Hoe vind je de beste warmtepomp?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Hoe vind je de beste warmtepomp?

Bericht door Ruuben »

Is er een vergelijkingssite?
Wat maakt een goede warmtepomp?

Angst na vervanging cv-ketels op gas: ‘Permanent gebrom in woonwijken na komst warmtepompen’

https://www.bd.nl/economie/grootschalig ... ~adec5e86/


Screenshot_20180329-235930.png
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Hoe vind je de beste warmtepomp?

Bericht door Pigion »

@Ruuben,
Er is m.i. geen goede vergelijkings-site. Er is ontzettend veel te vinden op het Duitse forum "Haustechniklforum", werkelijk erg goed. Kijk dan bij het sub-forum wärmepumpen". Je kan er dagen lang lezen en mee doen, doch ook gericht zoeken. Panasonic, met name de 5 kW lucht/water warmtepomp komt daar goed voor de dag en grijs te importeren voor minder dan € 3000,-. Ook goed zelf te installeren. Over service/reparatie hoef je je geen zorgen maken. Elk koude-techniek (ook airconditioning) bedrijf kan zo'n ding repareren voor een fractie wat de verwarmings-branche vraagt. Het stelt echt niets voor een compressor te vervangen. Echter je moet gecertificeerd zijn vanwege het koude-medium, tegenwoordig vaak (iso)-butaan.
Voor water/water warmtepompen kan je ook veel vinden. Om zelf te installeren loop je tegen een door de VNI dichtgetimmerde muur. Door succesvol te lobbyen kan je er zelf niet zoveel aan doen, tenzij je zelf examens gaat afleggen om zelf de benodigde certificaten te behalen.
Pigion

Over de POL:
Met wat moeite is het geluid van een lucht-warmtepomp binnen acceptabele proportie te brengen. Dat doen we toch ook om overlast door hout-stook te beperken!!!!!! :x
4me2
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jun 2018, 09:59

Re: Hoe vind je de beste warmtepomp?

Bericht door 4me2 »

Kijk voor het kiezen van een warmtepomp sowieso naar je behoefte van warm water, het aantal liters.
kijk ook naar het "rendement" COP waarde.
vervolgens naar of een een monoblok wilt hebben (alles in 1 unit) of een split systeem (duurder)
Al die zaken spelen mee in de keuze voor een bepaald type warmtepomp.
Houdt er rekening mee dat ze best wel luidruchtig zijn en dat er koude lucht geproduceerd wordt die je naar buiten zult moeten leiden.
jet is dus niet alleen de warmtepomp aansluiten op het water en de stroom.

Sommige systemen ondersteunen ook zonne collectoren op je dak als extra warmte voorziening en / of een electrisch element voor wanneer je onvoldoende warm water hebt.

Kortom, om te kunnen bepalen wat de beste pomp (voor jou) gaat zijn, zijn er een heleboel persoonlijke afwegingen die van grote invloed gaan zijn.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Hoe vind je de beste warmtepomp?

Bericht door Ingir »

Een monoblock L/W-warmtepomp zou ik willen afraden, uiteraard is zo'n apparaat eenvoudig te installeren (geen erkende koelingstechnicus nodig) maar het apparaat kent wel enkele nadelen zoals een lager energetisch rendement (warmte wordt buiten geproduceerd en komt afgekoeld binnen) en grote kans op bevriezing van waterdragende leidingen van en naar het apparaat bij stroomstoring...
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Re: Hoe vind je de beste warmtepomp?

Bericht door Zwerius Kriegsman »

In Nederland is er ook een internetforum waar veel info te vinden is: https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 50059/last.
Allemaal hobbyisten, die het maximale uit hun WP proberen te halen. Daaronder ook veel zelfimporteurs.
Ik heb zelf een WP-boiler geïmporteerd uit Spanje. Inclusief verzendkosten en na aftrek van subsidie koste het me € 70,-. Zie: https://geen-energierekening-meer.weebl ... epomp.html
Wel lang bezig geweest om tijdens transport beschadigde delen vervangen te krijgen.
Er wordt ook vaak uit Frankrijk, Engeland of Polen geïmporteerd. Sinds 1 januari van dit jaar is een subsidievoorwaarde dat de installatie door een erkend installateur moet gebeuren. Maar daar is met een installateur vaak wel iets te regelen.
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Hoe vind je de beste warmtepomp?

Bericht door tobsie »

Zwerius Kriegsman schreef: 21 jun 2018, 18:07 Ik heb zelf een WP-boiler geïmporteerd uit Spanje. Inclusief verzendkosten en na aftrek van subsidie koste het me € 70,-. Zie: https://geen-energierekening-meer.weebl ... epomp.html.
Dag Zwerius, ik lees op jouw website dat je de warmtepomp in de kelder hebt geplaatst (leuke site om te lezen overigens). Goed idee, dat mij ook aanspreekt. Ik heb een kelder van ongeveer 5 bij 5, die ik gebruik als voorraadruimte (oa frisdrank, bier, ingeblik eten ed). In de kelder zitten 2 luchttoevoeren naar buiten, maar de temperatuur is volgens mij redelijk stabiel.

