ledverlichting duurzaam?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

ledverlichting duurzaam?

Bericht door SanderL »

Ledverlichting is duurzaam zo wordt ons de laatste jaren vertelt, maar is dat echt zo?
Voorbeeld: schoonouders kopen een lamp met ledverlichting. Simpel muurlampje, prijs € 120,-
Na 2 jaar is de lamp defect. Maar er werd toch vertelt dat led lampen duizenden uren mee gaan? Nou deze hooguit een paar honderd.
Ding open gemaakt en nagemeten. De led is nog goed, leddriver is kapot. Winkel is failliet, dus geen garantie. Bonnetje is ook weg.
Oplossing kan zijn om een leddriver te kopen met een goede kwaliteit. Deze driver in de betreffende lamp is dimbaar met 1 drukschakelaar. Meanwell heeft een zo'n driver die volgens specs 80 jaar mee moet gaan. (MTBF 700.000u)

Ik verwacht eigenlijk dat relatief dure armaturen met led er in wel vaker een onverwacht korte levensduur hebben, heeft iemand soortgelijke ervaring?
Van duurzaamheid is hier volgens mij geen sprake.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: ledverlichting duurzaam?

Bericht door Ruuben »

Onze onderkast keukenverlichting leddriver ook kapot na 2 jaar. Chinese zooi. Inderdaad niet duurzaam.
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: ledverlichting duurzaam?

Bericht door SanderL »

en hoe heb je dat opgelost? Heb je een betere driver gevonden?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: ledverlichting duurzaam?

Bericht door Ruuben »

Ik heb me laten verleiden door snelheid en heb bij Hornbach een andere gehaald.

De keukenboer kvik utrecht die het leverde en installeerde had over paar maanden pas tyd. Wauw, dat is echte service. Maar hun kwaliteit hoef ik toch niet meer.

Een gerenommeerd merk zal neem ik aan beter zijn . Maar ik was mijn geloof kwijt. En beter is dan helaas wel heel erg veel duurder.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: ledverlichting duurzaam?

Bericht door benthuis »

Ik denk dat ik het laatste jaar meer led drivers heb vervangen dan (gloei)lampen (welliswaar niet in m'n eigen huis....)
Ook halen de LED lampen met 220v voetje heel vaak niet de 5 jaar... Woon nu 6 in dit huis en heb allen led-lampen met fitting wel een keer voorbij zien komen. Dus al draaien ze gemiddeld 10 uur dan mogen ze nog niet kapot zijn (volgens gemiddelde specs 35.000)

Tzja...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: ledverlichting duurzaam?

Bericht door SanderL »

Ik ben dus niet de enige waar de driver snel stuk gaat.

De ledlampjes die op 12 V werken en die op 230V, dus alle ledlampen die op een vaste spanning werken hebben een ingebouwde driver.
Die driver kun je dus niet vervangen. Goedkope lamp betekent goedkope driver en naar verwachting een zeer korte levensduur.
Ik verwacht dat led lampen van de bekende merken wel langer mee gaan dat veel Aziatisch prul, toch heb ik mijn twijfels. Wellicht kan iemand goede ervaringen posten over de merklampen, Osram Siemens Philips en andere.

Even wat technische info:
Een led heeft een bepaalde stroom nodig om te branden, dit in tegenstelling tot een gloeilamp of halogeenlamp die op een bepaalde spanning kunnen branden. Dit komt doordat een led een halfgeleider is en de andere voorbeelden niet.

Als ik nu een led lamp aan schaf, dan kies ik voor een externe driver, zodat ik de driver van een goede kwaliteit kan kopen.
Er zijn geloof ik 2 goede merken leds en de rest zou een soort imitatie zijn met gekopieerde type nummers. Dit ga ik nog even op proberen te zoeken.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: ledverlichting duurzaam?

Bericht door benthuis »

SanderL schreef: 20 mei 2018, 17:01 Er zijn geloof ik 2 goede merken leds en de rest zou een soort imitatie zijn met gekopieerde type nummers. Dit ga ik nog even op proberen te zoeken.
Misschien dat onze eigen LED-#LED hier een lichtje op kan laten schijnen?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: ledverlichting duurzaam?

Bericht door kockie »

benthuis schreef: 20 mei 2018, 19:09 eigen LED-#LED
ik geloof dat ik hier bedoeld word.... Helaas heb ik weinig ervaring met huis-tuin-en-keuken leds, behalve dat tijdens de ombouw van een van de tl-lichten in de keuken 2 keer een driver knallend afscheid nam. De eerste keer met uitschakeling van de hoofdzekering..... Verder "werk" ik alleen met bestuurbare RGB leds waarbij ik het liefst gebruikte server voedingen inzet. Die zijn wel ontworpen om lang mee te gaan. Of ze daarmee ook duurzaam zijn weet ik niet....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: ledverlichting duurzaam?

Bericht door Ruuben »

Consumentenbond heeft duurtesten gedaan met ledlampen. De eerste waren niet geweldig. Er loopt er nu nog steeds een die wel beter is.
Maar desondanks heb ik peperdure Philips 230v gekocht, die bepaald niet als beste uit de test kwamen, en ook daarvan zijn er al 2 naar de eeuwige jachtvelden wat onmogelijk zou moeten zijn
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: ledverlichting duurzaam?

Bericht door kockie »

Heb je al contact opgenomen met de philips consumentenservice? Zij waren bij mij bij 2 afgebroken stofzuigeronderdelen uiterst behulpzaam.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: ledverlichting duurzaam?

Bericht door Ruuben »

Jij hebt ook het postuur om vooral maar te doen wat U wil.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: ledverlichting duurzaam?

Bericht door kockie »

Daar heb jij over te klagen zeker.... :mrgreen: :mrgreen:

Kockie is nu een ledwand van 40*4 meter aan het uitrekenen.....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: ledverlichting duurzaam?

Bericht door JantjeV8 »

In huis ook steeds meer led-verlichting, eigenlijk nog geen negatieve ervaringen mee. Ook niet met de tjap-tjoj merk-loze spullen waartoe ik me toch wel eens laat verleiden.
Anderzijds, zakelijk, een beste hoop buitenverlichting vervangen voor Philips led armaturen, niet echt heel goedkoop, en verscheidene daarvan met een 600 branduren de geest gegeven.. grrr. Niks coulance, 1001 redenen waarom wij het verkeerd gedaan zouden hebben. En dan vraag ik me af of die gloeilamp wel zo slecht zou zijn...
Boudewijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2018, 23:39

Re: ledverlichting duurzaam?

Bericht door Boudewijn »

bij ons komt die rotzooi er niet in we hebben gewone gloeilampen en tl buizen.En peertjes met een halogeenlampje erin
Plaats reactie