regelen van wandverwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Hans_Rovers
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 jun 2017, 10:56

regelen van wandverwarming

Bericht door Hans_Rovers »

Hoi,

Ik ben bezig met een wandverwarmingssysteem voor onze boerderij. De wandverwarming komt in de opkamers en in twee slaapkamers. Zijnde slaapkamers hoeven deze maar minimaal verwarmd te worden en ik wil eigenlijk niet met thermostaten per kamer gaan werken.

Ik heb een verdeler als deze op het oog:
Afbeelding
Met een aandrijving als deze:
Afbeelding
Die aandrijving wordt bijvoorbeeld via een kamerthermostaat aangestuurd, maar dat wil ik eigenlijk niet. Ik dacht aan een regeling op de temperatuur van het retourwater. Is dat mogelijk? Wat heb ik dan nodig? Zijn er nog andere mogelijkheden?
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: regelen van wandverwarming

Bericht door Johndc »

Met een thermostatische kraan per vertrek, maar die moet dan wel uit de muur komen.
Als je kamerthermostaten en elektr. ventielen via de tweedehandsmarkt koopt ben je volgens mij goedkoper af.
Hans_Rovers
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 jun 2017, 10:56

Re: regelen van wandverwarming

Bericht door Hans_Rovers »

Ik wil het juist simpel houden en niet per vertrek een thermostaat moeten hangen. Kan ik niet op de watertemperatuur regelen?
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: regelen van wandverwarming

Bericht door JW te R »

Als je op watertemperatuur regelt kun je de groepen inderdaad gewoon open zetten, maar dan heb je geen enkele invloed meer op de vraag in welke ruimte je warmte terecht komt. Of je moet het handmatig gaan regelen, en dat zou niet mijn keuze zijn.

Uit je openingspost maak ik op dat je verschillende ruimtes met een verschillende warmtebehoefte wilt bedienen met dit systeem. Met simpelweg op aanvoertemperatuur regelen gaat dat niet lukken.

Ik regel inderdaad op watertemperatuur, maar wel met aparte thermostaten per ruimte. De vloerverdelers die ik daarvoor gebruik lijken een beetje op jouw keus:
Afbeelding

In mijn geval zijn de verdelers gecombineerd met Evohome radiatorkranen. Op die manier kun je vanuit 1 verdeler meerdere groepen apart aansturen.
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: regelen van wandverwarming

Bericht door Jimmeuh »

Wij verwarmen momenteel enkel het eerste en de zolderverdieping. Dit geheel met wandverwarming in een leemlaag.

In eerste instantie leek me sturen adhv retourtemperatuur de beste optie.

Maar dacht, ik kan maar eerst proberen zonder.
Ik gebruik nu al drie jaar een draadloze honeywell thermostaat (had ik reeds). Deze laat om geregelde tijdstippen de cv-pomp draaien. Hierdoor houdt deze de ruimtes perfect op temperatuur.
Ondanks de "traagheid" van het systeem, schommelt de temp quasi nooit meer als 1°.
Per kamer regel ik via de kraantjes op de verdeler.

Momenteel zeer tevreden, zonder speciale regelingen of ventielen. Naar de toekomst toe wanneer de benedenverdieping in gebruik is, moet ik dit misschien herbekijken.

Misschien heb je er wat aan...

J
Huisje breek mij niet...
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: regelen van wandverwarming

Bericht door Johndc »

Hans_Rovers schreef: 17 mei 2018, 16:40 Ik wil het juist simpel houden en niet per vertrek een thermostaat moeten hangen. Kan ik niet op de watertemperatuur regelen?
De goedkoopste thermostaten geschikt voor jou doel vind ik hier;
https://www.aliexpress.com/snapshot/0.h ... 2839364911

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1v5rJaN6I ... ZVXXaq.jpg
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: regelen van wandverwarming

Bericht door Pigion »

Als een vloer- of wandverwarming goed is ontworpen is hij zelfregelend. Stijgt de temperatuur in het verrek b.v. met 1 graad, dan wordt het temperatuurverschil tussen wand en de lucht kleiner en zal de warmteoverdracht afnemen. Dat houdt dus in dat de watertemperatuur in het systeem is afgestemd op het warmteverlies van het vertrek.
Pigion
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: regelen van wandverwarming

Bericht door Ingir »

Ik kan dat beamen, bij mij draait de wandverwarming zonder ingewikkeld technieken: per vertrek een statische radiatorkraan die slechts eenmalig ingesteld hoeft te worden, hooguit 1-2x bijgesteld maar daarna niet meer. Volgens mij werkt dit vooral goed omdat de aanvoertemperatuur nauwelijks boven de gewenste kamertemperatuur ligt.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: regelen van wandverwarming

Bericht door Wouter Gillis »

idem hier.
Het enige wat ik in begin heb ingeregeld is het debiet per ruimte aan de kraantjes van de collector. Verder niets meer aan moeten doen.
groet
Wouter
Plaats reactie