Is dit in praktijk een goede ruimte om een warmtepomp te plaatsen om de woning mee te verwarmen of zal de kelder hierdoor extreem koud gaan worden? Ik zou de aanvoer en afvoerlucht natuurlijk ook via de luchtoevoeren van buiten kunnen halen, want dit is een 120mm aanvoerbuis.
Ben benieuwd wat jouw mening is.
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Hoe vind je de beste warmtepomp?

Bericht door Paide »

ik heet dan wel geen Zwerius, maar door een warmtepomp gaat ongeveer 3000 m3 lucht per uur.
Dit ding moet gewoon buiten staan. Dat het met een warmtepompboiler wel gaat, komt omdat dit een hele andere orde aan vermogen is (veel kleiner).
Gewoon buiten zetten die kast dus.
Theo53
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mei 2019, 13:48

Re: Hoe vind je de beste warmtepomp?

Bericht door Theo53 »

Beste mensen,

Ik heb zelf mijn huis energieneutraal en van het gas los gemaakt. Dit heb ik in eerste instantie voor mezelf extreem gedocumenteerd.
Daarna heb ik een paar keer in de krant gestaan en kwam er belangstelling van anderen. Toen heb ik besloten om daar een boek over te schrijven voor mijn persoonlijke situatie.
Het boek is uitgekomen op 24 april j.l.
Sinds 9 mei heb ik heel veel van de informatie op een website gezet.
Het gaat dan niet alleen over de warmtepomp maar het hele traject van isoleren, warmtebehoefte (warmteverliesberekening), afgite radiatoren, bronnen (bodem of lucht, zonnepanelen PVT enz) en het plaatsen van de warmtepomp.
Ook benoem ik onzinverhalen en leg uit waarom het onzin is. Dat gebeurd onder het menu "lariekoek".
Alle keuzes kwamen voorbij en heb ik min of meer wetenschappelijk onderbouwd wel of niet gekozen.
Iedereen kan de nieuwe site bekijken: Zie: www.huisenergieneutraalmaken.nl .
Voor de duidelijkheid, ik heb geen bedrijf en ook geen sponsors van welk bedrijf dan ook.
Zelf heb ik een technische achtergrond en ben vele jaren projectleider voor wetenschappelijk instrumentatie geweest.
De installatie werkt nu nagenoeg 1 jaar met heel mooie resultaten: de hele winter verwarmd met de opbrengst van 6 zonnepanelen (1600 kWh), het rijtjeshuis uit 1977 is vorige zomer gekoeld en kwam het huis niet boven de 25 graden enz, zie verder de website.

Ik hoop dat jullie er je voordeel mee kunnen doen.
met vriendelijke groet,
Theo
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Re: Hoe vind je de beste warmtepomp?

Bericht door Zwerius Kriegsman »

tobsie schreef: 26 jun 2018, 16:26
Zwerius Kriegsman schreef: 21 jun 2018, 18:07 Ik heb zelf een WP-boiler geïmporteerd uit Spanje. Inclusief verzendkosten en na aftrek van subsidie koste het me € 70,-. Zie: https://geen-energierekening-meer.weebl ... epomp.html.
Dag Zwerius, ik lees op jouw website dat je de warmtepomp in de kelder hebt geplaatst (leuke site om te lezen overigens). Goed idee, dat mij ook aanspreekt. Ik heb een kelder van ongeveer 5 bij 5, die ik gebruik als voorraadruimte (oa frisdrank, bier, ingeblikt eten ed). In de kelder zitten 2 luchttoevoeren naar buiten, maar de temperatuur is volgens mij redelijk stabiel.

Is dit in praktijk een goede ruimte om een warmtepomp te plaatsen om de woning mee te verwarmen of zal de kelder hierdoor extreem koud gaan worden? Ik zou de aanvoer en afvoerlucht natuurlijk ook via de luchttoevoeren van buiten kunnen halen, want dit is een 120 mm aanvoerbuis.
Ben benieuwd wat jouw mening is.
Sorry, dat ik een beetje laat reageer. Ik zie niet altijd alles.....
Een luchttoevoer van 120 mm is misschien wel genoeg voor een WP-boiler, maar natuurlijk niet voor een WP tbv verwarming, omdat je daarvoor een veel groter vermogen nodig hebt en dus ook veel meer lucht. Zoals Paide al schreef, heb je dan al gauw 3000 m3/uur nodig (of nog veel meer) en dat gaat niet door zo'n klein pijpje (behalve met heel veel snelheid en geluid en ten koste van veel ventilatorvermogen).

