De mooie schouw moet blijven, maar is dat mogelijk?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Edwin_Schijndel
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jun 2018, 20:33

De mooie schouw moet blijven, maar is dat mogelijk?

Bericht door Edwin_Schijndel »

Beste allemaal,

Ik lees regelmatig mee hier op het forum en dit is mijn eerste post.

Vorig jaar hebben wij een vrijstaand huis gekocht uit 1920. Matige isolatie en echt een oude bedoeling, met recht een klushuis (en daarom konden wij het ook betalen).

Nu hebben wij de afgelopen winter gemerkt dat de gashaard leuk is als sfeer element, maar zeker niet als verwarming. We zijn blij met onze nieuwe Remeha ketel, die is in ieder geval een heel stuk zuiniger dan de oude dikke Turbo met 120L boiler die hier hing.

Maar goed, ondanks de nieuwe ketel is het gasverbruik in ons huis enorm... we zitten vanaf 1 januari tot heden aan een verbruik van 2800 m3 wat absurd is natuurlijk.... Ons huis heeft in inhoud van 900 kuub maar dan nog vinden wij ons gasverbruik fors. Daarom willen wij graag de open gashaard verwijderen en hiervoor in de plaats een hout cv kachel plaatsen. Een pelletkachel willen wij (nog) niet omdat hout gratis te krijgen is. Daarom moet de inbouw gashaard verdwijnen. Nu heb ik gisterenavond eens gekeken hoe het ea ingebouwd zit, maar ik kom eigenlijk tot de conclusie dat de natuurstenen schouw wellicht verwijderd moet worden om de stalen kast (haard) te kunnen verwijderen.

Nu is mijn vraag aan de kenners hier: klopt mijn conclusie en moet de natuurstenen schouw inderdaad verwijderd worden of kan deze blijven zitten en kan de haard in onderdelen verwijderd worden? Wij hopen namelijk het laatste, want onze nieuwe cv houthaard willen wij graag in de ontstane ruimte van de haard gaan plaatsen. De schouw past namelijk perfect bij het stijl van het huis en wij zouden het zonde vinden om deze te verwijderen.

Overigens heb ik over de CV haard ook nog wel een paar vragen;
Wij hebben in december een nieuwe CV ketel aangeschaft, een Remeha Calenta C40 en deze willen wij natuurlijk graag blijven gebruiken als bijverwarming. Heeft iemand een set up met een gesloten CV systeem een open hout systeem en een platenwisselaar? Ik zou namelijk de houtkachel willen laten werken in een open systeem, zodat die het warme water aan het gesloten CV circuit kwijt kan dmw een warmtewisselaar. Ik heb alleen mijn vraagtekens over het rendement van zo'n platenwisselaar.... Stel de houtkachel produceert water van 90C en stuurt dit door een platenwisselaar, hoe warm wordt dan het CV water aan de andere zijde van deze wisselaar? En ik zie op internet diverse wisselaars met allerlei verschillende KW. Is meer Kw's (hoger cijfer) altijd beter?

Of doe ik er verstandiger aan om mijn (nog aan te schaffen/bouwen -ja, ik kan lassen 8) ) hout cv kachel gewoon op te nemen in het huidige CV circuit?

Alvast bedankt voor de feedback!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: De mooie schouw moet blijven, maar is dat mogelijk?

Bericht door JantjeV8 »

Normaal gesproken is de schouw inderdaad het laatste onderdeel wat aangebracht wordt, mede om de techniek er achter af te dekken. Zo'n schouw is doorgaans ook, weliswaar voorzichtig, demontabel. Zoek om het hoekje naar schroefjes/boutjes, kijk waar een mortelverbinding zit.

Maar bovenal, isoleren gaat je de grootste besparing opleveren.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: De mooie schouw moet blijven, maar is dat mogelijk?

Bericht door WilfredT2 »

Ik verwacht ook dat je met enige voorzichtigheid de schouw kan demonteren. Dit is echt gewoon een sierstuk wat tegen de rest aangeplakt zit, en geen structureel deel van je haard. Op de foto's is al zichtbaar dat het bovenste element los op de twee zij-elementen ligt.

Daarnaast heb ik nog wel wat vragen.

Moet de cv haard in de opening, of voor de opening komen?

ga je ook isoleren? je huidige gasverbruik is dermate hoog dat een CV haard je relatief weinig op gaat leveren vermoed ik. En je zult serieus veel hout moeten stoken.

heb je al nagedacht hoe je de leidingen naar de plek van de haard kan krijgen? is daar mogelijkheid voor?
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: De mooie schouw moet blijven, maar is dat mogelijk?

Bericht door remco d »

Let op met demonteren van de schouw, deze Franse kalksteen is behoorlijk fragiel. Niks forceren, je hebt er heel snel schilfers af liggen, veel sneller dan bijvoorbeeld bij Belgisch hardsteen of marmer.

Mvg remco
Edwin_Schijndel
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jun 2018, 20:33

Re: De mooie schouw moet blijven, maar is dat mogelijk?

Bericht door Edwin_Schijndel »

Het is ondertussen gelukt hoor! :D

De CV houtkachel ga ik plaatsen in de schuur, in de woonkamer gaan we toch maar voor een 'normale inbouw convectie houtkachel'.

De schouw hebben wij helaas moeten slopen, de gashaard was er letterlijk tegenaan geplakt.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: De mooie schouw moet blijven, maar is dat mogelijk?

Bericht door Erikvr »

De schouw is gesloopt en dan toch een inbouwkachel? Waar wordt die dan ingeplaatst>
groet,
Erik
Edwin_Schijndel
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jun 2018, 20:33

Re: De mooie schouw moet blijven, maar is dat mogelijk?

Bericht door Edwin_Schijndel »

Niet in die natuurstenen dieploodzware ding :mrgreen:
Maar wel in de uitsparing in de muur/schoorsteenkanaal die wij nog af gaan werken, maar eerst maar eens die hout cv kachel aansluiten! 8)
Plaats reactie