nominale trek schoorsteen bij moderne houtkachels

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hwam_burner
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 apr 2018, 11:01

nominale trek schoorsteen bij moderne houtkachels

Bericht door hwam_burner »

Hallo

Ik ben al een tijdje ah sukkelen met onze nieuwe HWAM kachel. (4620c)
Het is een redelijk modern type met een rendement boven de 80 procent. Hij heeft lucht onderaan het rooster, achteraan in de verbrandingskamer en bovenaan de ruit naar beneden toe. De verhouding onderling ligt vast (zoals bij vele modellen). Een verschil is wel dat deze tijdens de brandcyclus zichzelf wat bijstelt dmv een bimetaal in de rookgasafvoer. Uiteraard kan ook de brand kracht bijgesteld worden met 1 knop.

Ik vond dat de kachel moeilijk regelbaar was.
En soms kreeg ik een vreemd fenomeen dat de airwash ook ontstak en de vlammen daarvan mee naar boven gezogen werden, met pikzwarte ruit als gevolg... Ondertussen heb ik uitgevist dat dit te maken heeft met teveel brandbaar gas. De seal aan de aslade was niet correct geplaatst en daar was een lucht lek... Zelfs met de seal wel juist komt er nog steeds primaire lucht binnen als ik de knop compleet dicht draai (vlammen die ontstaan uit het rooster). Ik heb als test de aslade gewoon dicht gekleefd tegen de kachel, met kachel-kit. Dit had een goed resultaat maar is niet praktisch uiteraard. (ik vermoed gewoonweg teveel trek wat lucht door die seal zuigt, zie verder)

Alle 'goede raad' die ik tot heden heb mogen ontvangen was hetzelfde; trek probleem door uw oude schoorsteen...
Daarom heb ik nu een compleet nieuwe gebouwd. van begin ton eind in inox. en waar mogelijk geïsoleerd (het deel in de schouw is niet geïsoleerd maar zit in een eterniet pijp). kachel gaar in de muur in Tstuk, dan recht omhoog EW inox voor 3,5 meter, dan nog 2meter geïsoleerd uitstekend op plat dak.

Met nu als gevolg dat de schouw nóg harder trekt. En begin stilaan te vermoeden dat de trek gewoonweg te extreem hoog is voor deze moderne kachel. deze vraagt 'nominaal' 12pa.
Bij onze vorige hele oude HWAM had ik een 'barometric damper' geïnstalleerd om het goed te laten werken. deze opende zelfs al bij het aanmaken, en ingesteld op maximum (35pa) opende hij ook nog.

Dit gezegd zijnde heb ik volgende vragen;
-hoe belangrijk is deze 'lage' constante trek bij moderne kachels
-wat zou ik nog modificeren om deze waarde te bekomen?

alvast bedankt.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: nominale trek schoorsteen bij moderne houtkachels

Bericht door JantjeV8 »

Meer warmte uit je rookgas zien te halen en te benutten.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: nominale trek schoorsteen bij moderne houtkachels

Bericht door Pigion »

Bezit deze kachel geen "trek-regelaar"? Dit is een kantelbaar klepje dat meer of minder valse lucht toelaat tot de rookgaspijp. Oliekachels hadden het vroeger allemaal. De trek was in te stellen met een koperen contragewichtje door deze meer of minder naar buiten te draaien. Zo'n trekregelaar is ook wel los te koop en in de rookgaspijp in te bouwen.

Pigion
Plaats reactie