Maar mensen reageren soms ook nog wel eens een beetje kort door de bocht wanneer je het hebt over warmte onttrekken aan een kelder.
Laten we eens even kijken.
Het heeft natuurlijk alles te maken met de grootte van de kelder en het benodigde vermogen dat je uit de kelder onttrekt.
Stel even dat de lucht die door de verdamper van je WP gaat, 5°C afkoelt. Dan is na één keer passeren de kelderlucht dus 5°C afgekoeld.
Maar het is natuurlijk niet zo, dat bij een tweede keer passeren de lucht dan ineens 10°C kouder is.
De koudere kelderlucht wordt namelijk ondertussen weer opgewarmd door de keldervloer en eventueel (een deel van) de keldermuren.
Je vloer en muren zijn gewoon een bodem-warmtewisselaar! En met een bodemtemperatuur van 12°C kun je redelijk uitrekenen wat dan de luchttemperatuur in de kelder wordt. Je kunt zelfs globaal tabellen van vloerverwarming gebruiken (niet naar de watertemperatuur kijken maar naar de vloertemperatuur) om te berekenen hoeveel Watt er per m2 vloer aan de kelderlucht wordt afgegeven als de vloer bijv 2 of 3 °C warmer is dan de kelderlucht.
Ik gebruik even een paar zelf bedachte getallen, maar dan zie je hoe je eea kunt uitrekenen. Daarna zelf voor de eigen situatie doen.
Ons hele huis is onderkelderd, dus wij hebben een flinke oppervlakte tot onze beschikking. Maar stel dat we maar de helft daarvan willen gebruiken, dan kom ik ongeveer op 50 m2 vloer en ca 30 m2 muur die dieper ligt dan 1 m onder het maaiveld.
Ik ga dus even uit van 80 m2 warmte afgevend oppervlak.
Stel dat we 5 kW aan verwarmingsvermogen nodig hebben en ik reken even met een COP van 5 (omdat de keldertemperatuur vrij hoog is). Ik zou dan dus 4 kW aan de kelder moeten onttrekken. Dat is dan dus 4000 W/80 m2 = 50 W/m2.
De warmteweerstand (R) van beton naar enigszins bewegende lucht is ca 0,08m2K/W ofwel een U-waarde van 1/0,08= 12,5W/m2K
De kelderlucht zou dan dus 50/12,5 = 4K kouder moeten zijn, dan de bodemtemperatuur. Maw er stelt zich een evenwicht in van 12-4=8°C keldertemperatuur bij een continue onttrekking van 4kW.
Het zal duidelijk zijn, dat de lucht goed langs vloer en muur moet kunnen circuleren. Bij voorkeur via een groot kanaal aan de ene kant de kelder inblazen en aan de andere kant er weer uitzuigen.
Op deze manier heb je dus een bodemwarmtewisselaar gecreëerd.

Ik heb er zelfs wel eens over gedacht om vloerverwarmingsslangen in de vloer van de kelder te maken, om zo warmte te onttrekken. Nadeel: de vloer wordt dan kouder dan de kelderlucht. Gevolg: (Bijna) altijd een natte vloer door condensatie luchtvochtigheid.

Wel opletten, dat de bodemtemperatuur NOOIT onder de 0°C komt. Anders kan de bodem onder je keldervloer gaan bevriezen en de gevolgen daarvan zijn natuurlijk desastreus.

Je zou nog een stap verder kunnen denken: Als dit in een kelder kan, waarom zou het dan niet in een kruipruimte kunnen?
Droogt de lu/wa-WP zelfs ook nog mooi de kruipruimte ;-)

Let wel op, dat ook luchttemperaturen niet onder 0°C komen, want dan kunnen allerlei leidingen in kelder/kruipruimte bevriezen.

En natuurlijk ga je door de toegenomen dT over je bg-vloer meer warmteverlies vanuit je woning via je vloer krijgen. Dat is een nadeel. Voordeel is een relatief hoge brontemperatuur in hartje winter, dus een behoorlijke COP met toepassing van een (relatief) goedkope lu/wa-WP.

Blijft natuurlijk de vraag hoeveel warmte de bodem onder je woning naar boven kan transporteren. Dat is o.a. afhankelijk van de bodemopbouw. Maar dat speelt natuurlijk ook als je een horizontale bodemwisselaar in je tuin legt.

Dus als iemand het eens een keer weer heeft over kelderlucht gebruiken tbv een WP, niet meteen roepen dat het niet kan (we hebben al genoeg roeptoeters in Nederland), maar er eerst eens serieus aan gaan rekenen.

Ik zeg natuurlijk niet, dat dit een ideale oplossing is, het is immers van vele factoren afhankelijk. Maar niet meteen meer gaan roepen dat het niet kan.

P.S.,
Ik heb nog niet gehoord, dat dit ooit ergens is uitgevoerd. Dus mogelijk zijn de nadelen toch groter dan de voordelen. Of er heeft gewoon nog nooit iemand aan gedacht om dit eens te gaan proberen......
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
Plaats reactie