Buitenmuurisolatie oud huisje

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Frans928
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 mei 2018, 19:11

Buitenmuurisolatie oud huisje

Bericht door Frans928 »

Geheel ongeisoleerd G-label huisje uit 1915 volledig geisoleerd. Nu Dak=R3.5, Muur=R4.5 en alle ramen van enkel glas naar HR++ glas. Zie foto.
Huisje stond op de lijst van gebouwen met cultuur historische waarde in Apeldoorn, nu weer helemaal van deze tijd. :)
Bijlagen
Voor en na isolatie
Voor en na isolatie
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Buitenmuurisolatie oud huisje

Bericht door kockie »

Wauw! Vertel eens wat meer over de transformatie....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Buitenmuurisolatie oud huisje

Bericht door JantjeV8 »

Ziet er fris uit, volgens mij heb je de gevel naar buiten gehaald?
Frans928
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 mei 2018, 19:11

Re: Buitenmuurisolatie oud huisje

Bericht door Frans928 »

7 cm PIR op muur schroeven, dan stucen. Op 1-e stuc kun je de steenstrips plakken, op de voorkant van het huis.
Op de plek waar je steenstrips wilt hebben, houten planken aanbrengen. Afstucen, planken verwijderen en ook daar de strips plakken.
Helaas was er geen enkele aannemer die dit voor mij wilde doen, dus heb isolatie + stucwerk laten doen, de rest zelf gedaan.
Je kunt bij Nederlandse aannemers/isolators alleen de buitenmuur laten isoleren met daarop of stucwerk of steenstrips, maar geen combinatie.
Muur wordt wel 8 cm dikker, dus je ziet andere dakgoten, andere raamdorpels, enz.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Buitenmuurisolatie oud huisje

Bericht door JantjeV8 »

Stuc en steenstrip systemen is iets van de laatste jaren, woningcorporaties passen dat als een renovatiesysteem toe. Er zijn behoorlijk wat fabrikanten/leveranciers die een compleet systeem bieden. Steen(strip)fabrikanten, stucfabrikanten en isolatiefabrikanten, ze maken er allen 'hun' eigen systeem van.
Het lastige is de garantie, wie neemt dat risico. Want in een isostuc systeem van Sto zit een plaat van Eternit. Achter een steenstripsysteem van Huwa zit een schuimplaat van Kingspan/Unidek enz enz. En dan spelen alle condities waaronder de verwerking plaats vindt nog de belangrijkste rol. Een jaar of 2 na de applicatie is niet meer te achterhalen of het Sto-poedertje niet helemaal volgens het juiste recept was, de schuld komt altijd bij de verwerker te liggen.
Belangrijk is om geen vochtinsluiting te krijgen, dus geen scheurtjes en alle bovenkanten goed beschermd. Is u nog iets geadviseerd tegen condensatie van binnenuit?

Uw huis ziet er keurig uit!
Frans928
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 mei 2018, 19:11

Re: Buitenmuurisolatie oud huisje

Bericht door Frans928 »

Hey JantjeV8, klopt, als je een buitengevel-isolatiesysteem zoekt, dan zie je op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer. Er zijn zelfs systemen waarbij de steenstrips direct op de isolatieplaten worden geplakt. Dat leek mij geen goed idee.
Eerst de isolatieplaten bewapenen met gaas + flexibele mortel. Isolatieplaten moeten goed vastgelijmd/geschroefd worden aan gevel. Daarna heb je solide geheel voor stucwerk (1cm dik) en steenstrips van 9mm. Deze voegen met flexibele en waterdichte voeg.
Omdat je natuurlijk geen garantie hebt als je het zelf doet, geeft bovenstaande wel de garantie op het beste resultaat. Even 20 jaar afwachten hoe alles zich dan nog houdt :-|
Condensatie van binnenuit zal denk ik niet zo snel een probleem worden. Met R-waarde 4 van de PIR platen zal er niet veel water condenseren. Dat wat wel condenseerd wordt opgenomen door de enkelsteens muur Uiteindelijk verdampt dit condens in huis.
Ik heb nu het omgekeerde, de muren in huis worden droger en stucwerk+behang binnenkant komen wat scheurtjes in doordat alles nu geisoleerd + CV veel droger is dan een enkelsteensmuur met gaskachels.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Buitenmuurisolatie oud huisje

Bericht door JantjeV8 »

Dat laatste kan ik volgen, maar in je gebouwconstructie komen de temperaturen ook anders te liggen, anders gezegd: Je dauwpunt is verplaatst. Daar moet je wel wat voor uitkijken. Ook nabij kleine kieren rondom raamkozijnen kan er zodoende verkeerd vocht geaccumuleerd worden.
Frans928
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 mei 2018, 19:11

Re: Buitenmuurisolatie oud huisje

Bericht door Frans928 »

We zullen zien hoe het er na 20 jaar voorstaat. In ieder geval beter dan het voorheen was. Het hele huis was met enkelsteens muur, enkel glas plus gaskachels 1 groot dauwpunt.
Garantie van alle isolators in Nederland is 10 jaar, daar heb je ook niets aan. Je wilt toch iets maken wat minimaal 30 jaar meegaat? De manier van stucen op isolatieplaat wordt in Polen en Duitsland al >20 jaar toegepast, daar heb ik dan wel vertrouwen in .
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Buitenmuurisolatie oud huisje

Bericht door WilfredT2 »

Het ziet er netjes uit!

Wat ik me wel afvraag is hoe je een R waarde van 4 krijgt met 7 cm pir.

regulier pir zit met 7 cm op een r waarde van 3.15, met dubbelzijdig aluminium.
Frans928
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 mei 2018, 19:11

Re: Buitenmuurisolatie oud huisje

Bericht door Frans928 »

WilfredT2 schreef: 14 mei 2018, 09:07 Het ziet er netjes uit!

Wat ik me wel afvraag is hoe je een R waarde van 4 krijgt met 7 cm pir.

regulier pir zit met 7 cm op een r waarde van 3.15, met dubbelzijdig aluminium.
Op deze platen stond R=3.5 En ik denk dat de bestaande muur een R=0.5 heeft, samen R=4
Ik denk wel dat in de komende jaren het gas in de platen eruit gaat, de R waarde zal dan minder worden. Maar nog altijd goed genoeg.
JeroenW
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 okt 2018, 08:10

Re: Buitenmuurisolatie oud huisje

Bericht door JeroenW »

Frans928 schreef: 10 mei 2018, 23:50 7 cm PIR op muur schroeven, dan stucen.
Mooi gedaan hoor!

Ik heb een vraag over je stucwerk, hebben ze dit rechtstreeks op het PIR aangebracht? Zo ja, welke cachering zit er op je PIR (Rd=3.5 = dubbelzijdig aluminium?) en is deze cachering nog voorbehandeld (opgeruwd / primer)? Alvast dank voor je reactie!
Plaats reactie