Verbruik

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Verbruik

Bericht door JantjeV8 »

Rendabel of niet, het produceren van warm sanitairwater heeft me sedert 1 april 2018 tot vandaag 2kWh gekost. Dat zit 'm ergens in begin april toen het een paar dagen koud en grijs was. Ik heb toen nog een keer de hout-cv gestookt van waaruit een pompje de sww boiler warm heeft gemaakt, en een enkele keer een uurtje de elektrische back-up spiraal in werking gehad.

Dus geen gas en nauwelijks stroom :lol: Het autonoom draaiende systeem zonder besturing :shock: werkt feilloos en betrouwbaar.

Wat me wel opvalt, ik weet niet hoe dat bij anderen werkt, is de ontluchting van het systeem. In maart heb ik m'n systeem opnieuw moeten vullen vanwege een verbouwing. Op druk gezet met leidingwater naar de 4 bar toe. Op het hoogste punt in het systeem heb ik een automatische ontluchter zitten. Op een ander hoog punt in het systeem heb ik een handmatig ontluchtertje zitten. Praktisch iedere dag als ik daar langs kom draai ik even aan dat kraantje en altijd puft hij dan voor een seconde of 5 wat lucht er uit. Nu al weken aan een stuk. De druk is wel wat terug gelopen, maar toch niet echt veel. Ook niet veel geluid uit de leidingen, maar wel bijna dagelijks een pufje dus. Hoe lang blijft daar nog lucht uitkomen??..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Verbruik

Bericht door Dutch John »

Tot het water "dood" is. Ofwel, als alle opgeloste zuurstof eruit is. Misschien dat ook eventuele opgeloste mineralen nog een reactie aangaan met het systeem en zo gas vormen.

Hier alleen drukloze en open systemen voor SWW . Leegloopsysteem voor de zon en open expansievat voor het houtgestookte deel. Nooit problemen, nooit water bijvullen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Verbruik

Bericht door bertocello »

Hangt van de grootte van je buffervat af.
Ikzelf met 2500 + 600 liter meer dan een jaar regelmatig 15 à 20 liter bijvullen.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verbruik

Bericht door JantjeV8 »

Denk dat de statistieken na dit jaar wel bijgesteld zullen worden, in elk geval maakt dit jaar een zonneboiler heel wat rendabeler dan waarop de berekeningen gemaakt worden. Sedert april is er niets gewijzigd... :D Het douchet steeds fijner :lol:
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Verbruik

Bericht door hanskraayeveld »

Ik heb 10 m2, en 1000 liter op 90 graden...
Plaats reactie