Hout-CV, buffer en heatpipes, nog tips?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
marinadevlieger
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 mar 2017, 14:07

Hout-CV, buffer en heatpipes, nog tips?

Bericht door marinadevlieger »

Hoi,

Wij zitten met dezelfde keuzes. Lilyking met 15 kw waterzijdig vermogen is aangeschaft. Uitgegaan van de 35 tot 50 kw per kw waterzijdig vermogen kom ik dan uit op een buffer van 750 tot 1000 liter. Omdat we weten van onszelf dat we vroeg beginnen met stoken (eind september/begin oktober) en deze week de kachel ook nog aan hadden 's avonds maar de zonneboiler nu ook al opbrengt gekozen voor een buffervat van 1000 liter.
Deze zorgt voor sanitair water (5 personen) en wordt aangesloten op wandverwarming in woonkamer, slaapkamers en kantoor en vloerverwarming in keuken, hal, bijkeuken en badkamer. In de kamer kunnen we niet voldoende wandverwarming plaatsen i.v.m. deuren en ramen dus daar komt vloerverwarming als bijverwarming te liggen voor de zekerheid. Onze 'oude' hr ketel hangen we nog boven de badkamer en kan in situaties dat de collectoren onder de sneeuw zitten of niks opbrengen en wij niet kunnen stoken nog bijspringen voor warm water en verwarming.
Volgens de leverancier van de zonneboiler en buffervat is het dan het best om 4x25 H5 heatpipes neer te zetten (komen in tuin pal op het zuiden zonder schaduw). Wel zitten we dan in de zomermaanden met wat overcapaciteit.....dat wordt dus een hottub of een zwembad erbij die we kunnen verwarmen :)

Dit is in ieder geval ons plan nu, we zitten nog in offerte fase dus als er mensen tips hebben of wij zaken over het hoofd hebben gezien, let us know!
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Hout-CV, buffer en heatpipes, nog tips?

Bericht door Ruuben »

Wat is precies de vraag/keuze?
U heeft toch alles al aangeschaft?
15kw waterzijdig is fors voor een haardje in huis. Dan is 1000 liter een mager tankje. Dus het 21kw model? Met 32mm aansluitingen. Dat is een beest. Ik raad u af de buffer boven de 70 graden te laden ivm met de kalkafzetting op de appendages. Dus na 4 uur bent u daar al. En zorg voor goede externe luchttoevoer 21kw vuur geeft echt wind in de kamer met aanzuigen van lucht. Hoe oud is het huis, vraag ik uit nieuwsgierigheid. Dan moet u wel dik 10 kilo hout per uur er in stoppen. Het lijkt overigens geen noodkoeling te hebben. Maar ik neem aan dat er wel over is nagedacht.
Welke controler bestuurt de zonneboiler? Gaat de installatie in stagnatie of is er vorm van koeling? Dat is voor de levensduur wel aan te bevelen.
marinadevlieger
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 mar 2017, 14:07

Re: Hout-CV, buffer en heatpipes, nog tips?

Bericht door marinadevlieger »

Goh.... ik dacht toch echt dat ik op iemand anders zijn vraag gereageerd had, maar die vraag is ineens verdwenen..... maar fijn dat er een serieuze reactie is!
En alleen de houtkachel is nog maar aangeschaft, zonneboiler en buffervat zitten we in offertefase. We hebben de 18 kw variant, diameter aansluiting weet ik zo even niet uit mijn hoofd, moet inderdaad nog thermische beveiliging/noodkoeling op komen. Is wel over nagedacht in zoverre dat een afvoer en koudwateraansluiting is voorzien.
En aangezien die 15 kw waterzijdig de maximale waarde is vermoed ik dat we dat niet altijd zullen redden. Met de 50 liter per kw waterzijdig was ik er dus vanuit gegaan met 1000 liter voldoende buffer te hebben.
Luchttoevoer is inderdaad een goed punt, zitten in de ramen in de kamer 4 duco ventilatieroosters van over een meter lang, mocht dat niet voldoende zijn zullen we oplossing moeten zoeken door rooster naar buiten te boren bij de kachel. Huis is nog in aanbouw, 4 jaar bezig en hopen in augustus bovenverdieping af te hebben zodat we er kunnen slapen. Regelunit voor de zonneboiler in huidige offerte is de resolunit
Stagnatie zijn we inderdaad over voorgelicht door leverancier zonneboiler, idee is om in de zomermaanden het zwembad van de kids te vullen met overtollige warmte. Alleen hoe we dat in de praktijk vorm gaan geven zijn we nog niet over uit.
Alleen de niet boven de 70 graden van het buffervat snap ik niet goed, inhoud van buffervat, verwarming en houtkachel blijft als er geen lekkage of output ivm te heet stoken is toch hetzelfde water dus maar 1 keer een bepaalde hoeveelheid kalkafzetting? Geeft dit bij verhitting boven de 70 graden dan ook problemen, of is dit eerder aan binnenzijde hygiënespiraal dan het geval?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Hout-CV, buffer en heatpipes, nog tips?

Bericht door Ruuben »

Kalk wil je niet in je installatie. Afzetting is vooral bij hogere temperaturen. En wanneer heb je temperaturen hoger dan 70 nodig in je buffer? En 70 graden in je buffer is veel hogere aanvoertemperatuur. Kalk isoleert de warmte overdracht juist. Daarnaast gaat kalk storingen geven op je kleppen of appendages. En je hebt meer kans op lekkende koppelingen als je buffer weer koud is geworden. Veel flow meters om vermogen/opbrengst te kunnen meten houden niet van hoge temperaturen.
Ook pompen niet.

Je koeling zou ik automatiseren. Je bent immers niet elke hete dag kinderbadjes aan het vullen met zeer heet water. Dus je CV installatie dmv aanlegthermostaat aan laten gaan bij 65 graden. En een aanlegthermostaat die bij 75 graden sanitair water loost op een riool leiding.

En als je toch bezig bent; zeker een luchttoevoer naar je kachel aanleggen. Hoe comfortabel is het als het bij -5 buiten alle lucht langs je nek naar de haard trekt?

Als je collectoren toch goed bereikbaar zijn in de tuin, kun je ze ook afdekken. Of met redusol insmeren. Alhoewel ik meer een fan ben van Spuitkrijt.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Hout-CV, buffer en heatpipes, nog tips?

Bericht door Ruuben »

Een koelspiraal behoort al ingebouwd te zijn . Die is niet aan de buitenkant aan te brengen. Anders een drukloos systeem. Of automatisch CV vulsysteem. Gebruik de zoekfunctie van het forum voor meer info.
Plaats reactie