Nordic NFW20 op CV, wel of geen buffervat, en andere vragen.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
milano_mt
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mar 2018, 09:35

Nordic NFW20 op CV, wel of geen buffervat, en andere vragen.

Bericht door milano_mt »

Goedemorgen leden,

Mijn naam is Myron, 23 jaar, gek van ecologie, en sinds kort in het bezit van een eigen huisje.
Al enkele weken ben ik bezig met een plan voor mijn nieuwe woning, momenteel zijn alle radiatoren er af, en hangt alleen de ketel nog.
Alle verdiepingsvloeren plus de begane grond is van hout, daarnaast beschik ik over een keldertje van ca. 170 x 170 x 170 (daarom de vraag over buffervat)

Na veel lezen hier, besloten om de Prity kachels links te laten liggen en voor een Nordic NFW20 Speksteen met CV te gaan. Nu was ik van plan deze via dit schema aan te sluiten. https://www.stoveparts.nl/a-47356410/aa ... pen-basic/ Het schema is niet te zien maar de uitwerking wel. Dit is als ik het goed heb zonder open verdeler bij de ketel maar alleen met een keerklep.
Ik heb begrepen dat deze beveiliging wel noodzakelijk is i.v.m. storingen bij de ketel. De beveiligingen zitten al bij de kachel, dus ik zou alleen de pompgroep met mixventiel en pompschakelaar, de keerklep, en alle leidingen etc. nodig hebben.
Kan iemand mij tevens uitleggen wat een automatisch vulstation bij de houtkachel voor toevoeging heeft, aangezien er ook een standaard vulstation bij de ketel komt.

Nu dan de vraag over het buffervat, ik kan maar moeilijk inschatten hoeveel extra werkzaamheden en kosten zijn, wel wil ik het overwegen gezien de voordelen groot zijn en omdat ik een keldertje heb waar ik het vat kwijt kan. Gezien de aanleg van het rookkanaal, de kachel, plus de aansluitingen van de CV al een flinke kostenpost zijn overweeg ik het ook om het vat later aan te leggen. Ook hier heb ik weer een link van een aansluitschema van Nordic. https://nordicfire.nl/wp-content/upload ... mpleet.pdf
Klopt het dat dit set ook i.c.m. een combi gas ketel ook goed blijft werken?

Ik wil jullie alvast bedanken voor de reacties, ik hoop ook dat ik hier verder zal komen. Ook ben ik nog op zoek naar een installateur, ik heb er nu 2 gehad die weigeren er aan te beginnen. Omgeving Randstad/Hoeksche Waard. Ik zal hoe dan ook een installateur nodig hebben, maar ik wil wel ,et alles meehelpen zodat ik weer kan leren. Misschien dat jullie mij ook hiermee verder kunnen en willen helpen.

Groetjes,
Myron
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Nordic NFW20 op CV, wel of geen buffervat, en andere vragen.

Bericht door Ruuben »

Je mag mijn 22mm buigrang wel lenen.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Nordic NFW20 op CV, wel of geen buffervat, en andere vragen.

Bericht door hanskraayeveld »

Automatisch vulsysteem is voor als de kachel te heet wordt (boven de 95 a 97 graden), en gaat koelen. Het koelwater moet worden geloosd (niet via pvc ivm temperatuurbestendigheid) en het water moet automatisch aangevuld worden.

Ja dat schema met buffervat kan ook goed werken icm combiketel.

Ps: laat je ajb niet verleiden om een open verdeler te gebruiken!!!
Plaats reactie