open of gesloten verdeler vloerverwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

open of gesloten verdeler vloerverwarming

Bericht door ruspek »

Hoi allemaal,

al weer een tijdje terug op het forum geweest.
Nu een "probleempje" waar ik even niet uitkom.
De "experts" spreken elkaar tegen.

situatie:

- heatpipes, buffervat 1000 liter, pellet CV Ketel.
- pompgroep kit waarop 2 vloerverwarmingsverdelers aangesloten kunnen worden en 1 groep voor radiatoren oid.

In ieder geval willen wij ons hele huis in vloer en wandverwarming hebben.

Dan de vraag van vandaag:
Welk soort (type) verdelers is het meest geschikt?

- een open verdeler, een gesloten verdeler (en dan ook met of zonder pomp)

Ik neig zelf naar 2x gesloten verdeler zonder pomp (die op de kit op de pompgroepen voor vloerverwarming komen) en 1 open verdeler met pomp die op de "radiatoruitgang"komt.

Heb ik zo een beetje goed gedacht of zouden jullie het anders doen?

graag jullie reactie

ruben
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: open of gesloten verdeler vloerverwarming

Bericht door Paul Joosten »

Open verdelers zijn bedoeld om een installatie "hydraulisch neutraal" te houden, dus te voorkomen dat meerdere pompen tegen elkaar in kunnen gaan werken en elkaar dus negatief beïnvloeden. Nadeel is dat je na zo'n verdeler geen stroming meer hebt en dus een extra pomp nodig is. Beter kan je er dus voor zorgen dat het niet nodig is. Dat kan wanneer je de besturing zo regelt dat er nooit meer dan een warmtebron tegelijk warmte (en stroming) hoeft te leveren. Voorzie alle warmtebronnen van een terugslagklep zodat warme stroming van de een nooit terug door de andere warmtebron kan stromen en beperk zo onnodig verlies. Je hebt dan geen open verdeler nodig en de pomp van de warmtebron die op dat moment 'levert' zorgt dat alle gebruikers warmte aangevoerd krijgen. In geval van vloer- en waarschijnlijk ook wandverwarming hebben die wel weer een eigen pomp nodig om hun deelsysteem te voorzien, althans als je nog met een hoge-temperatuur warmtebron werkt.

In jouw geval zou ik de besturing zo regelen dat indien er ergens warmtevraag is het systeem eerst kijkt of er voldoende warmte in het buffervat aanwezig is. Zo ja laat je alleen de pomp van het buffervat werken, zo nee laat je alleen de pellet-CV werken. Ik heb dat op mijn systeem met op hout gestookt fornuis met buffervat ook zo geregeld. Een relais wordt aangestuurd door de temperatuur bovenin het buffervat. Is die boven een instelbare temperatuur staat het relais in de stand dat vraag doorgezet wordt naar het buffer. Zodra de temperatuur tot onder die ingestelde waarde daalt, klapt het relais om en gaat vraag naar de andere bron, in jouw geval de pellet-CV. Lees er mijn draadje maar eens op na.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: open of gesloten verdeler vloerverwarming

Bericht door Pigion »

Als je voor een pellet cv kiest en een buffervat, zou je prima met 1 pomp kunnen volstaan. De temperatuur van het CV water wordt gedicteerd door de afgiftebronnen. Watertemperatuur voor vloer verwarming zit meestal rond 35 a 40 C. Bij vloerverwarming onder parket moet je iets lager gaan zitten. Echter muurverwarming kan wel naar 50 C. Je hebt daar geen last van dikke voeten, de straling is wat sterker bij die temperatuur en je hebt ook wat minder opp. nodig. Radiatoren vragen eigenlijk nog hogere temperaturen, tenzij je LT radiatoren neemt. Je zou het systeem zo kunnen maken dat het water eerst door de muurverwarming gaat en dan naar de vloer. Om te hoge weerstand in het circuit te vermijden, moeten de registers niet langer zijn dan 40 M, dus veel parallel zetten. Kan je niet zo'n circuit maken, dan uitgaan van de lagere temperatuur voor de vloerverwarming. De muren krijgen dan water van dezelfde temperatuur. Bij het buffervat moet je mengen om op de gewenste temperatuur te komen. Dat is een betrekkelijk éénvoudige regeling, geen electronica. Mooier is om steeds te schakelen naar die laag in het buffervat waar de de waterlaag met de gevraagde temperatuur is. Dat vraagt wat meer kleppen en een PLC. Bovendien krijg je te maken met circulatie in het buffervat door de retour van de CV. Bij LT CV systemen zit je vast aan aanzienlijke debieten om toch genoeg energie in de vloeren en muren te krijgen.
Bij mijn te installeren warmtepomp gaat het "oude" CV circuit op 35 C met daarop aangesloten alle bestaande radiatoren. Vervolgens jaag ik het tot 28 C afgekoelde water door de vloerverwarming in de living met een gesloten verdeler met pomp. Ik moet dat zo doen omdat de registers in de de living 80 M zijn en bovendien in 14 MM. Een grote fout van mij destijds dit zo te laten doen. Ik wist toen nog niet dat ik een WP zou installeren.
Pigion
Plaats reactie