dit niet zo belangrijk. De temperatuur hoeft daar niet snel omhoog. Belangrijkste is dat het daar niet te koud wordt, zodat je dit gaat merken in de naastgelegen keuken/woonkamer.

optie 2 lijkt me minder werk, omdat ik dan maar 1 keer hoef beton te storten.

Wat denken jullie hierover?
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: isolatie betonvloer op zand en vloerverwarming

Bericht door wbe »

hallo,
wij hebben het als volgt gedaan:
10 cm gewapend beton op het zand
12 cm isolatie
10 cm afwerkvloer met vloerverwarming.

of dat de beste manier is weet ik niet. ik weet wel dat ze voor de afwerkvloer een cement mengsel gebruiken en dus geen beton. ik verwacht dat dat met de warmte geleiding en uitzetting te maken heeft.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: isolatie betonvloer op zand en vloerverwarming

Bericht door JantjeV8 »

Isolatie in elk geval onder de beton. Een jas trek je ook aan, als je die onder je arm doet heb je er ook niets aan.

De 2e laag isolatie is een keuze voor een snel of traag systeem, maar die doet niks bouwkundigs verbeteren. Verder is die 2e laag nog wel eens raadzaam om de afwerkvloer zwevend te leggen. Daarmee voorkom je krimpscheuren en geluidoverdracht. Maar dat is dan vaak maar een laagje van 25mm of zo.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: isolatie betonvloer op zand en vloerverwarming

Bericht door fireblade »

Onze houten vloeren waren slecht en tochtig, en onze aannemer heeft het als volgt gedaan, de kruipruimte aangevuld met schoon wit zand, en dat ingewaterd, hierna de volgende dag een laag plasticfolie gelegd, daarop 2x 10 cm isolatie, waarbij de naden verspringend zijn gelegd, hierop wapeningsnet 8mm en 15 cm beton. In de afwerkvloer de cv-leidingen, vloerverwarming en nog electra en loze leidingen, afwerklaag is zandcementmengsel met vezels erin, en hierop de tegelvloet gelijmd.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: isolatie betonvloer op zand en vloerverwarming

Bericht door WilfredT2 »

ik snap dat isolatie onder de beton gaat. :-0

grootste verschil is inderdaad snelle of trage verwarming. Ik was benieuwd of ik nog iets over het hoofd zou zien, maar lijkt niet het geval.

Daarnaast wil ik eigenlijk proberen om de verwarming in de constructievloer te doen. Dus geen afwerkvloer. Nadeel is dan dat je de constructievloer wel strak af moet werken. Voordeel is dat er geen aparte dekvloer hoeft te komen.

is iets meer werk met storten constructievloer, maar scheelt daarna wel extra klus van storten dekvloer.
Plaats reactie