Fijnstof

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesijp60
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017, 11:27

Fijnstof

Bericht door keesijp60 »

Beste allemaal

Als ik zo de berichten lees is fijnstof de grootste boosdoener, ik lees hier wel eens over co2 maar hout is co2 neutraal dus van minder belang, ik had al eens idee om een electrostaat te bouwen, en of een ventilator die afzuigt op dak zodat een rocket mass heater en beter is aan te steken en beter brand, fijnstof is niet oke, het lijkt er ook op dat er meer fijnstof is bij schonere verbranding, in auto,s zijn er veel meer zeer fijne particels dan bij een minder schone wagen, banden stof daargelaten.

Ik denk met een lade vormige electrostaat op 10 Kv spanning is een ware fijnstof zuiger, het wordt sterk antistatisch en zuigt daardoor al het stof aan, moet wel op tijd gereinigt, en met zo lade vorm, heel eenvoudig, snelheid van gassen is wel een belangrijk punt, die bepaald mede hoeveel er wordt afgevangen.

Wat ook kan is waternevel, dan gaat alle fijnstof in water, en is het ook afgevangen, ik denk dat er best leuke technologieén voor zijn, alleen met water is het wat moeilijker dat kan je op dak niet zo goed maken, dan wordt het allemaal erg nat, horizontale afvoer kan wel, via zijkant huis, en daar wassen met een circulatie pomp die water rondpompt, wel een nevel dan natuurlijk waar ook lucht door kan, de fijnstof kan zo tuin in als het water vuil is, dat kan geen kwaad, wel goed ondergraven.

Ondanks al die negative berichten kan een statische installatie zoals een houtkachel best schoon gemaakt worden, en is hout toch wel een interessante bron van energie.

Tekening volgt nog.

vrg kees
Laatst gewijzigd door keesijp60 op 19 apr 2018, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Fijnstof

Bericht door Pigion »

Om fijn stof te vangen moet het filter STATISCH geladen zijn. Om het statische filter schoon te maken wordt de spanning afgeschakeld en het filter statisch ontladen en tevens worden de staven of buizen aangetikt waardoor het valt.

Rookgassen wassen met water ken ik zeer goed. Dat werd in dat proces gedaan om poedervormige katalysator te vangen. Dit waren relatief grote deeltjes en ook te veel om met een statisch stoffilter te vangen. Nadeel van dit type stoffilter is dat de rookgassen sterk afkoelen en dus geforceerde trek over overdruk nodig is...... en het wordt een behoorlijke zwijnestal!

Pigion
keesijp60
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017, 11:27

Re: Fijnstof

Bericht door keesijp60 »

beste


Ja dat bedoel ik, verwar het even, hoogspanning maakt statisch, ik bedoel zon ding als in cafe hong vroeger, en inderdaad je kan ompolen waardoor ie afstoot en dan valt het naar beneden. maar gewoon afschakelen en dan lade eruit en buiten schoonmaken met de nodige voorzichtigheid natuurlijk.

De zwijnestal zou wel eens heel erg mee kunnen vallen met een kachel van peter van den berg, zijn er trouwens wel eens fijnstof metingen gedaan door iemand? peter zei laatst als ik het goed heb dat het dure apparatuur is. het idee wat ik had is nevelen, en niet doorwaterbad heen, als gezegt alleen bij horizontale schoorstenen die door zijmuur gaan, dat kan ook alleen maar met de zeer schone versies kachels, rocket, batch rocket.

Hier wel voor PM2.5 maar dat is vrij groot, de kleinere partikels praat je over 4000 euro.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... r&_sacat=0

Nevelen met water kan ook, een bak water die steeds rondcirkelt en steeds meer fijnstof opneemt, dan is het wel veiliger om de zaak te reinigen. Kan hier helaas niet in dit huis.

Zijn er metingen geweest van hoeveel fijnstof een rocket mass heater en of batch rocket produceert? gezien de flinke hoogte tegenstroom kanaal brand er veel weg denk ik.

Dit ook wel interessant.

http://www.abc-haarden.be/nl/blog/artik ... fijn-stof/



vrg kees
Plaats reactie